اصل قضیه عبدالله و عطا محمد نور را بخوانید
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۸    ۱۳۹۵/۱۱/۲۵ کد خبر: 128985 منبع: پرینت

آیا می‌دانید چرا ریاست اجرایی پس از چند ماه در برابر مذاکرات عطا محمد نور واکنش نشان داد؟
داکتر ‌عبدالله گمان می‌کرد که حزب جمعیت عطا محمد نور را اجازه پیش ‌رفتن بیش از این برای مذاکره نمی‌دهد. هرچند چندین جلسه جمعیت با روحیه ضد عطا محمد نور برگزار شد و در آن اعضای برجسته این حزب نگرانی‌های خودشان را نسبت به وضعیت سیاسی ابراز کردند.
داکتر ‌عبدالله برای اینکه نبض تصامیم چنین مجالس را بر ضد عطا در دست بگیرد، خود را شریک آنها کرد. من در همان روزها برای دوستی گفتم رییس اجرایی تا زمانی در چنین مجالس اشتراک می‌کند و در برابر مذاکرات عطا خاموش می‌ماند که بحث طرف واقع شدن حزب جمعیت با دولت در مذاکرات آقای نور مطرح نشود، اگر مذاکرات استاد رنگ حزب جمعیت بگیرد در آن زمان ‌عبدالله واکنش نشان خواهد داد زیرا با طرف شدن حزب جمعیت با اشرف‌غنی موجودیت چیزی به‌ نام ریاست اجرایی زیر سوال می‌رود.
عبدالله دقیقاً چنین کاری را کرد، وقتی اعضای رهبری جمعیت با استاد عطامحمد نور برای مذاکره با حکومت توافق نظر کردند، فوری واکنش نشان داد. این واکنش در برابر عطا محمد نور نه بلکه در برابر حزب جمعیت است. عبدالله به ‌نیکویی می‌ داند که با وارد شدن حزب جمعیت به صحنه سیاسی نقش کسانی مثل او که از طریق فردی مطرح شده‌اند صفر می‌شود.
اعضای برجسته حزب جمعیت که ضعف‌های سیاسی رییس اجرایی را در این سال‌ها شاهد بوده ‌اند به هیچ عنوان دیگر به او تمکین نخواهند کرد.
طرفداران عطامحمد نور از واکنش قصر سپیدار سراسیمه شده‌ اند ولی من نهایت خوش‌حال هستم. این واکنش در اثر باخت سیاسی ابراز شده است ورنه اگر موج بر مراد عبدالله مثل پیش در حرکت بود هرگز لب به سخن نمی‌گشود.
نجیب بارور


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اینهارا مردم خوب می شناسند که جز منافع ضخصی وفامیلی خود به هیچ جیز دیگر فکر نمیکنند، در طول سی سال اینها همه فکر وپلان تلاش شان بخاطر چوکی برای خود واقارب فامیلی شان بوده در هر حکومت تازمانیکه اینهاباشند عدالت و قانونی وجود نخواهد داشت
ر

>>>   جمعیت وعبدالله هردو خاصیت خودرا نزد مردم باخته اند.

>>>   به زودي يك اپوزسيون سياسي،إعلام موجوديت خواهد كرد
با محور ملي اپوزسيون دولت يكجا شويد تا بتوأنيم از مردم سالاري و بازگشت مشروعيت سياسي به نظام پاسداري كنيم و زمينه را براي برگزاري انتخابات شفاف و دموكراتيك فراهم سازيم.

>>>   اعضای برجسته حزب جمعیت که ضعف‌های سیاسی رییس اجرایی را در این سال‌ها شاهد بوده ‌اند به هیچ عنوان دیگر به او تمکین نخواهند کرد.
طرفداران عطامحمد نور از واکنش قصر سپیدار سراسیمه شده‌ اند ولی من نهایت خوش‌حال هستم. این واکنش در اثر باخت سیاسی ابراز شده است ورنه اگر موج بر مراد عبدالله مثل پیش در حرکت بود هرگز لب به سخن نمی‌گشود.
ع

>>>   حزب جمعیت اسلامی افغانستان از گذشته چندین بربر پرقدرت شده واز حمایت اقشار بزرگ مختلف مردم برخوردار است و استاد عطامحمد نور ریس اجرایی حزب جمعیت ووالی بلخ که پشتوانه قوی مردمی را باخود دارد و انسان مردم دوست وطن خواه مرد قول وقرار و صادق به کشور و ازادی وانسانیت و ترقی خواه و پیشرفت وطن مست به همین اساس همه اعضای رهبری حزب جمعیت اسلامی با یکصدا بشمول داکتر عبدالله از نظریات و خواست برحق ان اظهار امتنان و همبستگی شانراابراز کرده اند .

>>>   نجیب بارور
این‌که آرمان احمدشاه مسعود فراموش شده است، گپی نیست. این‌که مکتب مسعود به چند کرسی و قصر شیک فروخته شده است، آبی از آب تکان نخورده است. این‌که راه مسعود را در پشت اشرف‌غنی می‌روند، مهم نیست چون برای‌شان دالر مهم است نه خط‌مشی. این‌که از مسعود چیزی جز یاد در خاطر معامله‌گران نمانده است باز هم گپی نیست. اما منتظر هستند که سگ زرداد در پیشانی عکس احمدشاه مسعود عکسش را بچسباند تا این‌ها کمی سر و صداهای فیسبوکی کنند. منتظر هستند که کسی به کدام تصویر قهرمان ملی بی‌حرمتی کند تا این‌ها واکنش‌های نمایشی بدهند. منتظر می‌مانند کسی به لقب مسعود بی‌احترامی کند تا این‌ها اعلامیه صادر کنند. حالا همه ورخطا شده‌اند که کمیسیون شورای حراست و ثبات که دو تن از یاران مسعود پایه‌های قوی این شورا هستند عکس مسعود را از خیمه لویه‌جرگه پایین کرده است، هشدار می‌دهند و اکت می‌کنند.
اما، مسعود عکس نبود که با آویزان بودن در دیواری بماند یا نابود شود. مسعود آرمان بود، استراتژی بود و راه بود. دشمن مسعود چارتا عقده‌مند نیست که با عکسش چه کار می‌کنند و چه کار نمی‌کنند. دشمن مسعود یاران و ادامه‌دهندگان راهش هستند. مسعود را شما فروختید ورنه با بودن و پایین‌کردن عکسش از جایی چیزی از شان او کم نمی‌شود

>>>   با ام المشاغل یا نورالعین آشنا شوید
استاد شفیق شرق:
داکترمصطفي مستور ‌كه مثل داكترعبدالله عبدالله در رشته‌ي طبابت درس خوانده است، يكي از كادرهای خوب در ریاست اجراییه محسوب مي‌شود. مي‌گويند او شخصيت با ظرفیتی‌يست، مديريت دولتي را بلد است و از همین‌رو هم‌زمان چند مسووليت مهم را به عهده دارد:
1. معیين وزارت ماليه
2. مشاور ارشد داكترعبدالله
3. نماينده‌ي خاص داكترعبدالله
به نقل از منابع، ايشان حاجبِ دربار اند و در بسياري مواقع به گونه‌ي غیر رسمی به حيث قائم‌مقام داكترعبدالله نيز نقش ايفا مي‌كنند.
داكتر مستور كه خواهرزاده‌ي داكترعبدالله عبدالله مي‌باشد، تكيه‌گاه خوبي براي مامايش شده است.
در شرايطي که افغانستان با قحط الرجالي دست و پنجه نرم مي‌كند، گزيدن ِخواهرزاده در چند پُست مهم به معناي شخصي سازي نهاد حكومتي نيست. وقتي يكی از رهبران حکومت، خواهرزاده اش را نماينده‌ي تمام الاختيار تعيين مي‌كند، قصد سوي استفاده از مقامش را ندارد، بلكه مي‌خواهد به توانمندي‌هاي بي حد و حصرِ يك فرد هرچه بيش‌تر ارج بگذارد.
به کسی که هم‌زمان چندوظيفه داشته باشد "ابوالمشاغل" می‌گویند.
اين ضرب‌المثل امروزه چندان كارايي ندارد:" دو خربوزه در يك دست گرفته نمي‌شود."
"ع و غ" نام اختصاری رهبران حکومت وحدت ملی می‌باشد. نامِ ديگر داکتر مستور را می‌شود "نورالعين" گذاشت.

>>>   این که پدرام میگه جایگاه تاجیکان در این حکومت در کجاست راست است.

>>>   چون صلاحیت عبدالله و ریاست اجرایی فقط در چار چوکات قصر زیبای سپیدار است جناب ابوالمشتغل نیز با وصف تعدد شغل به همه ی آنها به خوبی رسیدگی میتواند چون وسعت اجرایی و صلاحیت اجرایی محدود و متمرکز به چند در و دیوار زیبای قصر سپیدار است.

>>>   عطا محمد نور بيشتر به خويشتن داري و تحمل ما نياز دارد، تا حمايت
مردم ما براي عبدالله عبدالله بيشتر از چهارده سال وقت معامله گري و امكان رهبري را دادند و هنوز هم ميدهند. اين نه منصفانه و نه عاقلانه است كه در برابر عطا محمد نور كه برخواسته از همين مردم است اين همه عجله وبي صبري به خرج بدهيم. حالا كه عبدالله در تمام معامله ها ما را فروخته است و آب را از سر ما بيشتر از صد نيزه هم گذشتانده است، چي فرقي ميكند كه براي كسي ديگري يك امكان بدهيم. من نميگويم كه عطا محمد نور فرشته است، اما از نظر سابقه و استعداد از عبدالله عبدالله برتري هاي دارد. طرفداران عبدالله فكر ميكنند كه رهبري و نمايندگي مردم مادام العمر به وي تعلق دارد. شايد عطا محمد نور همان كسي باشد كه ما منتطرش بوديم. بر فرض اينكه عطا محمد هم مناسب نخواهد بود، اما هرچه باشد اول اينكه از عبدالله عبدالله بهتر است، و دوم اينكه هر كسي ديگريكه هم كه ادعاي نمايندگي چنين شكي در موردش وجود خواهد داشت. پس چرا چنين بي انصافي در حق عطا محمد نور بكنيم. براي ما چيزي نگذاشته اند كه از دست بدهيم. پس يك كمي هم وقت به آقاي نور بدهيم.

>>>   عطا محمد نور خوب میداند چه کار کند. امروز اکثریت مردم 5 شیر جنرال هستند و هر کدام موتر زد گلوله میگردانند ولی سرباز بدخشانی. تخاری و فاریابی مفت هم توسط دولت کشته میشود. هم توسط طالب و داعش وهم توسط مردمان سمت جنوب . ولی داکتر عبدالله بشمول قانونی. پسر فهیم خان. صالح. احمد ضیا و امسال شان ک شان قند میخورد و خ شان نبات. چه لازم است بخاطر چهار خود فروخته که با طالب طالب اند با داعش داعش و با دولت وزیر هستند خود را قربانی نمایم؟ عطا محمد نور رهبر تمام تاجیکان است ولی عبدالله و دیگران شان فقد رهبر یک ولسوالی که تازه ولایت شده است
بدخشانی

>>>   منظور داکتر عبدالله از اشتباهات تاریخی چیست؟
ایا او بقدرت رسیدن امیر حبیب الله کلکانی و استاد برهان‌الدین ربانی را اشتباه تاریخی میداند و یا مبارزه ی حق طلبانه اقوام برای مشارکت سیاسی را اشتباه میداند؟
این سوال را با توجه به عملکرد داکتر عبدالله در زمان‌ کار اعزاز و خاکسپاری امیر شهید مطرح ساختم.
Parwani

>>>   همين حكومت وحدت ملي چه معني دارد؟؟؟؟
شايد معني اش تنها در روان بودن تجارت هاي عطا در بيرون و درون كشور، و تداوم بي آبرو ترين چوكي براي بي عزت ترين شخص يعني عبدالله باشد
ما پيش از جنگيدن با غني و ديگرانش بايد به حساب دو سرطان سرنوشت خويش رسيدگي نماييم (عبدالله و عطا) زيرا در موجوديت اين دو نفر، و جنجالهاي دروني شان، سرنوشت ملت ما هر روز بيشتر از روز ديگرش با تحقير ها و توحين ها روبرو شده ميروند
تحقير توسط طالبان يعني نماينده هاي غني، كرزي و أتمر در داخل كشور و تحقير توسط غني در نشست هاي جهاني و بيروني
پس سهم پنجاه درصدي چه ميشود؟؟؟؟؟؟
فكر كنم كه پنجاه در صد سهم عبدالله در درون معده دبل عبدالله و در إيزار دبل عطا و امرالله صالح موقعيت دارد، چون هيچگاهي اين پنجاه درصد سهم دروغين اينجاها ديده نميشود!!!!!!!
عبدالله و عطا براي عروج كردن به مقام بانوي نخست، شديدا باهم در رقابت ....پرداخته اند تا از يكسو غني براحتي بتواند چهره .... حكومت تك قومي اش را به رخ جهانيان بكشاند و از سوي ديگر تيم هاي فاشيستي داخلي اش، طالبان را براي كوچاندن تاجيكان بيشتر از ارتش ملي تجهيز نمايند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است