ایران می تواند جایگزین آمریکا در افغانستان بشود
از سخنان رئیس جمهور ایران اینگونه برمی آمد که کشورهای همسایه می توانند جای نیروهای خارجی غربی در افغانستان را پر نمایند به این معنا که زمانیکه نیرو های خارجی منطقه را ترک کردند، کشورهای همسایه جایگزین نیروهای ناتو شوند 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۱    ۱۳۸۹/۵/۱۵ کد خبر: 12938 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، عصر روز پنجشنبه چهاردهم اسد چهارمین نشست سه جانبه کشورهای فارسی زبان با حضور محمود احمدي نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران ، حامد کرزي رییس جمهوری اسلامی افغانستان و امامعلي رحمان رییس جمهوری تاجیکستان برگزار شد.

در این نشست که بر محور های اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی سه کشور استوار بوده موضوع تروریسم و مواد مخدر نیز به بحث گرفته شد و با امضاء بیانیه ای به کار خود پایان داد.

ولی آنچه که مانند دیدارهای گذشته مقامات این کشورها بیشتر به چشم می آمد، جبهه گیری ایران بر علیه آمریکا بود که همیشه چه در تهران و چه در کابل حتما باید در اینگونه نشستها صحبت از آمریکا نیز باشد.

مقامات ایران خبر از برگزاری یک نشست ابتکاری با حضور هفت همسایه افغانستان دادند که قرار است به زودی در تهران برگزار شود و اعلام نمودند: اکنون زمان آن است که صداقت آمریکا نشان داده شود اگر اوباما راست می گوید از این نشست که به نفع افغانستان است حمایت کند و مانع تراشی ننماید.

گفته می شود این حرکت منطقه ای می تواند به امنیت افغانستان که امنیت دیگر کشورها نیز محسوب می شود کمک کند زیرا این کشورهای همسایه هستند که می توانند امنیت منطقه را تامین نمایند.

دکتر ‌احمدی‌نژاد در اینباره خاطر نشان کرد: همه بر این باور هستیم که امنیت و پیشرفت افغانستان به نفع امنیت کل منطقه است. ما از روند سیاسی افغانستان و وجود دولت مقتدر که اداره امور این کشور را کاملاً در دست داشته باشد، بطور کامل حمایت و پشتیبانی می‌کنیم و کمک خواهیم کرد که این روند تثبیت شده و شرایط افغانستان به وضعیت مطلوب برسد.

رئیس جمهور ایران بر اینکه مسایل منطقه و افغانستان راه حل نظامی ندارد، تصریح کرد: بهترین راه برای حل مشکلات منطقه استفاده از راه حل انسانی و فرهنگی است، حضور دیگران در منطقه نه‌تنها به حل مسایل کمک نخواهد کرد بلکه مسایل را پیچیده‌تر کرده و مشکلات فراوانی برای ملت‌ها ایجاد می‌کند.

از سخنان رئیس جمهور ایران اینگونه برمی آمد که کشورهای همسایه می توانند جای نیروهای خارجی غربی در افغانستان را پر نمایند به این معنا که زمانی که نیرو های خارجی منطقه را ترک کردند، کشورهای همسایه می توانند جایگزین نیروهای ناتو شوند.

احمدی نژاد بطور ضمنی کشور های غربی را متهم کرد که گویا آنها خواهان قدرتمند شدن کشورهای همسایه در آسیای میانه نیستند و نمی پسندند که سه کشور مستقل و قدرتمند در منطقه شکل بگیرد زیرا در این صورت خیلی از معادله ها عوض می شود.

به عقیده بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی این نظری بدی نیست چرا که سرنوشتهای کشورهای همسایه مخصوصا فارسی زبانان با هم گره خورده و مشترکات دینی و فرهنگی بسیاری دارند.

غربیها و در راس آنها آمریکا و انگلیس طی نه سال گذشته به دلیل آشنا نبودن به فرهنگ، عقاید و زبان مردم افغانستان نتوانستند با ملت افغان رابطه ایجاد نمایند و در نتیجه عملکرد موفقی نداشتند. اما ایران رابطه تاریخی جدانشدنی ای با افغانستان دارد و مردم کشورمان راحتر می توانند با هم زبانان خود رابطه ایجاد و همکاری نمایند.

از سوی دیگر دولت ایران در دهه اخیر پیشرفتهای فراوانی در عرصه های علمی داشته و چندی قبل نیز اعلام آمادگی کرد بود که تهران با امکانات درجه یک می تواند همه معادن افغانستان را شناسایی و نقشه‌اش را تهیه كند و در اختیار دولت افغانستان بگذارد كه این هم به نفع افغانستان خواهد بود و هم به نفع ایران. هم از لحاظ مالی هم از لحاظ سیاسی.

از جنبه کشف و حفظ آثار باستانی نیز ایران می تواند بسیار مفیدتر از غربیها باشد، زیرا خود ایران به اندازه کافی آثار باستانی کشف نشده دارد که احتیاجی به دزیدن آثار عتیقه افغانستان نداشته باشد، از طرفی کشف آثار قدیمی به نفع ایران است چرا که سابقه تاریخی دو کشور را نشان می دهد که روزی یکی بوده اند.

در زمینه ارتباطات، خط آهن، حمل ونقل، انتقال انرژی، بورسیه های تحصیلی، همایشهای فرهنگی و ... تهران می تواند بسیار تاثیرگذار تر از آمریکا در افغانستان باشد و به احتمال زیاد مردم افغانستان نیز سازش بیشتری با آنان داشته باشند.

ملت ما شاهد این بوده اند که وعده های غربیها و در راس آنها آمریکا و انگلیس تاکنون عملی نشده است و همیشه کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان را متهم به همکاری با طالبان، مجاهدین و شبه نظامیان و در نتیجه ایجاد ناامنی در افغانستان نموده اند. اگر اینگونه است بهتر نیست که آمریکا رابطه بین این کشورها و دولت افغانستان را به خود اینان واگذار نماید تا آنها با این دوستیها یک دولت مستقل و متحد به وجود آورند. چرا که آن زمان واسطه یک کشور منطقه ای و مسلمان است نه یک کشور غربی و کفر. لذا راحتر مخالفین به دولت می پیوندند.

تنها مشکلی که بین ایران و افغانستان وجود دارد که تاکنون بسیار خبرساز نیز شده است، مساله مهاجرین است. دفتر ریاست جمهوری در آستانه سفر حامد کرزی به تهران با انتشار اعلامیه اعلام کرده بود که آقای کرزی طرح مشخصی را برای حل مشکلات مهاجران افغان در ایران با خود دارد و آن را در اجلاسه سه جانبه مطرح خواهد کرد اما در اعلامیه پایانی این اجلاس اشاره ای به مشکلات مهاجران افغان در ایران و چگونگی حل آن نشده است.

لذا اگر ایران به فکر تاثیر گذار بیشتر در بین افغانهاست، باید هرچه زودتر به خاطرات تلخ مهاجرین در ایران پایان دهد و یک برنامه و چهارچوب مشخصی قانونی برای آنان تعیین نماید. پس از آن مطمئنا مردم ما آمادگی بشتری برای پذیرش ایران و کشورهای همسایه در افغانستان نسبت به غربی ها خواهند داشت.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اقای کرزی ازین نشست فقط یک هدف دارد وانهم اینکه با نزدیک نشاندان افغانها بادوکشور همزبان ،امریکا راتحریک نماید تادر پروسه سهم گرفتن طالبان در دولت ازتحرک عاجل تر کار بگیرد .ورنه اقای کرزی هیچ علاقه به دوستی وارتباط این سه کشور ندارد. ویا شاید هم به اشاره بادارانش باشد
بااحترام کبیر المان

>>>   این طـــــــــــــرح به نفع افغانستان است ،
برگشت به تاریخ ، اسلام وهویت ما است .
ملالی از جلال اباد

>>>   به نظرم هیچ نیروی در افغانستان لازم نیست چه از همسایه ها و چه از غیر آن، فقط تنها فردکه باید در رأس حکومت باشد که مقتدرانه خارج از حوزه قومی برای امنیت کشور تلاش مضاعف نماید. نیروی کافی در خود افغانستان وجود دارد که برای جذب نیرو در افغانستان تلاش صورت بگیرد، همسایه ها می خواهند که افغانها در کشور هایشان پراگنده باشند و حتی از حق انسانی برخوردار نباشند. هیچ نیروی برای دل سوز وارد میدان نخواهد شد.باید افغانها مستقلابدون اتیکاه به غیر، کشور را بسازند.در این 9 سال که کرزی از ضعف روحی بسیار بالا برخور دار است.خودرا رنج می دهد و ملت را به رنجیش کشیده وکشور را در ورطه سقوط قرار داده است. پس درچنین شرایط کمبود نیرو نیست بلکه ضعف و ناتوانی کرزی در اداره دولت است.
از طرف دیگر اگر بناء را بر ناتوانی افغانها بی گذاریم که واقعاچنین نیست ،ـــ که با تلقینات کشور های همسایه روحیه ضعیف و ناتوان به خودگرفته و اراده خود را از دست داده است ـــ
جایگزین نیروهای کشورهای همسایه در افغانستان از آمریکا، صد در صد بهتر است. افغانها از آمریکایها متنفرند و از تمامی نیروهای اشغالگر تنفردارند به همین میزان مهاجرین دردو کشور ایران و پاکستان از این دو کشور ناراحتند. این دو کشور در مسایل افغانستان بی طرف نبوده و در بی ثباتی افغانستان دست دارند. افغانها می تواند با تعویض کرزی ، به یک فرد مقتدر ، و شایسته و مدیر و مدبر با اراده قوی و نترس، افغانستان را ازاین منجلاب نجات بدهد. به امید آنروز.
مدبر

>>>   این تحلیل کاملاً وطن فروشانه است. من فکر می کنم ما به همان اندازه که مخالف نیروهای غربی در افغانستان هستیم مخالف حضور هربیگانه ای دیگر نیز چه همسایه و یا غیر همسایه نیز می باشیم. این همسایه ها در طول سی سال گذشته در حق کشور، ملت و مردم و مهاجرین افغانستان چه کرده اند که حالا بکنند. به نظر من کشورهای همسایه فقط بلوف زدن انجام استخراج معادن را می زنند در حالی که نه سرمایه آن را دارند و نه تکنولوژی آن را . در خود تحلیل آمده که خود این کشورها آثار باستانی کشف ناشده ای زیادی دارند. من فکر می کنم کشورهای همسایه بیش از هر کشوری دیگری در غارت آثار فرهنگی و تاریخی افغانستان انگیزه دارند. مگر مولوی بلخی، سنایی غزنی و ابن سینای بلخی و سید جمال الدین افغانی و صدها نام اماکن و اندیشمندان و محل های تاریخی همانند کوه البرز ، سبزوار ، سیستان، زابل و ... همه و همه بدیل سازی نشده و آیا همه این ها نمونه های بسیار بارز از تاراج فرهنگی و تمدنی نیست! افغان ها اگر مرد هستند فقط روی پای خود بایستند و با دیگران هم براساس احترام متقابل رابطه داشته باشند.
علی

>>>   بدون آمریکاییها میشود زندگی کرد مثل همسایه ها .
ولی بدون همسایه ها هر گز روز خوش نخواهیم داشت
پس دقیقا همسایه ها برتر وبهتر از غربیها است .
تورپیکی از کندهار

>>>   همین منطقه وهمین افغانستان
مارا به گپ های کلان جهانی چه ؟
نور امت از تخار

>>>   تدبیر بجا وعاقلانه است هم همسایه ها راحت می شوند
وهم ما به آب ونان خواهیم رسید .
کته گز کردیم وکته گفتیم حالا آخیر خط بکلی گم است .
صادق غزنوی

>>>   کشورهای اسلامی اگر بخواهند درد مارا بهتر مداوا کرده می توانند .
ولی افسوس که نمی گزارند !!!!!!!!!!
حالا جواب اوباما را خواهید شنید منتظر باشید .
بهروز کریمی از لاهور

>>>   احمدی نژاد مرد میدان است موضع گیریهایش علیه غرب بوی شجاعت وشرافت می دهد .
هزار بار بهتر از بوش واوباما است . من حمایتش می کنم
هاشم از قندوز

>>>   والا اگر ایران جای امریکا را بگیرد امریکا جای که را بگیرد نه از ایران یک خیال پردازی بیش نیست. یک ضرب المثل است خروس را به نمک لیسیدن (خوردن) چه کار ..... ایران تو شوله خود را بوخور گذاره خو کن خودت را امریکا نگیرد..........
تو در این چند سال همرای مهاجرین چه کار کردی که باز هم خود را غمخوار و دلسوزمیدانی. من مطمعین هستم که 95% افغانستانی ها که در ایران می آید به ایران.......... بر میگردد. خدا نجات بیدهید از شرایط افغانی ها در ایران خیلی سخت است. از مجبوری وتنگ دستی چه کار کند. آنجا هم که آقای کرزی می آید خوش نیش کرده خاکشیر میخورد. خبر ندارد از ورامین و شاه عبدالعظیم تهران که هزار ها زن و بچه افغانی ها گشنه و تشنه و تحت تحقیر همین......
ارباب تهران

>>>   مدیر سایت افغان پیپر نظر ارباب را ثبت نکردی که دلم غش کرد...

>>>   به نظر من ایران شوقهای بیجا نکند بس است که انگلیسها، روسها، پاکستانیها، امریکاییها و... در افغانستان عسکر فرستادند و ناف شان رفت.

>>>   کاملآ صحیح است بدون پاکستان ایران می توند به تنهایی امنیت افغانستان را بعهده بکیرد
به محمد علی علی زاده جاغوری معاون حزب وحدت شاخه محقق رای بدهید
در انتخابات پارلمانی از ولایت غزنی فراموش نکنید

>>>   هر کشور همسایه اگر قصد کمک به افغنستان داشته باشد. ...... ندارد .
به این دو کشور امید نه بندید که امید تان به باد فنا میرود.
من در این دو کشور بودم .
میگه پیش صد طبیب نرو پیش یک سرگذشت برو.
یک سگ را اگر در سر سرک اذیت میکرد یکی ایستاد میشد میگفت اذیتش نکنید به اصطلاح امر به معروف و نهی از منکر میکرد.
ولی اگر یک افغان را اذیت میکرد ند. رهگذران میگفت بزن این افغانی آشغال را.
قضاوت دست شما از من صادقانه گفتن.
حافظ وظیفه ای تو دعا گفتن است و بس---در قید آن مشو که شنید یا نشنید.
جگرخون از لندن

>>>   با عرض سلام و ادب خدمت تمامی دست اندرکاران سایت افغان پیپر و خوانندگان گرامی.
افغانستان به وجود امریکا بیشتر نیاز خواهد داشت تا وجود ایران. ایران در ظرف چندین دهه ثابت کرده که جزء بد بختی ما ملت چیزی دیگر را نمی خواهد و در ضمن اگه ایران یک کشور دوست ما می بود از مهاجرینی که در ایران است برای خودش دوست می ساخت نه اینکه هرچه مهاجر در ایران است هیچ کسی دلی خوش نداره. از توهین.تحقیرو... مهمتر از همه وقتی فصل مدرسه ها میشه مردم ایران بچه های کوچکشان را به مدرسه می برند. و جشن عاطفه ها بر گزار می کند. اما کودک افغان و مهاجر بد بخت با چشم های اشک آلود از این اداره به آن اداره فرستاده می شود. و ایران حتی حدیث ناب حضرت پیامبر اسلام را زیر پا گذاشته که فرموده است طلب علم بر هر مرد و زن مسلمان فرض است. آنها می گوید برای ما است و برای افغانها نیست. برای افغانها توهین و تحقیر است. خدا کنه که یک روزی آنها در کشور ما بیاید آنوقت بیبیند غریب نوازی و مهمان نوازی افغان های ستم دیده را.
به امید آن روز
عزیز امینی

>>>   ملت مسلمان و مظلوم افغانستان:::
جناب کرزی عاشق طرح پاکستانی طالبان است. کرزی در زیر پرده با طرح استراتیژیک و مشترک پاکستان، انگلیس، عربستان و امریکا توافق کرده است. کرزی از طرح کشور ایران، تاجیکستان، روسیه و متحدینش، هند و چین خوشش نمی آید. چون این طرح بنفع پاکستان، عربستان و انگلیس و در آخر امریکا نیست. کرزی رول بازی میکند. میخواهد همسایگان را فریب دهد. همسایگان طرفدار طالبان نیستند. گرزی میخواهد با سیاست بازیهای خود طالبان و طرح پاکستان را در منطقه جا اندازد. کرزی با این سیاست منفی افغانستان را خراب میکند و مردم بیچاره را زیردست پاکستانیها و در عذاب طالبان گرفتار میکند. خدا این رئیس چمهور را هدایت کند. خدا مردم مظلوم افغانستان را بیدار کند. وقت بسیار حساس است. یا حق.
سردار محمد کابلی

>>>   سلام دوستان عزیز
بنظر من این طرح هیچ وقت عملی نخواهد شد که امریکا از افغانستان خارج شود. تا زمانی که معدن های افغانستان است امریکایها از افغانستان خارج نمی شوند.و هرگز نمی گذراند که ایران از معدن های افغانستان در سلاحهای هستیی خود نفع ببرد. همچنان آقای کرزی میخواهد که طالبان دوباره به افغانستان برگردند.
غلام سرور (سودان).

>>>   سلام (پایان شب سیه سفید است) رودکی شاعر بزرګ زبان فارسی می فرماید (خرابی چونکه از حد بګزرد آباد می ګردد) دقیقا ما با همسایه هایمان طی هزارها سال باهم جوشیده ایم وباهم زیسته ایم وباهم سیالی وشریکی داشته ایم ما هویت تاریخی مشترکی را بیش از سی هزار سال یکجا باهم بدوش داشته ایم من مخالف بیش بینی های هم وطنانم که یکی از تجزیه سخن می ګوید ویکی از فدرال و یکی از حکومت مستبید ویکی هم از حکومت وابسته پیش بینی من روی دیګه ورق تاریخ اینده این کشور است من فکر می کنم نجات مردم وانسانهای باشنده این سرزمین در دو حالت است راه نیک وشایسته اش همین نزدیک شدن حتی تا سرحد ادغام سه تا چهار کشور همسایه است که ما وبزرګان ما بتوانند با هشیاری یک کشور اتحاد سه ګانه یا چهار ګانه یا بیشتر ویا کمتر را بنام اتحادیه خراسان بزرک بوجود بیاورند ودر امنیت وآبادانی آن سهم صادقانه بګیرند واستعمار نو کهنه را برای ابد از اشغال واستعمار دل جمع نمایند اګر چنین شود برای تمام همسایه های ما و مردم ما عالیست ما سالها به همین افغانستان کوچک مان افتخار کردیم ومادر وطنش خواندیم هیچ فرقی ندارد که مادر ما بزرګ تر با تجربه تر قوی تر و ثروتمند تر باشد در آن صورت هم میشود با همین مادر وطن مان که اتحادیه خراسان یا اتحادیه باختران نام دارد افتخار کرد . پیش بینی دوم من این است که ما سالهای درازی با نام اوغان واوغانستان با همسایه های مان و کشور های بزرګی استعماری دشمنی کردیم خون یکدیګر را برای منافع آنها ریخته ایم و انها را نیز نسبت به یک کشور قوی افغانستان در همسایه ګی شان ویا به عنوان دهلیز مستعمرات داشته ایم بعداز این شاید اینها با موجودیت چنین کشوری مخالفت کنند کشور های زدخل بعداز برامدن قوت های خاریجی صددرصد برای شکستن این کشوری اوغانی تلاش خواهند کرد اګر بزرګان اهل دولت داری وسیاسی ما هوشیار نباشند این کشور نه تجزیه میشود ونه کامل می ماند و نه فدرالی می شود این کشور پارچه پارچه تسلیم همسایه ها می شود وبرای صد سال دیګر اقوام این سرزمین در کشمکش یکی برای آزادی خواهی ویکی برای حفظ سلطه قوم خود خون یګدیګر را خواهند ریخت تا انکه بعداز سالها عقب مانی و کشت وکشتار باز استعمار اقوامی را مامور خود بسازد و زمینه را برای دوران تاریخ و تکرار تاریخ آماده بسازند هم وطنان من شما باور داشته باشید وتاریخ شاهید است که هر زمان که پای استعمار به این سرزمین رسیده بعداز برامدن کشوری مارا یک کشور واحد با ملت واحد رها نکرده است استعمار پیر انګلیس با امریکا حتما برای انکه درد سری در آینده نداشته باشد ما وکشور مارا در درد سر های جدید دچار می کند این بار چنین مرز شکنی های کند که هر ګز نتوانیم باهم بیامزیم حالا این ابتکار در دست ماست تا هر چه زود تر دست بکار شویم دشمنی ها را با خودی ها کنار بګزاریم و یک اتحادیه بزرکی دولت آسیای را تشکیل بدهیم چه خوب خواهد بود که این ابتکار از طرف ما افغانستانی ها صورت بی ګیرد بیاید این شهامت واین درایت را داشته باشیم
با احترام متینج

>>>   خبری که همین اکنون بدست ما رسیده است حاکیست که امروز صبح حدودساعت 9 ونیم بجه، کاروان اشغالگران امریکایی در ولسوالی " گریشک " ولایت هلمند، مورد حمله فدایی قرارگرفت.
خبرمی افزاید، کاروان نظامی دشمن برشاهراه قندهار – هرات در حرکت بود که نزدیک مرکزاین ولایت، بر پل بالای رود هلمند، هدف حمله فدایی یک تن ازقهرمانان امارت اسلامی ( حافظ اسدالله ) قرارگرفت.
خبرمی افزاید، در این عملیات که توسط موتر کرولای مملو از مواد انفجاری صورت گرفت، 2 تانک دشمن کاملا تخریب گردیده است که هردو تانک تا حال در جای انفجار بصورت کاملا سوخته موجود می باشد.
قابل ذکرست که در این انفجار مخرب ، برعلاوه تلفات مالی فوق، 9 عسکرامریکایی کشته و 6 تن دیگر نیز بشدت زخمی شده اند.
گفته می شود که شدت انفجار بحدی بود که تعدادی ازاجساد دشمن در رود هلمند افتاده وغرق گردیده است.
این درحالیست که که از روز گذشته بدین سو، در منطقه " میرمنداب " نزدیک مرکزاین ولسوالی جنگ شدیدی میان مجاهدین امارت اسلامی وعساکر اشغالگر امریکایی درجریان می باشد.

>>>   موافقم سردار
احمدکابل

>>>   آقاي كرزي خود دست نشانده امريكا ميباشد، حال اين موضوع درنزد مردم خوب واضح شده است و اكثر كسانيكه به كرزي راي داده اندبه شمول خودم از اينكار پشيمان هستند .
و مطمئنا در دود بعدي انتخابات مردم شخصي را انتخاب خواهند كردكه مخالف حضور نيروهاي خارجي در افغانستان باشد.
ولي خدا كند تا آن وقت امريكا اين كشور را ميدان جنگ ساخته و از آن عليه ايران و استفاده نكند.
تركمن

>>>   با درود فراوان بر برادران افغانی (خراسان بزرگ)
از زمانی که عربها بر ایران مستولی شدن برادران افغانی بیگانه شدند و عربها به جای آنها برادرگردیده اند و
برای این است که بعضی از افراد نادان در ایران افاغنه را بیگانه می پندارند و دولت ایران که حامی عربهاست از برادران و خواهرانه افغانی حمایت نمی کند در حالی که شما از هر کسی به ما ایرانیها نزدیکترید
نگذارید نقشه این بیگانگان باعث جدائی ما از شما شود
به امید اتحاد 3 ملت برادر ایران افغانستان تاجیکستان
گراوند از ایران

>>>   فقط پاکستان به ما خیانت کرده وقصد سلطه نسبی داشته وابزارهای مختلف درناامنی افغانستان بکارمی برنددلیل مشاهدات مردم ما واسناد جدیدپخش شده .
مهدی یار

>>>   برادرا،تادل مامسلمانا به حال همدیگی مان نسوزد،ازکفارحربی انتظار کمک داشتن خیال خام است.
دره صوفی

>>>   آن فردی که خود را ایرانی معرفی کرده فکر نکنم ایرانی باشد

>>>   با سلام خدمت برادران افغانی
فکر نکنم آمریکا به همین سادگی اجازه ورود ایران به افغانستان را دهد و جای خود به ایران واگذارد ............ البته به نظر بنده افغانستان بعد از چند سال می تواند روی پای خود بایستد و امنیت خود را بدون نیاز به ناتو و یا ایران تامین نماید چون افغانستان کم کم پای در مسیر توسعه و پیشرفت می گذارد و در آینده نچندان دور خواهد توانست مانند کشورهای دیگر منطقه به طور مستقل و آزاد برای خود تصمیم گیری نماید و بدون کمک دیگران موقعیت خود را تثبیت نماید چون چنین پتانسیلی در افغانستان امروز به صورت آشکارا وجود دارد................ لازم به ذکر است افغانستان مانند جمهوری های تازه به دوران رسیده شوروی سابق نمی باشد افغانستان دارای تمدن چند هزار ساله است، قبل از آنکه کشورهای بی هویتی مانند ایالات متحده آمریکا در آن سوی کره خاکی تشکیل شوند افغانستان مهد تمدن و فرهنگ در منطقه بوده است و یکی از متمدن ترین ممالک آن روزگار در تمام آسیا............ برای همین افغانستان میتواند با پشتوانه چنین تمدنی در آینده نزدیک به یک کشور دمکراتیک و توسعه یافته تبدیل شده و صد البته باعث افتخار و فخر دیگر کشورهای فارسی زبان شود و الگویی برای کشورهای منطقه
امید دارم افغانستان روزی به استقلال ثبات و امنیت کامل دست یابد و آوارگان و مهاجران بی پناه پراکنده در ایران و پاکستان به وطن مادری خود یعنی افغانستان بازگشته و در رفاه و آسایش زندگی کنند و دوران رنج و سختی هایشان برای همیشه پایان یابد
ساسان از ایران

>>>   آقای جکر خون اگر ایران بد است چرا بیش از دو ملیون آفغانی به افغانستان بر نمی گردد مگر نه اینکه امریکاییها چندین سال است بر کشور افغانستان مسلط و دارند امنیت بر قرار میکنند پس امنیت که هست بهداشت و سواد و کار هم هست دیگر چه میخواهید

>>>   کرزی امده بود تا خاک شیر بخورد نیامد بود که مشکلات من و تو مهاجر بخورد اگر کسی می گوید کرزی به فکر مهاجرین است او .......می گوید
تلاش کنید یک آدم دلسوز پیدا کنید کرزی وعده های که به مردم و ....داده بود به هیچکدام عمل نکرده بود

>>>   اگر همین کشور و همین مردم با شند نوبت شما هم می رسد.
شهلا

>>>   اگر وضعیت برادران افغان در ایران بد است و به افغانستان باز نمیگردند , چون در افغانستان وضعیت بدتری خواهند داشت که وضعیت ایران را به افغانستان ترجیح داده اند.
برادران مهاجر افغان در ایران امنیت دارند درحالی که در افغانستان هر لحظه باید منتظر حادثه ای باشند.
اگر چند سال است که افغانستان روی خوش و پیشرفت ندیده نتیجه همین بی اعتمادی بعضی از شهروندان افغان به کشورهای همسایه است .
موفق باشید

>>>   امارت اسلامی پاکستان وعربها در افغانستان
اسلام ازپاکستان برای اسلام شدن افغانستان دور از اسلام
بزودی خواهید دید که چگونه اسلام پیشرفت می کند
زنده باد مجاهدین ملعون
خواهشا نشر شود
رمز یییییییییییی ثث 4

>>>   اولا"- آقای احمدی نژاد گفته امنیت منطقه با کمک کشورهای همسایه برقرار شود که بسیار حرف درستی است و هرگز به این معنی نیست کهبجای نیروهای امریکایی نیروی ایرانی وارد افغانستان شود . وقتی ایشان می گوید مشکل افغانستان ازراه نظامی حل نمی شود به همین معناست .
ثانیا"- امریکا دراین 9سال بجز کشتار افراد ملکی وبیگناهان کدام امنیت و آرامش را آورده است ؟ امریکایی که تنها به بهانه ساکت کردن تعداد معدودی طالبان بیش از صد هزار نظامی به این کشور واردکرد اما حاصل کارش تنها کشتار افراد بی گناه است؟
ثالثا"- غصه ما افغانیهارادرایران نخورید .اگر وضع ما بدبود این هجوم آمدن وطندارها به ایران چیست؟شما فقط حساب قاچاقبران و متخلفین رااز حساب افراد عادی در ایران جدا کنید.
به امید سربلندی افغانستان و اتحاد باایران
عمر از ورامین

>>>   ما مردم افغانستان هیچ خارجی را نمیخواهیم که در افغانستان حکومت کنند.
افغان

>>>   >>> سلام (پایان شب سیه سفید است) رودکی شاعر بزرګ زبان فارسی می فرماید (خرابی چونکه از حد بګزرد آباد می ګردد) دقیقا ما با همسایه هایمان طی هزارها سال باهم جوشیده ایم وباهم زیسته ایم وباهم سیالی وشریکی داشته ایم ما هویت تاریخی مشترکی را بیش از سی هزار سال یکجا باهم بدوش داشته ایم من مخالف بیش بینی های هم وطنانم که یکی از تجزیه سخن می ګوید ویکی از فدرال و یکی از حکومت مستبید ویکی هم از حکومت وابسته پیش بینی من روی دیګه ورق تاریخ اینده این کشور است من فکر می کنم نجات مردم وانسانهای باشنده این سرزمین در دو حالت است راه نیک وشایسته اش همین نزدیک شدن حتی تا سرحد ادغام سه تا چهار کشور همسایه است که ما وبزرګان ما بتوانند با هشیاری یک کشور اتحاد سه ګانه یا چهار ګانه یا بیشتر ویا کمتر را بنام اتحادیه خراسان بزرک بوجود بیاورند ودر امنیت وآبادانی آن سهم صادقانه بګیرند واستعمار نو کهنه را برای ابد از اشغال واستعمار دل جمع نمایند اګر چنین شود برای تمام همسایه های ما و مردم ما عالیست ما سالها به همین افغانستان کوچک مان افتخار کردیم ومادر وطنش خواندیم هیچ فرقی ندارد که مادر ما بزرګ تر با تجربه تر قوی تر و ثروتمند تر باشد در آن صورت هم میشود با همین مادر وطن مان که اتحادیه خراسان یا اتحادیه باختران نام دارد افتخار کرد . پیش بینی دوم من این است که ما سالهای درازی با نام اوغان واوغانستان با همسایه های مان و کشور های بزرګی استعماری دشمنی کردیم خون یکدیګر را برای منافع آنها ریخته ایم و انها را نیز نسبت به یک کشور قوی افغانستان در همسایه ګی شان ویا به عنوان دهلیز مستعمرات داشته ایم بعداز این شاید اینها با موجودیت چنین کشوری مخالفت کنند کشور های زدخل بعداز برامدن قوت های خاریجی صددرصد برای شکستن این کشوری اوغانی تلاش خواهند کرد اګر بزرګان اهل دولت داری وسیاسی ما هوشیار نباشند این کشور نه تجزیه میشود ونه کامل می ماند و نه فدرالی می شود این کشور پارچه پارچه تسلیم همسایه ها می شود وبرای صد سال دیګر اقوام این سرزمین در کشمکش یکی برای آزادی خواهی ویکی برای حفظ سلطه قوم خود خون یګدیګر را خواهند ریخت تا انکه بعداز سالها عقب مانی و کشت وکشتار باز استعمار اقوامی را مامور خود بسازد و زمینه را برای دوران تاریخ و تکرار تاریخ آماده بسازند هم وطنان من شما باور داشته باشید وتاریخ شاهید است که هر زمان که پای استعمار به این سرزمین رسیده بعداز برامدن کشوری مارا یک کشور واحد با ملت واحد رها نکرده است استعمار پیر انګلیس با امریکا حتما برای انکه درد سری در آینده نداشته باشد ما وکشور مارا در درد سر های جدید دچار می کند این بار چنین مرز شکنی های کند که هر ګز نتوانیم باهم بیامزیم حالا این ابتکار در دست ماست تا هر چه زود تر دست بکار شویم دشمنی ها را با خودی ها کنار بګزاریم و یک اتحادیه بزرکی دولت آسیای را تشکیل بدهیم چه خوب خواهد بود که این ابتکار از طرف ما افغانستانی ها صورت بی ګیرد بیاید این شهامت واین درایت را داشته باشیم افغانستان را به پنج کشوری همسایه باید تقسیم کنند
با احترام الحاج مولوی میرزا متینجک

>>>   سلام. من حامد هستم از تهران .دانشجو .
متاسفم که در کشور دوستمون افغانستان اینقدر مخالف داریم. دید من که نسبت به افغانستان جدید بسیار مثبته.
مطمئنا ایران هیچ علاقه ای به اعزام نیرو به کشوری نداره و این تحلیل خیلی عجیب بود...
امیدوارم هر چه زودتر صلح در کشور هم زبانمون برقرار بشه . مطمئن باشید ایران آرزو داشت افغانستان به جای وضعیت امروز جزو کشورهای صنعتی بود. خوب این به نفع ما هم بود... ولی افسوس که امروز...
اما در مورد مهاجرین ، خیلی از ناعدالتی ها رو قبول دارم . ولی همش هم اینطور نیست . البته بعضی مهاجرین افغان اینجا مشکلات بزرگی به وجود آوردند مثلا به خاطر یه دعوای ساده آدم کشتن ( واقعا خشونت بعضی هاشون بالاست - شاید به دلیل فرهنگ جنگ طولانی تو کشورتون بوده )
البته من فرهنگ اصیل ملت افغان رو بسیار بالا می دونم .
در مورد شاعران و دانشمندان هم که گفتید اونا افتخار همه ی فارس زبان ها هستند. آره متولد شهرهای شمان ولی یادمون باشه ما قبلا همه توی یک کشور بودیم . (ایران بزرگ )
به امید پیشرفت علمی افغانستان در حین اینکه فرهنگ و هنر و دینشون رو هم حفظ کردن.
اسلام با علم هیچ تضادی نداره چیزی که غربیها همیشه میخوان بگن ...
دوستون دارم .حامد
nasr1387@yahoo.com

>>>   دوست عزیز مان از ایران کنونی محترم حامد دوست عزیز میدانم درد را درک می کنم ولی دریک حرف با شما ما همه فارسی زبانها افغانستان امروزی مخالفیم شما مارا ملت افغان خطاب نموده اید در حال که در افغانستان عام مردم فقط پشتون ها را اوغان یا اوغون ویا افاغنه و یا هم اوغو می گویند ما از نیگاه هویت اتنیکی با این قوم( اوغان)پشتون هیچ ارتباط نژادی و خونی نداریم ما به اقوام در افغانستان باور داریم وبرای ملت شدن راه دراز کار داشتیم تا ملت اوغان شویم که خوشبختانه نشدیم ما حالا در پی یافتن هویت اصلی مان هستیم و این هویت جعلی را دیگر نمی توانم با دروغ ونیرنگ در این عصر بدوش بکشیم ما اگر امروز در کشوری بنام افغانستان زندگی داریم با افغانستانی بودن موافقیم در غیر آن هویت ما تاریخ ما زبان ما فرهنگ پر بار ما ایرانی است ما ایرانی هستیم ولی شما از فرصت ها استفاده کرده ، هویت مارا به خود اختصاص داده اید و حکومت های پشتونی که با زبان وهویت ما بیگانه بودند از این دست برد های شما استقبال کردند و کسی نداشتیم که به شما بگوید بابا تنها این شما ایرانی نیستید این ایران و ایران ما هستیم باید از زمان و فرصت ها ما هم استفاده نمایم و چیز های ازدست رفته مان را برگردانیم به امید یزدان پاک
الحاج مولوی میرزا رحمت الله صیاد از لغمان

>>>   هیچ وقت منظور ایی همسایه ما ایران لشکر کشی به افغانستان نیست بلکه منظور او این است که افغانستان و مردم آن بسیار رشید و بلند نظر هستند و میتوانند خود را اداره کنندو همسایه ها هم باید کمک کنند من مطمئن هستم اگر عساکر خارجی از مملکت بیرون شوند ما مردم میتوانیم خود را اداره کنیم همین حالا هم ایران کمک میکند الان مملکت و فامیلهی ما از پولی اداره میشود که مهاجرین از ایران به ما روان میکنند
هاتف از قندهار

>>>   دوستان! از آرزوها و آمال بگذریم، بیایید کمی عاقلانه فکر کنید و توجه کنید که آیا این کار شدنی است و در صورت که شدنی باشد چگونه به وجود آید. شکی نیست که ما خراسان بزرگ بوده ایم و بلکه افغانستان قلب خراسان و ایران فردوسی بوده است، اسفندیار، رستم و سهراب زاده و پرورده ای این سرزمین است. ایا دید دیگر دوستان یا کشور های همسایه ما نسبت به افغانستان این چنین است؟ و از طرفی در میان این کشور ها ایران بحمدالله تا حدودی توانسته است که گلیم خود را از زیر فشاری های اقتصادی و سیاسی برهاند و اکنون یک مستقل و کاملا ذی نفوذ در منطقه به شمار می رود. چگونه می شود که با کشور که سرتاپا فقر است پیمان دوستی بندد، مردم ایران مهاجرین در ایران قبول ندارند و معتقدند که آنان لقمه دهن شان را می رباید و بر دولت جمهوری اسلامی فشار ها نیز وارد نموده اند و با این حال که تصور می کند که ایران و یا تاجکستان بیاید به آریانا، خراسان قدیم و عصر سامانی و یا سلجوقی و .... بیندیشد.ب هر صورت کشوری ما چیزی برای از دست دادن ندارد با هرکشور می تواند طرح دوستی بیندازد، حتی حضور نیروی نظامی هم تهدید برای کشور ما محسوب نمی شود زیرا این مردم هر وقت که اراده کند می تواند نیروهای خارجی را از کشور خارج کند.و....

>>>   خوانندگان گرامی
ایالات متحده از راه حل های سازنده از طرف دولت ایران و یا هر دولتی استقبال و حمایت میکند. در هر صورت، پرسشی که باید پرسید این است: در حالیکه نیروهای امنیتی افغان و ایالات متحده اسنادی دال بر حمایت ایران از طالبان مانند آموزش آنان و ارائه سلاح به آنان را دارند، با این حال چرا آنان به دنبال راه حل برای جنگ و خشودت طالبان در افغانستان هستند؟ ایران همواره در عراق و افغانستان نقش مخربی ایفا کرده است.
جستجوی راه حل برای جنگ در افغانستان از سوی دولت ایران به نظر میآید فقط تبلیغات باشد. آقای احمدی نژاد همواره ادعا کرده است که برای مشگلات متفاوتی در دنیا راه حل دارد ولی وقتی او این راه حل ها را پیشنهاد کرده است، کارشناسان و رهبران سیاسی آنان را بعنوان تبلیغات و فوکاهی یافته اند. آقای احمدی نژاد به دنبال حل مشگلات دیگر کشورها میباشد درحالیکه قادر نیست با مردم خود کار کرده و مشگلات آنان را حل کند.
همانگونه که در آغاز تاکید کردم، دولت ایالات متحده از راه حل های سازنده از طرف دولت ایران حمایت خواهد کرد ولی ادعا هایی از این دست از طرف دولتمردان ایران به نظر می آید فقط تبلیغات باشد.
با احترام
دی.ی.تی.— فرماندهی مرکزی ایالات متحده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است