بازگشت دوستم از حاشیه تا پیروزی
بازگشت رهبر جنگی با تجربه چهل ساله در سیاست و دولت رییس جمهوری های مختلف پاسخی بود در برابر توطیه ارگ که نه تنها مغلوب حکومت نشد بلکه شکست را به رخ ریاست جمهوری کشید حتی در اتهامی چون ایشچی 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۷    ۱۳۹۵/۱۲/۴ کد خبر: 129421 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، جنجال برانگیزترین چهره سیاسی ماه های اخیر که به مقامی خانه نشین بدل شده بود، باردیگر به دفتر کار خود بازگشت که پایتخت را در موجی از برخوردهای نظامی قرار دارد.

بازگشت جنرال دوستم که به گفته برخی منابع، همراه با صدها محافظ مجهز و تجهیزات نظامی در دفتر کار خود حضور یافته است که از نظر مقام های حکومتی، اقدامی غیرقانونی خوانده شد و برای مقابله، ده ها تن از سربازان ارتش به همراه تجهیزات سنگین اطراف محل زندگی و کار وی را در محاصره قرار دادند.

در این رابطه، معاون اول ریاست جمهوری در حضور شماری از طرفداران خود گفت که اگر محاصره خانه و محل کار من درست بود، پس چرا رهبری نیروهای امنیتی این موضوع را رسما اعلام نکرد و وجود تانک در این منطقه را روال عادی تامین امنیت در کابل عنوان کرد که هیچ ربطی به اختلاف ها با رییس جمهور ندارد.

وی اختلاف های موجود میان خود و ریاست جمهوری را برای "تحکیم قدرت و استحکام نظام" در افغانستان دانسته اما بدون اشاره به اتهام ایشچی، اتهامات مشابه در زمان ریاست جمهوری کرزی علیه خود را نادرست خواند.
جنرال دوستم، قدرتمندترین و شناخته شده ترین مقام نظامی افغانستان طی چهاردهه گذشته تاریخ افغانستان تجربه حضور در بالاترین مقام های حکومتی و دولت رییس جمهوری های مختلف را دارد که در هر دوره با وجود توطیه های بسیار، همچنان با نفود در قدرت حضور داشت اما آنچه طی ماه های اخیر رخ داد و به سکوت وی انجامید، اتهامی بود که به گمان راس حکومت دیگر جنرال دوستم توان بازگشت را نخواهد داشت.

براساس عملکرد جنرال دوستم طی دهه های اخیر و موضع شفاف وی نسبت به مخالفان مسلح می توان گفت که وی به عنوان رهبر جنگی هیچ گاه به دنبال مسایل و حاشیه های پیش پا افتاده نبوده و با نگرش کلی به مسایل داشته است که پرونده ایشچی آن را به خوبی نشان داد.

از سوی دیگر حضور در محل کار با نظامیان مسلح نه تنها رویدادی تازه ای از سوی وی نیست بلکه همواره به دلیل وجود مخالفان و برخی توطیه های ترور علیه معاون اول ریاست جمهوی، نه اعتمادی به حکومت دارد و نه محافظان امنیتی پایتخت.

حضور طولانی جنرال دوستم در صحنه سیاسی و اینکه وی به مانند سیل عظیمی از سیاسمتداران هیچ گاه مغلوب سیاست توطیه حکومت های مختلف نشد و در هر حکومت در رده های بالای قدرت نظامی حضور داشت، می توان گفت که اگر به وی فضا و اختیارات تام برای مقابله با طالبان داده می شد، اکنون کشور تهی از هر مخالف مسلحی بود اما سیاست انحصار طلب قدرت هیچ گاه در پی نابودی دشمنان و رسیدن به ثبات نبوده زیرا منفعت آنان در جنگ و ناامنی می باشد.

جنرال دوستم را می توان دوراندیش ترین فرد نظام اکنون دانست زیرا طی حکومت های مختلف توانسته مغلوب توطیه نشود، در مقابل قدرت سرخم نکرد و همواره با همان تفکر و ادبیات نظامی خود سخن گفته است و تنها کسی بود که اعلام کرد باید برای اعمال گذشته از مردم عذرخواهی کنیم.

از سوی دیگر در تمامی اختلافات گسترده و عمیقی که میان معاون اول ریاست جمهوی و رییس جمهور صورت گرفت، هیچ گاه افشاگری نسبت به مسایل حساس و مهم کشور از جانب جنرال دوستم در برابر رسانه ها صورت نگرفت اما اشرف غنی و بسیار مقام های دیگر در برحه های حساس کشور از مسایلی پرده برداشته اند که باید در درون حکومت و میان دولتمردان حل و فصل می شد نه اینکه اذهان عمومی را مغشوش کند.
اما چرا اشرف غنی با اتهام ایشچی خواست که جنرال دوستم را از قدرت به طور کامل محو کند؟

جنرال دوستم از ابتدای حضور در حکومت وحدت ملی با توجه به اختیارات بی حد و اندازه غنی که مقام وی را تبدیل به تشریفات و اختیارات محدود کرد، پس از انتقادهای تند، حکومت را تهدید نظامی کرد که برای قوم پشتون یادآور سرنگونی حکومت نجیب بوده و از سوی دیگر رییس جمهور پی برده که وی از سرسخت ترین مخالفان حکومتی است که می تواند به متحد کردن دیگر مقام ها در برابر قدرت دست بزند.

اما با توجه به عدم دوراندیشی سیاسی و عطش قدرت طلبی و انحصارطلبی اشرف غنی، هرچند به انزوای مقام های اقوام دیگر انجامید اما در برابر جنرال دوستم به شکست انجامید و محاصره نظامی محل زندگی وی نشان از سردگمی و خشم وی در مقابله با رهبر جنگی دارد.

دوستم اگر چه از جنگ های گذشته برخواسته و در کشتار و ویرانی افغانستان به مانند اکثر مقام های برحال حکومتی دست داشته است اما در دوران بی رهبری افغانستان و تک تازی های حکومتِ منفعت طلب، می توان سدی در برابر حکومت باشد نه اینکه در انزوا راه بر هر تجاوز و دخالتی هموار شود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جنرال بزرگ !
بیشتر از 12 ملیون دعا گویی شما است, تا جهان است صحت مندی شما را میخواهیم.

>>>   جنرال دوستم ان جاسوس مهره سیاه در تاریخ افغانستان است که در هرزمان و هر رژیم با چال ونیرنگ وفریب خود را در زیر جلو ارباب قدرت جاکرده همینکه مدت زمانی خوب جا گرفت طبق دستور بیگانگان در صد زور ازمایی قدرت و خیانت بمردم و دولت استین بر میزند و باعث بدنامی هرج و مرج میگردد درزمان کرزی اگر خانه دوستم در معاصرهدولت قرار نمیگرفت بد تر از جنایت در حق ایشچی به اکبر بای رهبر ترکتباران از جانبدوستم صورت میگرفت در انوقت هیچ حرفی دیگر نبود فقط خود خواهی وترس از دست دادن رهبری مردم ترکتبار بود و بس و در حال حاضر اگر زور نشان دادن دولت به دوستم نمیبود شما می دیدید که بیشر ازین جنگجویان طرفدار دوستم شهر کابل و ارگ را در معاصره خود در میاوردند مانندی کهدر زمان داکتر نجیب الله میدان هوایی کابل رادر معاصره خود گرفت و سبب قتل نجیب توسط ای اس ای پاکستان گردید دوستم جاسوس خیلی خطر ناک است وقتیکه ببیند کمزور است با چنین حرف ها والفاظ از ضربه خوردن و ضعیف بودنش خود را نجات میدهد واطرافیان اش این ناتوانی انراطوری نادرست به توان و قوت دوستم تعبیر میکنند این خاصیت دوستم است یکی اینکه خپ گیر است انهم بدوستان و همکاسه گانش دیگر اینکه وقتیکه خودرا در شکست دید در وراه دوستی را پیشه خود میکند چه بگویم شاگرد وفادار کارمل است .

>>>   شما را به خدا، سخنرانی این فرد را یک مرتبه در یوتوب بشنوید، اگر باز هم از او پیروی کردید، پس همین دیگ و همین سرپوش. همین رهبران شایسته شماست. لیاقت رهبر بهتر را ندارید.

>>>   ارشادات واظهارات کد ۱۸ را خواندم دران چیز های مثبت وارزنده ای هم دیده میشد امافاقد عمومیات بیشتر به نظر میرسید تا خصلت های شخصی وسلیقه های انفرادی شاید نویسنده ای کد معلومات مفصل در باره ای جناب جنرال صاحب نداشته باشند ویا نیات نادرست طرف مقابل را بصورت واقعی درک نتوانسته اند این درگیری وکشمکش ریشه ای طولانی داشته یک طرف کاملا دقیق وحساب شده نقشه میکشد وطرف مقابل از قهر واحساسات وخشونت های بی مورد در حق همه کار میگیرد یک انسان عافل واگاه هرگز از مکر دشمن ویا به تعبیر بهتر مخالفین سیاسی اش در امن نمی باشد ودور سنج واینده نگر می باید وخویشتن را با دست وپای بسته به دیگران تسلیم نمی نماید سیاست مدار ها چند چیز ندارند بجز اندک از انها انها رحم ندارند وشرم رانمی شناسند وفا ورفاقت در قاموس سیاست مداری نیست وپاس خدمت را ندارندو...
از جناب استاد مزاری شهید سوال کرده بودند که چرا با مسعود وربانی مخالفت ورزیدید وجانب حکمتیار را گرفتید ان جنت مقام وعالی جناب چه ارشاد نازنین فرموده بودند{در بدترین تعبیر اگر خدای نخواسته ربانی ومسعودبالای ما مسلط گردند تنها مرااذیت خواهند کرد اما با ملت ومردم من کاری ندارند ولی این دیگر هابه هیچ کدام ما رحم ندارند} وبعد ها دیدیم که خبرت رهبر فرزانه ای ما به صواب قرین بوداگر این بینیش را همه میداشتند یک اندازه فرقی میان خودی وسایرین میگذاشتند حالت ما بهتر ازین بود که هستیم
گوسفندی برد این گرگ مزور همه روز
گوسفندان دیگر خیره در او مینیگرند
کلمه ای {برد}را با فتح با و را بخوانید
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   زنده و جاوید باد ، ژنرال که در مقابل میدیا با بیان خیلی ساده که از صداقت ،یک رنگی، نیت نیک سخن میگفت بدون تملق و رودر واسی همه حرف دلش رو بیان کرد ،به چشم های وطن پرست اشک حلقه زد ، به چشم های حسودان نفرت خشم را آورد، این شهامت یک مرد افغان رو به نمایش به اجرا در آورد ، این ابر قدرت بود که طالبان نوکران پاکستانی رو از محل راند و به دستور دولت دو باره به همان سمت شمال عوض طالب ، داعش بجا شدند ، درود و سپاس به همچو وطن پرست .

>>>   هیچ است، ادم بیعقل با چار پالوان اش، او خیانت نا بخشودنی سقوط حکومت دموکراتیک و مردمی ریس جمهور داکتر نجیب را انجام داد و او که این شخص را قهرمان ساخته بود، از انروز به بعد روز خوب را نه خوداش دید ونه ملت و وطن.

>>>   تحلیل عالیست ! درشرایط ادامه جنگ درکشور سرکوب یا الغای یکی از سران قومی درموجودیت سایر رهبران قومی تفرقه و جنگ افروزی است .
اوزبیک

>>>   برخی آگاهان باور دارند که دوستم در انتخابات آینده کمر غنی احمدزی و یا کدام زی دیگر را مثل زمان کرزی بسته خواهد کرد.
حالا دوستم پرستان بجای قدرت نمایی به حکومت غنی آنتن های تلویزیون طلوع را تخریب کردند که چرا جنایات رهبر بد اخلاق شانرا نشر کرده است. این در حالی بود که همین‌تلویزیون طلوع بود که قدم بقدم با دوستم در خبر رسانی نمایشات مضحک عملیات ها در فاریاب و جوزجان از دوستم یک قهرمان افسانوی ساخته بودند. اما حالا به ادعای دوستم این یک تلویزیون دروغگو است. از دوستم و دوستم پرستان کرده دروغگو و بی حیا در افغانستان کیست؟
درست گفته اند: تا احمق در جهان است، مفلس خوار نمی ماند.

>>>   Amirzada
زور دوستم را از سکوی لاف و قدرت نمایی به ‌پایین کشید

دوستم پرستان از دوستم بحیث یک رستم زمان و قدرت ناشکن و مرد ناترس ترسیم می کنند. اما مردم افغانستان از دوستم در ۴ دهه گذشته از دوران ملیشه سالاری او تا مقام معاونیت غنی خوب شناخت دارند. او انسان بی رحم ، بی بندوبار و خیلی نامرد و عهد شکن است. او بار ها از صحنه جنگ به ترکیه و ازبیکستان فرار کرده و مردم ازبیک را در میدان محشر طالبان رها نموده است. حتا در دونیم سال گذشته مطابق به اعلامیه حاضری او از طرف اداره مامورین صرف ۳۴ روز در دفترش کار کرده اکثرا در ترکیه، ازبیکستان، دوبی و در عملیات نمایشی در فاریاب و در قار و ناز سپری کرده است. او اصلا معنای معاون رییس جمهور و رسالت و مسوولیت خود را نمی داند.
اما او کیش شخصیت خود را در میان ازبیکان بیسواد و ساده دل و یک تعداد خوشباوران سیاسی از طریق توسل به خشونت و تجاوز به جان، مال و ناموس مردم خودش و دیگران ساخته است. تا چند ماه قبل لاف می زد که در ظرف دو ساعت حکومت غنی را مثل حکومت داکتر نجیب به اصطلاح خودش" پرانده گی هستم" اما پس از دیدن نیروهای رزمی دولت و خانم قاضی دادگاه لاهه از سکوی لاف و پتاق و ساز و برگ نظامی اش پایین آمده دست به تضرع زده خود را بابای سربازان افغانستان معرفی می کند و نیروهای رزمی دولتی را برای محافظت از خود و برای جنگ با ملا تره وانمود کرد. آیا کدام شرم و حیای در چشم این مرد لافوک و دروغگو وجود دارد؟
اینک او پس از چند ماه لحاجت حاضر شد محافطانش را که به امر خودش و همراه با خودش دسته جمعی بر آقای ایشچی تجاوز جنسی و شکنجه و احتطاف نموده اند به دادگاه فرستاد. حالا اینکه دادگاه چه تصمیم می گیرد وابسته به بازی بعدی اشرف غنی و حامیان‌خارجی او است.
تجارب بازی قبیله گرایان با دوستم در ۴ دهه اخیر نشان می دهد که این فشار ها بیشتر بخاطر امتیاز گیری تک قومی از او است. چنانچه به گفته خلیلزاد در کتاب فرستاده از او برای تعادل قدرت در برابر دیگران و استفاده از او بحیث ابزار تفرقه اندازی میان مردم شمال باید استفاده کرد
ترکیه و ازبیکستان هم خاموش نه مشسته اند. آنها همانگونه که درگذشته ازین مردک بد نام استفاده در تخریب افغانستان کردند و حالا هم با
معامله با غنی تا روز مرگش از جسد او برای منافع شان در بازی افغانستان استفاده می کنند.

برخی آگاهان باور دارند که دوستم در انتخابات آینده کمر غنی احمدزی و یا کدام زی دیگر را مثل زمان کرزی بسته خواهد کرد.
حالا دوستم پرستان بجای قدرت نمایی به حکومت غنی آنتن های تلویزیون طلوع را تخریب کردند که چرا جنایات رهبر بد اخلاق شانرا نشر کرده است. این در حالی بود که همین‌تلویزیون طلوع بود که قدم بقدم با دوستم در خبر رسانی نمایشات مضحک عملیات ها در فاریاب و جوزجان از دوستم یک قهرمان افسانوی ساخته بودند. اما حالا به ادعای دوستم این یک تلویزیون دروغگو است. از دوستم و دوستم پرستان کرده دروغگو و بی حیا در افغانستان کیست؟
درست گفته اند: تا احمق در جهان است، مفلس خوار نمی ماند.

>>>   ضرب المثل داشتيم ميگفتند
جزاي قروت اب گرم
حال
جزاي جنرال دوستم اعتماد كردن بالاي فاشيزم
گرچه مخالف بازداشت جنرال دوستم توسط دولت فاشيزم هستم
گفته اند پير مردن اسان است خو رخنه مرگ باز ميشود
مگر جنرال دوستم خود را بدون كدام چون و چرا انهم بخاطر رقابت با تاجيك ها به فاشيزم تسليم نمود و خوب ميدانست كه كار كرد هايش در طول سي سال گذشته ياد هيچ جنوبي والي نرفته و نميرود و تسليم شدن با اين حد به دشمن
خود كشي است وجاي افسوس است كه هميشه ازطرف قبيله مثل كاغذ تشناب استفاده شده است.

>>>   هنوزهم جنرال دوستم را که من میشناسم دیگران نمیشناسند.
نادانند این کسانیکه در اریکه قدرت هستند و فکر کنند که دوستم کسی است که معلوم میشود.
یک مرتبه به زبان دوستم خدا او سخن را نیاورد که بگوید ٬ او ملت حالا زمان ان است که وطن را از لانه طالبانی و داعشی شدن نجاد دهیم و همه مثل سرباز از این وطن و ازین خاک نیاکان خویش دفاع کنیم.
ان وقت این کسانیکه خود را سیاست مدار میدانند زیر پای ملت خواهد شد.

>>>   به همکارانم سلام می فرستم واحتراپ تقدم میدارم این موضوع ای را که مینویسم مربوط به همکارانم میباشد عام نیست ما روابط دیگری نداریم از همین طریق گاه گاه گاهی حل مطلب میکنیم چون همه فر هنگیام‌ وعالمام استادان اهل هنر هستند صرف در جمع شان من عامی قرار گرفته ام اعتماد در بین ما لطف پرور دگار موجود است کوشش میکنم راه راه که انتخاب نموده ایم اگر رضای خداوند باشد وعمر باقی باشد در همان مسیر حرکت نماییم مسیر هم معلوم است اضافه تکرار نمیکنم دوستان همه میدانند اما در قسمت تعین شخصیت هادر رهبری کشور نظر خاصی نداریم این مربوط میشود به خود مردم وحق شان است نه از روی تبلیغ بلکه از روی حقیقت جامعه که میتواند کشور را به مسیر خوش بختی سوق نماید اینکه فلان شخص چقدر طرف دار دارد این نظر در گزشته ها نتیجه نداده است باید این طور محاسبه کرد که چقدر استعداد کار وخدمت گراری را شخصا دارد مهم به نظرم این است اما در مورد اینکه کدام چهره ها زمام امور را بگیرند پیشنهاد ما این است شخصیت های صادق وطن پرست با تعلیم نیک نام با تجربه با تقوا باروحیه اسلامی نه افراطی اما به نصب شخصیت های که در دولت های گزشته کار کرده اند مشکلات دارند هر گز موافق نیستیم چهره های نو وچهره های خوش نام از هر حرب سمت لسانی که باشد این مهم نیست جوانان خواهران تعلیم دیده ما همه اقشار را باید در بر بگیرد من وعده از دوستان نظر ما همین است واگر مانع باشیم هر کسی میتواند دولتی تشکیل دهد با هر کسی که خواسته باشد برود مانع نمیشویم اما اکثریت همین نظر را داریم به گروگان گیران فرصت طلبان چور گران چپاولگران همرا نمیشویم این آرزوی ما است میدانیم در همین اواخر کشور بر نامه سازی طرحی را آماده کرده غیر مستقیم سر یکی از کشور های اروپایی قبولانده شاید من اشتبا کرده باشم اما کاملا طرح در جای دیگری برنامه ریزی شده وسر همان کشور اروپایی قبولانده شده است انسان ها در سه مرحله ذهنی قرار میگیرند مرحله ابتدایی همان نفس مرحله عقلی ومر حله دیگر بالا تر از آن اروپا ای ها در مرحله رشد عقلی قرار دارند فکر میکنند این شخصی که نظر را برای شان میدهد شاید مثل خود آنها فکر کند اما طرح ارایه کرده گر در مرحله اول ودوم قرار میداشته یعنی مرحله عق نفس باشد یعنی همه چیزی که طرح داد گر حتما افغان است میدهد درست نمیباشد با شیرینی به نفع خود تلخی هم یکجا می سازد ویا شاید به نفع کشور سوم باشد مشکل در این جا است من وهمکارانم در هیچ طرحی مخالفت نمیکنیم وغیر از طرحی که داریم در هیچ دولتی سهیم نمی شویم اما بگزارند که آرام زندگی کنیم من شخصا مشکل دارم تهدید توهین تحقیر میشوم که باید خواسته دیگران را قبول کنم اما هر گز شخصا خودم نه استعداد رهبری ورهبر بودن را دارم ونه با هر رهبر ساخته شده به نفع دیگران خدمت میکنم ونه بادزد دهن جوال را میگیرم این کار از ما ساخته نیست همه شخصیت های هنری هستند صدای ساز تنبور ورباب را به هفت اقلیم برابر نمیکنند خودم هم علاقه به کاردولتی ندارم عمر رفتو کاله رفتو با ر رفت مولانای بزرگ آزادی را خوش دارم علاقه به کاردولتی ندارم طرحی ارایه دادیم با وجود مشکلات ها کسی قبول دارد خوب در غیر آن ما آرزوی آنرا نداریم حتما گفته ما قبول شود نظر ما همین است وتجربه جندین ساله من باوصف علم کم همین است اگر خواسته باشیم افغانستان از این حالت براید این روش واین راه سود مند تر است ادامه دارد

>>>   دوستم که علنی گفت هرکی مقدار بیشتر از امتیازات و چوکی در مقابل او بیندازد دوستم هم بطرف او میدود و در رکاب همان کس میباشد۰ ختم لیلام۰ رای ترک تبار ها فدای غنی کوچی، ولی رسیدن ترک تبار های کشور به حقوق حقه سیاسی و اجتماعی آنها فدای چوکی های که به جناب پاچا دوستم و رفیق های او داده میشوند۰

>>>   اشخاصی در دوجا ودومحل حتی سه محل نواله خور است باچرب زبانی کشوری را فریب میدهد طرح کشور دوم وسوم را که منافع شان است سر کشوردیگر میقبولاند اگر کسی قبول نکرد دشمن گفته سر همان کشور خورد خمیر اش میکنند خدا را شاهد میگیریم زیر تهدید هستم خودم میدانم وخدایم ساعت نو شب است من نان نخورده ام تشنه هستم آب نیست که استفاده کنم دروغ نمیگیویم غیر مستقیم تهدید میشوم مجبور کوچه بدل کرد این است راه وروش عده خیانت کاران افغان ما که یک کشور ویا چندین کشور را بخاطر منافع وبه قدرت رسیدن خود و منافع کشوردیگری فدا می سازند به گروگان گیری تهدید ترور شخصیت متوصل میشوند چون لسان خارجی را میدانند وخوب میتوانند دیگر کشور ها را فریب بدهند اصل موضوع این است رحیم کریم

>>>   دوستم یک مهره غیر قابل اعتماد است۰ بسیار پدرالی پدرالی میگفت ولی بخاطر چند مقام و چند چوکی تشریفاتی تمام یک قوم و تمام هواخواهانش را به یک تمامیتگرا متعصب و فاشیست چون غنی کوچی فروخت۰

>>>   جــــــــــنرال بزرگ نصف افغانستان داعا گچی شما است

>>>   افسوس که دولت ما ضد طالبانی نیست و غبر مستقیم طالب را حمایت میکند اگر همه اندیشه دوستم را داشته باشد مشکل افغانستان حل میشود.

>>>   پشتونها دوباره دوستم را رام كردند؟!
دوستم تسليم شد، ٩ محافظ شخصي جنرال عبدالرشيد دوستم تسليم حكومت پشتونها شدند تا به دادگاه پشتوني جواب بدهند.

>>>   تل دی وی جنرال دوستم

>>>   آمادگی های لازم جهت تجزیه کشور باید گرفته شود۰ پشتونها از طالب تکنوکرات خلقی اوغان ملتی تا گلبدینی همه باهم فرق ندارند۰ غیر پشتونها متحد شوید و حساب تانرا از این جنگ و خشونت دائمی پشتونها جدا کنید۰
تجزیه به نفع غیر پشتونها است چون از این جنگ دائمی، بیفرهنگی، اضافه خواهی و وحشت دائمی پشتونها برای همیشه بیغم میشوند۰
کشور ها و ملت های دیگر پیشرفت کرده اند چون پشتون ندارند۰

>>>   هههههه۰۰۰ عجب مسخره مردمی هستند این دوستم پرستان۰ دیدید که زور که آمد تمام محافظین خود را تسلیم کرد۰ روزش که برسد از هر قول و پیمان و هر چیزی دیگر میگذرد این شخص؛ چنانچه بار ها ثابت کرده۰ هموطنان عزیز اوزبیک من، حساب تانرا از این معامله گر و رای فروش جدا کنید وگرنه باز شما را بکدام زی دیگر خواهد فروخت۰

>>>   آمادگی های لازم جهت تجزیه کشور باید گرفته شود۰ پشتونها از طالب تکنوکرات خلقی اوغان ملتی تا گلبدینی همه باهم فرق ندارند۰ غیر پشتونها متحد شوید و حساب تانرا از این جنگ و خشونت دائمی پشتونها جدا کنید۰
تجزیه به نفع غیر پشتونها است چون از این جنگ دائمی، بیفرهنگی، اضافه خواهی و وحشت دائمی پشتونها برای همیشه بیغم میشوند۰
کشور ها و ملت های دیگر پیشرفت کرده اند چون پشتون ندارند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است