چین با زیرساخت‌های موشکی در جزایر مصنوعی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۴    ۱۳۹۵/۱۲/۵ کد خبر: 129466 منبع: پرینت

دو مقام آمریکایی از ساخت و ساز زیر ساخت‌های موشکی توسط چین در جزایر مصنوعی مورد مناقشه در دریای جنوبی چین خبر داده‌اند.

به گزارش رویترز، دومقام آگاه آمریکایی تاکید کردند: چین در نخستین مراحل سنجش دولت دونالد ترامپ، تقریبا عملیات ساخت و ساز زیرساخت هایی را در جزایر مصنوعی دریای جنوبی چین به پایان رسانده است که ظاهرا برای شلیک موشک های دوربرد سطح به هوا مورد استفاده قرار می گیرد.

این تحولات احتمالا سوالات و ابهاماتی را درباره واکنش احتمالی آمریکا مطرح خواهد کرد، آن هم با توجه به اینکه آمریکا قول داده است موضع سختگیرانه ای را در قبال چین در دریای جنوبی چین اتخاذ کند.

مقام های آمریکایی اعلام کردند: ساخت و ساز زیر ساخت های نظامی در جزایر مورد مناقشه دریای جنوبی چین، می تواند یک اقدام تحریک کننده نظامی تلقی شود.

سخنگوی پنتاگون نیز تاکید کرد: آمریکا همچنان متعهد به غیر نظامی بودن دریای جنوبی چین است و از همه مدعیان منطقه می خواهد تا مطابق با قوانین بین المللی رفتار کنند.

سفارت چین در واشنگتن حاضر به توضیح در این باره نشده است. رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته در نشست سنا تاکید کرد: باید مانع از دسترسی پکن به جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین شد.

وی افزود: ساخت و ساز جزایر مصنوعی توسط چین و قراردادن تجهیزات نظامی در منطقه، مشابه اقدام روسیه در تصرف کریمه است.

اختلافات چین و آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ افزایش یافته و مساله دریای جنوبی چین می تواند یک روابط دو کشور را بیش از پیش متشنج کند.

چین بارها نسبت به اقدامات تحریک آمیز و بی ثبات کننده آمریکا در منطقه هشدار داده است. چین ادعای مالکیت بخش وسیعی از دریای جنوبی چین را مطرح کرده و ادعاهای مشابهی نیز از سوی فیلیپین و سایر کشورهای آسیایی مطرح شده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است