برخورد دوگانه با افراد ملاتره‌خیل و جنرال دوستم
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۱    ۱۳۹۵/۱۲/۵ کد خبر: 129496 منبع: پرینت

دو روز قبل همۀ مسیرهای منتهی به خانۀ جنرال دوستم در کابل، به محاصرۀ نیروهای نظامی دولتی درآمده بود. وضعیتِ امنیتی به حدی شدید و احضارات فوق‌العاده شده بود که در همۀ کوچه‌های منتهی به خانۀ جنرال دوستم، واسطه‌های نظامی و نفراتِ نقاب‌پوشِ مسلح استقرار داشتند. دهن دروازۀ منزل جنرال دوستم و برخی از افراد خاصِ او نیز نفراتِ مسلحِ دولتی و وسایل نظامی استقرار یافته بودند. این وضعیت، به راه‌بندانِ شدید منجر شد و عبور و مرور را بر مردمِ کابل بسیار دشوار ساخت. این‌که دلیلِ این حضورِ سنگینِ امنیتی در اطراف خانۀ جنرال دوستم و مسیرهای منتهی به سرک‌های شیرپور در کابل چه بود، به‌طور رسمی معلوم نشده است؛ اما قراین نشان می‌دهد که حکومت به‌خصوص ریاست‌جمهوری به جنرال دوستم ضربِ شستی نشان داده و این پیام را منتقل کرده است که نمی‌تواند از کابل تکان بخورد!

البته گفته می‌شود که جنرال دوستم هم صدها مردِ مسلح را با خود به کابل انتقال داده است تا در برابرِ هر برنامۀ احتمالی از جانبِ دستگاه‌های حکومتی ایستادگی کند. آقای دوستم، اختلاف‌نظرهایی بر سرِ مسالۀ قدرت و صلاحیت‌های معاون اولِ ریاست‌جمهوری با غنی دارد و نیز قضیۀ ایشجی و ادعایِ او مبنی بر تجاوز گروهی جنسی از جانب محافظانِ جنرال دوستم و حتی خود او، برای جنرال تبدیل به یک پرونده و غایلۀ بزرگ شده و دادستانی کُلِ کشور هم تا جایی این مسأله را به پیش برده است.

به هر رو، محاصرۀ اطرافِ خانۀ جنرال دوستم به هر دلیلی که باشد، فضا را بر مردمِ کابل پُر از رعب و وحشت ساخته است؛ زیرا آنانی که از دیروزِ کابل خاطراتِ تلخ دارند و جنگ‌های کوچه به کوچه را میانِ گروه‌های مختلف در برابر دولتِ وقت تجربه کرده اند و یکی از این طرف‌ها جنرال دوستم بوده است، بازگشت به گذشته کابوسِ شب‌های‌شان می‌باشد؛ و مسلماً ضربِ شست نشان دادن به آقای دوستم، آن‌هم در ازدحام کابل، مشکلات و آسیب‌های کلانی را می‌تواند به دولت و مـردم وارد کند.

از طرف دیگر، یک روز قبل از این رویداد، کابل شاهدِ یک رویداد بسیار وحشتناکِ دیگر بود. گروهی از افراد متعلق به ملاتره‌خیل، یکی از نماینده‌های کوچی‌ها در مجلس، پس از یک مشاجرۀ لفظی با پولیس، سه موتر رنجر پولیس را در نزدیکی دانشگاه کابل آتش زدند و خود به مکان‌های امن‌شان رفتند و کسی هم قضیه را پیگیری نکرد. نشر این خبر در شبکه‌های اجتماعی، بازتابِ وسیعی یافت و مردم را در این شرایط، بیشتر دچار تشویش کرد و نشان داد که دولتِ ما تا چه پیمانه در برابر افرد غیرقانونی و مسلح و زورگویِ متعلق به یک تیم انتخاباتی، بزدلانه عمل می‌کند. اگرچه حوادثِ این‌چنینی را ما بارها شاهد بوده‌ایم.

با این حساب، پانزده سال از حکومت‌داری با حضور و حمایتِ جامعۀ جهانی سپری می‌شود، اما بازهم ثباتِ نیم‌بندِ موجود در کشور به‌شدت توسطِ چند فرد می‌تواند فرو بپاشد. بدمعاشی‌های نفراتِ ملاتره‌خیل نشان از آن دارد که دولت نمی‌تواند در مرکز شهر، امنیتِ پولیس را در برابرِ افراد شرور متعلق به یک نمایندۀ مجلس بگیرد، چه رسد به این‌که معاون ریاست‌جمهوری که رهبریِ یک قوم بزرگ و شریف را به عهده دارد، در مقابلِ دولت موضع بگیرد و یا هم دست به عملی خلافِ قانون بزند.

یقیناً ترساندنِ دیروز جنرال دوستم از طرفِ ارگ و بی‌توجهی به آتش زدنِ موترهای پولیس توسط افراد ملاتره‌خیل نشان داد که ارگ و نهادهای امنیتی در برابر اشخاص، سیاسی و گزینشی عمل می‌کنند و یک بام و دو هوا دارند. این نوع برخورد در کنار سایر تأثیرات و تبعاتی که دارد، فرهنگِ نترسیدن از قانون و بی‌بندوباری را بیشتر ترویج می‌کند.

اکنـون انتظار این است که دولت به‌جای ایجاد ترس و هراس در کابل و اطرافِ خانۀ جنرال دوستم، طبق قانون و موازینِ حقوقی و مدنی با قضایا برخورد کند و نیز لازم است که مسالۀ آتش زدنِ موترهای پولیس توسط نفراتِ ملاتره‌خیل، با قاطعیت پیگیری شود و مسببانِ آن به پنجۀ قانون سپرده شوند.

روزنامه ماندگار


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ملا تره خَيل نماينده كوچي نيست، وي از نماينده هاي حزب گلبيدين است،

>>>   ای برادر! ملاتره خیل پشتون و از قبیله کوچی است دوستم ازبک تبار است عاقلانه تفکر و قضاوت کنید که کدام یک باید مجازات شود؟ چیزیکه دراین مصیبت و فاشیزم عیان چه جاجت بیان است ؟

>>>   ببينيد اين بى عدالتى و كثافت كارى اين حكومت دست نشانده و مذدور را.
اين چلى گگ دزرد را كه از همان جاسوسها و تروريست هاى چتل استان و كوچى مردار خور ميباشد در قتل وحريق موتر هاى پوليس كسى چيزى نميگىويد. زيرا مناسبات با چتل استانى ها و كوچى ها و پختنو خراب نشود. ولى دوستم كه اين چودرى را در قدرت رساند همرايش به خاطر يك دسيسهء از ان ادم پشت جفا ميكنند.
خداوندا خودت انتقام هركى حق است بگير. و گرفتنى هم است.
بار كج ب منزل نميرسد.
ح ع

>>>   ما باید نگران آینده باشیم ، اوضاع کشور به احدی خراب است که با دوسال قبل قابل مقایسه نیست اینجا هر روز جنایت صورت میگیرد .شاید فراموش کردیم که سه روز قبل در روز روشن افراد بنام ملاه و یا یک عالم دین ملاه تره خیل سه دانه رینجر دولت را به آتش کشید شاید چندنفر زخمی و یکنفرسربازشهیدشد اما از تطبیق قانون در مورد متهمین هیچ رسانه چیزی نگفت ما دیگر چه توقع داشته باشیم خداوندبزرگ خودش رحم مردم مظلوم ما نماید .

>>>   اقوام غیر پشتون باید متحد شوند و جلو انحصارگرایی و تمامیت خواهیی پشتون ها را بگیرند. اگر ساکت بنشینید تا دنیا دنیاست این بی عدالتی ها ادامه پیدا خواهد کرد.
زلمی از بدخشان

>>>   ملا تره کوچی جاسوس ای اس ای پاکستان و دشمن مردم ماست دولت جلو تولیدات انتحاری کارخانه ملا هره را که در ساحه پلچرخی بنام مدرسه دینی باز کرده کی گرفته که شما میگوید جلوه خیانت وجنایت ملا تره جاسوس را در ارتباط سوختاندن چند لنجر پولیس و شهید و زخمی پولیسان حوزه سوم پولیس را بگیرد یکی بنام ملا تره و دیگری بنام ملا بادرنگ ودیگراش بنام قیوم کوچی این مقدار ملک ودارایی و خانه های مفشن چند ملیون دالری و خریداری مارکیت ها و موتر های ضد مرمی را چطور بدست اورده در حالیکه قبل از حکومت کرزی و اشرف غنی احمدزی یکی دو تا شتر لنگ و لاش و یکی دو هم مرکب نهیف ولاغر و یک خیمه پین خورده دیگری چیزی نداشتند این همه دارایی موجود انها از خیانت و چور مال بیت المال و وطنفروشی و جاسوسی به بیگانگان چیزی دیگری نیست و حالا مال و داراییشان قارونی و رفتار وعمل شان فرعونی است ملا تره که مشهور به ملا تره خیل است کشتن انسان و وارد کردن ضربه به اقتصادی کشور دستور ای اس ای است که این خاین انجام میدهد .

>>>   واض است که ملا تره خیل ازتبار پشتون وکوچی وقوم ارگ نشینان بوده وابستگی های دیکر با پاکستان دارد قاونوشکنی حق شان است مثلیکه حمیدزی لالی زندان شخصی دارد وهیچ کسی ازاینها پرسان نمیکند.
دوستم ازبک است وهمانطوریکه قتل های زنجیره یی بالای تاجیکها اجرا شد احمدشاه مسعود استاد ربانی داوود مولانا وغیره ترور شدند دوستم را اول ترور شخصیت کردند بعدن اورا میکشند .قبیله نمیخواهد کسی قوت شود شاهی را همیشه درلباس جمهوری داشته باشند با تقلب.

>>>   او مردم شما از یک اوغان کوچی چه توقع دارید؟ به غنی ببینید که تعلیم یافته ترین این گروه بیفرهنگ است۰ همان داستان۰۰۰عیسی ومکه بردن آن است، چو بیاری باز همان۰۰۰ قبیله پرست کوچی باشد۰

>>>   از اول تا آخر همه جان فشانی ها, قربانی ها و مبارزات عدالت خواهی جنرال دوستم سر همین مسایل است, فقط میخواهد عدالت وبرابری حاکم شود غیر ازین هیچ نوع هدفی ندارد, حالا مسایل سردرگم برای همه برملا شده میرود امید واریم ظلم فاشیستی آهسته آهسته به نقطه پایان خود برسد و ملت آواره و هر دم شهید ازین دد گری ها خلاصی یابد,
ب ت ج

>>>   ملا تره خیل کوچی است و دوستم ازبک به همین علت برای دوستم درامه می سازد و عمل ضد ملی و یاغیگری ملا تره خیل را نا دیده میگیرد.

>>>   حقیقت زندگی.
در زندگی حقایق است میشه فهمید اما نمیشه فهماند.
ب ت ج

>>>   سلام و عرض ادب به همه تان !
کله پز را پیسه دادم کله ده او پاچه داد
هر که با کم جنس راه میرود پا میخورد
دوستم را کی تشویقش کرده بود با کوچی یکی شود ...
خود کرده را نه درد است نه درمان و حالا به دوستم بگوید صبر کن جزای زحمتت و کمپاین هایت را ببین و این قوم اوزبیگ و ترکمن بیچاره را سر بسته آورده در دام کوچی ها انداختی ...
چرا ؟ در پهلوی داکتر صاحب عبدالله استاد نشدی و چرا؟ در پهلوی استاد سیاف عزیز استاد نشدی ...
دوکتور سادات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است