رییس جمهور در آمریکا چگونه برکنار می‌شود؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۲    ۱۳۹۵/۱۲/۶ کد خبر: 129510 منبع: پرینت

خلاص شدن از شر ترامپ این روزها برای برخی از شهروندان آمریکایی به یک دغدغه‌ تبدیل شده است. ترامپ مشخصاً کار نابلد است. از طرف مخالفان خود بارها به دروغگویی، جوسازی و انواع و اقسام نسبت‌های غیر اخلاقی متهم شده است. اوضاع امنیتی و سیاسی کاخ سفید هم که به اعتراف خود ترامپ چندان رو به راه نیست. با این وجود، شاید برای برخی تعجب آور باشد که پس چرا هنوز خبری از برکناری ترامپ به گوش نمی‌رسد. شاید لازم باشد

۱- اگر قرار باشد رییس جمهور در آمریکا برکنار یا بهتر بگوییم استیضاح شود، ابتدا باید یا دیوان عالی فدرال آمریکا علیه او اعلام جرم کند و سپس از نمایندگان کنگره آمریکا بخواهد که وی را استیضاح کنند یا اینکه نمایندگان کنگره به صورت مستقل علیه رییس جمهور آمریکا اعلام جرم بنماید.

۲- در صورتی که موضوع جرم علیه رییس جمهور مورد توافق اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح وی باشد، در مجلس سنای آمریکا، دادگاهی به ریاست رییس دیوان عالی فدرال برگزار می شود و هرکدام از سناتورها به مانند یک دادستان علیه رییس جمهور اعلام جرم می‌کنند. پس از شنیدن دفاعیات رییس جمهور، اگر اکثریت نمایندگان مجلس سنا رای به مجرم بودن رییس جمهور بدهند، وی از کار برکنار خواهد شد. با برکناری رییس جمهور، معاون وی به عنوان رییس جمهور ایالات متحده آمریکا تا زمان برگزاری انتخابات بعدی تعیین می‌شود.

۳- تاکنون تنها دو رییس جمهور در آمریکا استیضاح شده‌اند که هر دو نیز با یک رای اضافه توانستند موافقت اکثریت اعضای مجلس سنا را برای ادامه کار خود کسب کنند. اندرو جانسون در سال 1868 به اتهام مخالفت با برنامه بازسازی آمریکا پس از جنگ‌های داخلی این کشور و بیل کلینتون در سال 1994 به اتهام برقراری رابطه جنسی با یکی از کارکنان جوان کاخ سفید، به پای میز محاکمه دیوان عالی فدرال و کنگره آمریکا کشیده شده‌اند.

۴- بعد از مشخص شدن پیروزی ترامپ در انتخابات، تنها دلیل قانع کننده (البته از نظر حقوقی) برای استیضاح ترامپ ماجرای دانشگاه ترامپ بود. دانشگاهی که از سال 2010 تعطیل شده است. برخی از دانشجویان این دانشگاه به خاطر پرداخت مبلغ 35 هزار دالر برای شرکت در جلساتی که قرار بود در آن به یادگیری استراتژی‌های سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و تجاری ترامپ بردازند، به دادگاه شکایت کرده بودند. در جریان شکایت آنها ترامپ با پرداخت 25 میلیون دالر غرامت، توانست از سر و صدای رسانه‌ها علیه موضوع کم کند. ناگفته نماند که در جریان بررسی این پرونده قاضی، قاضی مکزیکی‌الاصل این پرونده، به بی‌طرف نبودن و دوری از انصاف متهم شده بود.

۵- در آمریکا برخی وضعیت ترامپ را با زمان ریاست جمهوری ریچارد نیکسون مقایسه می‌کنند. در سال 1974 ریچارد نیکسون، رییس جمهور آمریکا به اتهام معروف به رسوایی واترگیت در آستانه استیضاح قرار گرفت که چون از دامان ننگین خود در این اتهام آگاه بود، قبل از تشکیل جلسه استیضاح از سمت ریاست جمهوری آمریکا کناره‌گیری کرد. رسوایی واترگیت حکایت از دخالت دفتر ریاست جمهوری آمریکا در بسیاری از جاسوسی‌های گسترده و سرقت اطلاعات از دفاتر حزب دموکرات و برخی دیگر از نهادهای سیاسی آمریکا داشت.

۶- در نظرسنجی‌ یکی از شبکه‌های خبری آمریکا مشخص شد که حدود 46% از مردم آمریکا به استیضاح و برکناری ترامپ علاقمند هستند. اما باید به این موضوع توجه داشت که اتهاماتی چون فریبکاری یا کلاهبرداری، لغو تحقیرآمیز قانون ضد مهاجرت ترامپ توسط دادگاه عالی آمریکا، افشای دخالت هکرهای روسیه در انتخابات 2016، جریان استعفای مایکل فلین و عدم توانایی ترامپ بر کنترل افراد و اطلاعات در کاخ سفید، هرچند که نشان از نفوذ غیرمستقیم روس‌ها بر همراهان نزدیک ترامپ دارد، هیچ کدام دلایل قانع کننده‌ای برای اکثریت نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا نبوده‌اند.

۷- از زمان روی کار آمدن ترامپ تاکنون بیش از هزار بار در رسانه‌های آمریکایی به موضوع رسوایی واترگیت و استعفای رییس جمهور آمریکا اشاره شده است. دان راسر گوینده خبر شبکه CBS آمریکا که از قضا اخبار مربوط به رسوایی واترگیت را نیز پوشش داده بود، اعلام کرده است که رسوایی ترامپ در مورد روسیه اکنون در سطح رسوایی واترگیت نیست، اما می تواند رسوایی بزرگی شود.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است