مراسم تجلیل از سالگرد شهید مزاری در کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۲    ۱۳۹۵/۱۲/۶ کد خبر: 129511 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، به مناسبت گرامیداشت از یاد و خاطره شهید عبدالعلی مزاری از بیست و دومین سالروز شهادت وی توسط طالبان تجلیل بعمل آمد.
این مراسم که اکنون در حال برگزاری است، با حضور شخصیت های سیاسی و جهادی از جمله حضرت صبغت الله مجددی، حامد کرزی، داکتر عبدالله، سرور دانش، محمد محق، صلاح الدین ربانی و تعداد دیگری از بزرگان و متنفذین تجلیل می شود.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام.
عالیست. بعد از چند سال همه روزه ازسال گردهای شهدا مرده ها ،روز های تاریخی تجلیل میشود. بزرگان ورهبران باسرما یه انگفت بیت المال مصروف خواهند شد.ضرورت به کار های دولتی نیست

>>>   افسوس صد افسوس به حال واحوال این ملت مظلوم و تحت استعمار
رهبران کاذب و دروغین در طویله ساخت امپریا لیزم از رهبر جنایتکاران وقاتلین مردم افغانستان سالګردش تجلیل میکند.
در سال نوزده نودهشت میلادی از شهر پلخمری به مزارشریف در تکسی سفر
میکردیم در ان وقت ملیشه مزاری به رهبری محققق کنترول سرک. پلخمری الی چشمه شیر داشتند باور کنید که راه بیست دقیقه در دو ساعت طی نموده،همه پول وکالا از جان مسافرین ربودند در اخرین پوسته پنج مسافر به شمول دریور
که خودش از دوشی بود لت وکوب خورده که دریور توان دریوری از دست داده
یک تن از سواری به دریور کمک کرده وقتیکه به پوسته احمد خان سمنګانی رسیدیم عساکربه همه مان جمپر عسکری داده. وقتی که به مزار رسیدیم دوباره بدست
دریور روان نموده خدای ج احمد خان مغفرت کند

>>>   یاد این مرد بزرگ گرامی باد چون در افغانستان راه حل را فقد برابری و برادری و شرکت همه اقوام در سرنوشت شان می خواست.

>>>   زنده باد یاد وخاطره شهدای وطن به خصوص سالار شهیدان وطن مزاری بزرگ شهید وحدت ملی

>>>   Abdul Hai Khurasani
در ديدارمان با شهيد استاد عبدالعلى مزارى در غرب كابل چه گذشت ؟
شهيد استاد عبدالعلى مزارى؛
تا اخرين روز هاى حيات افغانها (پشتونها) را منبع توزيع قدرت سياسى مى دانست و به همين دليل در زمان حكومت مجاهدين هيچكاه به عنوان يك متحد استراتيژيك به زعامت شهيد استاد ربانى نمى نگريست.
در حاليكه شهيد احمد شاه مسعود به تغيير اساسى در فرمول قدرت ملى و سياسى اعتقاد داشت و انتظار داشت تا رهبرى هزاره ها و ازبيكها در تغيير اين فرمول حاكميت سياسى او را همراهى نمايند، متأسفانه اين ديدگاه به هيچ وجهه مورد تأييد و قبول حزب وحدت به رهبرى شهيد استاد مزارى و حزب جنبش ملى به رهبرى ژنرال دوستم قرار نگرفت .
حزب اسلامى با استفاده از همين ضعف ديدگاه راهبردى بود كه با سياست دوگانه و شيطانى نطفه اى نفاق را پى افگند.

و اما اخرين ديدار من با رهبر جسور و قاطع هزاره شهيد استاد عبدالعلى مزارى .
همراه با دكتر چنگيز پهلوان در جبل السراج مهمان آمر صاحب مسعود شهيد بوديم و در ساعت سه و نيم بامداد زمانيكه امر صاحب با ما در حال خدا حافظى بود، ناگهان دكتر پهلوان به امر صاحب گفت :
"... اگر حضرتعالى اجازه بفرماييد ما براى صحبت با استاد مزارى به غرب كابل برويم و شايد اين سفر مفيد انجام شود..."
امر صاحب بيدرنگ جواب داد : " خوب است من به بچه ها مى سپارم ترتيب سفر شما ره بگيرن ..."
پهلوان اضافه كرد:"...البته همراه با خراسانى ..."
امر صاحب گفت : "..خوب است " و مطالبى را كه فكر مى نمود لازم است با ما در ميان گذاشت .
ما فردا ابتدا به منزل استاد اكبرى و از آنجا با ماشين بنز ايشان به مقر فرمانروايى شهيد مزارى رفتيم .
در هوتل continental كابل برخى از دوستان از جمله شهيد عبدالعزيز مراد رئيس دفتر رياست جمهورى با اصرار از من خواستند كه از خير اين ملاقات پر خطر بگذريم كه ما نپذيرفتيم و سرانجام ملاقات انجام يافت .
البته بايد بگويم كه از هوتل continental تا مقر شهيد مزارى در انروزگاران به معنى گذشتن از هفت خوان رستم بود.
همه جا پر از مردان مسلح بود و يك تانگ روسى درست مقابل اقامتگاه ايشان لنگر انداخته بود و شعار بزرگى كه حاكى از ايستادگى و مقاومت تا بدست آوردن حقوق كامل ملت هزاره در آن انعكاس يافته بود، بر سردر اقامتگاه نصب شده بود.
ما را به داخل منزل هدايت نمودند و شهيد مزارى با يكى از شخصيت هاى سياسى شيعه از حوزه جنوبغرب در حال گفتگو بود كه من ايشان را از تهران مى شناختم .
ايشان لطف نمودند و قبل از آنكه ما خود ها را بسبك خود معرفى كنيم با كمال و تمام ما را به استاد مزارى معرفى نمود و خود بلافاصله خدا حافظى كرد و رفت .
اقامتگاه او ساده بود، همه چيز معمولى و از زرق و برق خبرى نبود .
لباس خاكسترى رنگ بتن داشت، نگاه و رفتارش معمولى و در سيماى او مى توانستى رنج زعامت و رهبرى يك ملت مظلوم و منسجم را دريابى...!
اين ملاقات در شرايطى انجام شد كه آخرين هيأت دولت اسلامى برياست شهيد دكتر عبدالرحمن با ناراحتى تمام برگشته بودند و درب مذاكرات بسته شده بود!
او با چاى سياه و قند از ما پذيراى نمود و در كمال صبر و شكيبايى دو ساعت تمام به صحبت هاى خيرخواهانه دكتر پهلوان گوش فرا داد .
من به ندرت سخن گفتم ، مگر به حكم ضرورت و يا در جواب سوالى ...
استاد مزارى بعد از إتمام سخنان دكتر پهلوان در حاليكه به طرف من مى نگريست، گفت :
"...تحليل هاى شما در مسايل افغانستان كاملاً تاجيكانه است ...."
و آنگاه او از درد دلهايش گفت ...و من تازه متوجه شدم كه تقريباً همه اى پل ها خراب شده است و متأسفانه مردان اين سرزمين هر كدام راه خود را مى روند ...
استاد مزارى بدون ترديد هويت سياسى و اجتماعى هزاره را باز تعريف نمود و به حيث يك رهبر جسور عرض اندام كرد.
من معتقدم كه تمام مردان انقلاب اسلامى خالى از اشتباه نبودند و وظيفه ما امروز انگشت نهادن به اشتباهات آنها براى كسب فرصت هاى جديد سياسى نيست ، بلكه آموختن و پرهيز نمودن از اشتباهات سياسى آنهاست .
ملت ايكه تاريخ اش را با حب و بغض و احساسات بنگارد محكوم به تكرار اشتباه مى شود.
وقوع حوادث ناخوش آيند را مى بايست در چهارچوب زمان و مكان خودش ارزيابى كرد.
من دلائيل اساسى اختلاف ميان زعامت هزاره و جمعيت اسلامى افغانستان را در نگاه متفاوت استراتيژيك رهبران در معادله قدرت افغانستان در آن مقطع تاريخ مى دانم ، كه در زمان ديگرى به آن خواهم پرداخت .
از خداوند متعال براى استاد مزارى و تمام شهداى راه آزادى و حق و انسانيت تمناى رحمت و مغفرت مى كنم .

>>>   درباره مرحوم مزاری تاریخ قضاوت خواهد کرد نه دوستان و یارانش .
یوسف زی

>>>   کدام خاطره اش را گرامی داشتند (رقص مرده یا میخ کوبیدن بر سری مردم )از این دو خاطره که بگذریم خاطره زن های برهنه و پستان های بریده همه را به یاد آن بز پیر میبخشید بزرگوار می اندازند

>>>   این شهید هزار ها بیگناه های دیگر را هم شهید ساخت . حتی می خواست بالای مردم ما راکت های سکوت استعمال نماید .

>>>   ازخداویدمتعال برای استان بزرگ مزاری شهید راحق وتمام شهدای راه آزاده وحق وانسانیت تمنای رحمت و مغفرت می کنم با شکر از دوست تان « ج ع ف ر ی »

>>>   دراینکه مزاری بزرگ شهید وحدت ملی است هیچ شکی نیست .دراینکه همه اقوام افغانستان را برادر وبرابر می دانست شکی نیست .آنروز که عده ای برادران اوزبیک وجنبش را می خواستند نادیده بگیرنداومخالفت کرد . آنروز وقتی برادران تاجیک مارا می خواستندبه حاشیه برانند او مخالفت کرد . وقتی عده ای می خواستند اتحاد غیر پشتون بلکه ضدبرادران پشتون ماتشکیل دهند ،بازهم اومخالفت کرد وباتمام وجود فریاد زد :نباید درصدد حذف هیچ قومی باشیم بلکه برادروار زندگی کنیم ؛ وحدت ملی یک اصل اساسی وزیربنای پیشرفت کشوراست .
دراخیر ازهموطنان عزیزم درخواست میکنم بعض اشتباهات افرادیک حزب وگروه را نباید به رهبر ویاقوم آن افراد نسبت دهیم .این خواست دوشمنان افغانستان است که می خواهندبه اختلاف ونفاق دامن بزنند . یک هم وطن .

>>>   شهید شدن هزاره های بیگناه بدست آن مرده های غیر هزاره خیلی زیاد است. حتی می خواست که مردم هزاره در افغانستان نباشد.

>>>   خداوند به همرايش حساب كند!! با مسعود و ربانى همجنان!!

>>>   ۲۹هزار نفر را باخود به بهشت موعود برد!!!

>>>   کسانی که شهید مزاری را درست می شناسند وازنزدیک با او آشنایی دارند ومنصف باشند یقینا اورا به عنوان یک انسان شجاع ، مجاهدنستوه ، مرد عمل ، ساده زیست ، مقاوم واستوار ، طرفداروحدت ملی ، طرفداروحدت وبرادری اقوام ساکن افغانستان ، مخالف حضوربیگانه ها وخارجی ها درافغانستان .طرفدارشایسته سالاری واستفاده ازاستعداد وتوانمندی همه اقوام درجهت پیشرفت کشور وسهیم بودن همه اقوام باهم برادر درحکومت ومدیریت کشورمی شناسند .
او وحدت ملی را یک اصل میدانست ودراین جهت ازهیچ کوشش وتلاشی فروگذار نکرد . اودربرابر بی عدالتی وتبعیض وزیاده خواهی وزورگویی وانحصار طلبی به شدت مبارزه کرد ودرآخرین لحظات عمر ،وقتی که به دست اشقی الاشقیا ، نامرد ترین وکثیف ترین وپست ترین انسانهای روی زمین شکنجه می شد ( آنطور که ازعکسهای منتشرشده ازآن صحنه دلخراش پیداست ) چشم درچشم آن پلیدان دوخت وبانگاه سرشار ارشجاعت ودلیری دوشمن ذبون و بوزدل را تحقیر کرد . علامه بلخی .

>>>   روحش شاد ویادش گرامی وراهش مستدام باد . عبدالله وطن دوست .

>>>   خداوند همه شهدای عزیز مونو مورد رصایت خویش قرار بدهد روحش شاد یادش گرامی باد

>>>   واقعیت این است که شهید مزاری ازدیدگاه نژاد پرستان وافرادی که خود وقوم وقبیله خودرا برتر ازدیگران میدانند وبرای قبیله خود برتری نژادی قایل هستند ، فرد خوبی نبود! چون شهید مزاری برعلیه تبعیض نژادی وخودبرتر بینی قیام کرد .اوکلام پروردگار را که : یا ایهاالناس اناخلقناکم من ذکروانثی وجعلناکم شعوب وقباءل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقی کم راسرلوحه کارش قرار داده بود.
قرآن مجید ، سوره حجرات آیه سیزدهم . شیخزاده شمالی.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است