پیام رییس جمهور به مناسبت سالیاد شهید مزاری
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۹    ۱۳۹۵/۱۲/۶ کد خبر: 129522 منبع: پرینت

بسم الله الرحمن الرحیم
هموطنان گرامی
خواهران و برادران عزیز
السلام علیکم و رحمته الله وبرکاته

سال قبل درچنین ایامی به شهید مزاری لقب "شهید وحدت ملی" را دادم، این تصمیم پس از مطالعه روی عناصر فکری و مولفه‌های اساسی اندیشه‌های شهید مزاری گرفته شد.
مطالعه اندیشه‌های شهید مزاری به خوبی نشان می‌دهد که وی روی دو عنصر مهم در دوران زندگی و مبارزات‌اش بیش از هر چیز دیگر تاکید داشت.
اصل عدالت اجتماعی و مشارکت عادلانه سیاسی از مولفه‌های اساسی فکری و مبارزاتی شهید مزاری به شمار می‌آید.

شهید مزاری عدالت اجتماعی را برای یک قوم، سمت و جریان خاص سیاسی مطالبه نمی‌کرد. وی عدالت اجتماعی را برای تمام مردم افغانستان می‌خواست و به همین دلیل است که می‌توان گفت، وی منادی عدالت اجتماعی برای تمام مردم کشور بوده است.

تامین عدالت اجتماعی، عدالت برای همه از اساسی ترین اندیشه‌های شهید مزاری به شمار می‌رود. چنانچه وی در یکی از صحبت‌های خود به این صراحت در رابطه به عدالت اجتماعی تاکید می‌کند:

"هدف ما تشکیل حکومت اسلامی، مردمی، فراگیر و مبتنی برعدالت اجتماعی است."
شهید مزاری رهبر برخاسته از میان توده‌ها بود، ساده زیستی و مردمی بودن او سبب شده است که با گذشت ۲۲ سال هنوزهم برای پیروان خود از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار باشد. او جامعه چند پارچه حوزه نفوذ خود را در قالب یک جریان سیاسی منسجم کرد و وحدت ملی را برای تمام مردمان این وطن مطالبه می‌کرد. در اندیشه‌های شهید مزاری وحدت ملی یک اصل و دشمنی میان ملیت‌ها یک فاجعه به شمار می‌رود.

این صحبت‌ها در اوج جنگ‌ها بیان می‌شد. او با روح بزرگ ملی و اندیشه وحدت طلبی که داشت، در شرایط سخت جنگ، جنگ را راه حل نمی‌دانست. او در اوج نفاق وتنش‌های سیاسی هرگز پیام نفرت نفرستاد، پیام مزاری فقید پیام همدلی برابری و تاکید بر باهمی و وحدت ملی بود.

اکنون نیز ایجاب می‌کند که مردم ما در محور این اندیشه‌ها جمع شده و باهمدلی و هماهنگی بیشتر در برابر تروریزم و دشمنان مردم و وطن در یک صف واحد حضور داشته باشند.
شهید وحدت ملی با روحیه تعامل و هم پذیری بر زندگی مسالمت آمیز همه اقوام تاکید داشت؛ و نفی همدیگر را همواره مردود می‌دانست.

شهید مزاری از معدود رهبرانی بود که با جسارت و شجاعت تمام بر حقوق شهروندی و انسانی زنان تاکید می‌کرد؛ و اصل انتخاب شدن و انتخاب کردن را در انتخابات‌ها از حقوق مسلم و اساسی زنان به شمار می‌آورد.
مزاری فقید در اوج جنگ‌ها و بی‌نظمی‌ها، به ارزش‌های دموکراتیک و اساس حکومت‌داری مدرن فکر و تاکید می‌کرد.
وی تعدیل واحد‌های اداری، سرشماری نفوس، برگزاری انتخابات، مشارکت عادلانه سیاسی، مشارکت زنان و همه‌ای اقوام را در ساختار تصمیم گیری‌ها برای یک افغانستان مدرن و دموکراتیک مهم می‌دانست.

اکنون به فضل خداوند و حمایت و همت مردم کشور آرزوی‌های شهدای ما در قانون اساسی تسجیل یافته است. حکومت وحدت ملی با درک درست از پیام‌های شهدای ملی، اصل حاکمیت قانون، برابری، انکشاف متوازن، اصلاحات همه جانبه و مبارزه با فساد و تروریزم را از اولویت‌های مهم واساسی خود می‌داند.

حکومت وحدت ملی طی دوسال در عرصه‌های مختلف گام‌های بزرگی را برداشته است. توجه و سرمایه‌گذاری روی شبکه‌های ارتباطی سبب می‌شود که حصار ولایت‌ها شکسته و تمام کشور به شبکه‌ای منظم ارتباطی وصل شود. مهم تر ازهمه دست‌یابی کشور به بنادر کشورهای منطقه وخط آهن می‌تواند کشور را به سوی توسعه پایدار وانکشاف برابر سوق دهد.
هم اکنون حد اقل ده پروژه سرک به ارزش نزدیک به یک میلیارد دالر در مناطق مرکزی تحت کار ودیزان است، همزمان کار مقدماتی برای شبکه برق مناطق مرکزی نیز جریان دارد که مطابق پلان تعیین شده این پروژه نیز کامل خواهد شد.
با استفاده ازاین فرصت یک‌بار دیگر به روح شهدای کشور، شهدای نیروهای امنیتی و شهید وحدت ملی درود فرستاده و از همراهان و پیروان آن شهید می‌خواهم که به مناسبت سالیاد شهید وحدت ملی به بازخوانی زاویه‌ها و اندیشه‌های فکری آن شهید پرداخته تا نسل جدید ما با این اندیشه‌ها آشنا گردد.

شهید مزاری از معدود رهبرانی است که میراث مادی به یادگار نگذاشته است، بلکه اندیشه‌ها و مفکوره‌های ملی وی به حیث میراث معنوی برای نسل‌ها وعصرها به یادگار خواهد ماند.
اکنون با گذشت ۲۲ سال از شهادت شهید وحدت ملی ایجاب می‌کند تا با ایجاد بنیادها و نهادهای پژوهشی و مطالعاتی، ایجاد کتابخانه، مسجد و موزیم به بازخوانی، معرفی و تبیین اندیشه های شهید مزاری بیشتر از گذشته توجه گردد.
اینجانب به سهم خود مسوولیت تامین کتاب های مورد نیاز را برای کتابخانه شهید وحدت ملی به عهده گرفته و در اولین فرصت ممکن اهدا خواهم کرد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حرف های رئیس جمهور اشرف غنی قابل تأمل و دقت است و اگر ایشان پایبندی خودش به همین گفته ها را در میدان عمل نشان دهد قطعا پاسخ مثبت آن را از سوی مردمان مناطق مرکزی دریافت خواهد کرد و الا اگر این پروژه ها فقط در حد حرف باقی بماند و یا با آغاز شدن آن ها دیگر اکمالات و پیگیری ها صورت نگیرد پیامدهای منفی آن دامن دولت را خواهد گرفت کما این که فعلا نیز آثاری از نارضایتی مردم از دولت وحدت ملی هویدا است.
سعیدی

>>>   نظام سیاسی متقلب ، قانون اساسی جعلی وساختارهای قومی برمبنای تفکرقبیله یی درسرزمین به نام افغانستان دوام این روند تقویت کننده یی انحصارگرایی ، استبداد پروری ونفاق افگنی درمیان اقوام شریف افغانستان پایان این انحطاط مستلزم ، تحکیم فرهنگ تساهل ، نفی تفوق طلبی واحترام عمیق به روند روشنگری
#پنجم حوت 1395

>>>   واقعا و دقیقا هوینطور بود این مرد بزرگ، روحش شاد و یادش گرامی باد.

>>>   افغانستان هر روز شهید میدهد و هر ثانیه یک شهید دارد، اما کدام شهید ، شهدای استفلال، شهدای انفاب ثور، شهدای مخالفین انقلاب ثور، شهدای که توسط .....شدند، شهدای طالبان، شهدای که توسط طالبان کشته شدند، شهدای بعد از حکومت اغای کرزی و اغای غنی، و بلاخره یاد کدام شان را گرامی و کدام شانرا نی؟ و اما تا که این ملت مصروف نفاق و خانه جنگی باشد به همان اندازه تعداد شهدا هم بیشتر و بیشتر میشود ، کا باید یاد نمام شهدای وطن را گرامی و از شخصیت سازی بیمورد پر هیز نماییم، اینکارها سمبولیک و اینده ندارد و مردم را به قهر و انتقام تحریک میکند و کدام فاییده هم ندارد،

>>>   اندیشه های مزاری زیبا بود ولی او کسی نبود که آنهارا عملی کند فقط شعار بود

>>>   از حکومت دوساله اش در کابل فهمیدیم که چقدر عدالت طلب بود مزاری فقط شعار زیبا می گفت اما با جنگ کردن کشتار

>>>   شاه حسین مرتظوی این پیام را خواند.
ع

>>>   حکایتی ست از چوپان بچۀ شوخ، که هر روز صبح بالای تپۀ بالا می شد و فریاد می زد، های مردم به دادم برسید، گرگ آمد و گوسفندانم را می دَرَد. زمانیکه مردم قریه به کمکش می رسیدند، قهقه خنده می کرد و می گفت، شوخی کردم.
روزی از روز ها واقغاّ گرگی به سراغ رَمه هایش آمد و چندین گوسفندش را درید. چوپان بچۀ شوخ هرقدر فریاد زد، گرگ آمد، گرگ آمد، کسی به کمکش نشتافتند. زیرا همه تصور می کردند، که این بار نیز شوخی می کند.
سرنوشت هموطنان هزارۀ ما نیز به این چوپان بچه می ماند. از بسکه مظلوم نمائی کردند، وبه خاطر هر چیز و ناچیز روی سرک ها ریختند و شعار های وارداتی سر دادند و خواسته های عجیبِ را مانند پروژۀ توتاب به میدان انداختند، دیگر کسی حرف های شانرا جدی نمی گیرد.

>>>   مزاری مجاهدی خستگی ناپذیر ومعلمی دانشمند وانسانی آزادی خواه بود خداوند قاتلانش راقصاص نماید حامدی

>>>   سلام دوست عزیزاندیشه شهید مزاری اندیشه بسیار زیبا وخط مشی او باعث نجات افغانستان بود و هنوز هم فقط همان راه راه نجات افغانستان است افسوس ان روز کسی ان حرف هارا نمی فهمید و امروز هم نمی فهمد مراری شعارش نفی تبعیض بود تا تبعیض و بی عدالتی است وضع همین است پس باید دست از تفرقه و نفاق و تبعیض برداشت و توبه ای همگانی کرد روح شهید مزاری شاد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است