رویدادها و تحولات سوریه در جمعه ششم حوت
 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۳۲    ۱۳۹۵/۱۲/۷ کد خبر: 129526 منبع: پرینت

** براساس اعلام منابع میدانی، ارتش و نیروهای مسلح سوریه امروز در یک درگیری شدید با گروه تروریستی داعش، روستای المناظر در شرق استان حلب را آزاد کردند.
ارتش سوریه پیش از این در همین محور شهرک های رسم الحرمل، تباره الماضی، رسم الشیخ و مزبوره را پاکسازی کرده است.

** براساس گزارش امروز رسانه های محلی، یک عامل انتحاری که کامیون بمب گذاری شده ای را در روستای سوسیان در شمال شهر الباب منفجر کرد، سبب کشته شدن 30 تن شد.
روستای سوسیان در شمال شرق حلب و شمال شهر الباب در تسلط تروریست های ارتش آزاد قرار دارد.

** معاون وزیر امور خارجه سوریه با بیان این که منافع رژیم صهیونیستی در حوادثی که در این کشور در جریان است نهفته، دخالت در امور سوریه از طریق ابزارهای نظامی را تشویق تروریسم، همچنین کشتار مردم بی گناه دانست.
فیصل مقداد روز پنجشنبه در گفت و گو با شبکه المنار ضمن تاکید به سرمایه گذاری کشورهای اروپایی بر روی تروریسم به خاطر منافع رژیم صهیونیستی، گفت که اگر منافع رژیم صهیونیستی در این حوادث مطرح نبود، دولت پیشین آمریکا از مزدوران و تروریست ها در سوریه حمایت و پشتیبانی نمی کرد و آن ها را در انجام بدترین اقدام ها در حق ملت سوریه یاری نمی رساند.

** عبدالرحمن رامی مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه، شامگاه پنجشنبه از کشف 2 گور دسته جمعی در شمال غرب سوریه خبر داد که جسد یکصد و 30 تن از نیروهای مخالف سوریه در این 2 گور کشف شده است.
نهاد حقوق بشری سوریه تاکید کرد که گروهک تروریستی 'جند الاقصی' نیروهای نظامی وابسته به مخالفان دولت سوریه را بازداشت و سپس آن ها را در پادگان های نزدیک شهر اعدام کرده است.

** گروه های تروریستی حاضر در غوطه شرقی روز پنجشنبه با ده ها خمپاره و موشک، محله ضاحیه حرستا در شرق دمشق را هدف قرار دادند و سبب کشته و زخمی شدن 15 نفر شدند.

** عماد خمیس نخست وزیر سوریه روز پنجشنبه در دیدار با سفیر چین، با تاکید بر این موضوع که درحال حاضر در یک جنگ بین المللی با تروریسم به سر می بریم که یک طرف آن تروریسم تکفیری و طرف دیگر آن همه ملت های آسیب دیده و رنج کشیده از تروریسم هستند؛ گفت: با تروریسم مبارزه و از هر اقدامی در راستای بازگشت امنیت و آرامش ملت سوریه استقبال می کنیم.

** استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، شامگاه پنجشنبه همزمان با آغاز چهارمین دور مذاکرات صلح سوریه در ژنو ضمن تاکید بر این موضوع که راه حل بحران سوریه همان طور که همگان می دانند، راه نظامی نیست و درگیری های سوریه جهان را تحت الشعاع خود قرار داده است، خواست که همه برای جلوگیری از ریخته شدن خون سوری ها،‌ دست به دست هم دهند.

** مذاکرات ژنو 4 برای حل بحران سوریه، شامگاه پنجشنبه در سوئیس آغاز به کار کرد و بشار الجعفری ریاست هیأت دولت سوریه و نصر الحریری ریاست هیات مخالفان را در این نشست برعهده دارند.

**‌ الکسی بورودافکین نماینده روسیه در مقر سازمان ملل در ژنو سوئیس پیش از شروع مذاکرات صلح ژنو 4، با بیان پایبندی روسیه به آتش بس حاکم در سوریه، خواستار مذاکره مستقیم هیات دولت سوریه و مخالفان شد.
به اعتقاد وی، مذاکرات مستقیم نتایج مثبت و خوبی را به ارمغان خواهد آورد.

** ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با تاکید بر این که مسکو راه درست سرکوب تروریسم ضدسوری را ادامه می دهد، از فعالیت نظامی 9 هزار شبه نظامی از جمهوری های سابق شوروی در سوریه خبر داد.

** کاخ کرملین روز پنجشنبه به نقل از سخنان رئیس جمهوری روسیه در آئین گرامیداشت مدافعان میهن اعلام کرد که آخرین اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح از جنگ حدود 4000 روس و 5000 شهروند جمهوری های سابق شوروی در سوریه حکایت دارد که تهدید بزرگی برای روسیه محسوب می شود.

**‌ ارتش ترکیه روز پنجشنبه با انتشار اطلاعیه ای، مدعی شد که شهر الباب در حومه حلب به تصرف نیروهای ارتش ترکیه و نیروهای تحت حمایت این کشور موسوم به ارتش آزاد سوریه درآمده است.
به ادعای ستاد کل ارتش ترکیه، الباب پیش از این در تصرف عناصر تروریستی داعش قرار داشت و در ادامه عملیات سپر فرات ترکیه که از حدود شش ماه پیش در شمال سوریه آغاز شده، پس از پاکسازی حدفاصل اعزاز و جرابلس از عناصر داعش، به سمت شهر الباب ادامه یافت.

** سناتور جمهوری خواه جان مک کین روز پنجشنبه تایید کرد که هفته گذشته به کوبانی در شمال سوریه رفته و ضمن دیدار با فرماندهان نظامی آمریکا با فرماندهان نیروهای سوریه دموکراتیک که از سوی کردهای سوریه رهبری می شوند، دیدار کرده است.
رسانه های کرد زبان در سوریه به نقل از دفتر رسانه ای مک کین، نوشتند که جان مک کین در خصوص عملیات آزادسازی شهر رقه با رهبران کردهای سوریه گفت وگو کرده و دولت جدید آمریکا در تلاش برای ارائه طرح جدید در خصوص حل بحران سوریه است.

** موشه یعلون وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی به هماهنگی و تعامل بین این رژیم با گروه های تروریستی در سوریه اعتراف کرد.
پایگاه خبری الیوم السابع روز پنجشنبه به نقل از یعلون اعلام کرد که بین مقامات رژیم صهیونیستی با گروه های تروریستی که در سوریه می جنگند به خصوص آن هایی که در مناطق نزدیک به جولان مستقر هستند، هماهنگی هایی وجود دارد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است