بیجا شدگان رها شده در مرگ سرما
وزارت مهاجران و عودت کنندگان کاری جز سازماندهی بیجا شدگان و مهاجران دارد که چنین ناتوان از کمک رسانی به کودکان و زنانی است که در فصل سرما و گرسنگی در جدال برای زنده ماندن هستند؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۳    ۱۳۹۵/۱۲/۷ کد خبر: 129533 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، بحران مهاجران اخراج شده و بیجا شدگان داخلی با شروع فصل زمستان به اوج خود رسیده است، خانواده های که در ناامنی ها آواره و مهاجرانی در تنش های میان کشورها به جبر اخراج شده اند.

طی سال 2016 با گسترش جنگ که دامنه آن تمامی کشور را در برگرفته است به طور بی سابقه ای بیش از یک میلیون تن از مناطق ناامن بی جا و همزمان یک میلیون و 52 هزار و 237 مهاجر از کشورهای ایران و پاکستان به کشور بازگشت داده شدند.

ولایت های سرحدی ننگرهار، کنر، نورستان و لغمان بیشترین مهاجران و بیجا شدگان را داشت و به زیرساخت های یازده ولایت کشور بر اثر جنگ و بلایای طبیعی، خسارت های هنگفتی وارد شده است.

وزارت مهاجرت و عودت کنندگان اعلام کرده است که 210 هزار تن از بیجا شدگان باید کمک های فوری زمستانی صورت گیرد و در مجموع 500 میلیون دالر نیاز است.

موج بیجا شدگان داخلی و مهاجران اخراج شده از کشورهای همسایه از چندین ماه به این سو کشور را را در برگرفته بود و تمامی ولایت های کشور هم ناامنی را تجربه کردند و هم میزبان بیجا شدگان بودند.

هرچند پیامدی اینگونه با وجود گسترش دامنه ناامنی از شرق تا شمال و از جنوب تا غرب قابل پیشبینی بوده است و افغانستان یک وزارت خانه برای مهاجران و عودت کنندگان دارد اما به مانند دیگر جریان کشور با آمدن فصل زمستان و بحرانی شدن وضعیت بی جاشدگان، مسوولان ناتوان از ارسال کمک به خانواده های نیازمند می باشد.

بی جاشدگانی که امسال به طور بی سابقه ای از مرز یک میلیون تن گذشت تنها به دلیل بی کفایتی رهبران حکومت و میدان های جنگ مجبور به ترک خانه هایشان شدند و با وجود تداوم ناامنی ها اکنون در سخت ترین فصل سال بدون سرپناه و آذوغه به سر می برند.

با این وجود به تازگی نهاد خانه آزادی افغانستان طی نظرسنجی اعلام کرده است که مردم از حکومت وحدت ملی نسبت به حکومت گذشته خرسندتر هستند! آماری دور از واقعیت که بر اساس منافع حکومت و زیر سایه مقامات به نشر می رسد.

رهبران حکومت به جای نشر اخبار دروغین از رضایتمندی مردم به فکر سازماندهی به آسیب پذیرترین قشر اکنون افغانستان باشند، زنان و کودکانی که در برف و سرما در گرسنگی در آستانه مرگ هستند.

از سوی دیگر، باید وزرات مهاجران و عودت کنندگان پاسخگو باشد که چگونه با وجود گذشت ماه ها از بیجا شدگان ولایت ها در وخیم ترین وضعیت آنان در ضعف کمک رسانی به سر می برد و به فکر جمع آوری کمک ها می باشد؟ آیا این وزارت و مسوولان آن وظیفه ای دیگری جز سازماندهی مهاجران و بیجا شدگان دارد؟

اگر جنگ دلیل نابودی زیرساخت های با جا مانده ولایت هاست و بیجا شدگان پدیده ای اجتناب ناپذیر آن، پس چگونه با وجود سازمان های بشردوستانه بسیار و کمک های هنگفت، دولت و وزارت ها توانایی سازماندهی به آسیب پذیرترین قشر افغانستان را ندارند؟

باید قبل از فرارسیدن فصل سرما برنامه ریزی ها برای کمک های زمستانی انجام شده بود تا اکنون شاهد مرگ زنان و کودکان در سردی هوا و گرسنگی نبودیم!

افغانستان نه در جنگ نابود می شود و نه با تروریستان به تباهی می رود، افغانستان با وجود رهبران و مقامات بی کفایت به چنین وضعیت دردمندی رسیده است که جان مردم را هر روز قربانی معامله می کنند و فساد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام به همه ای کارمندان شبکه اطلاع رسانی افغانستان!
به نظر من مشکلات راه های ارتباطی، عدم دسترسی به امکانات گرم کننده در ولسوالی ها در فصل زمستان از بزرگترین مشکل مردم پنداشته میشود.
اما در بعضی از مناطق زمستان که هیچی، بلکه در تمام فصول سال مشکل وجود دارد. این مشکل ناشی از وجود طالبان در مسیر راه ها می باشد. خصوصا برای محصلین و کارمندان دولت و موسسات خارجی. آخر از کدام مشکل بگویم ...

>>>   سلام به همه دست اندرکاران شبکه اطلاع رسانی افغانستان
تشکر ازاطلاع رسانی بیطرفانه و نوین تان .
مسئله سردی هوا درمناطق مرکزی تاحدی است که دربعضی ساحات من گفته می توانم که 4 ماه مردم اصلا نمی تواند مسافرت نماید مصارف خودرا قبل از قیل خربداری می نماید تاختم زمستان مصرف نماید به غیر ازاین راه نیست .
حالا ببینیم وکلای مردم آیا اصلا به زبان خود می آورد یاخیر ، آنانکه که خودرا رهبر می نامند همیشه در معامله گری هستند . گریه های شان درزمان جنگ یاد مردم است بعد ازختم جنگ آن مردم را از یادبرده است .

>>>   مسئولین که خود بهتر از هر کس دیگر میدانند که در فصل زمستان مشکلات این مردم بدبخت چندین و چند برابر میشود چرا از قبل برای این روزهای سرد و سخت برنامه ریزی نمیکنند و چاره ای نمی اندیشند؟واقعا جای تاسف است که با گذشت این همه سال و سرازیر شدن کمکهای مالی کلان هنوز هم با همان مشکلات سابق همچون نبود راه های ارتباطی و کمبود سوخت و... مواجه هستیم!
>>>   با ديدنِ تصوير آن كودك هشت ماهه كه در ننگرهار به دستان پدرش سر بريده شد، دلم خون گيريه مي كند. قصاوت قلبي به اين اندازه كه حتا به پاره ي تنت رحم نكني. تمام عامل اين نوع جنايات بر مي گردد به چگونه گي وضعيتِ روزگار و سلامتي رواني انسان ها. هيچ انساني با كودكش چنين رفتار نمي كند الي اينكه دچار مشكل رواني و سلامتي نباشد. از دوستانم در دنياي مجازي خواهش مي كنم تصوير گلون بريده ي آن كودك نازنين و معصوم را نشر نكنيد و بيشتر روان انسان هارا تيغ بُرنده نزنيد. بجاي نشر آن، به عامل آن بپردازيم و به بيماران كمك كنيم تا سلامتي شان بازگردد.
Mutaref

>>>   این یکی از هزاران پدر‌ی است که در درد عزیزان خود میسوزد ...
اشک میریزد و عدالت میخواهد!
اشک میریزد و از ظلم میگوید؛ اینکه چگونه زندگی را برایش جهنم ساختند و دلبندان اش را مظلومانه از نزذ اش بردند.
ما در کجا زندگی میکنیم ؟!
در سرزمین فرخنده ها، یا رخشانه هایی که درد شان هنوز برای من و تو تازه است.
سرزمین که هر روز شاهد مرگ انسانیت است.
نادر خان : پدری که با زور دخترانش را برده اند و در یک شب ...

>>>   یک بام و دو هوا!
شرم شرم شرم باد.
دادگاه های افغانستان فقط و فقط برای محاکمه نمودن غیرپشتونها فعالیت می کنند و بس.
راکتیار با کشتن بیش از 65000 تن شهروندان شهر کابل باعزت به کابل دعوت می شود.
حامد کرزی با غرق نمودن افغانستان در بحر فساد اداری، تروریزم، و کشت مواد مخدر دعوای بابای دارد.
فاروق وروک با دزدی نمودن بیش از یک میلیارد دالر از پول تعلیم اولاد وطن مشاور ارشد رئیس جمهور می شود.
زاخیلوال با دزدی نمودن صدها ملیون دالر از سرمایه ملی و با غرق نمودن نظام مالی کشور نماینده خاص و سفیر تعین می شود.
............

>>>   افغانستان سر زمین جهل ،جنون ،جنگ وجنایت
به فیلم های وحشتناک می ماند.
زنان افغانستان در دم تیغ جلاد های خون آشام!
دیشب وحشی انسان نما در ولایت ننگرهارنوزاد هفت ماهه اش را سربرید.
باز هم دیشب انسانِ جاهلِ در ولایت غزنی، نخست همسرش را مورد اذیت و شکنجه قرار داده و بعدش با چاقواو را کشت.
دو شب پیش براساس حکم دادگاه صحرایی طالبان جلاد وخود فروخته ،عزیزه 25 ساله اعدام شد.
پیشتر از آن پلیس ولایت شرقی ننگرهار مردی را بنام ولایت خان بازداشت کرد که در یک شب دو خواهر را به عقد خودش درآورده بود.
این همه خشونت، وحشت و بی امنیتی به کجا میرسد؟
تا چه وقت ای مردم خواب برده ی افغانستان با درد،رنج،فقر و مصیبت زندگی می کنید؟

>>>   تشویش نکنید.ارباب ما امریکا برای همه بیجاشدگان خانه جور خواهد کرد!

>>>   وضعیت فعلی اسفناک مهاجرین داخلی افغانستان معلول فسادکابینه درعدم اهتمام دراجرای مسوولیتهای کاری وزارتخانه های مختلف درزمینه های اصلاح سیستم بیماراقتصادداخل وزراعت ومحوفساداداری ومهمترازان عدم نظارت پارلمان ونهادهای نظارتی وقضایی انان می باشد .عامل دیگر اهتمام کشورهای همسایه دراقدامات تبعیض امیز براخراج پناهجویان بی سرپناه وبیکارمی باشد .نهادنواندیشان

>>>   دولت افغانستان قادر به کمک کردن بیجا شدگان داخلی نیست بیجا شدگان به مکان و غذا نیازدارد. کرزی با قرار دادهای شرم اور ننگ اور خود با کشورهای مهاجر پزیر برای بر گرداندن اجباری پناهجویان از کشورهای شان.

>>>   من برام سئواله وقتی که نه سیل اومده نه زلزله ،خانواده ها چه جوری بیجا می شن؟
یه ایرانی


>>>   ای کاش پول داران گوش شنوا وچشم بینا داشته باشند.شاید اولاد خود شان لباس کمتراز 5000افغانی نپوشند. چه میشه پول دو لباس کمک به یک فقیرشود. گناه خود ماست همگی تماشابین ماشده.
س ازتخار

>>>   جای تعجب نیست همه مردم میدانندکه این همه کمک هاکجاخرج میکنندرهبران عزیزودلسوزمان تاجای که ماشین آخرین سیستم برای بچه های خودبخرندویاخانه های مدل روزولوکس برای خوددرست کنندمردم مظلوم وستم دیده افغانستان چی ارزش دارندابرووارامش رهبران مان مهمتراست

>>>   خدایا، بر سر این دولتمردان ظالم و فاسد ما یک بلای بزرگ آسمانی را بفرست، تا از احوال این بیچاره ها کمی خبر شوند.
خداوندا، کمی رحم کن به حال فرزندان مظلوم وطنم!
از دیدن این عکس ها قلبم پاره پاره میشود.
نادر

>>>   دولتی که به فکر جور کردن پول های خویش است
از این بیشتر هم نمیشود
نمیدانم به کدامین بالشت سر آرامش میگذارند
محمد مهدی اصفهان

>>>   چه زیبا و دردآور
هست دیدن هموطن های که این گونه به خون هم تشنه هستند

>>>   وای برما وای برما که نام خود را انسان و مسلمان گزاشته ایم در حالی هم وطنان ما از سرما می لرزند و از گرسنگی می میرند.

>>>   عجب دلي داريد !!! آيا طالب هم دلش براي اين بچه ها ميسوزد؟؟؟ چه قدر از ين كودكان از دست طالب آواره وچه قدر يتيم شده اند.!!!!
محمد

>>>   ظــا لـم بـمـرد و قـا عـدۀ ز شـت از او بـمـا نـد
عـا د ل بـر فـت و نـا م نـیکـو اخـتـیـار کـــــرد
ا ی وا ی بـر ظـا لـما ن غـد ا ر و کـر سـی نـشـیـنـا ن تـمـا شـا گـر
کـه روز وا پـسـیـن را بـیا د نـمـی اورنـد وبـخـو ا ب غـفـلت فــــر و
رفــته ا نـد .
آواره

>>>   سلام عزیزان و دوستان
سرما بیداد میکند و همچنان کودکان و زنان بی سرپناه را قربانی میکند.
باز کوچه، خیابان، پیاده‌رو
هجوم سرد زمستان، پیاده‌رو
دوباره برف، زمین‌گیرِ این سرما
کنار کودک بی‌جان، پیاده‌رو
مرور سرد نفس‌های هر عابر
قدم قدم و کماکان پیاده‌رو
لحاف برفی خود را به تن می‌کرد
به روی کودک گریان، پیاده‌رو
پتوی سرد خودت را بکش بر دوش
که سرد می‌شود هر آن، پیاده‌رو
کسی به فکر زمستان و کودک نیست
شده‌ست قحطی وجدان، پیاده‌رو
دوباره شب و نگاهی که یخ می‌زد
رسیده مرگ شتابان، پیاده‌رو!
بیا سپید کن این کوچه را، ای برف
که روسیاه شد این سان، پیاده‌رو
که روسیاه شد کسی که انسان نیست
میان این همه انسان، پیاده‌رو
نمای تازۀ ای که تکراریست
دوباره برف، زمستان، پیاده‌رو
با احترام
عبدالحمید مفتون _ کابل

>>>   برادران و خواهران!
در خداوندا! و خداوندا!، گفتن مشکل حل نمیشود باید حرکت کنیم تا خداوند برکت کند. ما مردم افغانستان دوچیز را خوب بلد هستیم یکی گفتن و دیگر سیل دیدن و بس در عمل زیر صفر قرارداریم و نیز افکار بسیار بلندو بالای داریم که افسوس جامه عمل را هیچگاهی نخواهد پوشید.
حامد- کابل

>>>   دوستان قرار گزارش رسمی دولت 60 هزار فامیل به کابل بدون سرپناه هستند وایا پناه دادن 60 هزار فامیل کاری مشکل برای دولت ویا تاجرام ملی ما است در جواب باید که نه مشکل نیست ولی خداوند این مسولین بی کفایت را جزا بدهد

>>>   آنـــــــــان همـــــان پشــــــتــون هــــــا انــد بخــــــــــاطر اخــذ پــــــــول ویــــا خــآنه نشــیــمن از دولت اولاد هــای شــان را در فصل ســـرمای زمســتــان در زیــر بـرف در خیمــــــه هــا می ماننــــــــد چــرا مهـــاجر شــــدند آنــــــان خانه ندارند مسکن نــدارند ؟ دارنـــــــــد صرف بدست آوردن دالر وبس .... چـــــرا به دیــار شــان نمی روند . دیــار شــان غزنی ارزگان هلمنــد . آنــــــان همـــــــه همکاران تــــروریســتــان و جنایت کاران همـــــه پشــتــون هــآاند . در بین خیمـــــــــــــه نشین هــا یک فامیل غیــــر پشــتــون نمی بینید آنــــان می خــواهنــــــد باچنین نیرنگ در کابل صاحب خـانه شــونـد ویــا کمک بیشتر دریافت نماینـــد . احمـــــــــد جان

>>>   اگرمن جای رئیس جمهورمیبودم خودرابه دار آویزان میکردم.
نقوی

>>>   من با نظر دهنده اولی یعنی س تخا ری موافقم .
و اضا فه میکنم هما ن کسا نی که میخواهند بروند حج که مردم قریه اش وی را حا جی صا حب!!! بګو ید آیا قبل از حج از فرضیه زکا ت خبر دارد اګر دارد پس اینهمه زجر و مشقت این وطنداران ما برای چی ؟ اګر ندارد افسو س افسو س که یک فا سد ترین رژیم در جها ن حا کم افغا نستا ن است که باید به هر آن کسی پا سپورت ندهد که میخواهد حج برود تا مصا رف زمستا نی این طیقه از مردم را از قبل از نزدش نګیرد و برای این طیقه محروم ترتیبا ت زمستا نی را تدارک نکند .
و اقا ی احمد بسیا ربهتر بود که با کسی کمک کرده نمیتوا نی بر زخم ها ی مردم نمک پا شي نبا ید کنی این حق را هم نداری شرا یط بسیار بدی در منا طق شا ن آمده و بر جبین کسی تروریست و صلح دو ست نو شته نیست .
ز مری

>>>   سلام، من با حرفهای برادر ما آقای احمد خان کاملا موافق هستم، این ‌یک سیاست پشتون‌ها است که همینگونه در سمت شمال و غرب و مناطق مرکزی افغانستان لانه کردند حالا میخواهند که از این طریق به زمین و خانه در کابل برسند که این سیاست‌ها توسط بزرگان آنها مثل اسماعیل یون و امثالهم تعیین و ترتیب شده و توسط این مردم و کوچئ‌ها که خود را قربانی پشتونیسم بزرگ میکنند به اجرا گذشته میشود. برای پشتون‌ها زندگی فرد و مثل انسان زیستن مهم نیست آنها سیاست‌های خاص خود را تعقیب میکنند. مردم ما باید احساساتی نشوند و متوجه پلان‌های شوم آنها باشند.
سمیر

>>>   احمد جان تبعیض گراهیی فاشیست عرفوی.

>>>   فاشیست ها وطن را خراب کردین
بدخشی

>>>   برادران عزیز! ملامت کردن دیگران و لعنت فرستادن به آنان آسان است. من هم میگویم لعنت و نفرین به ظالمان! ولی این لعنت فرستادن ما مشکل را حل نمیکند. ما همه منحیث یک مسلمان و یک انسان باید ذکات بدهیم و به اندازه قدرت خود به محتاجان و این کودکان معصوم(پشتون ویا غیر پشتون همه انسان هستیم و افغان) کمک کنیم. من شخصآ فامیلی را میشناسم که اقارب و دوستان شان از آلمان با هم پول جمع کرده و برایشان فرستاده تا برای این محتاجان در این زمستان سرد بوت و کالا بخرد. خداوند همه ما را هدایت نیک کند.
سلیم

>>>   سلام
برادران عزیزم این پول های که برای افغانستان کمک می شود برای
این کودکان نیست این پول ها برای مسافرت دولت مردان کشور ما افغانستان است ..... کسانی برای بچه خودشان دلار خرج می کنند از پول این ها کودکان آواره افغانستان
آریا از تهران




>>>   با این همه وزارت مهاجرین و دولت غنی تلاش دارند تا مهاجرین را از کشورهای اروپایی به افغانستان عودت دهند تا به این سرنوشت دچارشان کنند. اگر شما مرد هستید و اندکی غیرت دارید به حال و روز همین مردم بیچاره رسیدگی کنید و دست از سر سایر مهاجرینی که خود را از شر شما خلاص کرده اند بردارید.

>>>   دوستان سلام امکان دارد ترورستان به عملی دست زده باشند فریبکارانه نوشته هایم به شما نرسد از هم مسلکان وهمکاران خود حزب دیموکراتیک خلق افغانستان خواست خواهش ام این است فریب ترورستان دوران جنگ سرد را نخورید با اراده قوی در صف دیگر وطن پرستان به پروسه صلح یکجا شوید ترورستان حامی بیرونی ندارند صرف بخاطر بقا ی خود به شکل خود سر در تخریب ترور مصروف هستند انشاه الله به امید خدا عنقریب از طرف همه کشور ها در هماهنگی کامل جلو تخریبات تبلیغات آنها گرفته خواهد شد ومردم افغانستان از شر تروریزم رهایی خواهند یافت رحیم کریم

>>>   بـــه ( من برام سئواله .....
از میدان های جنگ گریخته اند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است