دست ارگ در پیدا و پنهان انتخابات!
اعضای اسبق کمیسیون انتخابات به عنوان مشاور، تجربیات گرانبهای تقلب و فساد را در اختیار ریاست جمهوری قرار داده تا انتخابات آینده به خوبی مدیریت شود و در این میان نه شناسنامه های الکترونیک به سرانجام می رسد و نه اصلاحات انتخاباتی 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۹    ۱۳۹۵/۱۲/۷ کد خبر: 129580 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، برگزاری انتخابات در افغانستان همراه با دوران جدید و سخن از دموکراسی و مشارت مردم از تمامی اقوام و مذاهب بوده است که با حمایت و کمک های مالی جامعه جهانی صورت گرفت اما آنچه طی یک و نیم دهه گذشته رخ داد: تقلب بود و زد و بندهای سیاسی.

انتخابات ریاست جمهوری 2014 مملو از تقلب و بحران بود و اشرف غنی از مجرای تقلب توانست قدرت را به دست گیرد و برای اینکه صورت مساله را بپوشاند با توافقنامه به قدرت دست یافت، اما پس از دو سال و اندی، تنها کاری که در این حکومت انجام نشد، اتحاد و مشارکت میان دولتمردان بود اما اصلاحات و توزیع شناسنامه های انتخاباتی که از الزامات این توافقنامه بود را دور زده است.

در همین راستا به دلیل برگزار نشدن انتخابات که مجلس نمایندگان بیش از مدت تعیین شده همچنین برقرار و هیچ گاه فشاری برای اعمال قوانین بر حکومت نیست و باعث شده که ارگ با یکه تازی، زمام امور را در دست گیرد.

اعضای سابق کمیسیون انتخابات به دلیل تقلب و زدو بندهای سیاسی بیشمار و با سو استفاده از وظیفه خطیری که بعهده داشتند، کشور را در آستانه سقوط قرار داند که اکنون به عنوان مشاوران ریاست جمهور فعالیت می کنند و با توجه به عملکرد انحصار طلب ارگ می توانند ارزنده ترین تجربیان خیانت و تقلب را در اختیار رییس جمهور قرار داده تا انتخابات آینده مدیریت شود.

اما آنچه در انتخابات گذشته روی داد و با فشار افکار عمومی و خواست جامعه جهانی برای برکناری این افراد، رییس جمهور با بازی جدید بار دیگر کمیسیونی را تشکیل داد از افرادی وابسته و انتخاب شده تا بتواند به آسانی به اهداف خود دست یابد.

در حالی که با اصلاح سیستم انتخابات بر اساس توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی، شفافیت و رای مردم مبنای تشکیل حکومت، مجلس نمایندگان، شورای ولسوالی ها و ... می بود در حالی که اعضای کمیسیون انتخابات جدید کاملا تحت کنترل حکومت می باشد و این سیستم با اعمال سلیقه و قومیت اداره می شود.

پروسه انتخابات کمیشنرها که مستقیم و بدون هیچ ناظری توسط رییس جمهور صورت گرفت از ابتدا خبر از بحران های آینده می داد، در کنار بحث حوزه ای انتخاباتی که اتلاف وقت می باشد: تک کرسی شدن انتخابات به تنهایی خود جنجال بزرگ بر سر راه این روند است که می تواند کل پروسه انتخابات را دچار بحران کند.

از سوی دیگر، وجود 20 میلیون کارت رای دهی در اختیار مردم در حالی که یازده میلیون رای دهنده در افغانستان وجود دارد، بعدی دیگر از ابهام و وجود دست های آلوده در روند انتخابات می باشد که تاکنون کمیسیون انتخابات نتوانسته براساس وظایف خود و برمنبای اسناد معتبر، لیست رای دهندگان واقعی را مشخص کند.

زمانیکه رییس جمهور در دو سال و اندی که قدرت را در دست دارد، سخن از شفافیت می گوید به طور خاص منظور از قومیت و منطقه می باشد در حالی که در خصوص تعیین اعضای کمیسیون انتخابات که مبنای هر دولت و مجلس و در کل قانونی اجرایی کشور می باشد، باید تجربه، فهم و توان مدیرتی اصل گزینش باشد.

اعضای جدید این کمیسیون که اکثر چهره های جدید، وابسته و جناحی است و یا توانی برای مقابله با نفود حکومت ندارند، تاکنون نتوانستد عملکردی در خصوص مراحل برگزاری انتخابات داشته باشند.

توزیع شناسنامه های الکترونیک، مهم ترین و اساسی ترین مسیله برای برگزاری انتخابات آینده در کشور است و تازمانی که ریاست جمهوری با تمام توان مشغول سنگ اندازی در این روند می باشد، نمی توان به انتخابات آینده امید بست و باید شاهد بحران ها و درگیری های گسترده تر باشیم.

هویت، حداقل ترین حقوق شهروندان یک کشور است اما با توجه به تفکر قوم پشتون که همواره در راس حکومت حضور دارند، تعیین هویت برای مردم که به جمیعت واقعی اقوام در افغانستان می انجامد، ضربه بزرگ برای رویای کشور پشتونیزم آنان است.

تازمانیکه تعدیل وارد قانون اساسی نشود و اقوام در قدرت شریک نشوند، ریاست جمهوری و حلقه اطراف وی همچنان با هر وسیله ای دست به جابه جای ها، انزوای مقام ها، نفود در کمیسیون ها، تقلب های انتخاباتی، بازیچه قراردادن مجلس و انحصار طلبی دست می زند حال فرقی نمی کند کرزی باشد یا غنی و یا...

تقلب در اولین تا اخرین انتخابات، 15 سال گذشته جز جدای ناپذیر حکومت بوده و اگر کرزی آشکارا از رای های تقلبی می گفت، این غنی بود که به خوبی رسیدن به قدرت را با بحران و زد وبند نشان دارد و حال با توجه به کمیسیون انتخابات سمتی و جناحی و حکومت انحصار طلب، چگونه انتخابات شفاف در آینده برگزار خواهد شد؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این از انتخابات گوسفندی است ، سال گذشته سال گوسفند بود
ر

>>>   مي گويند اشرف غني احمدزي گفته كه نظام متمركز به خير افغانستان است و در برابر داعيه نظامِ غير متمركز واكنش تُند نشان داده است. خدمت جناب غني عرض كنم كه اين مردم است كه خير و شر خويش را مي دانند و تعيين مي كنند. نظام متمركز بدون شك به خير شخص شما و تيم تان خواهد بود، اما مطمين باشيد به نفع و به خير مردم نيست. بنا اين مردم است كه خير و شر خويش را تعيين مي كنند نه شما. نظام متمركز جز خودكامه گي، فساد، استبداد و قبيله گرايي، چيزي بيش تر به ارمغان نياورده. يك زماني حامد كرزي هم در برابر تمركززدايي بر آشفته شده بود و به قول خودش "مزه قدرت را چشيده ام، ايلا دادنيش نيستم". حال غني هم مزه قدرت خودكامه را چشيده و خواب هاي تداوم «پادشاهي» مي بيند. به ياد داشته باشيد كه حالا افغانستان، افغانستانِ سابق نيست. اينجا مردم است كه سرنوشت خويش را تعيين مي كنند. خواست نظام غير متمركز، خواست ميليون ها شهروند اين سرزمين است. مقاومت در برابر داعيه نظام غير متمركز ره به جاي نمي رساند، بلكه تداوم مقاومتِ استبداد خواهان، منجر به انفجار اجتماعي خواهد شد و اين خواست روزي به كرسي خواهد نشست.
هارون معترف

>>>   نجیب بارور
مردم باید تصمیم بگیرد که کدام نظام سیاسی به نفع کشور است، باید داعیه شهروندی انتخاب کند که صلاح افغانستان چیست، حرف و حدیث یک متقلب به درد قبیله اش می خورد نه به درد کشور

>>>   دستت درد نبيند معترف عزيز ، نظام تمركز زدايي يا قبيله گرايي و خودكامگي بايد از بين برود و انشاالله روزي تحقق خواهد يافت .

>>>   خانم ارشاد انتحارکند یا نکنداگرنظام راغیرمتمرکز
بسازید این ..... خود را انتحار چی که عین
ارگ ریاست جمهوری را انفجارخواهدداد بادش بسیار قوی است مثل چیغ زدن هایش

>>>   مردم افغانستان دیگر نمی خواهند که حق شان بالای پاکستانی های آنسوی دیورند که امروز در برابر ما سنگر گرفته اند خورانده شود.

>>>   Ariaie
كشور ما بزرگترين زندان جهان است و بزرگترين گروگان گيرى تاريخ بشر در همين خاك جريان دارد. بايد زنجير اين گروگان گيرى قومى را شكست!

>>>   روند افغانیزه کردن تدریجی افغانستان و اشغال سرزمینهای تاجیکهای شمالی.......

>>>   به دو همکار ترورستان می عبدالله وعطای بی نورنا مسلمان نا مرد می گویم من هر گز در آرزوی بدست آوردن میراث مسعود شهید که شما به آن چشم دوخته اید نیستم از من هراس نداشته باشید شما میدانید میراث مسعود شهید شهد احمد شاه مسعود پسر تحصیل کرده دارد خودش میداند که با که یکجا شود من در آرزوی یکجا شدن با کسی نیستم که بخاطر آن سر مال جان هستی رو آبرویم از بین برود اما هیچ حرکتی از خود نشان ندهد سیل بین وتما شا چی باشد به شما مبارک باشد یکجا شدن احمد مسعود اما در قسمت خودم وفامیلم اگر کوچک ترین حرکت از شما دو....نامرد ببینم تا آخرین لحظه زندگی ام مباره خواهم کرد تا خودرا فدا ساختته باشم وپلان های دراز مدتی را هم که دارید آنرا قطع نمایید بیش از این سبب آزارم نشوید تا وقتی که شما در افغانستان باشید هر گز تا زنده هستم افغانستان نخواهم آمد وچهره نامرد شما را نخواهم دی رحیم کریم

>>>   دولت غنی همچنان که با تقلب روی کار امد اصرار بر تقلب در دور بعدی را هم دارد و برای ان از همین حالا برنامه ریزی کرده است. عدم صدور شناسنامه های الکترونیکی و اصرار بر استفاده از کارتهای قبلی و استفاده از متقلبین قبلی نمونه ای از این کارهاست.

>>>   دوستان سلام از آنجای که در یافته یگانه موانع در راه صلح مواد مخدر افغانستان میباشد وآنهای که در همسایه گی افغانستان قرار دارند ویا در سر حد کشوردیگری لنگر انداخته اند تا بنام محافظت از سر حدات کشوری را در اسارت خود داشته باشند وکشور دیگری را اسیر وفدای آرزو های خود سازند کوشش میکنند در افغانستان افراد نفوزی سر سپرده وطرف دار خودرا داشته باشند از همین رو در کشور صلح به خواست این ها باشد تا مداخله آنها تا ابد در کشور ما ادامه داشته باشد بنا در صورت که بخاطر کشت زرع مواد مخدر دولت تدابیری نسنجد از تخریب پروسه صلح هم جلو گیری نخواهد شد از این رو منحیث طبعه افغان نظری در این مورد دارم از آنجای که از مواد حاصله کوکنار در ادویه سازی شرکت های دارو سازی استفاده خوبی میکنند در صورت که یک ساحه وسیعی از یک ویا چند ولایت تحت نظر دولت توسط ا فراد صادق راست کار بعد از حا صل کشت کوک نار از دهاقین به شکل منظم وپلان شده به قیمت مناسب خریداری و به دولت های که در ادویه سازی ضرورت دارند به قیمت مناسب به فروش برسد به نفع ا اقتصاد افغانستان و به نفع مردم وبه نفع کشور ها دیگر خواهد بود در غیر آن جوانان بیشتر از این به مواد مخدر روی خواهند آورد همسایه ها هم در ادامه جنگ رضایت دارند کشور نا امن باشد سر حدات بی پرسان هر کس بتواند از این را نفع ببرد
رحیم کریم

>>>   کمیشنران متقلب و دزد گذشته بعوض مجازات مکافات شدند و هر سیزده تن شانرا ریس جمهور بحیث مشاوران جدیداش تعین ومقرر کرده وبا تمام اعطای امتیازات قبلی وامنیتی شان توسط فرمان خاص ریس جکهور غنی در داخل ارگ و همکاسه خود انها را تعین ومقرر کرده است مبارزه علیه فساد از جانب ریس جمهور واقعی نیست صرف در حرف خلاصه میگردد عملی چیزی دیده نشده و مفسدین از ضیاالحق امرخیل گرفته تا نورستانی وسعادت ودیگران شان فسادی کلان را در دوران انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ انجام دادند که حتی قریب بود که منجر به تجزیه کشور ما منجر گردد وفعلا همه شان مشاورین ریس جمهور از جانب شخص ریس جمهور وبا اجرای تمام امتیازات قبلی و امنیتی طی فرمانریس جمهور در داخل ارگ بحیث مشاوران اش تعین ومقرر گردیده اند وبا این کار اعتماد نیم بند مردم از ریس جمهور بکلی به یاس ونا امیپی تبدیل گرده است .

>>>   در انتخابات انصراف یک شخص به معنی تسلیمی رای دادگان
به او انتقال آن به شخص دیگر نیست .رای مردم گوسفندان
نیست که به شخص دیگر فروش یا واگذار شود .
اگر چنین ارزیابی شود توهین به ملت توهین به حق و توهین به مردم است . شیفته نادری

>>>   هرچه بیگندد نمگ میزند وای بحال که نمگ بیگندد
هرچه بوی داد سر پوش کند وای بحال که سر پوش بوی بیکرد
رسوا کردید وباز خواهم رسواتر نشود

>>>   خوب است حکومت وحدت ملی تشکیل شود اما حکومت وحدت ملی را داکترعبدالله، قوماندان عطا، امرالله صالح شررانداز وبسم الله پنچرمین که تمام شان درتعصبات قومی خود غرق غرق هستند خراب خواهد ساخت واین اشخاص ازتشکیل حکومت ملی کشیده شود خوب است وبه فایده مردم ووطن است وگرنه تهدیدو خطر جدی به وحدت ملی ومردم وبه وطن میباشدوطن را به بحران میکشاند.
روشنفکران

>>>   اگرموجودیت قانون کاری کند فساد از بی قانونی جریان ندارد بلکه از عدم تطبیق جریان دارد . اگر یک نفر خارجی در افغانستان باقیست تا نفر خوده تعین نکند والله اگر بماند . از انتخابات شفاف از حالا دست بشویید .
دموکرات

>>>   بابا کرزی منشاء اصلی تقلب است در این نباید تردید کرد . سیزده سال عمر کشور ما را به باد فنا داد و در آخر هم برای ازبین بردن سال های بعدی نقشه تقلب را کشید و آن را با رسوایی انجام داد.

>>>   به عقیده من تیم اصلاحات، نام های همه کسان که در این تقلب بی شرمانه دست داشتن نشر کنند تا ملت ما این ... را بشناسند و نام بدشان در تاریخ کشور ما ثبت گردد و نسل های آینده آنها را به عنوان خایین ملی و دزدان آرا ء ملت بشناسند.
احمد کابلی

>>>   مردم هزاره هوشیار باشید.
نظام متمرکز یا غیر ان برای ما مردم تفاوت نمیکند فقط هوشیار باشید وبا چشم باز چیزی که به نفع قوم هزاره است را انتخاب وحمایت کنید .تاریخ نشان داده در افغانستان نه پشتون دلسوز ماست ونه تاجیک هر کس به فکر منافع خود هستند پس ما هم باید همانطور باشیم .
رهبران هزاره با اتحاد وبا سیاست وهوشیاری از منافع قومی دفاع کند ومطمئن باشند مردم از انها حمایت میکنند .ای قوم هزاره از مردم تا مسئولان اتحاد اتحاد اتحاد.

>>>   به اداره محترم پولیس دولت شاهی دنمارک راننده موتر ستروین AX58045 به رنگ آبی سقف آن سفید همان ترورستی باشد که از طرف سازمان های بزرگ شبکه ترورستی داخل افغانستان وعده از کشورها ی بیرونی به همکاری شبکه اجنتوری آنها در داخل اروپا بخاطر ترور اینجانب توظیف شده باشد لطفا موصوف را گرفتار وتحت تحقیق بررسی قرارداده تا سازمان دهندگان و کسانی که این ترورست را خریداری وتوظیف نموده اند چهره شان به جهان و ومردم صلح دوست وآزاده جهان معرفی گردد تا با پند عبرت از اعمال خود به قتل وترور بیگناهان دست نزنند با احترام رحیم کریم 26 2 2017

>>>   اگر از واقعیت چشم پوشی نکنیم, این نظام تقلبی و تحمیل شده است نه ملی که ما کمر آنرا بسته کنیم. این نظام خودکامه است و همه چیز را برمحور منافع شخصی و قبیله ای پیش میبرد نه منافع ملی. پافشاری غنی بر نظام متمرکز به منظور تحکیم استبداد و حاکمیت شخصی و قبیله ای اش است.

>>>   به اداره محترم پولیس دولت شاهی دنمارک ترورسی که قبلا در مورد آن نوشتم احتملا موتر خود را تغیردا ده همین اکنون از غوسن هوی به استقامت وده در حرکت است رنگ موتر آن سرخ است
رحیم کریم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است