کمیسیون انجام دهنده فرمایش سیاسیون است
به طور قطع برگزاری انتخابات در سال 96 عملی نیست. تا وقتی که انتخابات صورت نگیرد، پارلمان غیر قانونی ادامه پیدا می کند و این موضوع اصلا به نفع کشور نمی باشد 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۵    ۱۳۹۵/۱۲/۷ کد خبر: 129581 منبع: پرینت

بیش از دو سال از تشکیل حکومت وحدت ملی می گذرد و بر خلاف وعده های حکومت مبنی بر اصلاحات انتخاباتی و برگزاری آن، هنوز هیچ اقدام قابل توجهی در این مورد صورت نگرفته است. همچنین نهادهای مدنی و سیاسی افغانستان از عدم شفافیت در کار کمیسیون تشکیل شده انتخابات گلایه وشکایت دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نعیم اصغری، رییس برنامه های فیفا درگفتگو با آریانا گفت: برای شفافیت انتخابات رهبران حکومت وحدت ملی تعهد کرده بودند که کمیسیون ویژه اصلاحات انتخاباتی،بر سر این موضوع کار کند و نهادهای مدنی فیفا و سایر نهادها، طرح های خود را برای اصلاحات به کمیسیون اصلاحات ارایه کنند و کمیسیون توانست در سه بسته میان مدت و کوتاه مدت و طولانی مدت این طرح اصلاحات را پیشکش به حکومت کند و حکومت آن را قبول کرد. اما متاسفانه نزدیک به سه سال سپری می شود اما در راستای اجرایی کردن آن اصلاحات متاسفانه حکومت کاری را انجام نداده است. یگانه کاری که حکومت انجام داده است تنها تغییر چهره ها را در کمیسیون اجرایی کرده است. در حالیکه تغییر چهره ها اصلاحات نیست. اصلاحات می توانست در بخش های توزیع تذکره های الکترونیکی، تهیه لیست رای دهندگان، که برای انتخابات آینده نیاز داریم که از طریق یک پروسه شفاف باید می بود باشد، اعتماد مردم را بالاببرد و همچنین پروسه را شفاف تر بسازد.

وی افزود: متاسفانه تابحال کمیسیون انتخابات شفافیتی را که از آنها انتظار می رفت، نداشته است. همچنان هماهنگی معناداری را که نهادهای مدنی، از این کمیسیون می خواستند نداشت. طی دو جلسه ای که با نهادهای مختلف، هم نهادهای سیاسی و هم نهادهای مدنی داشتند مشوره بر سر حوزه های انتخاباتی، لیست رای دهندگان و بررسی مراکز انجام شد . اما متاسفانه طرح کوچک ساختن حوزه های انتخاباتی که کمیسیون آن را به حکومت داده است، در مشوره با نهادهای مدنی نبوده است که این کار شفافیت در این کمیسیون را زیر سوال می برد.

اصغری، با انتقاد از عدم اصلاحات در کمیسیون انتخابات گفت: باید گفت که اگر قرار است انتخابات در سال 96 برگزار شود، هیچ کاری برای انتخابات انجام نشده است پس به طور قطع برگزاری انتخابات هم عملی نیست. تا وقتی که انتخابات صورت نگیرد، پارلمان غیر قانونی ادامه پیدا می کند و این موضوع اصلا به نفع کشور نمی باشد.

وی، مداخلات بیرونی و درونی را در کمیسیون انتخابات را از آسیب های این کمیسیون دانسته و افزود: در حال حاضر هم، تاخیر در پروسه انتخابات نمی تواند به معنای شفافیت انتخابات باشد. متاسفانه در آنجا یک سلسله بازی های سیاسی است و یک سلسله اختلافاتی وجود دارد که این پروسه را کندتر و کندتر می کند همانطور که در بین رهبران حکومت وحدت ملی اختلافاتی وجود داشته است. در این کمیسیون هم مداخلات بسیاری هم از درون و هم از بیرون صورت می گیرد و تصمیمات در این کمیسیون به عنوان یک کمیسیون انجام نمی شود، بلکه به عنوان تیم ها انجام می شود و هر تیمی از بیرون نفوذ خود را در آنجا دارند. به طور مثال انتخاب رییس دارالانشای کمیسیون، از طریق یک پروسه غیر شفاف پیش رفت و مداخلات بیرونی زیادی در آن انجام شد. همچنین وجود کارت های قدیمی برعدم شفافیت انتخابات بیشتر کمک می کند. در حالیکه ما یازده میلیون رای دهنده بیشتر نداریم، بیست میلیون کارت وجود دارد و مازاد آن در خانه های کسانی که می خواهند کاندید شوند موجود می باشد. وظیفه کمیسیون است که لیست رای دهندگان را کاملاً مشخص نماید و در هماهنگی با نهادهای ذی ربط باشد و برمبنای اسناد معتبرتری لیست رای دهندگان را مشخص کنند.

اصغری، از عدم استقلال کمیسیون انتخابات انتقاد کرده و گفت: با کمال تاسف دیده می شود که اراده ای برای برگزاری انتخابات از سوی حکومت دیده نمی شود. وگرنه تمامی این کارها با همکاری حکومت در کوتاه ترین مدت انجام می شد. همچنین کمیسیون انتخاباتی که تشکیل شده است بیشتر تلاش دارد که نه به عنوان یک کمیسیون مستقل،بلکه به عنوان نهادی که خود را بیشتر وابسته به سیاسیون می دانند باشند. یعنی فرمایش های سیاسیون از داخل نظام و بیرون از نظام برای آنها می آید و آنها از طریق این فرمایشات کارهای خود را انجام می دهند و این موضوع ضربه های شدیدی به روند دموکراتیک و شفافیت انتخابات می زند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نجیب بارور
مردم باید تصمیم بگیرد که کدام نظام سیاسی به نفع کشور است، باید داعیه شهروندی انتخاب کند که صلاح افغانستان چیست، حرف و حدیث یک متقلب به درد قبیله اش می خورد نه به درد کشور

>>>   دستت درد نبيند معترف عزيز ، نظام تمركز زدايي يا قبيله گرايي و خودكامگي بايد از بين برود و انشاالله روزي تحقق خواهد يافت .

>>>   خانم ارشاد انتحارکند یا نکنداگرنظام راغیرمتمرکز
بسازید این پست فطرت خود را انتحار چی که عین
ارگ ریاست جمهوری را انفجارخواهدداد بادش بسیار قوی است مثل چیغ زدن هایش

>>>   مردم افغانستان دیگر نمی خواهند که حق شان بالای پاکستانی های آنسوی دیورند که امروز در برابر ما سنگر گرفته اند خورانده شود.

>>>   Ariaie
كشور ما بزرگترين زندان جهان است و بزرگترين گروگان گيرى تاريخ بشر در همين خاك جريان دارد. بايد زنجير اين گروگان گيرى قومى را شكست!

>>>   نظامنامه ناقلين پشتون كه توسط امان الله خان صادر و اجراء شد!
مطابق اين نظامنامه پشتونهاييكه به قطغن ميرفتند زمين هاي تاجيك و ازبيك براي شان داده ميشد، از دادن ماليه معاف بودن، تمام امكانات دولتي در اختيار شان بود و از مردم تاجيك و ازبيك بيگاري ميگرفتند.
مطابق اين نظام نامه تاجيك ها و ازبيك ها رسمن غلام پشتونها شده بودند و همه چيز تاجيك و ازبيك در اختيار پشتون قرار داشت...
نظام نامه ناقلین پشتون در قطعن (شمالي)
قاعده:
1- پشتونهاييكه ازاهالی ولایت کابل وحکومتی های اعلی سمت مشرقی وجنوبی به زمین داری ولایت قطغن راغب باشند وروانه قطغن می شوند، نایب الحکومه قطغن ومدیریت زراعت قطغن فوراً برای سکونت شان مطابق مواداین نظام نامه مکلف وموظف شمرده می شود.
2- مطابق نظام نامه تفریق وظایف حکام، مدیریت زراعت قطغن قبل ازرسیدن ناقلین، زمین های قطغن رابه نظردقت گرفته وبرای اسکان ناقلین استحضارات اولیه رااجرامیدارد، ازآن جمله زمینی که حالاآب داشته وبرای اسکان ناقلین تیارباشد مشخص می کند وتعدادنفری ناقلین راکه درین زمین هاسکونت وگذاره کرده می توانند تعین می کند.
3- مدیرزراعت به ذریعه نایب الحکومه ازمقدارزمین وگنجایش مقدارنفوس ناقلین به وزارت داخلیه فوراً اطلاع میدهد. وزارت داخلیه مطابق اطلاع مدیرزراعت قطغن حصه تعدادنفوس ولایت کابل وسمت مشرقی وجنوبی راتفریق کرده به آنهاخبرمی رساند، والی کابل وحکام اعلی سمت مشرقی وجنوبی مطابق اطلاع وزارت داخلیه اعلان کسانی که خواهش رفتن راداشته باشند روانه قطغن می دارند.
4- علاوه به زمین های که به تحت جوی آب می باشند، نایب الحکومه ومدیرزراعت قطغن مکلف وموظف هستندکه سررشته نهرامام صاحب وامثال آنرانیزملاحظه می کنند، نایب الحکومه به ذریعه مدیرزراعت قطغن پیمایش انهاری راکه جدیدکشیده می شود تعیین می دارد وبرای کشیدن انهارمذکوربه ذریعه وزارت تجارت تخصیصات لازمه منظوری حاصل میدارد.
5- بعدازمنظوری تخصیصات مدیریت زراعت تاریخ افتتاح واختتام کارومقدارزمین ومقدارگنجایش تعدادنفوس رابه صواب دید نایب الحکومه تعین میدارد، وبعدازاختتام کارمطابق تفصیلات فوق ازاختتام کاروزمین ومقدارگنجایش تعدادنفوس به وزارت داخلیه اطلاع میدارد وزارت داخلیه نیزموافق تفصیلات فوق حصص ولایت کابل وحکومتی های اعلی سمت مشرقی وجنوبی رامشخص کرده برای والی ولایت کابل وحکام اعلی سمت مشرقی وجنوبی اخبار می نماید. والی کابل وحکام سمت مشرقی وجنوبی مطابق اطلاع وزارت داخلیه برای اهالی متعلقه حکومت خوداشتهارکرده مطابق تفصیلات این نظام نامه کسانی که آرزوی زمین داری قطغن راداشته باشند، آنهارابه طرف قطغن روانه می دارند. ویک سندبه نام نایب الحکومه قطغن ازطرف والی کابل یاحکام اعلی سمت مشرقی وجنوبی که تعدادنفوس وجای سکونت سابقه شان مندرج باشد، برای پشتونهاييكه که به علاقه قطغن میروند داده می شود، هم چنان یک راپورت نفری مذکوررابه وزارت داخلیه می دهند.
6- صورت انتقال ناقلین اهالی ولایت کابل وحکومتی های اعلی سمت مشرقی وجنوبی درنواحی قطغن وتعین جای برای اسکان ناقلین وصورت اسکان شان بامعافیاتی که ازطرف دولت داده می شود مطابق مواداین نظام نامه تعمیل می شود.
7- پشتونهاييكه باعیال داری خودازرعایای حکومتی متعلقه کابل وحکومتی های اعلی سمت مشرقی وجنوبی خواهش زمین داری ورفتن قطغن راداشته باشند برای ترقی حال اوشان معافیات ذیل داده میشود:
الف: برای هرفردذکورواناثیه خانواری که هفت ساله ویابالاباشد فی نفرهشت جریب زمین آبی ازاراضی که برای ناقلین مخصوص ومعین می شود درعلاقه ونواحی حکومت قطغن داده می شود.
ب: قیمت زمین مذکورازطرف ناقلین فی جریب یک شاهی به خزینه دولت تسلیم می شود. نایب الحکومه قطغن به موجب ماده(10)نظام نامه فروش اراضی قباله شرعی برای ناقلین میدهد.
ج: برای بذرافشانی سال اول فی جریب چهارسیرگندم وجوبه ضمانت هم دیگرداده می شود، بعدازسه سال درظرف سه سال واپس بقرار...همان سال اول گرفته می شود.
د: برای چهل جریب زمین دوصدروپیه معادل182 افغانی و82 پول عوض قیمت خرید قلبه وغیره سامان زمین داری به ضمانت هم دیگر به طورتقاوی داده می شود. بعدازسه سال درظرف سه سال گرفته می شود.
هـ: ازاول کشت شش سال کامل ازمالیات دیوانی معاف می باشند.
و: ازاول سال هفتم الی سه سال کامل مناصفه مالیه پلوان شریک مالیه گرفته می شود.
ز: محصول مال مواشی که ناقلین باخوددرقطغن آورده باشند، دراول آمدن شان سیاهه می شود ودرمدت سه سال ازمحصول معاف می باشند ونیزازمحصول گاوقلبه که درقطغن به قدراحتیاج زراعت زمین خودخریداری می نمایند، سه سال معاف هستند.
ح: محصول سرخانه فی خانوار ده روپیه مقررشده است، ناقلینی که به موجب مواداین نظام نامه روانه قطغن می شوند، درمدت سه سال ازمحصول سرخانه معاف گفته می شوند.
8- تعین زمین ومحل سکونت ناقلین وتعین وتفریق زمین برای ناقلین وهمه معاملاتی که برای اسکان ناقلین تعلق داشته باشد ازجمله وظایف مجلس مشاوره شمرده می شود.
9- امتیازاتی که برای ناقلین درین نظامنامه مشخص شده است مطابق تجویزمجلس مشاوره ازطرف مستوفی ویامامورین مالیه رسانیده می شود، ودرصورت حساب این مصرف مطابق این نظام نامه محاسبه مجراداده می شود.
10- مجالس مشاوره درهرماه یک راپورت اجراآت خودرابه ذریعه مستوفی به وزارت داخلیه می فرستند، درین راپورت صورت اسکان وتعدادشان ومقداری راکه ازقسم زمین وغیره معافیات داده شده است علیحده علیحده نشان میدهند، وزارت داخلیه اقسامی راکه لازم اطلاع حکومتی محلی مسکن اصلی همان ناقلین لازم می بیند اطلاع می دارد.
11- مستوفی ومامورین مالیه قطغن جدول املاک راعندالمطلب باین مجالس ناقلین می دهند.
12- بااجرای این نظام نامه وزارت داخلیه مکلف است، ادخال واجرای احکام این نظام نامه رادرزمره نظامات دولت امرومنظورفرمودیم.
16 حمل1306
مهردوره شاهی امان الله خان

>>>   آفرین هرکدامتان امروز جواب دندان شکن برای هر سرکرده فاشیست میدهید
سلامت باشید آقای


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است