حکومت در کار گزینش کمیشنرها مداخله کرده است
افرادی از حکومت و تیم حقوق بشر که بسیار به رییس جمهور نزدیک هستند در میان اعضای کمیشنرهای انتخابات وجود دارد که ممکن است انتخابات امسال را مانند انتخابات گذشته کند 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۰    ۱۳۹۵/۱۲/۷ کد خبر: 129582 منبع: پرینت

سه ماه قبل کمیشنران جدید کمیسیون های انتخاباتی معرفی شدند. نجیب الله احمدزی، عبدالقادر قریشی، ملیحه حسن، وسیمه بادغیسی، محاذلله دولتی، رفیع الله بیدار، گل جان، عبدالبدیع صیاد هفت تن کمیشنرهای کمیسیون انتخابات برای پنج سال و سه سال گماشته شده اند. همچنان هدایت، عبدالبصیر فایز، علیرضا روحانی، حمیرا اتمر و عبدالعزیز آریایی به عنوان کمیشنران کمیسیون شکایات انتخاباتی تعیین شدند. اما آیا این افراد توانایی مدیریت و برگزاری انتخابات را دارند؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، محمدنعیم ایوب زاده، رییس بنیاد فیفا در برنامه «خط کابل» گفت: پروسه انتخاب کمیشنرها در کل مشکل داشته است. در کمیته گزینش معیارهای شفافیت رعایت نشده و مداخله صورت گرفته است و در مصاحبه ای هم که رییس جمهور انجام داده است، به هیچ کس اجازه نداده نشده که به عنوان ناظر در آنجا حضور داشته باشد. در کل پروسه، تکنیکی نبوده است، مداخله در آن صورت گرفته است و نتیجه آن هم نتیجه ای بوده که در کل قناعت نهادهای دست اندر کار را حاصل نکرده است. به هر حالت برای انتخاب این کمیشنرها سیاسی تصمیم گرفته شده و مصلحتی در کار بوده است و در واقع تهداب کار اشتباه را کمیته گزینش کرده است.

ایوب زاده با بیان اینکهاگر کمیته گزینش مسلکی کار می کرد می توانست زمینه دخالت رییس جمهور را محدود کند، افزود: اما متاسفانه نتوانست این کار را بخوبی انجام دهد. افرادی که در لیست کمیشنرهای کمیسیون های انتخاباتی می بینیم چهره هایی نو هستند اکثرا وابسته به تیم کمیسیون حقوق بشر هستند، البته افرادی هم هستند که بی طرف هستند. اکثر افراد تجربه های انتخاباتی ندارند در گذشته ها پروژه های انتخاباتی را مدیریت و رهبری نکرده اند. در چنین شرایط حساسی که اعتماد ها به پروسه انتخابات بسیار کمرنگ است، افرادی که برای کمیسیون های انتخاباتی انتخاب شده اند کار بیشتری نیاز دارند. یعنی دو برابر کاری را می طلبد که کمیشنرهای قبلی انجام داده اند.

وی افزود: این کمیشنرهای جدید، با این اوضاع فعلی افغانستان باید تمام دقت و تلاش شان را بکنند تا کاری که کمیسیون های گذشته کردند، انجام ندهند و از سرنوشت آنها عبرت بگیرند و به حکومت اجازه دخالت ندهند. متاسفانه نگرانی در این جا است که افرادی از حکومت و تیم حقوق بشر که بسیار به رییس جمهور نزدیک هستند در میان اعضای کمیشنرهای انتخابات وجود دارد که ممکن است انتخابات امسال را مانند انتخابات گذشته کند.

رییس بنیاد فیفا، کار مستقل را لازمه کار کمیسیون انتخابات دانست و بیان داشت: بموقع است که این اعضا بسیار محتاطانه، آگاهانه کار کنند و همکاری نزدیک بانهادهای دست اندرکار، داشته باشند و به هیچ کسی هم اجازه ندهند که مداخله کند و این می تواند یک اقدام نیک برای برگزاری انتخابات باشد. اگر در غیر این صورت باشد، مردم از آنها حمایت نخواهند کرد و پروسه انتخابات رانیز حمایت نخواهند کرد و در انتخابات هم شرکت نخواهند کرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نجیب بارور
مردم باید تصمیم بگیرد که کدام نظام سیاسی به نفع کشور است، باید داعیه شهروندی انتخاب کند که صلاح افغانستان چیست، حرف و حدیث یک متقلب به درد قبیله اش می خورد نه به درد کشور

>>>   دستت درد نبيند معترف عزيز ، نظام تمركز زدايي يا قبيله گرايي و خودكامگي بايد از بين برود و انشاالله روزي تحقق خواهد يافت .

>>>   خانم ارشاد انتحارکند یا نکنداگرنظام راغیرمتمرکز
بسازید این پست فطرت خود را انتحار چی که عین
ارگ ریاست جمهوری را انفجارخواهدداد بادش بسیار قوی است مثل چیغ زدن هایش

>>>   مردم افغانستان دیگر نمی خواهند که حق شان بالای پاکستانی های آنسوی دیورند که امروز در برابر ما سنگر گرفته اند خورانده شود.

>>>   Ariaie
كشور ما بزرگترين زندان جهان است و بزرگترين گروگان گيرى تاريخ بشر در همين خاك جريان دارد. بايد زنجير اين گروگان گيرى قومى را شكست!

>>>   آفرین هرکدامتان امروز جواب دندان شکن برای هر سرکرده فاشیست میدهید
سلامت باشید آقای

>>>   يك نفر از رفقاي شما نپرسيد كه شما در كدام انتخابات و يا همه پرسي نماينده تام الاختيار مردم انتخاب شديد كه ميدانيد نظام غير متمركز خواست ميليون ها شهروند است.

>>>   باهمان كارت هاى سابقه رفتن به انتخابات وااستعمال رأى برابر هست بايگ انتحار كننده. ديده دانسته فهميده مرتكب جرم وگناه شوى بدترين گناه وخيانت هم بخودمان وهم به كشورمان خواهد بود آب پاك وصاف باآب خيط ومكروب تفكيك شود

>>>   ما خو اصلا امیدی به خاطر آینده ی این وطن و جامعه نمیبینیم, فقط برای یک چیز معتقد هستم آن اینکه!
به خاطر تداوم کار یک فابریکه نیاز به تولید انرژی نیاز است, پس به خاطر تداوم تولید تجارتی و در آمد رهبران و زورمندان نیز انرژی ضرورت است, یگانه منبع تولید انرژی سوخت مردمان درجه دوم و سوم جامعه است, که تا اینها بسوزد بازار رهبران و مافیا همیشه بچرخد.
ب ت ج


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است