اشرف غنی با تغییر نظام سیاسی کشور مخالف است
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۰۴    ۱۳۹۵/۱۲/۷ کد خبر: 129587 منبع: پرینت

اکرم اخپلواک مشاور ارشد سیاسی رییس جمهور کشور ٬محمد اشرف غنی به شبکه یک گفت: تا زمانیکه نهاد‌های قوی ملی و با ثبات در افغانستان بوجود نیاید؛ تغییر نظام درد مردم را درمان نمی تواند.
به نظر اشرف غنی، افغانستان به یک نظام قوی و واحد نیاز دارد تا از مشکلات عبور کند.

این سخنان در حالی گفته می شود که داکتر عبدالله در سالروز شهادت استاد مزاری خواهان تغییر نظام شده بود.

تغییر نظام سیاسی افغانستان در هنگام تشکیل حکومت و حدت ملی و براساس یک توافقنامه‌ بین اشرف غنی و عبدالله با میانجیگری جان کری وزیر امور خارجه پیشین آمریکا به امضا رسید.
هر دو طرف توافق کرده بودند که در دو سالگی این حکومت، لوی جرگه‌ قانون اساسی برگزار شود و سپس ریاست اجرایی به نخست وزیر تغییر یابد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تغیرنظام به فدرالی یا پارلمانی اصلا برگشت حکومت به دوران جهادخوری است .نه تنها اشرف غنی مخالف اصلا مردم بالعموم مخالف برگشت تفرقه ... است .درشرایط فعلی برای تطبیق قانون همین نظام ریاستی بهترین نظام است .
ازبیک

>>>   دولتی که زورش به یک والی نرسد ونتواند او را جابجا یا برکنار کند چطور میتواند پارلمانی یا فدرال شود.

>>>   من به عنوان هزاره
هرچند با وجود تبعیض ها که خصوصا بر ما مردم روا داشته میشود مخالف تغییر نظام هستم زیرا باعث تجزیه کشور میشود.

>>>   تعغیر نظام قدرت را از خاک فروشان گرفته به مردم میدهد و کشور را از غلامی ۲۵۰ ساله نجات میدهد در اکثر کشورهای پیشرفته نظام فدرالی هست اگر کسی معلومات ندارد برود راجع به نظام فدرالی مطالعه کند .

>>>   اشرف غنی مخالف تقسم قدرت به مردم افغانستان است تنهامیخواهد اوغانهای خودش به غلامی و خاک فروشی خود ادامه داده افغانستان را ۲۰۰ سال دیگر برباد کند.

>>>   باید نظام تغیر کند. این نظام فاشیستی فکر کنم که نظام شخصی کسی نیست. هرچه که اکثریت اقوام گفت همان کار باید شود.
اگر ازبیک ها، تاجیک ها، هزاره ها و غیره اقوام شریف این کشور خواهان تغیر هستند باید که تغیر بیاید. اگر وطن تنها وطن پشتون ها است پس بگذار که هرچه کردند بکنند.
پشتون ها خو میتوانند به امریکایی ها خم گرفته و قدرت اول را به تقلب صاحب شوند لاکن این اقوام دگه تنها به زور مردم خود ایستاده اند نه به زور کدام ابرقدرت خارجی مانند امریکای تروریست و یا پاکستان ظالم و خدا ناترس. این اقوام غیر پشتون خواهان عدالت و حقوق مساوی اند انها میخواهند مشارکت درست در حکومت داشته باشند. اگر این حکومت صدارتی باشد و یا قدرالی فرقی نمیکند.
با احترام
شاهین شمالی

>>>   دل ع یخ نمی کند چه کردید برای ملت که دعوای کرسی بلند را دارید شرم است

>>>   طوریکه یک عده خاص از این توافقنامه اطلاع دارند وطوریکه خود جناب رئیس جمهور کشور گفت که در توافقنامه از هیچنوع تغیر نظام صحبت نشده است، بر عکس در آن گفته شده است که این نظام برای پنج سال ادامه می یابد. در صورتیکه هدف داکترصاحب عبدالله عبدالله خدمت به ملت و این کشور باشد از همین موقف ریاست اجرائیه هم میتواند خدمت کند، هفته وار جلسات کابینه تحت ریاست خودش و بعد هم در حضور رئیس جمهور و خودش دایر میگردد، چی مشکل وجود دارد که حالا پاچه برزده که نظام تغیر کند. حالا هم صلاحیت هایش محدود نشده است، اگر اشتباه نکنم مشاورین که استخدام کرده شاید از مشاورین رئیس جمهور بیشتر باشد، حتی در این اواخر با مقرری های مشاورین افتخاری نیز اقدام نموده است، پس معلوم است که صلاحیت دارد، اینکه داکتر عبدالله مدیریت درست ندارد، نمیتواند خود را در نزد ملت مثبت جلوه دهد، بحث جداگانه است، اگر در آنصورت نظام صدارتی هم شود، همین لیاقت تبارز شخصیت خود را نخواهند داشت، و نمیتواند به ملت و این کشور خدمت کند. پس چرا مانند زنان شلیته در هر مجلس داد از تغیر نظام میزند. بهتر است یکبار با خود بی اندیشد که در دوسال گذشته از موقف ریاست اجرائیه کدام کاری مثبت برای این وطن انجام داده است که حالا میخواهد بقیه اش را از پست صدارت به سر برساند. من برای داکترصاحب عبدالله توصیه میکنم که فقط به همین خودت هم که بررسی بسیار است، رسیدن به خواست ها و مشکلات ملت از توانایی های شما بلند است، شما تنها به مشکلات جمعیت هم رسیدگی نکرده اید چی رسد که مشکلات ملت را هم رئیس جمهور به شانه های شما بی اندازد. و لطف نموده در دوسال و چندی که برای انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است در کارهای رئیس جمهور سهل اندازی نکنید ایشان را در کارهایشان بگذارید تا دیده شود که اگر ازاین مشکلات و معضلات کامیاب بدر آمد خو خوب، اگر در این مشکلات و معضلات ناکام ماند که ملت دوسال بعد شما را ملامت نکند و بگوید که در امور دولتی داکترصاحب عبدالله مداخله نکرد فقط امور ریاست اجرائیه را پیش برد و دیده شد که رئیس جمهور در کارها و پروگرامهایش ناکام ماند. تا چانس داشته باشید در انتخابات بعدی.

>>>   مردم تغیرنظام نمیخواهند عبدالله به آرمان نام صدراعظم صاحب شب وروز راسپری میکند بدانید که تغیر نظام نه از صلاحیت عبدالله است ونه ازرئیس جمهور این صلاحیت مردم است همان مردمیکه اینها از مکیدن خون شان به این اندازه چاق شده وحالا غمخورمردم خود را حساب میکنند جان کیری چیکاره است که برای ما سیتم نظام جورمیکند
ایلای ما بتی کاکا

>>>   اینکه واضح است، که آقای اشرف غنی نه تنها که طرفدار نظام پارلمانی نیست، بلکه او خواهان یک نظام شبیه نظام عبدالرحمن خانی است. اما اکثریت مردم افعانستان خواهان تعییر نظام متمرکز به نظام پارلمانی می باشند.

>>>   من ازاین شکبه گلایه دارم چراکه هرنظرکه براساس حقیقت استوارباشد نشرنمی کندپس ابرازنظرهیج معنی نداردباید همه نظریات خیال پردازی نباشد حداقل به حقیقت نزدیک باشدکه باتاسف نظریات درست برعلاوه محدودیت هاقطعآ نشرنمیشودکه این خود باعث دل سردی نظردهنده گان است.
حق شناس

>>>   مي مي خواهم ثروت ملي را از دهن يك ووووبرداريم.

>>>   اشرف غنی یک چوپان زاده است و چوپان، از یک چوپان همین توقع میرود و فکر میکند ملت گوسفند است چونکه از طریق رای گوسفندی وارو ارگ شده

>>>   خدمت جناب غني عرض كنم كه اين مردم است كه خير و شر خويش را مي دانند و تعيين مي كنند. نظام متمركز بدون شك به خير شخص شما و تيم تان خواهد بود، اما مطمين باشيد به نفع و به خير مردم نيست. بنا اين مردم است كه خير و شر خويش را تعيين مي كنند نه شما. نظام متمركز جز خودكامه گي، فساد، استبداد و قبيله گرايي، چيزي بيش تر به ارمغان نياورده. يك زماني حامد كرزي هم در برابر تمركززدايي بر آشفته شده بود و به قول خودش "مزه قدرت را چشيده ام، ايلا دادنيش نيستم". حال غني هم مزه قدرت خودكامه را چشيده و خواب هاي تداوم «پادشاهي» مي بيند. به ياد داشته باشيد كه حالا افغانستان، افغانستانِ سابق نيست. اينجا مردم است كه سرنوشت خويش را تعيين مي كنند. خواست نظام غير متمركز، خواست ميليون ها شهروند اين سرزمين است. مقاومت در برابر داعيه نظام غير متمركز ره به جاي نمي رساند، بلكه تداوم مقاومتِ استبداد خواهان، منجر به انفجار اجتماعي خواهد شد و اين خواست روزي به كرسي خواهد نشست.
هارون معترف

>>>   از کسی که با حمایت خارجی ها و از طریق رای گوسفندی متصدی این مقام شده است، نباید انتظار حمایت از مردم سالاری را داشت!

>>>   Arash Ali
کوچی ها در طول تاریخ دزدان سر راه بودند و حالا هم هستند ، مملکت را دزدی کرده اند ،به آسانی رها نمیکنند ...

>>>   دستت درد نبيند معترف عزيز ، نظام تمركز زدايي يا قبيله گرايي و خودكامگي بايد از بين برود و انشاالله روزي تحقق خواهد يافت .

>>>   نگاه کردن نظام قبیله یی هم کار هر انتحاری، طالب و داعش خونخوار نیست انشاالله روزی میرسد که شما مهاجرین کوه های سلیمانیه دوباره به مغاره های پدری و بابای تان و به انطرف مرز روان میشویدو زیاد سر طالب و داعش خو خوش نباشید اگر یک روز بادار تان امریکا؛ و پاکستان کمک و حمایت خوده از قبیله انتحاری شما کم کند مثل سگ دوباره به مغاره های سیلمانیه پاکستان و پتان کوت هندوستان روانه میشوید. قبیله انتحار و انفجار چی به قانون همه میدانند که قانون قبیله جاهل شما به جز کشتن، و ویرانی چیزی نیست .

>>>   مردم میدانند که نظام متمرکز به خیر شان نیست
بگذارید که اشرف غنی هر چی میگوید بگوید
مردم نباید دیگر اجازه بدهند که دولت های دکتاتوری و متمرکز بالایشان قدرت نمایی کند
زور مرم زور خداست
جوینده یابنده ست

>>>   Hamdard
د خلکو زور د خدای زور دی.
اقای غنی حق دارد که مخالف باشد نباید از ایشان توقع داشت که قدرت تک فردی را رایگان وساده از دست دهد زیرا با غیر متمرکز شدن بسیار چیز هارا از دست می دهد اما با لجاجت در مقابل زور خدا که در زور مردم نهفته است می جنگد.

>>>   به ناقلين قبيله در شمال،
محترم، كاش كمى مفز ات را بكار اندازى تا بدانى كه اين نظام متمركز هم نيست، بلكه نظام قبيلوى و تمامأ نظام اوغانيزه است.
اين نظام، نظامى همه تباران نيست، نظامى نيست كه همه مساويانه در آن خود را ببيند.
سران قبيله كه گردش هاى غربى و آسيايى ميروند، همه مقامها اوغان هستند، در كنار رئيس جمهور بايد وزير خارجه نيز باشد، اما نيست، جالب اينكه قبيله در گردش هاى بيرونى شان نزد غربيان از تاجيكان بد مى گويند، و اين را خود غربيان فاش ساختند.
محترم از خود سوال كن، آيا همين برابرى است؟؟
همين حكومت دارى است؟؟

>>>   اگر از واقعیت چشم پوشی نکنیم, این نظام تقلبی و تحمیل شده است نه ملی که ما کمر آنرا بسته کنیم. این نظام خودکامه است و همه چیز را برمحور منافع شخصی و قبیله ای پیش میبرد نه منافع ملی. پافشاری غنی بر نظام متمرکز به منظور تحکیم استبداد و حاکمیت شخصی و قبیله ای اش است.

>>>   هدف از تغییر نظام زمینه چیدن برای تجزیه کشوراست که هیچ فرد وطندوست و آگاه آنرا نمیپذیرد بهتر است تمام آنرژی تانرا صرف آبادی و ترقی وطن کنید وقت تانرا با کوبیدن آب در هاون ضایع نکنید.
سرگین قل از جوزجان

>>>   به جواب کسانیکه نا آگاهانه و بدو معلومات فکر میکنند نظام فدرالی باعث تجزیه افغانستان میگردد پس اگر این نظام باعث تجزیه میشد باید آلمان ِ امریکا ِ پاکستان ِ هندوستان ِ انگلستان همه تجزیه میشدند.

>>>   نخست تغير نام پسان تغير نظام!!!!
فغان و ناله, فرياد و شيون , چيغ وغوغا, داد و واويلا, گريه و زارى و فغ و نق و ندا, افغان از اين کشور دولت قلابى وجعلى به هيچگاه به کشور آرام و آمن و حاکمان از تبار انگار اکثريت تغير نخواهد کرد.

جان ریچاردسون (۱۷۴۰/۱۷۴۱ – ۱۷۹۵) مولف نخستین فرهنگ فارسی-عربی-انگلیسی به سال ۱۷۸۰-۱۷۷۸ است.

فرهنگ او که به فرهنگ ریچاردسون مشهور است دربردارنده ۵۰ هزار واژه فارسی همراه با برابرنهاد انگلیسی آنهاست.
در فرهنگ فارسی-عربی-انگلیسی جان ریچاردسون "افغان" ناله وفرياد زاری افسوس، شایعه آه! شکایت برگردان شده.
افغان نام تباران از ساکنان بین کوه هاى قندهار و رود سند اند ، که قبلا فاتحان و حاکمان هندوستان بودند
مغولها، فرزندان تیمور یا تیمور لنگ تعداد شان را کاهش دادند. آنها هنوز هم بسیار متعدد هستند و بسیاری از قبایل ادعا اصل و نسب مشترک خود را با اسرائیل دارند. سلطان قندهار یک افغان از قبیله ابدال است. هنوز هم برخی از روسای قدرتمند افغان در هندوستان، به خصوص در ستان دکن اطاعت به نظام مى کنند.
آنها می گویند که فرزندان یهودیان از جنگ بابل هستند. که آن نیز به عنوان پتان و روهيله ناميده مى شوند و
"افغان کردن" = فرياد کردن ناله کردن. افغان به عنوان سربازان خوب محترم اند.
جان ریچاردسون: فارسی-عربی-انگلیسی لندن برگ ١٣٦

"افغان" جمع فغان است و فغان جمع فغ است فریاد, شکایت, افسوس شایعه آه
همانجا برگ 1095

تا که است در شناسنامه واژه افغان
هويت ام و زبانم مانده پنهان
افغان نيستم

افغان به خود از نامگذارى کشور با نام بيگانه افغان + ستان زبانم از سال ١٨٥٧ ميلادى تا امروز حثيت وهويت ملى نگرفت , نه ميگيرد و نه خواهد گرفت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است