برای هشتم مارچ:
نامت را شنیده ای؟ نامت چیست؟
اگر نامت را هیچ کس صدا نمی کند و تو را با القابی زن ستیر نام می برند، تو خود بگو نامت چیست؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۲    ۱۳۹۵/۱۲/۱۸ کد خبر: 130101 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، به یادآوردن نیمی از جامعه در کشوری که سنت و رسم بر آن حکمفرما می باشد، برای گرامیداشت زن است یا نگاهی به آنچه بر سر زنان افغانستان آمده؟ زنانی که در دوران های سخت این سرزمین مدفون شدن، تاب آوردند، افتخار آفرین بودند و مبارزه کردند.

تجلیل از روز جهانی زن در هشتم مارچ، یادآور تلاش آنان در راستای احقاق حقوق انسانی شان است تا بر همگان روشن شود که این روز و موقعیت اکنون زنان تنها مرهون مبارزه است نه بخشش.

زن در جامعه افغانستان نمایانگر حاشیه و در پستو ماندن در یک نظام بسته سنتی می باشد که این بسته بودن در نگاه خارج به داخل افغانستان تعریف می شود اما در درون مرزها از مقبولیت اجتماعی برخوردار است که گاه برخی از زنان بر آن بیش از مردان جامعه پافشاری می کنند.

مقررات و باید و نبایدهای برگرفته از اجتماع که چارچوب زندگی زنان را تعریف می کند و دختران پس از به دنیا آمدن بر اساس آن تعلیم دیده و بزرگ می شوند، اما آنچه در طی دهه های اخیر باعث ایجاد موجی از روشنفکری و مبارزه برای رسیدن به حقوق در زنان کشورهای منطقه به وجود آمد در افغانستان مصادف بود با جنگ و ویرانی که به حکومتی تاریک طالبان انجامید، دورانی سخت بر زنان در نظامی طالبانی که پستو بودن تعریفی بود برای آنان و در کوچکترین تخطی از سوی زنان، یا به سنگسار می رسیدند و یا شلاق و محاکمه های صحرایی.

اما بیش از یک و نیم دهه است از آن تاریکی و خفقان گذر کرده ایم و حال هم قانون و هم حکومتی مشروع بر افغانستان برقرار می باشد اما آیا تغییری در وضعیت زنان ایجاد شده است؟ زندگی برای آنان بهبود داشته و یا در رکودی به مانند گذشته قرار دارد؟

هیچگاه نمی شود در جامعه افغانستان به مانند استانداردهای جهانی و یا کشورهای منطقه ای در خصوص زنان عمل کرد بلکه باید برگرفته از همین جامعه و در تعریف با خواست آنان باشد.
زمانیکه بیشتر مناطق کشور در ناامنی است و به زن به چشم یک کالا نگریسته می شود چگونه می توان انتظار مبارزه برای حق را از زنان داشت و فعالیت های دوشادوش بامردان؟

در جامعه ای که اعتقادات دینی پررنگ تر از هر چیزی در زندگی مردم است، افراط گرایان و زن ستیزان با سو استفاده از همین اعتقادات چنان فرهنگ سختگیرانه و به دور از تمدنی را بنا نهادند که نه این نسل بلکه نسل های آینده را درگیر خواهد کرد و تلاشی می خواهد مدام تا به زن به عنوان یک انسان با حقوق اولیه نگاه شود نه کالایی برای خرید و فروش و یا اعمال هر خشونتی برای آنان.

افغانستان کشوری است که بیشترین جمعیت آن در مناطق دورافتاده در عدم امکانات آموزشی و صحی به سر می برد که آمار مرگ و میر کودکان و زنان در آن بیداد می کند چه برسد به اینکه دختران و زنان امکان تحصیل داشته و به دنبال حق باشند.

در این میان به مانند تنگ نظران و عاملان خشونت علیه زنان، گروه های که خود را فمنیست می نامند بدون استدلال درست از جامعه و نقش زنان در پی آزادی و حضور آنان در جامعه در الگو پذیری از کشورهای غربی دارند، بیشترین صدمه را بر زنان کشور وارد کرده اند، یگ گروه با کینه و غضب و گروه دیگر با آزادی های ناهمگون با زنان افغانستان.

فعالان اجتماعی و چهره های بانفود زنان باید با گام های درست و آهسته در تلاش برای بهبود وضعیت زنان در افغانستان باشند زیرا گاه سخن از احقاق حق و آزادی در جامعه ای که قشر عظیمی از زنان آن حتی دسترسی به امکانات پزشکی و تحصیلات ابتدایی را ندارند بیش از مفید بودند، باعث سردرگمی می شود.

حال که هشتم مارچ به مانند هر ساله فرارسیده است و همواره تاریخ کندوکاو می شود برای نام بردن از افتخارات و زنان ماندگار اما برای شناخت فرهنگ یک ملت نه تاریخ بلکه باید به سراغ داستان ها و قصه های آنها برای شناخت فرهنگ و اصل زندگی زنان رفت، امروز جامعه زنان در افغانستان پیشرفت کرده است اما همچنان با کاستی بسیار دسته و پنجه نرم می کند.

با نگاهی با ادبیات و اشعار گذشته و حال افغانستان پی می بریم که زنان به مانند جامعه یا در حاشیه هستند و یا زیر سایه سنگین مردسالانه نادیده گرفته می شوند.
اما با تمامی سختی ها و جامعه مردسالانه افغانستان، زنان این سرزمین همچنان امید را در دل زنده نگه می داند و اگر رخشانه ها و فرخنده ها قربانی خشونت و نفرت شده اند اما دختران و زنانی هستند که در همین جامعه برای زندگی بهتر مبارزه می کنند و افتخار آفرینند.
اگر نامت را هیچ کس صدا نمی کند و تو را با القابی زن ستیز نام می برند، تو خود بگو نامت چیست؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>> به نظر شما خوبتر نبود که تجلیل از روزی را مینمودیم که زنها حق نفس کشیدن و زنده گی را نداشتند و با ظهور دین مبین اسلام حق انسانیت را پیدا و به دست آوردند. و همان روز را به نام روز زن مینامیدند.

>>> تشکرازمعلومات شما که دررابطه به 8 مارچ که مصادف است به روزجهانی زن به تحریردرآوردید اما فراموش نکنید که 8 مارچ روزتجلیل نه بلکه روزسکوت واندوه است چون در8 مارچ ظلم وتجاوزجنسی که بالای آنعده زنان مظلوم ودرمانده صورت گرفته نام نهاده شده 8 مارچ روزبدبختی زنان مظلوم است نه روزتجلیل وگرامیداشت

>>>   از مبارزاتِ احزاب کمونیست اروپا به خصوص حزب کمونیستِ آلمان و نقش عمده و برازندهِ کلارا زتکین (klara Zetkin) در مبارزاتِ آزادی خواهی زنان و روز جهانی ساختن زن در هشت مارچ چیزی یاد نشده، چرا؟

>>>   ما نمیخواهیم پیرو غربیهای جنایتکار باشیم

>>>   خواهران و مادران جوامع اسلامی آگا باشید٫
زنان این سرزمین باید از توطئه های غرب با خبر باشند و همیشه در برابر توطئه های فرهنگ برهنگی غربی مبارزه نمایند. غربی ها ملیار ها دالر مصرف میکنند که زنان کشور های اسلامی را به بی راهه بکشناند و بدنام سازند. غربی ها در راس آن امریکا٫ انگلیس و اسراییل بهمراهی سردمدارن در ظاهر مسلمان و در باطن منافق و جاسوس یهود نصارا مانند سردمداران سعودی وهابی٫ قطر٫ امارات و پاکستان غلام حلقه بگوش انگلیس. مانند بیذیر بوتو٫ نواز شریف٫ پرویز ... فضلرحمان فرخته شده انگلیس٫ و دها رهبر ساختگی انگلیس زیر نام رهبر اسلامی. امریکا٫ انکلیس و اسراییل در صد بوجود آوردن گرویهای شیطانی مانند القاعده٫ طالب و داعیش جهت بدنام ساختن اسلام و مسلمین ایجاد کردند؟ آیا القاعده بر ضد زنان جهان اسلام جنایات مرگبار انجام نداد. آیا طالبان بر ضد زنان جهان اسلام جنایات مرگبار انجام نداد؟ آیا داعیش بر ضد زنان جهان اسلام جنایات مرگبار انجام نداد. هوشیار باشید همه و همه پلان ها و پروژه های یهود و نصارا است که اسلام و مسلمین را زیر نام حقوق زن٫ حقوق بشر و دموکراسی یعنی سوطه کراسی غربی ها زنان جوامع اسلامی را علیه دین مقدس اسلام قرار دهند، گاهی بنام القاعده گاهی طالب و امروز بنام داعیش. غربی ها یعنی شیاطین های جهانی مانند امریکا انگلیس و اسراییل شیرازه خانوادگی جهان اسلامی را که بشکل خوب زندگی دارند توان دید نداشته میخواهند زنان جوامع اسلامی را خدای ناخواسته مثل زنان ارزه خود تغیر دهند. خداوند (ج) در قران وعده داده است که نگهبان دین اسلام خودش است نه شیاطین ها که زیر نام اسلام القاعده داعیش و طالب. زنان جوامع اسلامی نباید فریب توطئه های غرب را بخورند. و همیشه در برابر توطئه ها و فرهنگ برهنگی غرب آگاه باشند شیاطین ها میخواهند زنان کشور های اسلامی را به بی راهه بکشناند٫ هوشیار و آگاه باشید.
وسلام

>>>   بلی راست است روز زن وچادرهای نارنجی و چپن ها و نان چاشت ارزانی کسانی باد که سال ها است مفهوم 8 مارچ را در محدوده زمانی همین روز خلاصه کرده اند و هنوز به این موضوع نمی اندیشند که 8 مارچ روز رهایی، عزت و غرور یک زن در جامعه عاری از تبعیض است نه روز تحفه دادن ها و تحفه گرفتن هایی که یک عُمر استثمار جنسیتی را بدنبال دارد.
کارمند وزارت انکشاف دهات

>>>   بسیارزیباونیک نوشته اید امامن به همه زنان بیچاره وبیوه زنی که دولت ومااورافراموش کرده ایم وآنقدرننگ وغیرت نداریم که نصف نان خودرابه انهاخیرات بدهیم ودرسرماوگزمادرخیابانهاقربانی می شوندتبریک می گویم امابه آن کسانی که دربزم بی حیایی نوشخوارومستی می کنندودرتلویزیونهاپول اجانیب امی گیرندتامجلسشا ن راگرم کنندودرادارات به نام حقوق زن به مدیر اداره تن فذوشی می کنندتبریک نمی گویم . به تمام زنان خانواده هاکه فرزندان رامادری می کنندوباگرسنگی وکمبودهامی سازندونفس نمی کشندتبریک می گویم .
>>>   روز زن مسلمان باید باید به اساس یک واقعه تاریخی در نیویارک باشد!! یا به اساس یک واقعه تاریخی اسلامی؟
مهاجر

>>>   در غرب زن به مثابه كالا استفاده مي شود و در إسلام و يا شرق زمين زن واقعا احترام ميگرند هشت مارچ تبليغ و يا يك روز سمبول يك است كه قدرتمداران ان را براي تبليغ آت خود استفاده مي نمايند. مثلا در بزركترين كشور به اصطلاح ديموكرات يك زن هنوز ريس جمهور نبود

>>>   امروز نظام حاکم و حاکمین انسانیت و حقوق را از دریچه آمریکا طلب دارند.
کابلی


>>>   روزی جهانی زن را به تمام زن های جهان به خصوص زنهای زجردیدی افغانستان تبریک عرض میدارم.
بااحترام زلمی از دنمارک

>>>   ما به زن سخت احترام داریم چرا که زن هم مادر است و هم خواهر است ولی صحبت ما سر زنهای است که پطلون به تن دارند و در چوکی اول ستاره افغان نشته به تمام دنیا نشان میدهد که این است اندام یک زن افغان و یا دختر افغان مثلیکه دختر حلان که داوری میکند سرلچ مویها زرد مثل یک... نشته و تاٌسف میکند که جمشید سخی از برنامه رفت چرا به یک مولوی تاسف نمیکنی یا به یک قاری که مریض و یا فامیلش گرسنه است افسوس به حالت خانم... ما به زنهای احترام داریم که با عفت و با عزت و با حجاب اسلام باشند نه به این زنهای غربی صفت.

>>>   نه به این شوری شور نه به این بی نمکی... افراط و تفریط مصیبتی است که ما گرفتار آن هستیم. هم طالبان و هم آمریکا به این مسئله دامن می زنند.

>>>   کسي به اين صاحب منصبان ياد بدهد که در داخل سالون کسي کلاه نميپوشد. رسم آنست که کلاه خود را در مجالس و ملاقات ها از سر در مياورند.
احمد

>>>   راست میگی کلاه موضوع به همین سادگی را درک نکردند که در داخل سالون کلاه را باید بردارند واقعا که ضعیف العقل هستند

>>>   اسلام عزيز بيش از هزار وجهارده سال شده است كه حقوق زنان را به وجه مناسب ودور از افراط وتفريط بيان نموده وبرايشان حقوق انسانى دوشا دوش مردان قائل شده است، ولى متاسفانه جنبش اسلامى به نام دفاع از حقوق زنان نداريم، ومردم فكر مى كنند دفاع از حقوق زن تنها از سوى جهان غرب ارائه شده وكالاى غربى است، از خواننده هاى محترم آرزو مى كنم راجع به حقوق زن در اسلام عميقا مطالعه كنند، تا با در ميزان حقوق زن در اسلام به اين باور برسند كه دين اسلام حقوق زنان را بهتر از ساير مكاتب رعايت كرده ودر نظر داشته است.
والسلام
كل حق شناس از خاورميانه

>>>   حضوری زنان در کارگاه خصوصی و دولتی یک جنایت در باره نسل جدید است حضور زنان در محله ها مساوی با به عفتی است


>>>   يا رب روامدار، اين زنان كلاه به سر را نگاه كن كه چي رغم آمريكاييها سرشان كلاه گذاشته اند، اونها هم محكم سر كرده اند كه مبادا باد ببرد

>>>   اولا به شانه های شان نگاه کنید، مارک سرخ مربوط کشور ترکیه میباشد. دوست مان نظر خود را از صورت ایشان داده است و معلوم میود که نوشته را به کمک تصویر میخوانند.
دوم اینکه به احترام سایرین هیچکسی در چنین محافل نباید کلاه در سر داشته باشد.
سوم اینکه نباید به تشریفات های معمول، رنگ دینی و مذهبی داد.
امید است دوست بی نام ما( که نمیدانم برادر است یا خواهر) متوجه اشتباه خود شده باشند و مطلب نوی را فرا گرفته باشند.
نادره نیلاب

>>>   سلام...
من خواستار یک روز برای مردم ها هستم...
بیچاره مردها، هیچ کس در قصه شان نیست، همه بخاطر بیحجاب کردن زن کوشش دارد...
نمی گویم باغ از من، گل از من، بهار از من
گل از زن، روز از زن، بهار از زن، زن از من...
خلص اینکه زن ها همه را تحت کنترول قوۀ منقناطیسی خود آوردن اند... و بیحجابی این خانمان از حد گذشته است.. ببینید، افغانستان هزارها نفر شهید داد که زن افغان بیحجابی نکند، و امروز آمریکای های بفرهنگ و بیخانواده، دختران افغان را به چه جای کشانده اند... بالآخره میخواهم برای این زنان بگویم، که هر کار که کنند، بدون مرد، کامل نیستند... پس تکلیف هم نکشند، چن جز زیان، نفع برایشان درکار نیست...
نه از این دنیا خواهند بود و نه از آن دنیا...
روز برای مردها تبریک باد، طنزاً میخواهم بگویم این همه خانم ها تشریف آوردن که باید به بخت خود، خود را نشان دهند...
افغانی-

>>>   برداشتن کلاه از سر باین معنا نیست که ترک فرض شده باشد یا کدام موضوع حقوقی نقض شده باشد. اگر 20 فیصد افغانستان هم به سویه شما انتقاد گر باشد این کشور به فردا تباه خواهد شد.
اگر کلاه نبود لباس نظامی خو بر جسمشان است و نمایندگی از نظامی بودنشان میکند.

>>>   مردم افغانستان به جرت و فرت گفتن عادت کرده اند. مردها زیاد از زنها غیبت میکنند که این کار گناه زنهارا کم میکند. ایا کسانیکه مجاهد بوده اند و ادم کشته اند بیشتر گنهکار اند و یا زنیکه دست ان بخون کسی الوده نشده است و بی حجاب است . بزرگترین گناه قتل - - اختتاف - دزدی - تجاوز - و اذیت ساختن مردم است نه بی حجابی

>>>   این قافله عمر عجب میگذرد * دریاب شبی که با طرب میگزرد
ساقی غم فردای حریفان چه خوری * پیش ار پیاله را که شب میگذرد

>>>   بنده فقط یک سوال دارم افغانستان اسلامی است یانه من ازپدرومادروشوهر زنهای پولیس افغانستان میخاهم که حداقل ازپولیس زن ایران یادبگیرد که حجاب یعنی چه بنده قصدجسارد ندارم.
حبیب علی زاده ازولایت پروان والسوالی شیخعلی قریه بید ده کلان فعلاساکن درایران
>>>   اگر حجاب ما را به 1400 سال قبل برمیگرداند برهنگی مارابه عصر حجر(انسان های اولیه)برمیگرداند.
Omarkhil sfi

>>>   ما زن را منیث مادر ستا یش می کنیم
مگر به اسا س شریعت محمدی و قا نو ن اسلا م شما امروز بیبیند زنها چه رقم از حد و اندازه گذشته است

>>>   من یک دختر هستم و با برادرانیکه همنظر با نظر دهنده12 هستند موافق هستم.

>>>   كاشكي همين روز روز انسانيت مي بود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است