چشم ماهی، کلیدبالقوه درمان نابینایی انسان
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۸    ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ کد خبر: 130328 منبع: پرینت

دانشمندان ادعا می کنند که چشم ماهی می تواند کلیدی برای درمان نابینایی در انسان ها باشد؛ آنها با مطالعه روی ماهی زبرا، روشی بالقوه برای بازسازی شبکیه چشم انسان کشف کردند.
به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان در مطالعه روی ماهی زبرا موفق به شناسایی محرکی شدند که می تواند (روند) انحطاط ماکولای وابسته به سن را معکوس کند.

انحطاط ماکولای وابسته به سن علت اصلی از دست دادن بینایی در سراسر جهان است و زمانی ایجاد می شود که شبکیه آسیب می بیند.
تحقیق جدید نشان می دهد که کاهش سطح یک ماده شیمیایی در مغز به رشد مجدد منطقه آسیب دیده چشم کمک می کند، روندی که حتی می تواند قبل از بروز آسیب رخ دهد و در نتیجه انسان ها را برای همیشه از استفاده از عینک بی نیاز کند.

محققان دانشگاه واندربیلت در تنسی آمریکا با مطالعه روی ماهی زبرا موفق به کشف سیگنالی شدند که آغازگر و محرکی برای روند ترمیم در این نوع ماهی است.

به واقع، کاهش یک انتقال دهنده عصبی به نام GABA موجب رشد مجدد شبکیه آسیب دیده چشم ماهی زبرا می شود که همانند شبکیه چشم انسان ها است و چه بسا روند یاد شده برای انسان ها هم کاربرد داشته باشد.

پروفسور 'جیمز پاتون' نویسنده این مطالعه گفت: از طریق آغشته کردن شبکیه چشم انسان با بازدارنده GABA می توان آن را برای روند خودترمیمی تحریک کرد.
تاکنون باور غالب این بود که فاکتورهای رشد عامل بازسازی شبکیه چشم ماهی است، اما نتایج این مطالعه جدید نشان می دهد که انتقال دهنده عصبی GABAاین رویه را آغاز می کند.

ماهی های زبرا به راحتی بینایی خود را از دست می دهند، اما به دلیل قابلیتی که دارند، چشمان این ماهی ها تنها در 28 روز بهبود می یابند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این دنیا از کفار است هرچه می خواهند بکنند ، دران دنیا جنت صرف برای ما ساخته شده واین ها همه میروند دوزخ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است