وقتی سیاست پولی نداریم، حق شکایت را هم نداریم
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۲    ۱۳۹۵/۱۲/۲۷ کد خبر: 130563 منبع: پرینت

در تمام دنیا آدم ها دالر و یورو را با احترام تا می زنند و در داخل بکس جیب شان می گذارند چرا که با ارزش است و با آن می توان احتیاج هایشان را برآورده سازند اما کسی با پول افغانی این برخورد را نمی کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سید مسعود، استاد اقتصاد در انتقاد نبود سیاست های روشن پولی و تولید داخلی گفت: در جایی که تولید ملی وجود نداشته باشد، نباید دادمان بلند شود که چرا کلدار پاکستانی به جای افغانی کار می کند.

سید مسعود می گوید: وقتی نمی توانیم ارزش افغانی را حفظ کنیم و ارزشش روز به روز پایین تر می آید، چطور می توان صد هزار افغانی را در جیب گذاشت که ارزش 200 دالر آمریکایی را داشته باشد. از این لحاظ کسانی هم که کلدار را نگاه می کنند، می بینند که کلدار دارای قدرت تبادل بالاتر از افغانی است و در 10 ولایت کاملا کلدار کار می کند و در 20 ولایت دیگر هم می تواند خیلی خوب کار کند. بخاطر همین هم هست که تمامی معاملات متوسط در کشور با روپیه پاکستانی، معاملات کوچک توسط افغانی و معاملات بزرگ توسط دالر انجام می گیرد.

این اقتصاد دان کشور می گوید: بگذریم که ایرانی ها، پاکستانی ها یا آمریکایی ها چه می کنند و سودشان در پیاده کردن چه سیاست هایی است. بیایید اول خودمان را اصلاح کنیم. اگر پاکستانی ها بخاطر کلدار خود کار می کنند، نوش جانشان که برای منافع کشورشان کار می کنند. تا زمانیکه تولید را رشد ندهیم و تبدیل به یک کشور تولیدی یا نیمه تولیدی نشویم و سیاست های پولی یما ن را به سمت تشویق تولید ملی سوق ندهیم، شکایت کردن از کشورهای دیگر بی فایده است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   فکر میکنم که دوصد دالر چهارده هزار افغانی میشود و هزار کلدار نیز پنجصد و سی افغانی میشود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است