نوروز چهره ملی افغانستان است
نوروز در افغانستان چهره ملی دارد و امروز که این جشن در این ولایت برپا می شود خوشبختانه کشت مواد مخدر به صفر رسیده است و از نظامیان این ولایت بگونه کامل حمایت می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۷    ۱۳۹۶/۱/۱ کد خبر: 130696 منبع: پرینت

مراسم جهنده مولا علی امروز سه شنبه اولین روز ماه حمل 1396 در بلخ برگزار شد و در این مراسم معاون دوم رییس جمهور، اعضای کابینه و اعضای هر دو مجلس شورای ملی حضور داشتند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، عطا محمد نور، والی بلخ در این مراسم در خصوص جشن نوروز در افغانستان گفت: نوروز در افغانستان چهره ملی دارد و امروز که این جشن در این ولایت برپا می شود خوشبختانه کشت مواد مخدر به صفر رسیده است و از نظامیان این ولایت بگونه کامل حمایت می شود.

والی بلخ، درخصوص دستاوردهای حکومت در این ولایت بیان کرد: ساختارهای قانونمند در اداره های دولتی بلخ پیاده شده است، برق برای بسیاری از باشندگان بلخ فراهم شده و همچنین به بازسازی بخش های تاریخی نیز توجه زیادی شده است.

عطا محمد نور، در مورد دستاوردهای صحی در بلخ اظهار کرد: در حال حاضر 57 مرکز صحی در این ولایت فعال است و در بخش های صحی پیشرفت های کم نظیری داشته ایم از جمله اینکه مرگ و میر مادران و کودکان در این ولایت کاهش چشمگیری داشته است.

وی بیان کرد که عواید این ولایت از چنگ زورمندان بیرون کشیده شده است و در سال 95، این عواید به بیش از 12 هزار میلیارد افغانی رسیده است و اکنون نیز بیش از 85 هزار جیریب زمین از غاصبان زمین پس گرفته شده است.

والی بلخ در خصوص انتخابات های پیش رو در کشور اظهار کرد: نوید اشتراک در انتخابات را به همه دوستانم می دهم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطامحمدنور6av,v),aCbffbf6+,Cfbbbbbn3f
نظرات بینندگان:

>>>   خارجی ها درست حساب دارند وروانشناسی راوقیافه وچهره ای این ملت را خوب خوانده اند بعد ازین که مهره ای قبلی شان رنگ باخت وچهره ای غلامیش هویدا گردید در پی کس ی دیگری اند تا به سبک استعماری خودشان تمثیل دموکراسی کنند هرقدر فکر میکردم که در دور بعدی چه کسی را می اورند ویا زمینه را طوری عیار میسازند که کسی در مقابل مهره ای اصلی انها قرار بگیرد وبعد به ملت افهام نمایند که اینجا رای گیری صحی صورت گرفته و دران بازنده وبرنده ای واقعی وجود دارد
انهای که ترفند های ایشان را در سه ویا چهار دوره ای از انتخابات های تقلبی مشاهده کرده اند به این تزویر ها فریب نمیخورند وشاید انها به بیرونی ها وبه ملت های خود تفهیم نمایند که گویا در کشور افغانها انتخابات واقعی جریان دارد ودموکراسی رنگ اصلی دارد وقتی ملت ما با وجود کم سوادی ودور بودن شان از مدیا ووسایل جمعی کم تر از نیرنگ های ایشان اطلاع دارند نمیدانم دران سرزمین های که خودرا پاسداران ازادی وبی طرفی اعلام میدانند حتی یک روزنامه وجریده وتلفازی اعلان نمیکند که در افغانستان دموکراسی واقعی وجود ندارد وانتخابات کاملا جانبدارانه وتصنعی میباشد؟
اشتباه نشود که ماهمه را عمیل بیگانه بدانیم واین خطه ای مرد خیز را عاری از ازاده ها وازادیخواه ها بحساب اوریم کلا وحاشا! اما شاید عده ای به این نظر باشند تا با رویکار امدن ایشان حد اقل وضع ملت کمی بهبود یابد وبتوانند از حالت اشغال بهره برداری مثبت انجام دهند ولی بگمان اغلب ریشه های استعمار وگردانندگان اشغال درین جا ودرین سه دهه باندازه ای عمیق و فعال بوده اند که دیگر از شر ایشان حد اقل به این زودی هارهای نخواهیم یافت ومجال خدمت گذاری برای انسانهای دلسوز وطرفدار ملت ناممکن ومحال گردیده است
در همچو شرایط رقت بار و دشوار چاره چه است وراه مبارزه ورهای ازین مصیبت بزرگ چگونه ممکن است ؟پر واضح است که درین نزدیکی ها امیدواری چندان ملموس متصور نبوده اکثر اقدام های مصلحانه وبشر دوستانه و حریت طلبی نتیجه ای مطلوب به بار نیاورده هر اقدام وفعالیت در زیر سایه ای استعمار کمک به اشغال واستعمار خواهد بود ازینرو امید وارم که جناب استاد نور خودرا درین کشمکش ها بصورت مستقیم دخیل نساخته به اتشی که دیگران افروخته اند تیل نریزند واگر درین راستا بنده به خطا وحلاف ثواب باشم خداوند مرا ببخشد ودر راه نیک هدایت فرماید
سیه روز

>>>   تجلیل گسترده از نوروز، شکستِ تروریزم ضد نوروزی را به نمایش گذاشت.
نوروزتان مبارک!
محمد اكرام انديشمند

>>>   Abdul Hai Khurasani
سياست نوروز ستيزى نرم حاكمان افغان( پشتون)افغانستان عليه نوروز در ابعاد ملى و بين المللى !
الف : در ابعاد ملى
چرا هيچ يك از حاكمان افغانستان به مناسبت تجليل از جشن بزرگ باستانى، آغاز سال نو هجرى شمسى و تجليل از نوروز به مركز و زادگاه نوروز، شهرمولانا و زادگاه و آرامگاه فرزند فرزانهء بلخ زردشت، به بلخ سفر نمى كنند؟
تاريخ سياسى معاصر ما بخاطر ندارد كه شخص اول كشور بمناسبت تجليل از نوروز شخصاً به بلخ سفر نموده باشد و نوروز را به عنوان يك مناسبت استراتيژيك و راهبردى مدنظر قرار دهد.
خصوصاً از توافقنامه بن به بعد هميشه يا معاون اول ، رياست اجرائيه و معاون دوم كه معمولاً هم از اقوام غير افغان ( غير بشتون ) مى باشند سفر نموده اند .
اين رفتار حاكمان افغان ( پشتون) ريشه در نگاه استراتيژيك انها در نوروز ستيزى و گوشه اى چشمى به كشور هاى خارجى منطقه مى باشد.
در ترمينالوجى كاربردى رهبران افغان ( پشتون) در مجموع واژه نوروز در اولويت قرار ندارد ، بلكه عمداً سعى مى شود بجاى واژه مبارك نوروز از كلمات جشن دهقان ، ميله گل سرخ ، جهنده بالا ، سال نو ، بهار ، جشن نهال شانى و غيره استفاده شود و اينها همه حاكى از بى مهرى نسبت به فلسفه اى اصلى نوروز مى باشد.
ب: در عرصه ء بين المللى
دستگاه ديپلماسى افغانستان هيچگاه از نوروز به عنوان يك مناسبت ملى در مجامع بين المللى دفاع نكرده و زمينه را چنان براى كشور ايران فراهم ساخته است كه امروز متأسفانه از رئيس جمهور امريكا تا صدراعظم كانادا و از نخست وزير انگليس تا وزير امور خارجه آلمان ... همگى فكر مى كنند نوروز متعلق به ايران است و در پيام هاى نوروزى خود ضرورتى نمى بينند تا نامى از زادگاه اصلى نوروز و مردمان ان ببرند.
همانطوريكه با مبارزه بى امان و جهاد فرهنگى و هويتى جوانان بيدار ما حمله ى تروريست هاى هويتى و تمدنى به شأن نوروز در نطفه خنثى شد و عظمت جشن نوروز صداى جهل و تعصب افراطيان را كمرنگ ساخت انشاءالله همه اى موانع در مسير احياء هويت و باز آفرينى تمدنى ما از ميان برداشته خواهد شد و ما انشاءالله پيروز و موفق هستيم ، زيرا حق ، عدالت و انصاف و خرد با ماست .
بار ديگر جشن فرخنده نوروز مبارك و خجسته باد و تا باد رنگين تر بادا !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است