طالب برنده، هم روسیه را حفظ می کند هم امریکا را
طالب در انزوایی که حکومت از آن صحبت می کرد، نبوده و اکنون مانند خود حکومت با کشورهای منطقه تعامل و حتی چانه زنی می کند و برنده بازی شده است 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۱۰    ۱۳۹۶/۱/۳ کد خبر: 130777 منبع: پرینت

عرف و اخلاق دیپلماتیک اقتضا می کند کشور روسیه به بهانه حفظ منافع ملی شان هم که شده، با حکومت افغانستان وارد صحبت شوند و منافع خود را از این طریق دنبال کند تا اینکه دست دوستی به سمت دشمنان حکومت روی کار افغانستان دراز کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر لطیف نظری آگاه به مسایل سیاسی در برنامه "کابل نیوز" در خصوص علت گرایش روس ها به سمت طالبان گفت:در رابطه روس ها و دیگر کشورهای تاثیر گذار منطقه با طالبان هیچ تردیدی وجود ندارد و در مواردی طالبان از سوی آنها تجهیز و تسلیح هم می شوند اما ریشه های مشکل به امریکایی ها برمی گردد نه روس ها.

داکتر نظری می گوید: پروژه های استخباراتی امریکایی ها نه تنها منحصربه افغانستان که شامل خراسان تاریخی می شود و بحث داعش وسیاست های مهار و کنترل طالبان توسط امریکایی ها، مناطق استراتژیک روس ها یعنی کشورهای ایران، هند و چین را در برمی گیرد و قطعا این کشورها بخاطر منافع ملی شان هم که شده، آرام نمی نشینند.

وی، حمایت روسیه و سایر کشورهای منطقه را معلول روندی می داند که پی ریزی آن را امریکایی ها انجام داده اند و معتقد است که در واقع پیام روسیه به مردم افغانستان و حکومت این است که ریشه و علت مشکل را پیدا کنند نه معلول را و ریشه مشکلات به آمریکایی ها برمی گردد .

این آگاه به مسایل سیاسی درباره اهمیت نزدیک شدن به روسیه برای طالبان می گوید: طالبان احساس می کنند که یک مرکز فعال سیاسی با منطقه را افتتاح می کنند.طالبانی که دیروز از نظر حکومت و امریکایی ها در انزوا بودند امروز در تلاشند باکشورهای تاثیر گذرا منطقه و بین الملل رابطه بگیرند و واضح است که ارتباط با روسیه شوخی بردار نیست چراکه آنان یکه تازی امریکا در سوریه را ناکام گذاشتند و ترکیه را به سمت خود تمایل دادند.

داکتر نظری افزود:ر وسیه منتقد نظام تک قطبی در کل ساختار بین المللی است، قدرت اقتصادی چین امروز هژمونی و مدیریت تک صدایی امریکا را در ساختار اقتصاد بین الملل به چالش کشیده و نفوذ ایران هم تهدید جدی برای امریکاست و وقتی این کشورها با طالب تماس برقرار می کنند و آنها را مورد حمایت قرار می دهند به این مفهوم است که طالببان مشروعیت منطقه ای کسب کرده و برد، توان و نفوذ سیاسی طالبان در منطقه افزایش می یابد و هم برتری ژئوپلتیک برایشان می آورد و انگیزه های بیشتر را برای نیروهای جنگی و بدنه نظامی طالب بوجود می آورد.

وی، در خصوص برتری سیاسی و ژئوپلتیک طالبان اظهار کرد که این روند کشورهای دیگر را هم وسوسه می کند که با طالبان رابطه بگیرند چنانجه تاجکستان و ترکمنستان هم رابطه خود را با طالبان احیا می کنند و این وضعیت یک شکست استراتژیک برای امریکا و یک برتری به نفع طالبان هست.

داکتر نظری، درخصوص ادعای آمریکایی ها مبنی براینکه طالبان یک گروه یاغی از حکومت اند نه تروریست می افزاید: امریکا تلاش می کند که رابطه جدید با طالبان برقرار کند به همین دلیل می گویند که ما طالبان را شکست نمی دهیم و و این گروه را با شبکه های تروریستی، القاعده و داعش یکسان نمی شمارد و از این طریق یک جنگ پیچیده و چند لایه را در منطقه در دو بعد نظامی و سیاسی پیش می برد.

طالبان در حالی به چراغ سبز روسیه روی خوش نشان می دهند که نسبت به امریکا هم بی تمایل نیستند و احتمال می رود که این رابطه دوگانه را مدیریت کنند، این آگاه به مسایل سیاسی درمورد چگونگی مدیریت این پروسه متضاد توسط طالبان می گوید: افغانستان همواره سرزمین تضادها و تناقضات بوده است و همانطور که شماری از کسانی که دیروز چپ بوده اند و امروز زیر سایه نظام سرمایه داری زندگی می کنند و با این تناقض فکری و ایدئولوژی نه تنها ساخته اند که از آن حمایت هم می کنند، در حوزه فرایند اسلام گرایی هم این روند اتفاق خواهد افتاد.

وی، فلسفله حضور امریکایی ها در افغانستان را شکست طالبان یا تروریزم می داند و حمایت امریکایی ها از طالبان را عدول از جانب آنان می شمارد و معتقد است در این حالت در واقع مبارزه یا جنگ فقط حالت علنی پیدا می کند و این بهتر است از اینکه پروژه های مخفی در افغانستان وجود داشته باشد.

از نظر داکترنظری در هر صورت برنده بازی طالبان است ، چراکه افکار عمومی درک می کند که طالب از انزوایی که حکومت از آن صحبت می کرد خارج شده و مانند خود حکومت با کشورهای منطقه تعامل و حتی چانه زنی می کند.

وی افزود: حکومت دیگر نمی تواند بگوید، طالبان یک نیروی شکست خورده و منزوی است و این یک سرشکستگی برایش است که کشورهای دیگر به جای تعامل با حکومت با مخالفان حکومت روابط شان را بسط می دهد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عبدالمنان شیوای شرق
هنگاميكه ژنرال يا فرمانده كندك، قول اردو، فرقه، لوا و يا نيروهاي محافظت عامه، پس از يك سال مأموريت، صاحب، ده ها موتر، چندين بلند منزل، خانه بسيار قيمتي، صاحب سرمايه مي شود پس معلوم است كه در جنگ كسي پيروز نيست. هستند فرماندهان و ژنرال هاي كه در هر پروژه ساختماني، حفظ و مراقبت، پروژه هاي تداركاتي نصف برابر شريك هستند. در حاليكه در رژيم كمونيستي، ژنرال و فرمانده فرقه، پس از سال ها، نمي توانست يك اپارتمان داشته باشد. آمريكاييان بايد پول هاي خود را از ژنرال ها و فرمانده هان قول اردو و فرقه بگيرند. يك بار سيگار زندگي اينها را بررسي كنند به خوبي معلوم خواهد شد كه چرا در نبرد با دهشت افگني شكست خورده ايم؟ طالبان فساد اداري بدتر از طالبان دشمن در برابر ارتش افغانستان اند. آمريكاييان بايد ژنرال هاي فاسد و پول شوي را محاكمه كنند.

>>>   تحلیل وبر رسی دوست عزیز ما دهلیزی را برای حدس وگمان هاباز نموده واین انگیزه را برمی انگیزد که گویاطلبه ای کرام!!! از ترس این که دیگر دور انها خاتمه یافته خارجی ها داعش را جاگزین انها میسازندبه هرطرف ارتباط گرفته برای نجات خود ومقامشان تلاش ورزند وواضح است که نه روسها وکاجی بیش بی اطلاع از اسرار ورمز های جاری میان طالب وامریکاست ونه هم امریکای هامیگذارند که این ساحه ای استراتیجیک ومهم از دستشان برون شود خارجی ها به هیچ قیمت نمیگذارندبه این سادگی هاسرمایه گذاری را که در منطقه وکشور ما نموده اند از دست بدهند ومنابع دهها تریلیون دالری رابه حریف ورقیب واگذارد
درست است که امریکای ها بسیار مغرور وخود کامه اند وبیشترینه به زور وبازوی خود متکی هستند ولی این تار دادن ها برای طالب وحتی روسها وبعض کشور های منطقه به بازی موش وپیشک میماند چون فکر مینمایند همه را در محاصره دارند وبه هیچ وجه شکار های مطلوب از نزدشان نمیتواند فرار نمایند ازینرو عده ای را میدان میدهند تاکمی بدود ومانند اقای کرزی واقعی ویا به دستور بد ورد بگویند وبه مخالفت های تصنعی وظاهری بپردازنددر نهایت چاره ای جز افتیدن باین دام ودامن ندارند واین که این غرور وتکبر باعث بیرون شدن هم پیمانهای انها میگردد احتمال ضعیف اما ممکن میباشد
به هرصورت شرق وغرب وهمه جهان در بعض موارد متفق هستند وان این که هرقدر میتوانند افغانها کشته شود وزجر ببینند ودر مجموع جهان اسلام ومسلمین را متفرق ودشمن همدیگر سازند تا بلاخره غرور وازادیخواهی انها خنثی گردیده مردمهای ب....چون عبدالله وبسم الله وقانونی وگل اغا شیر زی واسماعیل خان بماند که بعد معامله با انها اسان ومکن گردد
این که روسها به طالب ها سلاح میدهند شاید به اجازه ای امریکای ها باشد تا یک زمان خود خارجی ها طالب ها را تسلیح وتمویل مینمودند از طریق نیروهای دولتی وامنیتی خود ما حال شیوه ای اسانتر را پیدا کرده اند که زمینه را طوری عیار ساخته اند تا روسهای بیچاره با این عناصر صد درصد تابع پاکستان و ارباب هایش فریب بخورند ویا شاید پول ان سلاح ها را هم امریکای ها به روسها بپردازند وبه موافقه ای هم این روند را به پیش ببرند مسایل از بس بغرنج وپیچیده شده که ذهن نیروهای استخباراتی جهان را بخود مشغول ساخته وما بیچاره هارا هم سخت حیران ومتحیر ساخته است
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   سید جلیل هاشمی¡
بلی من هم با نظر داکتر نظری موافق هستم.
به این دلیل که طالبان اگر حرف برای گفتن دارد توسط ابر قدرت های جهانی است.چون ما شاهد هستیم که رهبر القاعده تا وقتی به گپای آمریکا گوش میدادی استقبال گرم میکرد.وقتی که مستقل شد و به مرکز تجارت جهان حمله کرد سیاست اش را تغیر داد و طالبان هم عین شکل است.طالبان یک گروه کاملا وحشی است و کشورهایی مختلف سری این گروه کارمیکند و حمایت کشورهایی را دارد که دولت افغانستان این حمایت را ندارد.بناً ما نیاز به یک همگرایی منطقوی داریم چون چالش بزرگ در منطقه و یا کشور ما بی اتفاقی است.مسئله طالب و داعش سری جایش.ما در گیری شدید داخلی حکومت وحدت ملی مواجه هستیم این نگرانی مردم افغانستان را بر انگیخته.شما فکر کنید تا هنوز بدون سکتورهای امنیتی هشت وزارت ما توسط سرپرست اداره میشود.این جای شرم است برای رهبران حکومت.ما در سیاست های داخلی شکست خورده هستیم چه برسد که سیاست های خارجی خوده تامین کنیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است