بکوشید، آینده تان از من بهتر باشد
بلخ بهترین ولایتی است که برای نواختن زنگ مکاتب انتخاب شده است؛ امید است که دختران رابعه بلخی و پسران مولانای رومی آینده افغانستان را سالم مدیریت کنند و آینده شان از من بهتر باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۴    ۱۳۹۶/۱/۵ کد خبر: 130844 منبع: پرینت

رییس جمهور امروز شنبه 5 حمل 1396 با شرکت در همایش نواختن زنگ مکاتب در ولایت بلخ، زنگ مکتب را به صدا در آورد و سال تعلیمی در 9 ولایت کشور بگونه رسمی آغاز شد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، محمد اشرف غنی که به بلخ سفر کرده است، در این مراسم گفت: بلخ همواره در طول تاریخ سرزمین مولانا، حضرت علی، رابعه بلخی، مبارزین و مجاهدین بوده است و بهترین ولایتی است که برای نواختن زنگ مکاتب انتخاب شده است.
رییس جمهور، خطاب به دانش آموزان تمام ولایات افغانستان گفت: امید است که دختران رابعه بلخی و پسران مولانای رومی آینده افغانستان را سالم مدیریت کنند و آینده شان از من بهتر باشد.

وی، ضمن تشکر از کمیسیون های برگزار کننده محافل نوروز اظهار کرد: خطرات در نوروز امسال کم سابقه بوده است و نیروهای امنیتی بلخ نه تنها مانع رخ دادن حملات احتمالی شده اند که دشمنان را دستگیر و به پنجه قانون سپرده اند که جای تشکر و قدردانی فراوان دارد.

داکتر غنی، در این نشست گریزی به بسته شدن مرزها توسط پاکستان زد و اظهار کرد: مردم کوته بین فکر می کردند که کابل بخاطر کمبود آرد به تشویش می افتد اما نه تنها کابل که کل کشور آسوده ماندند و حتی خواستار تحریم پاکستان شدند.

رییس جمهور افزود: امیدواری هست که افغانستان دوباره جز لاینفک آسیای مرکزی می شود و برای افغانستان راه های متعددی وجود دارد؛ نقش تاجران ملی در این بین حیاتی است و امروز اطمینان می دهم که بلخ باستان دوباره به چهارراه آسیای مرکزی بدل خواهد شد و روزی که قندوز، بلخ و هرات به هم متصل می شود، چین و ایران از راه ما به هم وصل می شود و ازبکستان از مسیر ما به اقیانوس خواهد رسید.

وی در خصوص موافقت ها با رییس جمهور ترکمنستان خبر داد و تکمیل کرد: روسان جمهور ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و تاجیکستان همه با هم سرنوشت آسیا را رقم می زنیم و در این میان شمال افغانستان و بخصوص ولایت بلخ نقش کلیدی دارد و که این قلب تجاری دوباره به حرکت در آید.

داکتر غنی، ضمن تشکر از معلمین بلخ و خانواده های محصلین اظهار کرد: محصلین و استاتید بلخ حمایت می شوند و از نگاه کمی و کیفی امورات شان تحت بررسی قرار خواهد گرفت، چرا که نصاب تحصیلی فعلی جوابگوی معلم و متعلم نیست و فشار برای معلمان بی اندازه است که لازم است در خصوص نصاب بازنگری صورت گیرد.

رییس جمهور کشور خرسندی خود را از افزایش 50 درصدی تعداد دانش آموزان دختر در ولایت بلخ بیان کرد و افزود: جای خوشحالی است که تعداد دانش آموزان دختر در مکاتب افزایش یافته است چرا که بسیار معروف است که اگر بر سر دختران تان سرمایه گذاری کنید، پنج نسل آینده تغییر می کند اگر سر پسرهای تان سرمایه گذاری کنید یک نسل تغییر می کند.

وی، در خصوص نقش معلمان و توجه ویژه به آنان گفت: نظریات معلمین باید در نظر گرفته شود چرا اینان مهمترین نهادی هستند که موضوع وحدت ملی را دوشادوش اردوی ملی و نهادهای امنیتی پیش می برند و لازم است که کتب و شیوه درسی، معلم محور باشد.

این مقام کشور بیان کرد: 25 درصد به تولیدات داخلی تخصیص داده شده است اما در بدل آن باید روی معارف سرمایه گذاری همه جانبه صورت بگیرد و هرکس که از سکتور خصوصی پیش قدم شود، قطعا مدال می گیرد.

داکتر غنی، معارف را به یک وزارت خلاصه نخواند و بیان کرد: تعلیم فرزندان به اندازه ای مهم است که تمام وزارات از دفاع و داخله گرفته تا وزارات مخابرات و تکنولوژی معلوماتی ، صحت و عامه و تحصیلات عالی همه در آن دخیل هستند.

وی افزود: امروز وحدت ملی تقاضا دارد که هر طفل در هر گوشه افغانستان به سیستم معارف آورده شود اما بدبختانه این مورد فعلا واقعیت ندارد و مساله ای است که باید در سطح ملی به آن توجه ویژه شود و امید است که زنگ معارف به یک آوازه ملی و حرکت ملی برای بهبود کیفیت معارف به صورت اساسی و برای تربیت نسل آینده ما بدل شود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حرف رییس جمهور محمد اشرف غنی احمدزی.
بکوشید از بهتر باشید.
از شما کرده راسیست تر وغقده مند تروقوم گراتر اگر شود دیگرانسانییت میمیرد.

>>>   با شناخت كه من از سياست برترى جويان دارم، انها حاضر اند وزارت دفاع را از دست بدهند چون دولت زير سايه قدرت هاى بزرگ هيچگاه با خطر كودتا و نظامى گرى روبرو نيست و وزارت دفاع ان اهميت كليدى كه قبلاً داشت را در منازعات حزبى و قومى ندارد، اما وزارت ماليه را هيچگاه از دست نخواهند داد چون وزارت ماليه شمشير بران محروم سازى بعضى نقاط و خزانه رشوه پرانى و سوداگرى سياسى براى برترى جويان است و از اهميت خاص برخوردار است و از دست دادن ان را بعيد مى دانم !

>>>   از سال ۲۰۰۱ تا حال این وزارت را چی که حتا یک کازمند غیر افغان را اجازه ندادند تا درین وزارت کارکند وتمام گمرکات که مرجع چور وچپاول قومی است در دست ارگ نشینان است فعلن نه داخله نه خارجه ونه امنیت بلکه وزارت های معادن وصنایع هوانوردی همه مربوط یک قوم است

>>>   اگربچه های شما ورهبران دولت وزیردعاع دوست سالهای 1357 و 1358 شما فرزندان آنهادرصفوف جنگ می بودند اینقدر به دهلی خط دیورند نمی کوبیدید دیکتاتوری نسل کشی وافغانستان سازی و افغانیت ساخته عبدالرحمن خان راقبول دارید اما خط دیورند عبدالرحمن خان راقبول ندارید.

>>>   دیورند و دیورند بازی فقط مصرف داخلی دارد، آنهم جهت سود جوئی های سیاسی بر مبنای قومیت۰ اکثریت این سیاستمداران به اصطلاح ملی گرا پشتون وقتی به پاکستان به آن مناطق مورد مناقشه شان میروند در این ارتباط مانند موش خاموش میمانند و حتی برادر دوگانگی میشوند، وگرنه همان برادران همتبار پختون پاکستانی خودشان جگر ایشان را از راه پاهین برایشان خواهد کشید، و حاجت به پنجابی ها اصلاً نیست۰

>>>   دیورند و دیورند بازی فقط مصرف داخلی دارد، آنهم جهت سود جوئی های سیاسی بر مبنای قومیت۰ اکثریت این سیاستمداران به اصطلاح ملی گرا پشتون وقتی به پاکستان به آن مناطق مورد مناقشه شان میروند در این ارتباط مانند موش خاموش میمانند و حتی برادر دوگانگی میشوند، وگرنه همان برادران همتبار پختون پاکستانی خودشان جگر ایشان را از راه پاهین برایشان خواهد کشید، و حاجت به پنجابی ها اصلاً نیست۰

>>>   توغنی چه برتریت داری نسبت به سایرین معیاربرتری فقط وفقط تقوا است بس . نه یهودیت، غلامی، بی ناموسی وغیره هیچ کس است که خداوند(ج) را در دنیا به چشم دیده باشد پاسخ این است که نه خیربه هیچ وجه امکان ندارد که مخلوق در دنیا خالق خودرا ببیند مگرازتمام قدرت هایش درک میکنیم که این کائینات خالق دارد که این نظام را اداره میکند. اماقلب وزبانم به این شهادت میدهد که تواشرف غنی قطعآ مسلمان نیستی یک انسان بی مغز، نژادپرست خارج ازچهارچوب اسلام میباشی این همه را ازعمل کردهای روزمره تومعلوم میشود که خود گواه این حرفهااست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است