اعتراف آمریکا به اختلاس یک میلیارد دالری از افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۰    ۱۳۹۶/۱/۶ کد خبر: 130853 منبع: پرینت

رییس اداره بازرسی آمریکا برای افغانستان در دانشگاه «دیوک» در آمریکا گفت: بیش از یک میلیارد دالری که به صورت غیرشفاف در افغانستان به مصرف رسیده بود، پس از بازرسی حداقل ۳۵۷ مورد و بازداشت صدها نظامی، پول‌های اختلاس شده مجددا برگشت داده شد.

«جان‌سپکو» رییس اداره بازرسی آمریکا برای افغانستان گفت: دولت آمریکا برای بازسازی افغانستان تاکنون 117 میلیارد دالر هزینه کرده است.
سپکو تصریح کرد: بیش از یک میلیارد دالر از کمک‌های آمریکا در افغانستان به صورت مشکوکی مصرف شده‌ است.
وی افزود: پس از 104 بازداشت و 253 اتهام و اقرار به گناه، یک میلیارد دالر از کمک‌هایی که در افغانستان مورد اختلاس قرار گرفته بود دوباره به دست آمده است.

رییس اداره بازرسی آمریکا برای افغانستان گفت: نظامیانی که به اتهام اختلاس بازداشت شده‌اند، چهار افسر ارشد نظامی ارتش را نیز شامل می‌شود، این افسران نظامی با ارایه 114 درخواست تقلبی برای خرید سوخت و فروش آن در بازار سیاه 10 میلیون دلار اختلاس کرده بودند.
وی ادامه داد: دو تن از نیروهای ویژه آمریکا نیز متهم به اختلاس دو صد و 15 هزار دالر در مزایده قراردادهای تدارکاتی شده‌اند.

جان سپکو اظهار کرد: روند نظارت و بازرسی از نحوه هزینه و مصرف ده‌ها میلیارد دالر در افغانستان بسیار ضعیف بوده که سبب ترویج و گسترش بیشتر فساد در افغانستان شده است.
وی افزود: بخشی از پول‌هایی که برای بازسازی افغانستان هزینه شده بود حیف و میل شده از جمله ساخت یک پمپ گاز طبیعی به ارزش 43 میلیون دالر برای خودروها که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و خرید هواپیماهای فرسوده و ناکارآمد به ارزش 400 میلیون دالر از ایتالیا برای نیروهای امنیتی و ده‌ها موارد دیگر.
با این وجود وی قبل از این نیز بر نقش آمریکا در گسترش فساد اداری در افغانستان تاکید کرده بود.

در گزارش چند ماه قبل این اداره نیز آمده بود که 85 میلیون دالر از محل کمک‌ها به بهانه ساخت هتل 5 ستاره در کابل اختلاس صورت گفته است.
وی در این گزارش تصریح کرده بود که شکست در مدیریت و نظارت درست بر این وام‌ها نشان از مشکلات سیستماتیک در مدیریت و نظارت شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی خارجی در دیگر پروژه‌ها در افغانستان است.

در گزارش دیگری از اداره بازرسی آمریکا برای افغانستان آمده بود که از هر دالر که در افغانستان هزینه شده حداقل 29 سنت آن به یغما برده شده است.

چند ماه قبل یک کارشناس آمریکایی در تحلیلی که منتشر کرده بود فساد اداری در افغانستان را خطری بزرگ‌تر از گروه‌های تروریستی و مخالفان مسلح دولت در افغانستان خوانده بود زیرا به گفته وی فساد اداری، حکومت افغانستان را قبل از مخالفان مسلح از پای درخواهد آورد.
با این وجود جان سپکو گفته بود که همکاری‌های دولت افغانستان در دوره اشرف غنی برای مبارزه با فساد با اداره بازرسی آمریکا برای افغانستان به مراتب بهتر از دوره کرزی بوده است.

از سویی هم سال گذشته پس از تلاش‌های حکومت وحدت ملی در پی فشارهای آمریکا و به ویژه اتحادیه اروپا برای مبارزه با فساد افغانستان از رتبه سوم و چهارم به رتبه هشتمین کشور از نظر فساد اداری در دنیا صعود کرد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   فریب تربیت باغبان مخور ای گل اگر تورا آب میدهدازتوگلاب میگیرد

>>>   حدود 30 سال قبل اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان مبلغ 20 ملیارد هزینه کرده بود که شامل تونل سالنگ فابریکه کود برق فابریکه سمنت بغلان مکروریان های شهر کابل بند برق سروبی بند سلما چندین فابریکه سیلو جن پرس ها نساجی ها و....... اما امروز که آمریکا حدود 114 ملیارد هزینه کرده هیچ یک مورد که نمایانگر زیر بنای اقتصادی کشور باشه به چشم نمیخورد اینکه این همه پول کجا رفته چه شده سرنخ ازش معلوم نیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است