عبدالله حمایت والی بلخ در انتخابات آینده را از دست داد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۱    ۱۳۹۶/۱/۶ کد خبر: 130882 منبع: پرینت

داشتم به روابط تيره ای داكتر عبدالله و استاد عطانور فكر می كردم.

غنی احمدزی مهمان والی بلخ بود و با تشريفات بی سابقه ای از او پذيرایی شد. اين پذيرایی بدون شک می تواند ريشه در تيرگی روابط استاد عطا نور با عبدالله داشته باشد. بدرقه واكنشی و قدرت نمايی در برابر عبدالله. پذيرايی كه بايد از عبدالله می شد، امروز از غنی می شود.

داكتر عبدالله در اين قسمت شكست خورد و نتوانست بزرگترين حامی اش (استاد عطا) را در كنارش حفظ كند و اين مهم ترين ضعف جدی او بود. برعكس اين زرنگی را غنی به خرج داد و با استفاده از فرصت استاد عطا را جذب خود كرد يا عكس آن، استاد عطا غنی را جذب كرد. سياست، بازی ظريف و هنرمندانه ای می طلبد.

دنيای سياست، دنيای جذب و سربازگيری ظرفيت هاست. هركه اين هنر را نداشت در مسير راه شكست می خورد و با چشم زدن كسی ديگر از راه می رسد و برق آسا ضرورت خود را جذب می كند. ایتلاف ها بربنياد منافع فردی و گروهی شكل می گيرد. سياستمدار كاركُشته صف خود را زودتر از همه تقويت می كند و نمی گذارد حريف در كمپش نفوذ كند.

اما آدم هایی كه نگاه استراتيژيک نداشته باشند زودتر جوگير می شوند و فكر راهبردی را از دست می دهند. عطا محمد نور در چند دوره انتخابات از عمده ترين پشتيبان های عبدالله بود و رسانه های غربی، عطا نور را به عنوان امپراتور شمال و چهره پادشاه ساز توصيف كرده بودند اما عبدالله نتوانست اين همه حمايت مالی و نيروي بشری او را حفظ و مديريت كند.

با تغيير موضع والی بلخ و مقاطعه سياسی او با رييس اجرايی، بدون شك پشت عبدالله خالی شد و بدون نور عبدالله نمی تواند در تكت انتخاباتی آينده در معادلات تاثيرگذار قرار گيرد. ديده شد روابط گرم غنی و والی بلخ چقدر دوام می آورد و اين روابط با گذشتِ زمان، صداقت غنی را مورد نظارت و محک قرار می دهند اما در اين معركه كسی كه بيشترين سود را می برد، غنی احمدزی است.

هارون معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به نظر من که قدرت تا قیا مت برای چند نفر محدود در افغا نستا ن است دیگر 30 میلو ن نفر نه درس خو اند ه و نه تعلیم نمو ده است

>>>   دیگر هیچ وقت رای نمیدهم وبه کشور خود خیانت نمکنم اگر دلم بخواهد که رای بدهم قبل از را دادن
ناخون خود را خودم قلم میکنم دیگر این زهر را نخواهم نوشید.
م م

>>>   Ariaie
تاجيكان چند والى دارند؟
ايا انتظارات كه از والى بلخ دارند از ديگران نيز دارند؟
كدام روز در حمايت والى بلخ به خيابان بيرون امديد كه حالا اينقدر مهنت ميگذاريد؟
ايا به او راى داده ايد؟
به عقيده من او مسوليت خوب و خراب سياست شما را ندارد و تا حال بيشتر از حد توانش و مسوليت اش برايتان انجام داده است. و شمايى كه ميگوييد معامله كرد قبل از نوشتن اگر كمى لطف أضافه نموده بنويسيد چى را معامله كرد ، عالى خواهد شد. يك شناسنامه است كه غنى در جلسه كابينة بابت توافق داكتر صاحب عبدالله با ان تشكرى نمود.
مسول اجراى توافق نامه هم رياست اجرايه است كه همه در حمايت از اجراى ان قرار داريم.
به عقيده من عطا بسيار كار درست انجام داد ، اگر رياست اجرايه به او نياز داشت بايد او را نگه مى داشت. حالا هم عطا جبهه خود را دارد و شما هم مجبور نيستيد حمايت و يا مخالفت كنيد. عطا موقعيت خود را مديون زحمات خودش است. به هر حال در انتخابات اينده باز شانس برايتان ميسر ميشود ، كوشش كنيد به كسى مسوليت دهيد كه بتواند كار كند.

>>>   عبدالله فعلا در تپ وتلاش پیدا نمودن یک .... جنګی است که در اینده در چمن ببرک همرایی. دیګر ... به پیشه سابقه خود رجوع نماید عبدالله به جز لب سرین زدن و جلب نمودن دزدان دیګر کدام دست اورد ندارد.

>>>   در انتخابات دوره بعدی اشرف غنی وعطا محمد نور مشترکأ خود را برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید میکنند که در آن اشرف غنی منحیث رییس جمهور و عطا محمد نور منحیث معاون اول او و یکنفر هزاره منحیث معاون دوم او.
داکتر عبدلله نیز خود را با معاونین اش کاندد میکند، در نتیجه اشرف غنی برنده انتخابات اعلان میشود و این مرتبه دولت اعتلافی و رییس اجراییه وجود نخواهد داشت و شکل دولت نیز به شکل ریاستی باقی خواهد ماند.
در دور بعدی ریاست جمهوری یعنی بعد از دور دوم ریاست جمهوری اشرف غنی، اشرف غنی به عطا محمد نوروعده داده است که از کاندیدای ریاست جمهوری عطا محمد نور پشتیبانی میکند.
این که بعد از دور دوم ریاست جمهوری اش، اشرف غنی به وعده اش به عطا محمد نور وفا خواهد کرد و یا این که تا آن زمان چه حوادث دیگر رخ خواهد داد، آینده آن را معلوم خواهد ساخت.
چیزی که ارتباط میگیرد به دوستم، او از پست معاونیت اول ریاست جمهوری با گرفتن پول زیاد استعفی میدهد و از اشرف غنی تقاضا کرده است تا برای پسرش باتور دوستم، جایی در دولت در نظر بگیرد.
این که پسر دوستم علاوه بر رهبری جنبش اسلامی، آیا توانایی پیشبرد کدام مقام دولتی را خواهد داشت، در آینده معلوم خواهد شد.
بهر صورت به جنبش اسلامی شاید کدام چوکی پایین تر از مقام معاونیت ریاست جمهوری در نظر گرفته خواهد شد.

>>>   اقای هارون معترف همان کاری را که اشرف غنی احمدزی با داکتر عبدالله کرده عین رفتار را با عطامحمد نور انرا انجام میدهد نه چیزی کم ونه چیزی زیاد با این ترفند اشرف غنی احمدزی هردو شانرا هم داکتر عبدالله و هم عطامحمد نور را از نگاه پشتوانه قدرت مردم دو پارچه کرد و شاید با کسانی دیگری هم از تکت انتخاباتی تیم تحول و همگرایی معامله در پشت پرده را جناب اشرف غنی احمدزی براه انداخته باشد تا بیشتر این تیمی قوی را که درمقابل خودش خطر عدم موفقیت اش در انتخابات اینده میدانستد انرا صعیف و ضعیف تر سازد و سر انجام تمام قدرت را در دست خودش گیرد جنرال دوستم را در انتخابات گذشته بخاطر کسب رای استفاده کرد اکنون عطامحمد نور را به عین رقم میخواهدمورد استفاده اش در انتخابات بعدی قرار دهد .

>>>   تا احمقان در جهان است این مفلسان وطنفروش در نمیمانند!!!!

>>>   واقعاً استاد عطا به یک تیر دو شکار کرد.
1. دوستم یعنی رقیب نظامی کمونیستش را کنار زد و کارش را به حبس خانگی رساند.
2. شانه اشرف غنی را از دوستم خالی ساخت و اشرف غنی را وابسته خود ساخت.
همچنان حزب جمعیت را در افغانستان حزب شماره یک و تعیین کننده سرنوشت سیاسی کشور معرفی کرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است