بین روسیه و آمریکا ما برباد می شویم
در سطح جهانی آمریکا و روسیه، در افغانستان با هم روبرو هستند. وقتی روسیه یک برنامه را روی دست می گیرد آمریکایی ها آن را تحریم می کنند و وقتی که آمریکا آن را روی دست می گیرد و روس ها آن را تحریم می کنند. در نتیجه ملت ما برباد می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۲    ۱۳۹۶/۱/۶ کد خبر: 130896 منبع: پرینت

افغانستان هنوز تصمیم نگرفته است که در نشست مسکو اشتراک کند یا نکند؟ سخنگوی وزارت امور خارجه می گوید که سران حکومت چگونگی این نشست را بررسی می کند. و پس از آن تصمیمش را اعلام می کند. در همین حال آمریکا دراین نشست شرکت نمی کند. نشست مسکو درباره صلح افغانستان قرار است در ماه آینده میلادی در روسیه برگزار شود. نقش روسیه در برگزاری صلح افغانستان چه می تواند باشد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داوود راوش، استاد دانشگاه در برنامه «محور» در اینباره می گوید: اول، باید یک بررسی تاریخی تر، درمورد مساله داشته باشیم، که چطور شد روسیه خواست در مساله افغانستان پا درمیانی کند، آن هم به این صورت که چند کشور را با خود همسو بسازد و یک نیروی جنگنده را که در داخل افغانستان عملا در حال جنگ است، با خود همسو بسازد و چطور آن را از دست رقیبان خود بگیرد و بقاپد و بچاپد.

وی، در خصوص نتیجه دخالت روس ها و برگزاری این نشست ها در باره افغانستان بیان داشت: همه اینها در طی یک سیاست بسیار فعالی که استخباراتی کار کرده اند صورت گرفت و نیروهایی که با دولت روسیه در ارتباط شدند اگر از جنگ دست بکشند و منافع ملی مردم افغانستان را زیر پا نکنند و اگر مذاکرات صلح را ایجاد کنند، می تواند یک نویدی برای مردم افغانستان باشد، اما تاجایی که برای ما مشخص است و ما حدس می زنیم و می بینیم، افغانستان یک میدان رقابت بزرگ در سطح جهان و در سطح منطقه است. در سطح منطقه هند و پاکستان است که رقابت می کنند. آنها یک دیگر را انفجار می دهند و در این میان ملت افغانستان تباه می شوند.

راوش ادامه داد: در سطح جهانی هم آمریکا و روسیه با هم روبرو هستند. وقتی می بینیم که روسیه یک برنامه را روی دست می گیرد آمریکایی ها آن را تحریم می کنند و وقتی که آمریکا آن را روی دست می گیرد و روس ها آن را تحریم می کنند. در نتیجه ملت ما است که تباه می شود و ما بر باد می شویم.

استاد دانشگاه، معتقد است، افغانستان باید کوشش کند که از این مذاکرات به نحوی استفاده بهینه کند. اما متاسفانه دولت افغانستان تا هنوز تصمیم هم نگرفته است که در این نشست شرکت کند یا نه. برای دولت افغانستان یک چیز مشهود است که پادرمیانی روس ها برای مذاکره صلح آمیز با طالبان صورت بگیرد. ممکن است دولت افغانستان بگوید که ما می توانیم با طالبان افغانی در هر جای دنیا مذاکره کنیم بدون اینکه هیچ پیش فرضی داشته باشیم. اما اینطور که بدون مصلحت دولت افغانستان کنفرانس شش جانبه در ماه آپریل در مسکو برگزار می شود و نماینده های طالبان هم در آن شرکت می کنند بدون اینکه با افغانستان هماهنگ شده باشد برای دولت افغانستان به عنوان یک دولت مستقل، آزاد و دولتی که دارای حاکمیت ملی و تمامیت ارضی است و دمشن تعریف شده دارد، مضر است و افغانستان باید واکنش جدی در برابر اینگونه مسایل نشان دهد. چرا که طالبان کسانی هستند که عملاً دشمن جدی محسوب می شوند، در مواضعی مکتب ها را می سوزانند و راه ها را می بندند یا مردم را آزار و اذیت می کنند. در این جدال ها پولیس ما کشته می شود و سرباز ما کشته می شود بالاخره وطن ما بر باد می شود و افغانستانی ها قربانی می شوند.

راوش، شرکت در اینگونه نشست ها را با حفظ منافع ملی، مفید می داند و می گوید: ما خود باید تعادل را در منطقه حفظ کنیم و به یک رابطه نیک و صلح آمیز پشت پا نزنیم، ما در یک موقعیتی نیستیم که با کشورهای ابرقدرتی ما نند چین و هند و روس، انگلیس و کانادا و اتحادیه اروپا به آمریکا مصاف بدهیم. ما خط منافع ملی خود را داریم و با حفظ هویت ملی خود، سر میز مذاکره با هر کس می نشینیم. در صورتی که چیزی که بر منافع ملی ما ضربه وارد نکند.

وی، شرکت در نشست هایی که درباره افغانستان است، را با حضور دیپلمات های قوی ضروری می داند و می گوید: ما باید ظرفیت های خود را بالا ببریم. ما نمی توانیم بادیپلمات های ضعیف و دیپلمات هایی که در باره سیاست و موقعیت های افغانستان چیزی نمی دانند، تعریف روابط خوب و دیپلماتیک را کنیم. این امکان ندارد. بنابراین سیاست نباید به دست کسانی بیفتد که سطحی نگرانه برخورد می کنند و فهم مساله را ندارند. متاسفانه تابحال ما همیشه در سیاست و دیپلماسی کسانی را گماشته ایم که نه تجربه ای داشته اند و نه از فهم سیاسی بالایی برخوردار بوده اند وهمین امر موجب ضعف ما بوده است. همچنین برخوردهای تعصب آمیز از سوی این مقام ها باعث خرابی کشور ما شده است. با مشوره با کشورهایی که افغانستان با آنها در مناسبات بسیار تنگانگ قرار دارد منافع ملی افغانستان باید حفظ شود و کشور ما باید در مورد نشست هایی که برگزار می شود دیپلماسی فعال داشته باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   برادران!
افغانستان وطن ما قربانی بازی بزدگ است که آنرا انگلیسها که هندوستان رادر تحت اشغال داشت شروع شده بود. حلا میراش آن بازی بزرگ توسط امریکای اشغالگر جهت منابع آسیای میانه وادامه جنگ تروریستی که بدوش امریکاست بمناسبت پارچه پارچه کردن آسای میان درآن حکومتهای دست نشانده را برقرار نمایر واز طرف جنوب روسهارا در مضیقه انداخته و مهمتر از همه بدینوسیله قدرت چین را که امروز در اقتصاد اول جهان قرارد ضربه زده وآسیارا غارت نماید. اما کود خوانده اما که تاریخ افغانستان بیگانه را به هیچ صورت قبول نداشته انشاءالله همانطوریکه انگلیس ناکام برامد امریکا هم سرافگنده وشرمسارانه که پلانهای شومی در سردارد وبکمک قدرتهای آسیائی پلانهای شوم شان ختثی خواهد شد. توکل به خداوند پاک ولایزال
بااحترام زسولزی اردیارغربت

>>>   رئیس امنیت ملی استاکزی در تلویزیون اریانا نیوز
کار نهاد های امنیتی نتیجه مثبت نداشته وضعیت به نفع مانیست باید اعتراف کنیم که کمتر کار کرده ایم
وقتی چنین اعتراف وجود دارد پس موجودیت ایشان در چنین پست اساس چی معنی دارد؟
وزیر دفاع من میدانم که تلفات زیاد در اردو داریم اما رهبر ضعیف داریم
وزیر داخله تقرری های به اساس مصلحات ها صورت میگیرد این این معنی را میدهد که ایشان یک کارمند سبولیک هستند
حالا و با چنین گفتار ها که ناتوانی هر سه تن را نشان میدهد چه انتظاری برای بهبود امنیت در کشور داشته باشیم

>>>   مرد بزرگ و دلسوز شما میدانید تا زمانیکه یک دولت مردمی از طرف مردم نیاید و مانند غنی و اتمر نماینده دو مملکت خطرناک اسراییل و انگلیس باشد همین حال و احوال است باید ملت خاموش بیدار شوند دراینده دو سال بعد

>>>   جان سایکو بازرس ویژه امریکایی چیز جدیدی را کشف نکرده !
فساد توسط تارتوق هایی که امریکایی ها وانگلیس ها برای مردم وکشور ما درسال 2001 تحفه کرده اند به وجود آمده و خانواده هایی کرزی ، غنی احمدزی و به وسیله ای شرکای این شرکت سهامی فساد در سراسر نظام پراگنده شده است .
فساد به این گسترده گی که سرا پای نظام را فراگرفته توسط رئیس جمهور دست نشانده امریکا وانگلیس کرزی و ادامه آن غنی احمدزی و گروه تکنوکراتهای برگشته از غرب خلیل زاد ، جلالی و احدی مانند یک ویرس واگیر در سراسر جامعه پخش ، کابینه ، مجلس نمایندگان و مامورین ملکی و ارتش همه به این ویروس مبتلا شده اند.
جان سایکو بازرس ویژه ایالات متحده امریکا صرف گوشه ای کوچکی از فساد را در ارتش افشا کرده که البته بسیار مهم هم است که مقامات بلند پایه در سکتور امنیتی با فروش جنگ افزار هایی نظامی به طالبان به زنجیره ای اکمالاتی نظامی طالبان مبدل شده اند و این هم همان ستون پنجم است که توسط کرزی و غنی در درون نظام ایجاد شده که توسط حنیف اتمر اداره می شود.
سوال من این است که این نظام با این ساختار و این همه گسترده گی فساد قابل اصلاح وترمیم است ؟
محمداسلم سلیم

>>>   روزانه ده ها خبر از کشورهای همسایه را می خوانم، تمام خبرهای شان مثبت است؛ ولی با تأسف خبرهای افغانستان سال هاست که منفی می باشد.
گاهی برخی از خبرهای توسعه کشورهای همسایه را نشر می کنم؛ تا کمی حس مثبت اندیشی در افغانستان نیز به وجود آید؛ اما با تأسف بسیاری از مخاطبان در برابر این گونه خبرها نیز واکنش منفی نشان می دهند.

>>>   متاسفم که انسانها خصوصا جهان متمدن برای نابودی وبربادی انساها ستراتیژی طرح مینمایند درین عصر فکرمیکنم درمجموع انسانها رامرض سادیزم گرفته که برای بربادی همنوع شان فکرمیکنند ستراتیژی اینها متاسفانه ستراتیژی جهانخوری است نه جهان سازی ببینید هیچ حیوان بغیرازانسان همجنس خود رانمیخورد من پیشنهاد مینمایم که اینعده انسانها ازین مرص خود رانجات دهند وبرای بربادی انسانها درقرن 21 فکرنکنند

>>>   اقای داوود راوش بربادی کشور ما از دست حامد کرزی و دارو دسته ان و اشرف غنی احمد زی ودار ودسته ان است که در برابر طالبان نهایت مهربان و طرفدار به طالبان ترورست اما جفا و خیانت بحق مردمان این سرزمین است امریکا پول های بیشمار را در اختیار کرزی و غنی احمدزی سپرد و اردو و پولیسو امنیت ملی را از نو درست کرد اما روسای جمهور ما حامد کرزی و اشرف غنی احمدزی با رهبری نادرست شانم و توجه شان بطرف قوم و قبیله وزبان شان سبب وخیم شدن اوضاع امنیتی و مداخله کشور های همسایه منجمله پاکستان و قسما روسیه و ایران را فراهم کرده اند اکنون هنوز هم از فکر قومگرایی و خود خواهی قومی شان چیزی کم وکاست نشده و نسبت به تامین امنیت در فکر و توجه از اقوام وزبان شان هستند و دور کردن دیگر اقوام ساکن در کشور پس مقصر همه نا بسامانی های کشور ما حامدکرزی و اشرف غنی احمدزی ریسان جمهور قبیله گرا قوم اندیش اند نه امریکا ونه ناتو و یا دیگر کشور های کمک کننده در افغانستن .

>>>   بلی دوستان عزیز افغانستان گوسفند لنگی است که پایش را بین دو قچ یعنی روسیه و امریکا از دست داده است ....


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است