کمین برخی برای ترور شخصیت امرالله صالح
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۵    ۱۳۹۶/۱/۱۲ کد خبر: 131133 منبع: پرینت

امرالله صالح از چهره‌ های نوانديش و نماینده نسل نوین سیاست است.

صالح سیاستمداری‌ است که قدرت سازماندهی بالایی دارد. او از انگشت‌ شمار مجاهدینی ست که می‌ تواند «تحلیل» سیاسی ارایه کند. از دید علوم سیاسی این عنصر بر آینده سیاستمدار خیلی اثرگذار است. او در همین جوانی کوله‌ باری از تجارب جنگ سرد، جنگ فکری، جنگ چریکی، جنگ جبهه ای بر علیه طالبان و جنگ کلان در برابر هراس‌ افگنی جهانی را با خود حمل می‌ کند.

او سیاستمدار با تحلیل، جنگنده باسواد و بازیگر خوب برای تاکتیک‌ های استراتژیک است. اگر من به‌ جای او بودم سمت تازه‌ تشکیل دولتی را به سه دلیل نمی‌ پذیرفتم:
1. ضعف استقلالیت فکری در عملکرد
این سمت به‌ شدت وابسته و پیوسته به دکترین حاکم آمریکا و سپس ارگ است. اینجا نقش وزیر مشاور می‌ تواند دادخواهی برای بهبود تشکیلات حرفه‌ قوای مسلح تعریف شود اما اینکه این دادخواهی بر تصامیم و استراتژی‌ ها اثر می‌ گذارد، من خیلی امیدوار نیستم. در سطح کلان، آمریکایی‌ ها بر سیاست منطقه تاکید خواهند که نقش پاکستان در آن سازنده است. در بازی کوچک‌ تر نقش غنی و اتمر می‌ تواند تعیین کننده باشد. من جایی برای آقای صالح نمی‌ بینم.

2. ضعف قدرت و منابع
در علوم سیاسی و تعریف قدرت، وقتی منابع و فکر در اختیار ندارید، قدرت از شما کوچ می‌ کند. قدرت باز هم از آمریکا می‌ آید و به غنی و شورای امنیت چینل می‌ شود. در اینجا نقش یک فرمانده فرقه به‌ مراتب قدرتمندتر از یک مشاور وزیر است.

3. استقلالیت سیاسی
من فکر می‌ کنم با استخدام امرالله صالح، یکی از سازنده‌ ترین منتقدین مافیای قدرت استقلال سیاسی‌ اش را از دست می‌ دهد. اینکار به ترور شخصیت شباهت دارد. کسی‌ که یکی از بسیج کنندگان نیروی تازه در برابر تمامیت‌ خواهی و مطلق‌ گرایی بود، حالا باید در نشست‌ های تشریفاتی حضور رساند و نهادهای قوای مسلح را «دگرگون» سازد.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امرالله صالح
نظرات بینندگان:

>>>   امرالله صالح يك چاپلوس به تمام معنا هم هست كه به نرخ روز معامله مى كند.

>>>   یک پنچرمین که تمام زنده ګی اش در دزدی وچور ګذشته باشد او چی شخصېت خواهد داشت که شخصیت کشی شود. پنچرمین ها حالا مانند تګ و تګمار شده اند یکی شخصیت میدهد دیګرش شخصیت کشی میکند تا که اعمال ناشایسته و دزدی های قبلی شان از خطور مردم دور شود ولی هرګز فراموش نیشود.

>>>   اینکه میگویند شش ملیون دالر پول اپراتیفی امنیت ناملی یا کمپنی خصوصی پنجشیر وردک را در زمان کرزی برده است راست است یا تهمت؟ اینرا هم هموطنش در سایت خود نوشته است
ر

>>>   آیا کسی به امریکا جاسوسی کند شخصیت دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   هرزمانیکه ارگ میتواندبر نفاق اجگنی اش در برابر سایر گروهها موفق نایل آید آنگاه به فریت برخی دیگر از آنها می پردازد این پست تشریفاتی همانا حیله های ارگ است در حالیکه تقرر وتبدل تحت انحصار افراد معین است بناء من هم بدین باور هستم که تقرر چناب صالح جزء اینکه ایشانرا مصروف به کارهای به نوعی دولتی اما فاقد صلاحیت نمیتواند مفید واقع شودبناء ایشان باید خردمندانه پیرامون این مسله تصمیم اتخاذ نماید
س ی

>>>   اگر يك پشتون «افغان» حتا از روى احساسات هم پشتونستان خواهى كند، قابل درك است ، واما وقتى يك تاجيك، هزاره و ازبيك ، داغتر از افغان ها براى سرحد شكنى گلو پاره كنند، نمى شود آنرا درك كرد، اين گله نمى توانند عواقب خطرناك آنرا به غير پشتون ها درك كنند، براى يك لحظه فرض كنيد ، پشتونستان هم جز خاك فعلى افغانستان شد ، سرزمين كه اكثريت پشتونها «افغان» در آن زيست دارند ، در اين صورت غير پشتون ها ديگر نه در سياست اكثريت خواهند بود و نه هم در محاسبه ، آنگاه چه خواهد شد !!!! مگر اين كه جوالى گرى اكثريت را كنيد، گزينه ديگر نداريد و يا اين كه جدا شويد و كشور ديگر براى تان نام گذارى كنيد.

>>>   چرا دولت اقاى ملك ستيز را براى خدمت در أمور سياست گذارى خارجى نمى گمارد؟

>>>   دولت از انسان های دانا و توانا می هراسد و میانه خوب با آنها ندارد، در عوض به انسانهای نادان و ضعیف رو می آورد چون آنها توان تشخیص حق و باطل را نداشته با اطاعت محض مانع هیج نوع خیانت و جنایت دولت نمی شوند.

>>>   Zahir Ariai
شمايى كه امروز از شناخت مرز ديورند هراس داريد و منتظر ايد تا وضعيت بگونه يى شود كه منافع تان در خطر نيفتد ويا ديگران اينكار را كنند، شما سياست مدار نه بلكه يك تجارت پيشه سياست هستيد كه روى امواج خلق شده يى بوجود أمده توسط زحمات ديگران سوار و بزدلانه سوء استفاده مى كنيد . ما خوب اين روز ها را به ياد خواهيم داشت كه كى ها در راستايى منافع مردم صادقانه قدم برمى دارند، كى ها شجاعت سياست گذارى و موقف گيرى را دارند، كى ها با با بازى روى منافع مردم و سياست هاى پوپلستى دنبال راه يابى در قدرت بودند، كى ها براى مردم ما جهت خوشنود ديگران دشمن تراشيدند، كى ها با هر تغير و تحول سياسى راه و روش عِوَض كردند؟! مردم نخواهند گذاشت تا تيكه داران و سود جويان مكار و فريب كار شب رفيق دزد و روز رفيق قافله همچنان بر گرده هاى مردم سوار و اداى سياست مدارى و مردم دارى كنند.

>>>   هیچ "تروریستی" چیزی را که وجود ندارد "ترور" نمیکند!!!!

>>>   ملك ستيز وجه مشتركش با امرالله همانا سابقه حزب ديمومراتيك خلق و ارتباطات خاد و كي جي بي شان ميباشد، و گرنه همان پنچرمين بيش نيست.

>>>   اقاي ملك ستيز
شما يك ديگر خود را با كلمات زرق و برق با لأي مردم مطرح مي نمايد ،
صالح جنايات ذيل را در حق مردم خود با داشتن تيوري هاي فوق ايكه جناب شما به ايشان مطرح مي داريد ، نموده است ؛
اول امرالله در رياست امنيت ملي هشت ثور را با كرزي و دوستان تكنوكرات خود توطعه نمود تا براي أبد تجليل نگردد، علت حساسيت تكنوكرات ها فقط داخل شدن پيروزمندانه مجاهدين در ان روز در افغانستان بخصوص به شهركابل ،
دوم ، چشم پوشي از تمام جنايات طالبان در ولايت كندز دوسال قبل كه به فرمايش اقاي غني در راس يك هيت جهت بررسي جنايات جنگي و تجاوز هاي .... ان وحشيان به ان ولايت موظف شده بود ،
سوم ، خود فروشي و سبك فروشي وي دومقابل پست جديد و بي معني در دولت مطلقه اقاي غني .
برادر عزيز اقاي ستيز
شما و اقاي صالح مردم كشوررا نمي توانيد فريب دهيد راهبان به تركستان است ، اين شخصيت ....كار خيلي بالا و پاهين مي جست ولي حالا جست اخرس بود .
فايق

>>>   جناب ستیز صاحب ،امیدوارم تمنیات نیک مرابپذیرید.
بنده به مانند جناب عالی نه هنردرنوشتار دارم و نه گفتار نغزوشرین، نه محقق ام نه پژوهشگر،ولی به حال آن دوستان چیز فهم وقلم بدستان کشورآفسوش میدارم که داوری های خود را با هاله ای از غبار سیاه ممزوج نموده ،نه به پژوهش نیاز دارند و نه به تحقیق ،برای تسکین خاطر ملول خویش، بی باکانه به قلم متوصل میشوند وهر آنچه روانش خواست، قضایای کشور را اکثرا بدون تقحص به بررسی میگیرند، در حالیکه مردم و بخصوص نسل جوان ما ، انتظار تحقیق و پژوهش های شانرا در عرصه های مختلف دارند.
من به مانند جناب عالی در دیار غربت روح و روانم در عذاب است ، اما میل ندارم در رسانه های مجازی بدون شناخت عمیق به تعریف وتمجید افرادپرداخت ویافردی را بدون مدرک و اسناد دقیق مورد نکوهش قرار داد. زیرا نه پژوهشگرم و نه شخصا در قضایای سیاسی کشور دخیل بودم،اما به عنوان یک شاهد زنده، مرا واه میدارد که در چنین مورد، نه تنها من حقیر بلکه به مانند من بسیاری ازافراد طراز اول شورای نظار نیک میدانند که جناب صالح به عنوان ترجمان انگلیسی (سال 1989) با دفتر بازسازی شورای نظار(سی بی آر، انجنیر کمال الدین)درپشاور بکارآغاز کردوهمزمان ،با مرکز فرهنگی امریکا (ابدره رود، یونیورستی تاون) ،پشاور)به عنوان جمع آوری کتینگ عناوین اخبار(در ارتباط افغانستان) روزنامه های پاکستان همکاری میکرد.از طرف دیگر همکاری های بی شایبه شان با امریکاو انگلیس بعد از حادثه حمله به برج های نیویارک وخدمات شانرادر ایام نظام اقای کرزی اکثریت مردم چیز فهم افغانستان هر گز فراموش نخواهند کرد و بخوبی اگاه اند( جهت معلومات بیشتربه اسنادمعتبر غرب مراجعه گردد)، قلهذاکار تحقیق و تفحص وافشای انرا به اهل خبره و با وجدان کشور وشما گذاشت. اما به عنوان یک اعتدال پسند دریافتم که تمام بدبختی ها و مشکلات چهار دهه این ملت ریشه های دیرینه داشته ،وجنگ ها و ویرانی های کشور مان نتیجه همان اختلافات طبقه باسواد گشور است که در ویرانی مملکت به نمایش گذاشته شده ونواندیشان ما رابه مزدوری کشانده،اما انچه که مایه رسوائی ما درتاریخ شد هر گز بطور واقعبینانه وضاحت نگردید. به صراحت باید گفت که مابرای برائت خودمان حتی دین و اعتقاد مان را زیرسوال می بریم ،واین کار به دورازانصاف است ما به وضاحت باید از خداومردم افغانستان وشهدا انقلاب عذرخواهی کنیم ما خیانت کردیم ما به تعهدات خودمان عمل نکردیم من اول تر ازهمه خودم را میگویم بلی من درحد توان خودم به مسئولیت ایمانی خودم عمل نکردم ولی دیگران که درراس قدرت بودند مسئولیت مهم تر داشتند با افغانستان ومردم خویش خیانت کردند. دوجناح موئثر چپ و راست در ویرانی این کشور در بدنامی این ملت نقش کلیدی و اساسی داشتند.
محمدشاه بارز
شهر اکلند،نیوزیلند

>>>   خداوند نگهدارت جناب آقای ملک ستیز واقعآ که یک تحلیل گرچهره دست درسطح منطقه هستی ای کاش که مادیات پرستان رهنمائی عالمانه وعاقلانه شمارا ملاک عمل قراردهند درغیرآن همه اینها مثل نوشته روی یخ هستند که بارسیدن حرارت زوب میشوند خداوند دانشمندان راستین مثل شما را عزت بدهد.
فانی

>>>   ستیز صاحب دقیق گفته اند ارگ تشخص داده پلان کردند تا چوکی خیالی را بنام شان اعلان کنندتا بتوانند با پلانیکه در اینده دارند شخصیت کشی کنند در صورتیکه خود این بی شخصیت های در جامعه تجرید و پا در هوا استن این مسله را اقای امر الله صالح بداند

>>>   آقای ستیز دیدگاه شما کاملا درست است
امر الله صالح از نمونه های برجسته نسل جوان سیاسی میباشد که در صحنه های ملی و بین المللی در برابر نیرنگهای پاکستان استادگی و از خود یک شایستگی نبوغ سیاسی نشان داده است.من ترس دارم که جوان را در یکی از جلسات زهر ندهند و یا اینکه مانند جنرال صاحب داود زیر قالین ماین نفرش نسازند.حنیف اتمر و اکلیل حکیمی لغمانی بلاخره این نظام و این مردم را به ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟برابر و نابود می سازد.
زلگی از چهاراهی قمبر

>>>   بـــه فـایق :
مقصد تو از داخل شدن پیروزمندانه چورکان شان است ؟؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است