عبدالله فردی محافظه کار و ترسو می باشد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۱    ۱۳۹۶/۱/۱۲ کد خبر: 131134 منبع: پرینت

من به شدت از داکتر عبدالله نفرت پیدا کردم.

بخاطر اینکه او به خواست و ارزش های ما پشیزی اهمیت نداد که برایش رای دادیم و او را ترسو و محافظه کارترین شخصیت سیاسی یافتم که برای شاه حبیب الله کلکانی که حتی اشرف غنی صلاحیت را در این رابطه به او محول کرده بود و او از جایگاه قدرت پنجاه درصدی اش در حکومت وحدت مولی در کنار مردمش نایستاد و به اعزاز و خاکسپاری امیر حبیب الله خادم دین رسول الله قرار وعده هایش فرمانی صادر نکرد و ترسید.

حال موضوع ديورند که یک بحث داغ دیگری است که او به هیچ وجه نسبت ویژگی های چون محافظه کاری، ترس، بی اعتنایی در برابر مردم و عدم اراده اش برای حفظ هویت و ارزش ها که دارد، نمیتواند خود را به زحمت اندازد و به حقایق تکیه کند...

"فرزاد"


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نفرت از عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   این به همه معلوم است که ګلمرجان یک انسان خم چشم وبداخلاق است و به تاسف باید ګفت که میګویند مشت نمونه خروار است. ګلمرجان نماینده مردم. غیر افغانستانها است.

>>>   یک رئیس اجرائیه به مراسم یک دزد می خواهی بیاید؟؟؟ اگر اینطور باشد به مراسم حبیب استالفی هم باید میرفت ؟

>>>   اگر يك پشتون «افغان» حتا از روى احساسات هم پشتونستان خواهى كند، قابل درك است ، واما وقتى يك تاجيك، هزاره و ازبيك ، داغتر از افغان ها براى سرحد شكنى گلو پاره كنند، نمى شود آنرا درك كرد، اين گله نمى توانند عواقب خطرناك آنرا به غير پشتون ها درك كنند، براى يك لحظه فرض كنيد ، پشتونستان هم جز خاك فعلى افغانستان شد ، سرزمين كه اكثريت پشتونها «افغان» در آن زيست دارند ، در اين صورت غير پشتون ها ديگر نه در سياست اكثريت خواهند بود و نه هم در محاسبه ، آنگاه چه خواهد شد !!!! مگر اين كه جوالى گرى اكثريت را كنيد، گزينه ديگر نداريد و يا اين كه جدا شويد و كشور ديگر براى تان نام گذارى كنيد.

>>>   رحمکیان دروازی
از افغانستان که ما داریم می سوزیم بهتر است پشتونستانی داشته باشیم در همسایگی مان و ما هم از شر شان خلاص شویم

>>>   بهترين گذينه فقط تجزيه ميباشد

>>>   Zahir Ariaie
شمايى كه امروز از شناخت مرز ديورند هراس داريد و منتظر ايد تا وضعيت بگونه يى شود كه منافع تان در خطر نيفتد ويا ديگران اينكار را كنند، شما سياست مدار نه بلكه يك تجارت پيشه سياست هستيد كه روى امواج خلق شده يى بوجود أمده توسط زحمات ديگران سوار و بزدلانه سوء استفاده مى كنيد . ما خوب اين روز ها را به ياد خواهيم داشت كه كى ها در راستايى منافع مردم صادقانه قدم برمى دارند، كى ها شجاعت سياست گذارى و موقف گيرى را دارند، كى ها با با بازى روى منافع مردم و سياست هاى پوپلستى دنبال راه يابى در قدرت بودند، كى ها براى مردم ما جهت خوشنود ديگران دشمن تراشيدند، كى ها با هر تغير و تحول سياسى راه و روش عِوَض كردند؟! مردم نخواهند گذاشت تا تيكه داران و سود جويان مكار و فريب كار شب رفيق دزد و روز رفيق قافله همچنان بر گرده هاى مردم سوار و اداى سياست مدارى و مردم دارى كنند.

>>>   Asar Hakimi
دیورند مرز رسمی افغانستان و پاکستان است. هرگونه هیاهو و سرو صدا در نپذیرفتن آن بی هوده است. سیاست مدار با جسارت به این امر اذعان می کند، سیاست‌گر مصلحت‌جو در این مورد خاموش و پوپولیست و عوام‌فریب آن را قبول نمی‌کند.

>>>   این واقعیت را باید پذیرفت و به این سرطان نقطه پایان باید گذاشت
با وجود این همه ضعف در رهبری داکتر صاحب عبدالله ،
جسارت بزرگی به خرچ داده است !

>>>   ari
زمانی پا یا دست انسان دچار بیماری بی درمان میشه ، باید برای نجات زندگی خود برید . پس برای نجات هویت ورجاوند این سرزمین کهن یک مشت رهبران خود فروخته و بازرگانان هویت مانند عبدالله عبدالله ، قانونی ،بسم الله خان ، الماس خان ،صالح خان این دژگان دون که پیوندی خانوادگی ژرف با افغان ذلتی های پا برهنه نیز دارند ، باید دادگاه دمنی بشن .

>>>   لطیف پدرام:
دیورند مرز رسمی و بین المللی افغانستان و پاکستان است، هرگونه سر و صدا در باره دیورند مصرف داخلی دارد.

>>>   عبدالمنان دهزاد
دیورند مرز رسمی و بین المللی افغانستان است. دعوا بر سر این مرز ریشۀ قومی و قبیله‌یی دارد

>>>   كليم الله همسخن
پشتون پاکستانی را به دار بیاویزی از پاکستانی بودنش انکار نمی کند. سال هاست در خدمت دولت پاکستان قرار دارند و پشتون افغانستانی را انتحار می کنند و انتحاری تربیه می کنند. اما، پشتون افغانستانی همان عاشق یک طرفه است

>>>   حق كاملن با دكتر پدرام است .

>>>   Aminagha Naimi
شما که همیشه معامله کردید مشکل نیست پدرام ازجمله فرزندان راستین این مرز بوم است بلی خط دیورند یک مرز شناخته شده بین المللی است وهیچ کس از آن چشم پوشی کده نمیتواند شما خاینین همیشه معامله کردید وسند همین مرز هم بابه های شما امضا کردن نه پدرام .

>>>   ﭘﺸﺘﻮﻥ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻨﻄﺮﻑ ﺩﯾﻮﺭﻧﺪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ . ﻣﺎ ﮐﯽ ﺍﺯ ﭘﺸﺘﻮﻥ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻨﻄﺮﻑ ﺩﯾﻮﺭﻧﺪ ﺧﯿﺮ ﺩﯾﺪﯾﻢ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻢ ﺑﯿﺎﯾﻨﺪ؟؟ ﻧﻤﯿﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺗﺮﻭﺭﺳﺖ ﻫﺎ ﻭ ﻃﺎﻟﺐ ﻫﺎ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺷﻮﺩ

>>>   فرجاد هروی
اگر مرز به رسمیت نمی شناسید پس بدون پاسپورت می توانید عبور کنید؟ چه کسی قبول کند چه نه کند داستان مرز دیورند تمام شده است این مرز بین‌المللی ورسمی است

>>>   سید عسی هاشمی
دیورند یک امضاکارداشت که امیرعبدالرحمن خان خاک فروش امضاکرد دگه امضانمیخواهد .دیورند مرز شناخته شده است

>>>   Mateen Qaium
فعلا ما لوگر . ننگرهار. خوست.. پکتیا.. پکتیکا را نیز از دست دادیم. در بیشتر ولایات ما کلدار می چلد دعوای مرز دیورند یک احمقی بیش نیست.. دیورند چند صد سال می شود مرز رسمی است که در آرشیف بین المللی ثبت شده است

>>>   Jan Ali
الهی که باگفتن چنین واقعیت هزاران سال زنده باشی جناب پدرام. اینکه طعم حقیقت بکام یکعده که پدران شان خاک را فروخته ودر حضور سازمان ملل سند فروش را امضا کرده کرده تلخ است حرف جداست!!!

>>>   فرجاد هروی
خط دیورند را حاکمان افغان (پشتون) سده ها پیشن به رسمیت شناخته اند امروز این مرز بین دوکشور است چه کسی بخواهد وچه کسی نخواهد این معضل تمام شده است نه حاکمان افغانستان توانی تصرف مناطق از دست رفته دارند ونه هم مردمان آن سوی مرز تمایل پیوستن به افغانستان دارند.... بهتره است کسانیکه داعیه پیوستن آن مناطق دارند تمام نیرو شان را برای نگهداری همین جغرافیا کنونی کنند

>>>   ظهور زامیاد
من تمام دیدگاه‌ها پای سخنِ آقای پدرام را خواندم. در میان این جمع یک افغان( پشتون) با منطق ندیدم. اصلن اینان نه دانش دارند و انسانیت را می‌دانند. من نمی دانم چرا در 260 سال هنوز از انسانیت چیزی یاد نگرفته‌اند.
آقایان!
بروید کتاب بخوانید، تاریخ بخوانید ببینید کی هستید! بجای این همه فریاد بی‌جا و احمقانه کمی منطقی باشید. تاریخ کشور را بخوانید، اگر تاریخ نمی‌خوانید اندکی تفکر کنید!
در نهایت از شما جمع که اصلن نه منطق را می‌پذیرید و نه هم تاریخ و انسانیت را، هیچ چیز درست نمی‌شود. وقتی از تاریخ خود چیزی نمی‌دانید، روده درازی نکنید. این همه سخن بی‌جا و نادرست و من در آوردی که نه عقل می‌پذیرد و نه تاریخ این سرزمین.
دیورند خط رسمی میان دو کشور است و سند رسمی این خط در سازمان ملل است. هیچ کسی حق ندارد که خط دیورند را قبول نکند، چون دست شما نیست. در دنیا یک نهاد به نام سازمان ملل است که اسناد مرزی و... میان کشورها در آنجا ثبت می باشد. اگر می توانید بروید دعوا باز کنید، براساس سند موجود شما را کسی دو پل نمی‌خورد.
چون دیورند خط رسمی میان افغانستان و پاکستان شناخته شده است، و این یک حقیقت انکار ناپذیر است.

>>>   Toorazadah
این یک حقیقت تلخ است، هرکس گفته نمیتواند و گفتن آن وجدان میخواهد.
کسانی که ادعای دیورند طلبی دارند مگر نمیدانند که پاکستانی ها با استخدام هزاران نوکر در چهاردره، بغلان بدخشان و غیره..... حاکمیت دارند.
با اینهایش چه کردید که دیورند از شما باشد؟

>>>   Kerami
آقای پدرام بدون شک درست میگوید. خط دیورند یک خط سرحدی رسمی بین افغانستان و پاکستان میباشد.
اگر. آنعده افغانستانی هاًیکه آنرا منحیث خط رسمی سرحدی قبول ندارند، مرد شوند از دل وجان ترقی و پیشرفت افغانستانرا در اولیت کار وباور خود قرار دهند تا افغانستانرا به سطح پاکستان برسانند و آنوقت است که میتوانند مردم آنطرف سرحد را تشویق نمایند که به بغاوت دست بزنند و الحاق خودرا به افغانستان اعلان نمایند. اگر این کار ممکن نباشد، دعوای عدم رسمیت دیورند جز فاحشه گری سیاسی چیز دیگری تعبیر شده نمیتواند.

>>>   دكتر پدرام به حق اين را بيان مى كند؛
مرز دیورند، مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان است، رهبران حکومت و حتا آنانی که ادعای پشاورخواهی و پشتونستانی‌خواهی دارند، بر این مسأله آگاه اند.
در ادعای ارضی دیورند هیچ دلیلی وجود ندارد وحکومت در این مورد مدرکی در دست نداشته و تبلیغات دروغ می‌کند و این تبلیغات هم تنها مصرف داخلی دارد.

>>>   مرز دیورند یک مرز مقدس و غیر قابل تغییر است و منافع ملی افغانستان حکم می کند که دولت های این کشور دیگر بازی به نام دیورند را خاتمه بدهند و برای ساختن دولت ملی در حدود جغرافیای کنونی تلاش کنند و بیش ازین افغانستان را قربانی بازی های لجوجانه شان نکنند.
نخبگان شمال باید بجای دشمنی با پاکستان و تبدیل شدن به ابزار ناسیونالست های کاذب پشتونیزم باید در جستجوی احیای روابط تاریخی، فرهنگی و زبانی و جغرافیایی با ایران و کشور های آسیای میانه شوند تا توازن قدرت ، فرهنگ، هویت و جمعیت را در افغانستان کنند.
در اخیر جای دارد از امیر عبدالحمن خان و سیر تیمور دیورند سپاسگذاری نمود که معاهده دیورند را امضا کردند و میان هندوکش نمادی از عظمت و سربلندی و سلیمان افغان نمادی از جهالت، انتحار ، انفجار و ویرانگری مرز مقدس ایجاد کرند. و حالا دین نسل کنونی و آینده است که از مرز های کشور بویژه مرز مقدس دیورند در برابر تروریستها، قاچاقچیان مرزی و عبور و مرور غیر قانونی حراست و دفاع کنند.

>>>   خط دیورند، مرزبین المللی شناخته شده میان افغانستان و پاکستان است. دندوره های به رسمیت نشناختن این خط به مقصد کاسبی و سوء استفاده های قومی در افغانستان صورت می گیرد. مردم این همه این را می دانستند اما شخصیت های سیاسی شهامت اظهار آن را نداشتند. داکتر لطیف پدرام این تابو را شکست!
یکی از هموطنان- محمد یاسینی زاد" نوشت:
"تابو شکنی پدرام در مورد شناسایی خط مرزی دیورند ستودنیست
باید بطور گسترده مورد حمایت قرار گیرد تا این زخم ناسور از بدن مردم افغانستان مداوا شود و یک عده ناسیونالیست های پشتون را که از خط مرزی دیورند برای شان حکم گاو شیری را ساخته اند به حاشیه رانده شوند
مهم نیست از عبدالله حمایت میکنید یا استاد عطا و یا هم طرفدار پدرام هستید اما از این آواز پدرام بطور همه جانبه حمایت کنید."
حقیقت همین است. نباید منطق و اراده و ایمان تان را در گرو اشخاص بگذارید. باید دیدگاهها و مواضع مورد تایید و رد قرار گیرد نه افراد.

>>>   خودشان بار ها وطن را فروختند، دار و ندار افغانستان را در زمان مجاهدین و طالبان از طریق همین مرز دیورند به پاکستان قاچاق کردند، امروز در برابر دولت مشروع و منتخب افغانستان جنگ میکنند، سرباز و پلیس را میکشند، انتحار و انفجار انجام میدهند، اشکالی ندارد!
اما پدرام که هیچ کاری نکرده, جز اینکه اعلام کرده مرز رسمی میان دو کشور را برسمیت میشناسد، از نظر آنها وطنفروش است!
....این انصاف شما... کثیف و پلید مزدور روی زمین!.
زنده باد خراسان زمین زنده باد پدرام صیب.
(دره ئی

>>>   داكتر لطيف پدرام از معدود سياست گرانِ كشور است كه به صراحت، جسارتِ بيانِ مهم ترين موارد را دارد. او مثل طاهر بدخشي به راه حل هاي بنيادين مي پردازد. بدبختانه اكثر سياسيون ما پس از بُن هيچ برنامه و طرحي براي گذار از بن بست اجتماعي افغانستان نداشتند، اما آقاي پدرام از طريق حزب كنگره ملي با برنامه هاي راه گشا و با درك و مطالعه ي ژرف از جامعه اي افغانستان، وارد كارزار سياست شد. پدرام امروز به مهمترين معضل، (مرز ديورند) انگشتِ فشار گذاشت. بدون شك يكي از مهم ترين علتِ بحرانِ كشور بر مي گردد به ماجراي مرز ديورند كه سالهاست افغانستان ازين ناحيه قرباني مي پردازد. اما متاسفانه سياسيون ديگر به اين مسله جسارتِ برخورد را نداشته اند و از كنار اين «مسله» تعيين كننده عامدانه بي تفاوت گذشته اند. جسارت و شجاعتِ بيانِ انديشه و راهكار در سياست از عمده ترين ويژه گي اي است كه در وجود كمتر سياست گران ديده مي شود. ما نياز داريم تا حرف و حساب مان را روشن و شجاعانه بيان كنيم و براي تحقق آن مبارزه كنيم. كنش هاي عوام فريبانه و لفافه گويي با كُلي گويي در جامعه اي افغانستان ره به جاي نمي رساند. من از بابت موضع گيري صريح و روشنِ اخير داكتر پدرام جدن حمايت مي كنم و از ساير سياسيون نيز مي خواهم روي اين مسله تامل نمايند و به جاي سياست هاي بي اساس و منفعل، به اين مسله ي ريشه يي متمركز گردند.
هارون معترف


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است