تکنولوژی، بدون اصلاحات در انتخابات کافی نیست
خواست مردم این نیست که از طریق تکنالوژی رای دهند، چرا که مشکل انتخابات اصلا این نیست. بلکه مشکل انتخابات عدم وجود اصلاحات بنیادین انتخاباتی است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۹    ۱۳۹۶/۱/۱۲ کد خبر: 131135 منبع: پرینت

از سرنوشت برگزاری انتخابات هنوز هم خبری نیست. عدم مشخص شدن زمان دقیق برگزاری انتخابات پارلمانی میزان حرکت های فراقانونی را در افغانستان با گذشت هر روز بیشتر می سازد. در تازه ترین مورد، رییس جمهور غنی گفته است که انتخابات پارلمانی با تکنالوژی جدید برگزار خواهدشد. اشرف غنی تاکید می کند که مردم خواهان برگزاری انتخابات بهتر و شفاف در افغانستان است و حکومت شفافیت را از طریق تکنولوژی جدید در انتخابات تامین خواهد کرد. اما آیا واقعا تکنالوژی جدید، راهی برای شفافیت است و یاهم ترفندی برای وقت کشی است؟ با توجه به ذهنیت سران حکومت وحدت ملی، آیا اراده جدی برای برگزاری انتخابات پارلمانی موجود است؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد نعیم اصغری، مسوول برنامه های فیفا در برنامه «بازنگاه» گفت: در انتخابات گذشته یک بخش تقلب در مرحله های مختلف رای دهی صورت گرفت و یک بخش دیگر آن، در بخشی که تکنالوژی استفاده می شد و مرکز جمع آوری و شمارش آرا بود انجام شد. از این موضوع نتیجه می گیریم که تکنولوژی نمی تواند پروسه انتخابات را شفاف بسازد. واضخ است که ما از پروسه تکنالوژی می توانیم برای سرعت بخشیدن به پروسه استفاده کنیم و این تکنالوژی می تواند بخشی از انتخابات را سهل کند اما مشکل انتخابات استفاده یا عدم استفاده از تکنالوژی نیست.

وی، در خصوص استفاده از تکنولوژی در قسمت رای دهی انتخابات ابراز داشت: ما می توانیم تکنولوژی را در قسمت تهیه لیست رای دهنده ها از طریق بایو متریک که لیست رای دهنده های ما در سرتاسر کشور به طور واقعی معلوم استفاده کنیم. و یا اینکه می شود ما شمارش آرا یا تبدیل کردن آرا به نتیجه این پروسه را از طریق استفاده تکنالوژی، در حوزه های کوچک بررسی کنیم. چرا که به این طریق می توانیم از نفوذ سیاسیون در دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات جلوگیری کنیم. این راه هایی است که ما می توانیم تکنالوژی را از آن طریق استفاده کنیم. اگر ما با این هدف تکنولوژی را استفاده کنیم که بخواهیم رای دهی را با آن انجام دهیم، به خطا رفته ایم.

اصغری، معتقد است خواست مردم افغانستان ایجاد اصلاحات بنیادی در روند انتخابات است و افزود: ماده 33 قانون اساسی می گوید که شهروندان کشور به عنوان رای دهنده و کاندید می توانند در افغانستان در انتخابات اشتراک کنند. پس بازیگران اصلی در انتخابات مردم افغانستان هستند و مالک پروسه، آنها هستند بنابراین ما باید خواست مردم را در نظر بگیریم و خواست مردم این نیست که از طریق تکنالوژی رای دهند. چرا که مشکل انتخابات اصلا این نیست بلکه اصلاحات بنیادین انتخاباتی است. در حالیکه تا کنون اصلاحاتی در روند انتخابات نیامده است. وقتی رهبران حکومت وحدت ملی نتوانستند به این تعهدات خود عمل کنند، سعی می کنند که وقت کشی نمایند. همچنین سال ها بر سر یک واژه در شناسنامه های الکترونیکی بحث شده است اما دوباره آن بحث ها را احیا کرده است و این خود بسیار زمانگیر است.

مسوول برنامه های فیفا، دخالت رهبران در کار انتخابات را جایز نمی داند و می گوید: رهبران حکومت وحدت ملی گفته اند که در زودترین فرصت انتخابات برگزار می کنند اما،صلاحیت قانونی تاریخ انتخابات، متعلق به کمیسیون انتخابات است نه متعلق به رهبران حکومت وحدت ملی. چراکه کمیسیون انتخابات با درنظر داشت تحلیل اوضاع، چه از لحاظ بشری و منابع مالی و از لحاظ ظرفیت های کمیسیون و از لحاظ فرصت هایی که برای برگزاری یک انتخابات خوب نیاز است، زمان انتخابات را بررسی می کند و همچنین در هماهنگی با نهادهای مربوطه باید تصمیم بگیرد.

وی افزود: تا جایی که ما می دانیم کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات در سال 96 آماده نیست. بلکه در طرحی که اعضای آن به حکومت پیشکش کرده بودند انتخابات را در سال 97 را پیش بینی کرده اند تا آمادگی های خود را داشته باشند اما از جانب حکومت بر آنها فشار وارد شده است تا در سال 96 آن را برگزار کنند و این نوعی دخالت در کار کمیسیون انتخابات است. اما اینکه انتخابات در سال 96 برگزار شود یا 97 فرقی نمی کند بلکه مهم این است که انتخابات همراه با اصلاحات انجام شود، بدون انجام اصلاحات ما هر گاه که به سوی انتخابات رویم، به مردم افغانستان جفا کرده ایم. چرا که دوباره با خلاهای قبلی برگزار می شود و نتیجه خوبی نخواهد داشت.

اصغری، استفاده از تکنالوژی در رای دهی را مناسب برای شرایط افغانستان نمی داند و می گوید: در حال حاضر شرایط استفاده از تکنالوژی برای رای دهی در افغانستان وجود ندارد. چرا که برای مردم هنوز اعتماد استفاده از تکنالوژی ایجاد نشده است. هند با وجود اینکه کشوری بسیار پیشرفته است، در این اواخر شروع به استفاده از تکنالوژی کرده است چرا که به گفته رهبرانشان ابتدا اعتماد مردم را جلب کرده اند سپس از آن استفاده کرده اند. حالا اگر در افغانستان اعتماد مردم به تکنالوژی هم از دست برود دیگر هیچ گزینه دیگری نداریم. بنابراین برای داشتن انتخاباتی شفاف باید قدم به قدم پیش رفت و استفاده از این گزینه جدید را برای انتخابات های بعدی واگذار کرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است