عبدالله به دلیل ترسو بودنش حرف خود را تکذیب کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۹    ۱۳۹۶/۱/۱۲ کد خبر: 131140 منبع: پرینت

شاه جی فريد، يک عضو مقام پاكستانى كه در جشن نوروز به افغانستان آمده بود، از قول داكتر عبدالله افشا كرده كه رييس اجرایی مرز ديورند را به رسميت می شناسد.

اين خبر زمانی كه در شبكه های اجتماعی و رسانه ها داغ تر شد، يكی از سخنگويان قصر سپيدار به رسانه ها خبر را تكذيب نمود و تصريح كردند كه داكتر عبدالله با هيچ نماينده پاكستانى روی مساله ديورند صحبتی نداشته است اما شناختی كه من از طبع سياسی عبدالله دارم، باور دارم كه او در مورد ديورند به آن نماينده پاكستان مبنی بر پذيرش رسمی مرز سخن گفته است.

ولی زمانی كه اين مسله جنجالی، رسانه ای شد، زير تاثير تبليغات قرار گرفت و در پی انكار آن برآمد. عبدالله آدم به شدت محافظه كار و كم جرات است. در موضوع های مهم و حساس، آقای عبدالله سعی كرده پايش دخيل نشود يا نمی خواهد عامل يک رويداد درشت و خبرساز گردد. او در هر كار نگران پيامد و برآيند می باشد و از نتيجه ای نامعلوم هراس دارد.

در انتخابات 93 او كه پيروز قطعی انتخابات بود، در حالیكه سران كمپ «اصلاحات و همگرایی» در واكنش به تقلب های گسترده رقيب، فيصله نمودند كه در خيمه لويه جرگه، داكتر عبدالله حكومت خود را اعلام كند، او در دقيقه 90 خلاف تصميم جمع، از اعلام حكومت خود اجتناب نمود و زير تاثير پيامد و ريسک موضوع رفت.

در مورد اعزاز و خاکسپاری پيكر امير حبيب الله كلكانی نيز در طول 6 ماه كمپاين كميسيون خاكسپاری، داكتر عبدالله در چندين جلسه، صريحا هم به كميسيون و هم در سخنرانی هايش، بيان كرده بود كه از خاكسپاری رسمی حمايت می كند و وعده صدور فرمان را از آدرس رياست اجرايی داده بود اما در فرجام امر از صدور فرمان خودداری كرد و زير تاثير پيامد آن رفت.

هرچند گفته می شود حكم فرمان خاكسپاری را به طور مخفی يک روز قبل از خاكسپاری به فرمانده امان الله گذرد تسليم داده بود ولی هيچگاه آن فرمان آفتابی نشد. بنابراین در خصوص ديورند هم باور ما بر اين است كه عبدالله در حضور نماينده پاكستان به رسميت مرز سخن گفته، اما چون آدم محافظه كار است و جسارت سياسی ندارد، حرفش را تكذيب كرده تا برايش مشكلی ايجاد نشود.

هارون معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   منهم اعتراف میکنم که حتما گفته است مابا دیورند مشکلی نداریم مشکل ما با گـژدم بلخ است که یک روز به رئیس جمهور اخطار میدهد فردا با او شراب می نوشد

>>>   اگر رئیس جمهوربداند که چنین حرفی گفته سهمیه اش رابه ده فیصد تنزیل میدهد

>>>   جواسیس منطقه و دشمنان افغانستان از همه جا به شور آمده اند تا قلمرو افغانستان را که حیثیت ناموس این مملکت را دارد به جنرالان پاکستانی بفروشند!!!!

>>>   هر حرف از خود جای وهر نکته مکانی دراد.
در این مورد حرف زدن احتیاط زیاد کار دارد.

>>>   رحمکیان دروازی
از افغانستان که ما داریم می سوزیم بهتر است پشتونستانی داشته باشیم در همسایگی مان و ما هم از شر شان خلاص شویم

>>>   بهترين گذينه فقط تجزيه ميباشد

>>>   Zahir Ariaie
شمايى كه امروز از شناخت مرز ديورند هراس داريد و منتظر ايد تا وضعيت بگونه يى شود كه منافع تان در خطر نيفتد ويا ديگران اينكار را كنند، شما سياست مدار نه بلكه يك تجارت پيشه سياست هستيد كه روى امواج خلق شده يى بوجود أمده توسط زحمات ديگران سوار و بزدلانه سوء استفاده مى كنيد . ما خوب اين روز ها را به ياد خواهيم داشت كه كى ها در راستايى منافع مردم صادقانه قدم برمى دارند، كى ها شجاعت سياست گذارى و موقف گيرى را دارند، كى ها با با بازى روى منافع مردم و سياست هاى پوپلستى دنبال راه يابى در قدرت بودند، كى ها براى مردم ما جهت خوشنود ديگران دشمن تراشيدند، كى ها با هر تغير و تحول سياسى راه و روش عِوَض كردند؟! مردم نخواهند گذاشت تا تيكه داران و سود جويان مكار و فريب كار شب رفيق دزد و روز رفيق قافله همچنان بر گرده هاى مردم سوار و اداى سياست مدارى و مردم دارى كنند.

>>>   Asar Hakimi
دیورند مرز رسمی افغانستان و پاکستان است. هرگونه هیاهو و سرو صدا در نپذیرفتن آن بی هوده است. سیاست مدار با جسارت به این امر اذعان می کند، سیاست‌گر مصلحت‌جو در این مورد خاموش و پوپولیست و عوام‌فریب آن را قبول نمی‌کند.

>>>   این واقعیت را باید پذیرفت و به این سرطان نقطه پایان باید گذاشت
با وجود این همه ضعف در رهبری داکتر صاحب عبدالله ،
جسارت بزرگی به خرچ داده است !

>>>   ari
زمانی پا یا دست انسان دچار بیماری بی درمان میشه ، باید برای نجات زندگی خود برید . پس برای نجات هویت ورجاوند این سرزمین کهن یک مشت رهبران خود فروخته و بازرگانان هویت مانند عبدالله عبدالله ، قانونی ،بسم الله خان ، الماس خان ،صالح خان این دژگان دون که پیوندی خانوادگی ژرف با افغان ذلتی های پا برهنه نیز دارند ، باید دادگاه دمنی بشن .

>>>   بايد ديورند مرز رسمي شناخته شود، حكومت هاي گذشته ما، ملل متحد، أمريكا و انگليس همه اين مرز را قبول دارند، تنها چند افغان ملتي نوكر هند اين دغدغه را كه گويا اين مرز مورد قبول افغانها نيست براه مياندازند، غافل إز اينكه اگر نظر خواهي إز مردم در طرف شود حتي مردم مركز هم به پاكستانى شدن شايد رضايت نشان دهند.

>>>   لطیف پدرام:
دیورند مرز رسمی و بین المللی افغانستان و پاکستان است، هرگونه سر و صدا در باره دیورند مصرف داخلی دارد.

>>>   عبدالمنان دهزاد
دیورند مرز رسمی و بین المللی افغانستان است. دعوا بر سر این مرز ریشۀ قومی و قبیله‌یی دارد

>>>   كليم الله همسخن
پشتون پاکستانی را به دار بیاویزی از پاکستانی بودنش انکار نمی کند. سال هاست در خدمت دولت پاکستان قرار دارند و پشتون افغانستانی را انتحار می کنند و انتحاری تربیه می کنند. اما، پشتون افغانستانی همان عاشق یک طرفه است

>>>   حق كاملن با دكتر پدرام است .

>>>   Yasinizad
شجاعت پدرام در تابو شکنی امروزیش ستودنیست باید حمایت شود

>>>   Aminagha Naimi
شما که همیشه معامله کردید مشکل نیست پدرام ازجمله فرزندان راستین این مرز بوم است بلی خط دیورند یک مرز شناخته شده بین المللی است وهیچ کس از آن چشم پوشی کده نمیتواند شما خاینین همیشه معامله کردید وسند همین مرز هم بابه های شما امضا کردن نه پدرام .

>>>   ﭘﺸﺘﻮﻥ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻨﻄﺮﻑ ﺩﯾﻮﺭﻧﺪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ . ﻣﺎ ﮐﯽ ﺍﺯ ﭘﺸﺘﻮﻥ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻨﻄﺮﻑ ﺩﯾﻮﺭﻧﺪ ﺧﯿﺮ ﺩﯾﺪﯾﻢ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻢ ﺑﯿﺎﯾﻨﺪ؟؟ ﻧﻤﯿﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺗﺮﻭﺭﺳﺖ ﻫﺎ ﻭ ﻃﺎﻟﺐ ﻫﺎ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺷﻮﺩ

>>>   سید عسی هاشمی
دیورند یک امضاکارداشت که امیرعبدالرحمن خان خاک فروش امضاکرد دگه امضانمیخواهد .دیورند مرز شناخته شده است

>>>   از بابه وبابه كلانت. واز اودر اودر واودر زاده هايت معلومات تان را كاميل سازيد كه خط ديورند ويامرز دوكشور ويامعامله وتفاهم كه درزمانش صورت گرفت توسط كدام يكى از زمامداران وقت به امضا رسيده خير وخلاص همين حالا هم سرنوشت تان را پاكستان تعيين ميكند اين همه عوام فريبى تابكى

>>>   نوکر پاکستان هستید از احمد شاه بابا تا غنی

>>>   Enayet Azizi
نوکر شما هستن که ۱۲۰ سال پیش وطن خود را فروختین حالا میخواهین بخاطر افزایش نفوذ خود دیگر ملیت های افغانستان را قریانی خیانت خود کنید

>>>   شفیق الله پارسا
از عبدالرحمن تا داکتر نجیب همه این شاهان خط دیورند را به رسمیت شناخته اند و در پای ورق امضا کرده اند

>>>   ظهور زامیاد
من تمام دیدگاه‌ها پای سخنِ آقای پدرام را خواندم. در میان این جمع یک افغان( پشتون) با منطق ندیدم. اصلن اینان نه دانش دارند و انسانیت را می‌دانند. من نمی دانم چرا در 260 سال هنوز از انسانیت چیزی یاد نگرفته‌اند.
آقایان!
بروید کتاب بخوانید، تاریخ بخوانید ببینید کی هستید! بجای این همه فریاد بی‌جا و احمقانه کمی منطقی باشید. تاریخ کشور را بخوانید، اگر تاریخ نمی‌خوانید اندکی تفکر کنید!
در نهایت از شما جمع که اصلن نه منطق را می‌پذیرید و نه هم تاریخ و انسانیت را، هیچ چیز درست نمی‌شود. وقتی از تاریخ خود چیزی نمی‌دانید، روده درازی نکنید. این همه سخن بی‌جا و نادرست و من در آوردی که نه عقل می‌پذیرد و نه تاریخ این سرزمین.
دیورند خط رسمی میان دو کشور است و سند رسمی این خط در سازمان ملل است. هیچ کسی حق ندارد که خط دیورند را قبول نکند، چون دست شما نیست. در دنیا یک نهاد به نام سازمان ملل است که اسناد مرزی و... میان کشورها در آنجا ثبت می باشد. اگر می توانید بروید دعوا باز کنید، براساس سند موجود شما را کسی دو پل نمی‌خورد.
چون دیورند خط رسمی میان افغانستان و پاکستان شناخته شده است، و این یک حقیقت انکار ناپذیر است.

>>>   Yasinizad
پشتونوالی نه دین دارد نه وجدان فقط اطاعت کورکورانه میطلبد
شجاعت پدرام در تابو شکنی امروزیش ستودنیست باید حمایت شود

>>>   Toorazadah
این یک حقیقت تلخ است، هرکس گفته نمیتواند و گفتن آن وجدان میخواهد.
کسانی که ادعای دیورند طلبی دارند مگر نمیدانند که پاکستانی ها با استخدام هزاران نوکر در چهاردره، بغلان بدخشان و غیره..... حاکمیت دارند.
با اینهایش چه کردید که دیورند از شما باشد؟

>>>   Kerami
آقای پدرام بدون شک درست میگوید. خط دیورند یک خط سرحدی رسمی بین افغانستان و پاکستان میباشد.
اگر. آنعده افغانستانی هاًیکه آنرا منحیث خط رسمی سرحدی قبول ندارند، مرد شوند از دل وجان ترقی و پیشرفت افغانستانرا در اولیت کار وباور خود قرار دهند تا افغانستانرا به سطح پاکستان برسانند و آنوقت است که میتوانند مردم آنطرف سرحد را تشویق نمایند که به بغاوت دست بزنند و الحاق خودرا به افغانستان اعلان نمایند. اگر این کار ممکن نباشد، دعوای عدم رسمیت دیورند جز فاحشه گری سیاسی چیز دیگری تعبیر شده نمیتواند.

>>>   Zada
ما نمیفهمم که قبیله چی رقم منطق داره آز دوکاندا هم که مال راه بخری پشیمان شوی برایت هزینه داره حالا پاکستان هم میگه مرز را به رسمیت بشناس تا سیاست خارجی را به ما بسپار که قبیله هیچ کدام را قبول ندارن واقعا درد آور است این وضیعت فلاکت بار

>>>   خطاب به لروبردوست ها
بنام لروبر آمد برشان جای دادین برادر وقوم خواندینش
حالا همان ها داعش شده بالای مال وناموستان تجاوز داره
جلوش را بگیرین
ولسوالی وهای سرحدی ننگرهار وکنر ودیگر ولایت ها را دریابید
فقط گپ های کلان کلان را یاد دارید .
بس
دیورند را ام پدرتان امضا کرده بود نه پدرم ویاکسی دیگری

>>>   پشتونستان خاک پنجا میلیون پشتون های آنطرف دیورند و اینطرف دیورند است خود پشتون ها تصمیم می گیرند نی پدرام ترکمن و عبدالله تاجک و دوستم ازبک و هزاره منگولی. این قضیه مربوط پشتون ها هست نه مهاجر

>>>   دوستان گرامی با گذاشتن تصویر پدرام در پروفایل هایتان از این بزرگمرد تاریخ پشتیبانی کنید.

>>>   مرز دیورند یک مرز مقدس و غیر قابل تغییر است و منافع ملی افغانستان حکم می کند که دولت های این کشور دیگر بازی به نام دیورند را خاتمه بدهند و برای ساختن دولت ملی در حدود جغرافیای کنونی تلاش کنند و بیش ازین افغانستان را قربانی بازی های لجوجانه شان نکنند.
نخبگان شمال باید بجای دشمنی با پاکستان و تبدیل شدن به ابزار ناسیونالست های کاذب پشتونیزم باید در جستجوی احیای روابط تاریخی، فرهنگی و زبانی و جغرافیایی با ایران و کشور های آسیای میانه شوند تا توازن قدرت ، فرهنگ، هویت و جمعیت را در افغانستان کنند.
در اخیر جای دارد از امیر عبدالحمن خان و سیر تیمور دیورند سپاسگذاری نمود که معاهده دیورند را امضا کردند و میان هندوکش نمادی از عظمت و سربلندی و سلیمان افغان نمادی از جهالت، انتحار ، انفجار و ویرانگری مرز مقدس ایجاد کرند. و حالا دین نسل کنونی و آینده است که از مرز های کشور بویژه مرز مقدس دیورند در برابر تروریستها، قاچاقچیان مرزی و عبور و مرور غیر قانونی حراست و دفاع کنند.

>>>   خط دیورند، مرزبین المللی شناخته شده میان افغانستان و پاکستان است. دندوره های به رسمیت نشناختن این خط به مقصد کاسبی و سوء استفاده های قومی در افغانستان صورت می گیرد. مردم این همه این را می دانستند اما شخصیت های سیاسی شهامت اظهار آن را نداشتند. داکتر لطیف پدرام این تابو را شکست!
یکی از هموطنان- محمد یاسینی زاد" نوشت:
"تابو شکنی پدرام در مورد شناسایی خط مرزی دیورند ستودنیست
باید بطور گسترده مورد حمایت قرار گیرد تا این زخم ناسور از بدن مردم افغانستان مداوا شود و یک عده ناسیونالیست های پشتون را که از خط مرزی دیورند برای شان حکم گاو شیری را ساخته اند به حاشیه رانده شوند
مهم نیست از عبدالله حمایت میکنید یا استاد عطا و یا هم طرفدار پدرام هستید اما از این آواز پدرام بطور همه جانبه حمایت کنید."
حقیقت همین است. نباید منطق و اراده و ایمان تان را در گرو اشخاص بگذارید. باید دیدگاهها و مواضع مورد تایید و رد قرار گیرد نه افراد.

>>>   Abdul Ali Faiq
به هفت پشت ات درود مسعود سترگ!!
يك پرسش مركزي:
چرا پيروان احمد شاه مسعود(رح) اين سخنان گُهربار وي را تا اكنون عملي نكرده اند و بر عكس آن عمل نموده اند؟
احمد شاه مسعود مسائل قومي، هويتي، مليتي، جغرافيايي و آديولوجيك را نغزگونه مطرح نموده است و اكنون هيچ كس حتي جرأت تاجيك گفتن را ندارند و به همين دليل همه شان اكنون در حالت ذلت دست و پنجه نرم دارند. !
...كسانيكه نمك مسعود را خوردنند و نمك دان وي را شكستانند.

>>>   تناقض؛
خط دیورند ننگین‌ و اما عبدالرّحمّن‌خان همچنان قهرمان‌!!!😆
" ن اخلاقى"

>>>   شاهجی فرید مانند دیگر مقامات پاکستانی در شایع پردازی و دروغ و بهتان واتهام بستن بدیگران بخاطر منافع خودشان کمتر از انگلیس ها نیستند و به یقین گفته میتوانم که این شاه جی دروغگو این دروغ خود را بدو دلیل در مورد داکتر عبدالله بسته یکی اینکه تایید از خط دیورند و دیگر اینکه نفاق افگنی بین رهبران سیاسی دولت که یکی از خواستهای پاکستان تفرقه اندازی درین کشور است چتلستانی ها اگر مقامات انها است ویا مفتی های .... و ....کار شان بهر وسیله ممکنه که در اختیار شان باشد برای جنگ اندازی و تفرقه افگنی درین کشور از هیچ چیزی مصایقه و دریغ نکرده اند و نمیکنند فلهذا این ادعای دروغین شاه جی اتهام بستن به داکتر عبدالله ریس اجرایی دوام منافقت ها و درز اندازی های پاکستان چیزی دیگری نیست و ارزش هم ندارد طرف قبول ما رد این اتهام دروغ مقام پاکستانی توط معاون سخنگوی ریاست اجرایی کاملا مشهود و قبول همه ماست .

>>>   منطق إنسانى هميشه پيروز است مگر اينكه إنسان خود قصداً بى منطقى اختيار كند. در قضيه ديورند اين قضيه به وضاحت ديده ميشود. عده يى هم داراى منطق اند ولى منتظر اند انهايكه بى منطقى اختيار كرده اند براى شان تصميم بگيرند و اين مانند ان است كه يك إنسان با تمام عقل و دانش ، خود را در گرو ديگران بگذارد.

>>>   مرز دیورند مرز رسمی و بین المللی است، هر کس آن را قبول ندارد، نتیجه ...اوست.

>>>   خودشان بار ها وطن را فروختند، دار و ندار افغانستان را در زمان مجاهدین و طالبان از طریق همین مرز دیورند به پاکستان قاچاق کردند، امروز در برابر دولت مشروع و منتخب افغانستان جنگ میکنند، سرباز و پلیس را میکشند، انتحار و انفجار انجام میدهند، اشکالی ندارد!
اما پدرام که هیچ کاری نکرده, جز اینکه اعلام کرده مرز رسمی میان دو کشور را برسمیت میشناسد، از نظر آنها وطنفروش است!
.... این انصاف شما جانوران ........مزدور روی زمین!.
زنده باد خراسان زمین زنده باد پدرام صیب.
(دره ئی

>>>   این مرز ازعبدالله وپدرام نیست مرز افغانها است این دونفرهیچ حق ندارد درین مورد حتی فکری هم بکند میگویند درهرچیز مزاق درریش بابه هم مزاق ؟

>>>   حرف های آقای معترف شاید درست باشد من هم همین هدث را میزنم.

>>>   خوب فکر کنم جناب معترف اصلا با عبدالله و همفکران اش مشکل شخصی دارد و کدام عقده نه مشکل منطقی و سیاسی
چون همیشه افراد مشخص همین جربان و طرز تفکر و حتی منطقه مورد تاخت و تاز اش بوده است و بس

>>>   عمر راوی
دیگران ، دل شان ، اما ، من ، همین موضوع " مرز دیورند " را هم از دریچه منافع تاجیکان خراسان مینگرم . پشتونستانخواهی و همه گونه ادعای سرزمینی علیه پاکستان و همچنان دشمنی های کور و غیر منطقی و احساساتی با پاکستان، به هیچ دلیل و به هیچ عنوان، به سود ما تاجیکان خراسان نیست. اینکه فاشیست های پشتون چهار پای را در یک چپلی کرده اند و میگویند که تا پل اتک را از پاکستان میگیریم، از لوده گی و جهالت خود شان است و شاید هم برای پشتونها خوب باشد که همرای پشتونهای آنسوی مرز یکجا شوند. اما برای ما تاجیکها ، همین اندازه که هموطن پشتون داریم تا قاف قیامت بس ماست. پشتونهای پاکستانی را خدا برای پاکستان داروی همه دردهایش بسازد، ما به آنان هیچ نیاز نداریم .
مساله بسیار جالب این است که فاشیست های پشتون ، از یک طرف داعیه پشتونستان خواهی دارند و میگویند که تا نصف پاکستان را باید بگیریم ، از طرف دیگر همین فاشیست های پشتون بهترین روابط را با دولت پاکستان دارند . همه رنج و عذاب به تاجیکان می رسد و دولت پاکستان هم به ناحق دشمن سرسخت تاجیکان است !

>>>   اگر يك پشتون «افغان» حتا از روى احساسات هم پشتونستان خواهى كند، قابل درك است ، واما وقتى يك تاجيك، هزاره و ازبيك ، داغتر از افغان ها براى سرحد شكنى گلو پاره كنند، نمى شود آنرا درك كرد، اين گله نمى توانند عواقب خطرناك آنرا به غير پشتون ها درك كنند، براى يك لحظه فرض كنيد ، پشتونستان هم جز خاك فعلى افغانستان شد ، سرزمين كه اكثريت پشتونها «افغان» در آن زيست دارند ، در اين صورت غير پشتون ها ديگر نه در سياست اكثريت خواهند بود و نه هم در محاسبه ، آنگاه چه خواهد شد !!!! مگر اين كه جوالى گرى اكثريت را كنيد، گزينه ديگر نداريد و يا اين كه جدا شويد و كشور ديگر براى تان نام گذارى كنيد.

>>>   اگر عبدالله عبدالله اینکار راکرده باشد واقعا در حیات سیاسی اش یک عملکرد خوبی داشته است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است