چرا پشتونیزم مرز مقدس دیورند را داغ نگه می دارد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۶    ۱۳۹۶/۱/۱۴ کد خبر: 131187 منبع: پرینت

بیش از یک سده از امضای معاهده معروف به مرز دیورند میان عبدالرحمن خان امیر دست نشانده انگلیس و نماینده کمپنی هند شرقی، سر تیمور دیورند می گذرد.

دولت های افغانستان از حبیب الله تا شاه امان الله و نادرخان آن را بحیث مرز رسمی به رسمیت شناختند اما بعد از ایجاد پاکستان از 1947 تا به امروز یک تعداد پشتونیست های دو آتشه مرز دیورند را بهترین کارت بازی سیاسی، قومی و جیوپلیتک تبدیل نموده اند و در موقع ضرورت آن را داغ می سازند و در یک موقع دیگر آن را خاموش می سازند.

راز داغ نگداشتن مرز دیورند بر خلاف منافع ملی کشور در چیست؟
به باور این قلم مرز دیورند را پشتونیست ها به 5 دلیل برای منافع شخصی و گروهی شان داغ نگهداشته اند:

1) ناسونالیزم کاذب
اکثریت پشتونیست ها از داوودخان تا کرزی خان از نام مرز دیورند بحیث ناسیونالیست های کاذب به مقاصد تقویت پایگاه قومی استفاده کردند و می کنند بی آنکه به آن باور داشته باشند.

آنها خوب می دانند که امکان تجزیه پاکستان به سه دلیل وجود ندارد:
الف) پاکستان اتمی را افغانستان ضعیف نمی تواند تجزیه کند.
ب) پشتون های پاکستان علاقمند به یکجا شدن به افغانستان نیستند و آنها از هر پاکستانی کرده پاکستانی تر اند.
پ) مرز دیورند را تمام جهان بحیث مرز رسمی می شناسند.

2) پشتون ها در افغانستان اقلیت هستند.
پشتونیست ها به رغم ادعای اکثریت خوب می دانند که در افعانستان اقلیت هستند و نیازمند ناقلین از خاک پاکستان و جابجایی آنها در کابل، شمال، غرب و مناطق مرکزی اند تا تعادل قومی را برهم بزنند. از این رو مرز باز و متشنج دیورند به نفع آنهاست.

3) از مناطق قبایلی پاکستان بحیث عمق استراتیژیک استفاده می کنند.
در یک سده اخیر نشان داد که در هنگام عقب نشینی در جنگ های داخلی به مناطق قبایلی پاکستان پناه بردند و از آنجا لشکر تهیه کردند.

4)گرایش به زادگاه تاریخی
بسیاری از پشتون ها تا هنوز به کوه های سلیمان بحیث زادگاه تاریخی و پناهگاه شان نگاه می کنند و بطور طبیعی احساسات ذاتی آنان را به آنطرف مرز دیورند می کشاند. روی تصادفی نیست که افغانستان و ارزش ها و عظمت تمدنی آن را بیگانه می شمارند و خود را مکلف به حراست و دفاع از آن نمی دانند. این کشور را تا حد توان تخریب و ویران کردند و یا میراث های فرهنگی آنرا به ایران مدعی ارزش های تمدنی منطقه بخشیدند.

گرایش به کوه های سلیمان آنقدر در افغانستان نیرومند است. بگونه مثال وقتی بورس های تحصیلی خارجی به افغانستان داده می شود و یا کمک پولی و اقتصادی خارجی را پشتونیست های دولتی میان افغانستان و قبایل پاکستان تقسیم می کنند.

وقتی می گویند: "دا مو د بابا وطن دا مو د دادا وطن "
منظورشان کوه های سلیمان و عشق به دیار تاریخی شان است نه به افغانستان و ارزش های مادی و معنوی اش.

5) بازی های جیوپلیتیک
پشتونیست ها مرز دیورند را بحیث گاو شیری در بازی های جیوپلیتیک در یک سده اخیر استفاده اعظمی نمودند. از هند و شوروی میلیون ها دالر بدست آوردند و در 15 سال اخیر هم از نام دیورند از آمریکا و انگلیس امتیازات گرفتند و دولت پاکستان را زیر فشار تبلیغاتی قرار دادند. جالب این است که از یک طرف پاکستان را متهم به صدور تروریزم از مرز دیورند می کنند و از طرف دیگر وقتی پاکستانی ها مرز را بخاطر امنیت هر دو کشور مسدود می کنند اعتراض به ساختن دیوار می کنند.

در فرجام باید گفت:
مرز دیورند یک مرز مقدس و غیر قابل تغییر است و منافع ملی افغانستان حکم می کند که دولت های این کشور دیگر بازی به نام دیورند را خاتمه بدهند و برای ساختن دولت ملی در حدود جغرافیای کنونی تلاش کنند و بیش از این افغانستان را قربانی بازی های لجوجانه شان نکنند.

نخبگان شمال باید بجای دشمنی با پاکستان و تبدیل شدن به ابزار ناسیونالیست های کاذب پشتونیزم در جستجوی احیای روابط تاریخی، فرهنگی و زبانی و جغرافیایی با ایران و کشورهای آسیای میانه شوند تا توازن قدرت، فرهنگ، هویت و جمعیت را در افغانستان کنند.

در آخر جای دارد از امیر عبدالحمن خان و سیر تیمور دیورند سپاسگذاری نمود که معاهده دیورند را امضا کردند و میان هندوکش نمادی از عظمت و سربلندی و سلیمان افغان نمادی از جهالت، انتحار، انفجار و ویرانگری مرز مقدس ایجاد کردند و حالا این نسل کنونی و آینده است که از مرزهای کشور به ویژه مرز مقدس دیورند در برابر تروریست ها، قاچاقچیان مرزی و عبور و مرور غیر قانونی حراست و دفاع کنند.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیورند
پشتونیزم
نظرات بینندگان:

>>>   میبخشید پشتونیزم نی بلکه وارثین اصلی این خاک دیورند راقبول ندارد کسیکه دیورند راقبول دارد به دیگران خدمت میکند نه بمردم خود

>>>   ;کسانیکه دیورند را به رسمیت نمی شناسند از دست شان چیزی ساخته نیست و این کاملآ یک حقیقت تلخ تاریخ است که آقای امیرزاده بیان داشته اند .

>>>   چرا پشتونیزم مرز مقدس دیورند را داغ نگه می دارد؟
زیراکه پشتونها خو مثل تاجک از وطنش نمیګزرد! تاجکها چطور غلام دایمی روس بودند!
ایا ما هم مثل شما شویم؟؟؟؟؟؟؟ نه هرګز نه !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است