دیورند خواست عمومی نه، ادعایی قومی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۹    ۱۳۹۶/۱/۱۴ کد خبر: 131193 منبع: پرینت

اثبات سخنان پدرام خیلی دشوار نیست. کافی است به اسناد و شواهدی که در سال‌ های پسین گردآوری شده مراجعه گردد اما چنین رجوعی نیازمند میل گفتگو و بحث است، نه انکار و کتمان.

امتناع از گفتگو و چشم‌ بستن به روی این همه شواهد و دلیل و سند و به جای آن خاین و وطن‌ فروش خواندن امثال پدرام کاری را راست نمی‌ کند. دیگر روزگار آن گذشته که ادعای ارضی قومی را همچون خواسته عمومی جلوه داد.

مطالبه سرزمین‌ های آن سوی مرز دیورند خواسته عمومی نیست و طبعا پدرام نیز تنها کسی که این دعوا را اکنون پیش می‌ برد. تاجیک‌ ها، هزاره‌ ها، اوزبیک‌ ها و حتی طیفی از پشتون‌ ها دیگر این مطالبه را نوعی سیاست‌ متجاوزانه می‌ پندارند که نتیجه پافشاری لجوجانه بر آن، اختلال چندین ساله امنیت، ثبات و... کشور بوده است.

برخی از تریبون‌ های حکومتی ادعا کرده اند که افغانستان بزرگ! داعیه ملت است. پرسش این که کدام ملت؟ تا هنوز حکومت‌ و سیاست‌ های روزانه آن، هویت اقوام را به رسمیت نمی‌ شناسد. رتبه‌ بندی قومی در تمام سطوح حکومتداری لحاظ می‌ شود. درجه‌ بندی قومی به قانونی نانوشته‌ شده اما تطبیق‌ شونده در همه ابعاد سیاسی و اجتماعی زندگی انسان اینجا مبدل شده است.

با کدام جراتی می‌ شود گفت: ملت. ملت اگر همه شهروندان ساکن این سرزمین است که کسی از آن، به دیورند اهمیت نمی‌ دهد. یک همه‌ پرسی ساده موضوع را روشن می‌کند. برای اکثریت مردم، دیورند یک معضل پایان یافته است اما سیاستگذاران قومی هنوز بنابر توهم و خیال‌ بافی آن را یک واقعیت عمومی جلوه می‌ دهند.

در حالیکه تا هنوز کسی از این سیاستگذاران قادر نیست، پاسخ مدلل و مستند آقای غلام‌ محمد محمدی را بدهند که در کتابش نشان می‌ دهد؛ تمامی زمامداران گذشته، دیورند را به عنوان مرز رسمی افغانستان و پاکستان پذیرفته اند.

دیورند اکنون به دروغ و داعیه‌ ای واهی مبدل شده که اعتراف به کذب آن، در مناسبات سیاسی داخل کشور تاوان دارد وگرنه حتی مدعیان آن نیز می‌ دانند که این دعوای لجوجانه، جز موجبات تمسخر چیز دیگری را فراهم نمی‌کند.

كاوه جبران


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیورند
نظرات بینندگان:

>>>   دیورند خواست عمومی است خواست قومی نیست هرکس این موضوع رابه قوم نسبت میدهد ازجای دیگری الهام میگیرند

>>>   مردم را فريب ندهيد أين چنين داستان هارا كه شما تهيه ميكنيد همه وهمه إز جانب بيگانه به شما دكتى ميشود شما گردنندگان أين روز نامه ها كمى جدان پيدا كنيد أشخاص و أفراد كه كه در رابطه ديورند مصاحبه ميكنند جاى خجالت است به انها وطن در چى حال است و شما در چى خوابوخيال شرم كنيد شما كه خود را چيز فهم هاى وطن ميدانيد يك كمى سويه تحصيلى و علميت خود را بالا ببريد ميدانيد كه مردم عوام شماميان كه جلو أين مملكت بيچاره را بدست داريد منحيث أشخاص خاين به تاريخ معرفى خواهدكرد لطفاء إز أين خواب غفلت بيرون شويد.

>>>   افرين به تو افرين به پدر تو

>>>   Soraya Baha
خط ديورند براي مردم زخم خونين و براي قبايل دو سوي مرز گاو شيري شده است، يك پادشاه خاين پشتون به نام عبدالرحمن خان مي آيد و به خوشي نيم خاك كشور را مي فروشد و معاهده تيورند را امضاء مي كند، پاكستان از بخشي خاك هند و أفغانستان ساخته مي شود ، و جهان هم وي را به رسميت مي شناسد و پادشاه هاشته أفغانستان هم و بيرقش هم بر فراز سازمان ملل بر افراشته است، در داخل هم يك كشور نيرومند با چندصدهزار نظامي و بم اتم و استخبارات بسيار فعال در منطقه اند و حال اين سوي مرز كه ريس جمهورش ماليخولياو مردم بينوايش هر روز به وسيله طالبان پشتون دو سوي مرز در انفجار و انتحار كشته مي شوند، و اين دولت قبيله يي درمانده و خيرات خور كه حتا دهل اتن خود و تن پوش پنجابي زن شان و ميخ طويله شان هم ساخت پاكستان است و فراتر از آن فرهنگ حاكم شان هم فرهنگ پاكستانى پس به كدام رو دهلك ديورند مي زنند و شادي باز ي در مي آورند ملا عمر و ملا كرزي ملا غني و أتمر و زاخيل وال و استانكزي و هزاران زي ديگر جواسيس پاكستان اند ، پس به چه دليلي مردم را قرباني شعار هاي مفت ديورند و خيانت عبدالرحمن پشتون مي كنند ؟. چرا مردم غير پشتون قرباني وطنفروشي ديروز و شق امروز زمامداران فاسد و خاين پشتون باشند ؟ مي گويند زور كم قهر بسيار، با كدام نيرو ادعاي پوچ و واهي پشتونستان را از يك كشور اتمي دارند ، تيورند براي مردم زخم خونين و براي قبايل دو سوي مرز گاو شيري شده است، يك پادشاه خاين پشتون به نام عبدالرحمن خان مي آيد و به خوشي نيم خاك كشور را مي فروشد و معاهده تيورند را امضاء مي كند، پاكستان از بخشي خاك هند و أفغانستان ساخته مي شود ، و جهان هم وي را به رسميت شناخته و پادشاه هان گذشته أفغانستان هم و بر فراز سازمان ملل هم بيرقش بلند است و در داخل هم يك كشور نيرومند با چندصدهزار نظامي و بم اتم و استخبارات بسيار فعال و حال اين سوي مرز كه ريس جمهورش ماليخوليا و مردم بينوايش هر روز به وسيله طالبان پشتون دو سوي مرز در انفجار و انتحار كشته مي شوند، و اين دولت قبيله يي درمانده و خيرات خور كه حتا دهل اتن و تن پوش پنجابي زن شان و ميخ طويله شان هم ساخت پاكستان است و فراتر از آن فرهنگ حاكم شان هم فرهنگ پاكستانى پس به كدام رو دهلك ديورند مي زنند و شادي بازي در مي آورند؟ كرزي و غني و أتمر و زاخيل وال و استانكزي و هزاران زي ديگر جواسيس پاكستان اند ، پس به چه دليلي مردم را قرباني شعار هاي مفت ديورند و خيانت عبدالرحمن پشتون مي كنند ؟. چرا مردم غير پشتون قرباني وطنفروشي ديروز و شق امروز زمامداران فاسد و خاين پشتون باشند ؟ مي گويند زور كم قهر بسيار، باز كدام نيرو ادعاي پوچ و واهي ديورند را از يك كشور اتمي دارند ، فاشيسم چشمان شان را كور و تعقل و خرد انساني را از آنها گرفته است

>>>   اين فتنه ديورند سالها حل شده گي است، اما متاسفانه در اين سالهاي نزديك به تحريك هند چند بي سواد افغان ملتي را به صدا در آورده است، اگر پاكستان خواهان ريفرندم عام در أفغانستان شود و بخواهد كيها ميخواهند تابعيت پاكستان را داشته باشند، حتي غني و عطاء هم فورمه درخواستي تابعت خواهند داد.

>>>   چشمت را صدقه من که پشتون هستم:
واقعاً درک کردم شما درست گفتید همین واقعیت است اما واقعیت تلخ است که ماپشتون ها قبول نداریم چرا که ما غول هستیم، غول به حیوان میگویند پس حیوان که شعور ندارد پس از ما چه گله .

>>>   بعضی انسان ها برای خیانت به کشور خود تولد شده اند. مانند پدرام که در سابق برای شوروی خدمت کرد و حالا برای دشمنان افغانستان خوش خدمتی می کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است