سوء استفاده برخی از رسمی نشدن دیورند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۷    ۱۳۹۶/۱/۱۴ کد خبر: 131199 منبع: پرینت

داکتر لطیف پدرام بارها به مسایل مشکل ساز ملی پرداخته است؛ حتی کسانیکه به این مسایل بپردازند، طوری علیه او تبلیغ می شود که گویا خاین ملی است اما لطیف پدرام با صراحت و جسارت به این مسایل انگشت گذاشته و تاکید کرده است تا این مساله ها حل نشود؛ نمی توان به طرح عادلانه ملی در جامعه افغانستان دست یافت.

در کنار مساله های سرشماری نفوس، نام ملت و... یکی نیز مساله خط دیورند است. لطیف پدرام بارها به مساله خط دیورند پرداخته است اما این بار با تاکید و صراحت تمام گفت که ما خط دیورند را به رسمیت می شناسیم.

گفت کسانیکه در افغانستان خط دیورند را گویا به رسمیت نمی شناسند؛ از به رسمیت نشناختن این خط اهداف سو قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه و فعالیت های مافیایی دارند که با استفاده از بیان عوام فریبانه مردم را فریب می دهند که تا پیشاور از ما است.

در حالیکه آمریکایی نباشند، پاکستانی ها از دیورند نیز می توانند عبور کنند. پدرام در این سخنرانی خواست همه بسیج شوند و به این معضل بپردازند تا تعدادی نتوانند از خط دیورند استفاده سو کنند؛ زیرا هرگونه استفاد سو از خط دیورند به ملت و مردم افغانستان آسیب می رساند.

حقیقت نیز همین است که پدرام می گوید. زیرا دیورند تا پاشنه آشیل برای پاکستان باشد؛ پاشنه آشیل و محل آسیب پذیر برای افغانستان است. استراتیژی تخریب گرایانه پاکستان در قبال افغانستان بی ارتباط به خط دیورند نیست.

در حالیکه این خط از طرف کشورهای منطقه و نهادهای بین المللی به رسمیت شناخته شده است اما حکومتگران ما مردم را از وجود اسنادی که بر اساس آن خط دیورند یک خط مرزی پذیرفته شده و رسمی است و اعتبار بین المللی دارد، اطلاع نمی دهند بلکه مردم را اغفال می کنند و حساسیت مرزی بین پاکستان و افغانستان ایجاد می کنند که ایجاد این حساسیت به ضرر افغانستان می انجامد.

فکر کنید پاکستان دروازه مرزی دیورند را بند کرد. اگر دیورند خط رسمی و پذیرفته شده نیست چرا حکومت افغانستان در سازمان های بین المللی اعتراض نکرد! مهم تر از همه در این بند شدن دروازه، نرخ مواد خوراکی در بازارهای افغانستان چقدر بالا گرفت؛ حتی مردم توان خرید کچالو را نداشتند!

یعقوب یسنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیورند
پدرام
نظرات بینندگان:

>>>   تحريم خدمت در جنوب يكى از أهرام فشار و حفظ عزيزان تان براى قربانى نشدن در راه باطل مرز ديورند است.
اگر بر فرزندان تان نفوذ داريد انها را باز داريد ، منطق خود را بجنگانيد كه چرا با خون خود سلطه فاشيزم را بر خود حفظ كنيم؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است