طنز: کسی حق ندارد روی موضوع دیورند بحث کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۶    ۱۳۹۶/۱/۱۴ کد خبر: 131201 منبع: پرینت

من می خواستم در مورد خط دیورند چیزی بنویسم بعد گفتند که معاون دوم مجلس نمایندگان فرمودند: کسی حق ندارد در مورد دیورند بحث کند.

گفتم من که بحث نمی کنم، فقط خواستم فکر کنم؛ گفتند که نذیر احمد جان گفته که: کسی حق ندارد فکر هم کند. نمی دانم چرا اینطوری می کنند، بگذارند ما هم کمی حق داشته باشیم، مثلا برای ما نیم کیلو حق هم بدهند می توانیم یک حرف هایی داشته باشیم در سطح نیچه و آلبر کامو و چند تا فلاسفه و قصه نویس های خارجی مارجی...

اصلا خداوند روح این هنری مارتیمر دیورند را در چند بندر جهنم دچار عذاب کند که آمده هم اسم این خط را به نام خودش کرده و هم باعث شده که بیشتر از صد سال ما درگیری ذهنی داشته باشیم روی این موضوع...

مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طنز
دیورند
نظرات بینندگان:

>>>   این دموکراسی دروغی چی شد که مقام پارلمان قانونگذار حتی اجازه فکر کردن راهم به مردم نمیدهند ، دیگرش در ولسی جرگه برای وزیر صاحب دفاع حتی حق چشم جنگی نمیدهد بیچاره وزیر درهرمجلس مجبور است چشم هایش راببندد ، این دموکراسی درکجای نظام است؟
ر

>>>   واژه مرکب نو "افپاک" که از دو تکواژ "اف" و "پاک" ساخته شده يک واژه ساختگى است که آنرا دولت اوباما بر وزن اوساما در سال ٢٠٠٩ ميلادى بکاربرد.
چنين تکواژ ها (مورفيم) را که از واحد کوچک تقسيم ناپزير يک کلمه تشکيل شده بنام واژه هاى نيوانگليزيم و يا واژه چمدانى (انگليسى: بکسى ) ناميده مى شود.
واژه ساختگى نوين زبانى "اف" اشاره به نام ساختگى افغانستان و "پاک" نام ساختگى پاکستان است.

"افپاک" يک مفهوم راهبردى دوکترين اوباما و نماينده ويژه اش هولبروک . هولبروک تا هنگام مرگش در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۰ میلادی، نماینده ویژه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در امور پاکستان و افغانستان بود.

"منطقه بحران مشترک افغانستان و پاکستان" ، چرا که در هر دو کشور یک درگیری مسلحانه بین دولت های متبوع و جنگجویان طالبان و القاعده با شدت جريان داشت. علاوه بر این، خط دیورند، که در سال 1893 بین هند بریتانیا و امارات عبدالرحمان خان امضاء شده بود پذیرفته شده بود از سوى شاهزاده و سردار "سرخ" داود خان "ميدان پشتونستانى" دو باره جنجالى شده بود
هولبروک , دیپلمات ارشد با سابقه که به «بولدوزر» معروف بود، گروه‌های متخاصم زیادی را پای میز مذاکره آورده بود.

استراتژی افغانستان- پاکستان در ماه مارچ سال 2009 تحت استراتژی پرزیدنت اوباما به برقراری ثبات در افغانستان با گنجاندن همه کشورهای همسایه و قدرت های منطقه توسعه یافت.
پاکستان باهوشيارى از اين روند راهبردى سياست اوباما استفاده نمود و در سال ٢٠١٠ منطقه مرزى وزيرستان ويا
ستان شمالى خود را "خيبر پختونخواه" ناميد.
رابطه پیچیده دو کشور وبا پای میز مذاکره کشاندن افغانستان- پاکستان توسط هولبروک و اشتراک در جلسات رسميت دادن به تماميت ارضى پاکستان تمام شد.
دولتمردان تقليدى و شيک ستان افغان که جديدترن نيکتايى مى پوشند ولى بى خبر از شهر و شر اين راهبردى را گوسپندانه پرکرد و چند با خوش شدند.

1- نام ایالت مرزی شمال غربی یکی از ایالت‌های کشور پاکستان است به خیبر پختونخواتغير خورد مرکز این ایالت شهر پیشاور است.احمد خان در قبر خوش شد.
2- خط ديورند با مذاکرات مستقيم دو کشور شکل به رسميت شناختن تماميت ارضى شد.

در معاهده ديورند نه در متن انگليسى و نه در متن فارسى تعين زمانى ١٠٠ ساله درج است.

خط ديورند به عنوان مرز بين دو کشور ساخته و بافته انگليس است.

دولت در کشور قدرمند نيست پول اش را خارج مى پردازد چه کسى و يا چه کسى ويا کشور پول برداشتن مرز را تمويل مى کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است