دیورند پشتون ها را نیز به سوی بدبختی سوق می دهد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۸    ۱۳۹۶/۱/۱۴ کد خبر: 131202 منبع: پرینت

لب کلام اسماعیل یون در تلویزیون آریانا نيوز این بود که "ما منتظر می مانیم تا افغانستان از نظر نظامی و اقتصادی با پاکستان برابر گردد، آنوقت ما خاک های آنسوی دیورند را از پاکستان دوباره می گیریم."

به نظر من یکی از دلایل مداخله مغرضانه پاکستان در امور افغانستان همین موضوع است که افغانستان نباید قدرتمند شود و بخاطر برآورده ساختن این هدف در آینده هم هرچه در توان دارد به خاطر تضعیف دولت و ویرانی افغانستان دریغ نخواهد کرد.

خوب شما خود قضاوت کنید آیا در این گفته های یون شما شمه ای از منطق را می بینید؟

آیا این درست است که یک ملت بخاطر لجاجت چند نفر و آرزوهای دست نیافتنی برای همیشه قربانی بدهد؟ آیا این دفاعیه های غیر منطقی بازی با آتش نیست و در قدم اول خود پشتون ها را به طرف بدبختی ببیشتر سوق نمی دهد؟

هارون معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیورند
پشتون
نظرات بینندگان:

>>>   برو جناب یون کمی درس بخان به لوده گی نمی شود. از وکیل مردم با شرف کندهار یاد بگیر . و همچنان به مسلمیار و دیگر لوده های بیغیرت خود بگوید که ناق خیز نزنند . خیز بیجا ....
بدخشانی

>>>   دیورند جای کثافت وجای بدبختی برای ما وپاکستان ویک لودهگی سیاست مداران سخن صد سال پیش از حال گپ بزن که حالا چی کردی وچی خدمت کردی چند فابریکه داری چند شفاخانه داری چند فاکولته داری چقدر مردم سیر است وچقدر مردم گرسنه است. درفکر گزشته است .مسافرجبری

>>>   واژه مرکب نو "افپاک" که از دو تکواژ "اف" و "پاک" ساخته شده يک واژه ساختگى است که آنرا دولت اوباما بر وزن اوساما در سال ٢٠٠٩ ميلادى بکاربرد.
چنين تکواژ ها (مورفيم) را که از واحد کوچک تقسيم ناپزير يک کلمه تشکيل شده بنام واژه هاى نيوانگليزيم و يا واژه چمدانى (انگليسى: بکسى ) ناميده مى شود.
واژه ساختگى نوين زبانى "اف" اشاره به نام ساختگى افغانستان و "پاک" نام ساختگى پاکستان است.

"افپاک" يک مفهوم راهبردى دوکترين اوباما و نماينده ويژه اش هولبروک . هولبروک تا هنگام مرگش در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۰ میلادی، نماینده ویژه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در امور پاکستان و افغانستان بود.

"منطقه بحران مشترک افغانستان و پاکستان" ، چرا که در هر دو کشور یک درگیری مسلحانه بین دولت های متبوع و جنگجویان طالبان و القاعده با شدت جريان داشت. علاوه بر این، خط دیورند، که در سال 1893 بین هند بریتانیا و امارات عبدالرحمان خان امضاء شده بود پذیرفته شده بود از سوى شاهزاده و سردار "سرخ" داود خان "ميدان پشتونستانى" دو باره جنجالى شده بود
هولبروک , دیپلمات ارشد با سابقه که به «بولدوزر» معروف بود، گروه‌های متخاصم زیادی را پای میز مذاکره آورده بود.

استراتژی افغانستان- پاکستان در ماه مارچ سال 2009 تحت استراتژی پرزیدنت اوباما به برقراری ثبات در افغانستان با گنجاندن همه کشورهای همسایه و قدرت های منطقه توسعه یافت.
پاکستان باهوشيارى از اين روند راهبردى سياست اوباما استفاده نمود و در سال ٢٠١٠ منطقه مرزى وزيرستان ويا
ستان شمالى خود را "خيبر پختونخواه" ناميد.
رابطه پیچیده دو کشور وبا پای میز مذاکره کشاندن افغانستان- پاکستان توسط هولبروک و اشتراک در جلسات رسميت دادن به تماميت ارضى پاکستان تمام شد.
دولتمردان تقليدى و شيک ستان افغان که جديدترن نيکتايى مى پوشند ولى بى خبر از شهر و شر اين راهبردى را گوسپندانه پرکرد و چند با خوش شدند.

1- نام ایالت مرزی شمال غربی یکی از ایالت‌های کشور پاکستان است به خیبر پختونخواتغير خورد مرکز این ایالت شهر پیشاور است.احمد خان در قبر خوش شد.
2- خط ديورند با مذاکرات مستقيم دو کشور شکل به رسميت شناختن تماميت ارضى شد.

در معاهده ديورند نه در متن انگليسى و نه در متن فارسى تعين زمانى ١٠٠ ساله درج است.

خط ديورند به عنوان مرز بين دو کشور ساخته و بافته انگليس است.

دولت در کشور قدرمند نيست پول اش را خارج مى پردازد چه کسى و يا چه کسى ويا کشور پول برداشتن مرز را تمويل مى کند.

>>>   پاکستان تقريبا 182 ميليون شهروند دارد که 15% آن پشتون مى باشد.
يعنى که پشتون ها تقريبا 27 ميليون اقليت را در پاکستان مى سازد.

پاکستان و افغانستان بنگله ديش و ديگر کشورها از سه حلقه و يا حوزه فرهنگى در سالهاى بين 1857و 1860 و 1893 به فرمانهاى انگليس و در رقابت با تزارها و ساختن کشورهاى حائل از هند و ايران و توران باستان تجزيه شدند که اين هويتهاى ملى و قوم قبيلوى يا مانند اقوام گمشده اسراييل هويت ملى نداشته بلکه هويت قوم دينى که همين هويتهاى دينى باعث تجزيه هند شد و هويت مذهبى و زبانى افغانى که باعث جدايى خراسان خاورى از مادر ميهن.

هويتهاى باستانى همين اقوام درونى و پناگزين مانند پشتون که لقب افـغان را قبول نموده مانند بيگانگان با هويت فرهنگى مردمان ميزبان در اين ويا آن رسم و رواج, غذا و پوشاک را گرفتند.
پشتونان مانند يهوديان ناقلتيرين مردمان کره زمين اند . پشتونان مانند يهوديان مردم تهاجمی نیز مى باشد واز سیاست گسترش مکانى و زمينى زراعتى سازی بهترين دفاع حمله است پيروى مى کنند.
و در بسيارى موارد فرهنگى تفاوت و حتى فقدان و تخريب فرهنگى نموده است. مثلن مردم پشتون نوروز نمى شناختند ولى آنهايکه پارسي مى دانستند چرا!

مردم جنوب مرز دیورند نام استان خود را بختونخواه ماند. آيا سندى در دست است که آنها خود را "افغان" نامند ?و يا پاکستانى ويا پاکى ?

پشتونها حق يک استان خود مختار را دارد! افغانستان حتى در زمان عبدالرحمان خان تا اوايل ظاهرشاه 8 ستان داشت.
ولى اقوام غير پشتون ايالات خودمختار نداشتند.
تعين حق سرنوشت از وحقوق مليت هاست
اين بکلى تفکر پست فاشيستى است که حاکمان افغان براى ملت پشتون در پاکستان که همزبان وى است , حق تغير تعين ملتى کندرا حتى با قانونشکنى و تغير تغير راپس تغيردهد و براى مليتهاى غير پشتون در شمال ديورند تحميل کلمه "افغان" کند. اگر آنطرف از نگاه قومى "افغان" و تفکر شهروندى اش احترام نمى گذارى پس چگونه و بر پايه کدام عقليانت هويت ملتى مليتهاى غير پشتونى را انکار مى کنى? حاکمان افغان تو قلدرهستى نيرنگ و فريبکار هستى بى اعتماد هستى!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است