رویدادها و تحولات آمریکا در 14 حمل 96
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۰    ۱۳۹۶/۱/۱۵ کد خبر: 131227 منبع: پرینت

**مقامات کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کردند که «جرد کوشنر» داماد و مشاور سیاست خارجی ترامپ در سفری غیر مترقبه همراه با «جوزف دانفورد» رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا به عراق رفته است.
این مقامات هدف از این سفر کوشنر را دیدار با مقامات عراقی و رهبران نیروهای ایتلاف علیه داعش و کسب آخرین اطلاعات در مورد روند این مبارزات در این کشور ذکر کرده اند.

**ترامپ در این روز همچنان به انتقادات خود از محافظه کاران تندرو کنگره آمریکا که به گفته او شکست لایحه بیمه درمانی جمهوریخواهان حاصل مخالفت ها و کارشکنی های آن ها بوده ادامه داد و در یک پیام توییتری حامیان خود را به مبارزه با محافظه کاران آمریکایی در انتخابات میاندوره ای سال آینده فراخواند.
مسوولان کاخ سفید نیز بار دیگر با تکرار این انتقادها همه افراد و گروه هایی را که به گفته آن‌ها با کار شکنی در مورد این لایحه سبب شکست آن شده اند، مسئول عواقب این شکست خواندند.

** کمیته قضایی سنای آمریکا روز دوشنبه نشستی را برای بررسی رای اعتماد صلاحیت نیل گورساچ گزینه دیوان عالی ترامپ برگزار کرد.
دموکرات‌های آمریکا روز دوشنبه اعلام کردند که به 41 رای لازم برای جلوگیری از تایید گورساچ با توسل به فیلی باستر دست پیدا کرده اند. به این ترتیب تنها تیر جمهوریخواهان برای جلوگیری از فیلیباستر رقبای خود توسل به گزینه ای موسوم به 'گزینه هسته ای' خواهد بود که یک ضابطه پارلمانی است و طبق قانون اساسی آمریکا به سنای این کشور اجازه می دهد شمار رای های لازم برای جلوگیری از فیلیباستر را از 60 رای به 51 رای تقلیل دهد.
به این ترتیب جمهوریخواهان هنوز از این امکان برخوردارند که برای جلوگیری از فیلیباستر رقبای دموکرات خود استفاده از 'گزینه هسته ای' را در صحن سنای این کشور به رای گیری بگذارند که در صورت کسب اکثریت آرا به این هدف خود دست پیدا خواهند کرد و در نتیجه شانس گورساچ برای گرفتن رای اعتماد افزایش پیدا خواهد کرد.

** ترامپ روز دوشنبه در دیدار با عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر ضمن اشاره به تصمیم خود مبنی بر افزایش توانمندی های نظامی کشورش به او اطمینان داد که مصر از حمایت یکپارچه آمریکا برخوردار خواهد بود.
السیسی نیز در این دیدار با بیان اینکه او نخستین رییس جمهوری مصر است که در هشت سال گذشته از آمریکا دیدار می کند به تعریف و تمجید از ویژگی های 'منحصر به فرد' ترامپ پرداخت و وعده حمایت کامل از او در نبرد با داعش را داد.

**رییس جمهوری آمریکا که از ابتدا گفته بود در صورت تصدی مقام ریاست جمهوری، حقوقی در یافت نخواهد کرد، روز دوشنبه اعلام کرد که مجموع حقوق سه ماهه اول امسال خود را به خدمات پارکبانی اختصاص خواهد داد.
به این ترتیب ترامپ که بنا بر آمارهای منتشر شده از ابتدای ریاست جمهوری خود تا کنون ده‌ها میلیون دالر بر سودهای ناشی از فعالیت‌های تجاری خود افزوده است به امید کسب اعتبار سیاسی در میان مردم این کشور مبلغ یک میلیون و دویست هزار دالر از این سودها (مجموع حقوق سه ماهه رییس جمهور های آمریکایی) را به موسسات خدماتی بخشیده است.

**اظهارات روز یکشنبه ترامپ در یک گفتگوی تلویزیونی که با لحنی تهدیدآمیز گفته بود در صورتی که چین به برخورد مهار کننده ای در مورد کره شمالی روی نیاورد آمریکا به تنهایی به اقداماتی علیه پیونگ یانگ دست خواهد زد روز دوشنبه در محافل سیاسی این کشور انعکاس پیدا کرد. تحلیلگران این سخنان را بخصوص در آستادنه دیدار شیء جین پینگ رییس جمهوری چین از آمریکا در روابط آینده میان 2 کشور در سیاست های مربوط به جنوب آسیا تاثیر گذار توصیف کردند و گفتند چنین اظهاراتی یا خواهد توانست رهبر پکن را در دیدار آتی خود با ترامپ به دادن امتیازات محسوسی وادار کند و یا روابط میان 2 کشور را به سردی و تلاطم بکشاند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است