آیا بلی و نخیر وضعیت دیورند وضع را تغییر خواهد داد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۳    ۱۳۹۶/۱/۱۵ کد خبر: 131247 منبع: پرینت

جنگی را که پاکستانی ها در افغانستان به راه انداخته و حمایت می نمایند هیچ ربطی به سرنوشت خط دیورند ندارد. آنها در خط استراتیژیک و کهنه ی استعماری خواهان تبدیل کردن افغانستان به زون نفوذی خویش از راه خشونت و به قدرت رساندن افراطیت مسلح اند.

امروز اسم این ملیشه های افراطی و پیش قراول پاکستان طالبان است و فردا می تواند اسم دیگری داشته باشد. در این مرحله حساس باید تمرکز واقعی همه ما بر ضخیم سازی دوسیه جنایت پاکستانی ها و طالبان در افغانستان باشد و بتوانیم آن را به عنوان دولت ملت به روایت ملی خویش تبدیل نماییم.

بحث روی خط دیورند – آگاهانه یا ناآگاهانه – عمدی یا تصادفی – سنجیده شده یا ناسنجیده شده پاکستان را کمک می کند که استفاده بهتر از وقت نماید و روایت خویش را در مورد ما که گویا اینها برهیچ مسله ای توافق ندارند در محافل بین المللی تحکیم بخشد.

موقف رسمی دولت های افغانستان در مورد خط دیورند واقعیت صحنه را که همانا کنترول و تسلط سخت و محکم پاکستان در ساحه است تغییر نداده است و ممکن است تغییر ندهد اما از دست دادن این برگه فشار روانی و سیاسی بدون هیچ نوع امتیازگیری از طرف مقابل تنها می تواند نشان دهنده سطحی نگری و فکر خام حلقاتی باشد که شاید ناخودآگاه و یاآگاهانه به ملیشه های سیاسی پاکستان تبدیل شده اند.

من در مورد خط دیورند نگاه از درون دارم و تحلیل من استوار بر مراودات تعریف شده ای است که با حلقات مختلف پاکستانی ها داشته ام. برای حلقات تصمیم گیر در پاکستان بازی خونبار و خونچکان افغانستان باید یکی از این دو انتها و فرجام را داشته باشد. در انتها و فرجام بلند آنها خواهان انحلال سیستم سیاسی کنونی و ایجاد دستگاه قدرت در محور طالبان اند.

در انتهای پایین و حداقل آنها خواهان ایجاد زون امنیتی و سیاسی در داخل خاک افغانستان توسط طالبان اند. سرنوشت خط دیورند در هیچ کجای بازی پاکستانی ها به عنوان فاکتور تغییر دهنده مطرح نیست. اما برای استخبارات پاکستان ایجاد سوژه های تفرفه افگن همانند بحث دیورند شیرین، موثر و کم قیمت است. حلقات نفوذی حتمی نیست که داخل دستگاه دولت باشند. دامن زدن به اختلافات قومی راه کوتاه رسیدن به شهرت است اما نه راه حل.

گمان اغلب من این است که اکثر بحث کننده های مسله دیورند با ادبیات نظامی، استخباراتی و استراتیژیک پاکستان آشنا نیستند و روی همین دلیل بیشتر سخن ها عوامگرایانه و شعاری است.

امرالله صالح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیورند
نظرات بینندگان:

>>>   امرالله دهنش اب پر شده دیگر نظریات مستقل داده نمیتواند .امرالله باید میگفت که خط دیورند دیگر وجواد ندارد.
م.ا.کابل

>>>   زنده باشی صالح صاحب مقاله همه جانبه بود تشکر

>>>   امان الله پیمان نماینده ی مردم بدخشان در مجلس:
كسانیكه ناموست را سال ها است تجاوز مي كنند سنگسار شان نمي كنيد.
اما انان كه راه حل تلاش مي كنند انهم از طريق شريعت (طلاق) ان را سنگسار خواهي كرد..؟؟؟
ما اين ناموس ( ديورند) را طلاق كرديم
هيچ گونه مسوليت شريعي نخواهم داشت.
ومن در مطبوعات جواب سختر ازين خواهم داشت.
من ديگر بخاطر ديورند تو فرزند اين كشور را قرباني نخواهم كرد.
بايد پاكستان متوجه اشتباهات خويش شود.
امیدوارم سایر تاجیک ها در دفاع سخنان برحق دکتر پدرام صدای شان را بلند کنند.

>>>   پاکستان یک میلیون سرباز دارد!!!
پاکستان اتم دارد!!!
پاکستان طیارات F16 جنگی دارد!!!
پاکستان توپ و تفنگ دارد!!!
دولت مردان پاکستان هم وطن پرست خود هستن!!!
حال تو افغانستانی چی داری مقابل پاکستان بخاطر خط دیورند میخواهی جنگ کنی؟؟؟
ما شهروندان افغانستانی باید خط دیورند را قبول کنیم.
افضل ملکیار

>>>   Froutan
هيچ يك از اقوام غير اوغان حاضر نيست بحث داشته باشد بالاي خط ديورند چرا همه از داشتن منطيق بهرمند است ميدانند مرز رسمي پاكستان است از زمان استقلال خوده گرفت با همين جغرافيا بود اما بي منطيق هاي ....جنجال ميكنند.

>>>   همه پدرام هستیم!
چلو بچه‌ء پنجابی(یون) با ....چوری‌فروش‌اش(آرین یون) و .... بی‌زنگوله دیگر پشتونیزم در مجلس باید بدانند که پدارم یک فرد نیست، پدرام صدای یک ملت است، صدای میلیون‌ها خاموشِ که تا هنوز از بابت خیر ملت لب نگشوده است، اگر جفنگ‌گویی‌ها و تهدیدهای شما ادامه پیدا کند، قطعن خاموش نخواهیم بود!
پ ن: دوستان در دفاع از داکتر لطیف پدرام کافیست چند سطر با عکس او بنویسید تا فاشیسم بداند با کی طرف است.

>>>   Salehzadh
امرالله صالح را متوجه باشيد كه خطرناك ترين و معامله گر ترين شخص همين چاپلوس است، البته به نفع مردم غريب تاجيك پشتون هزاره و ازبيك بيچاره نه، بلكه به منفعت شخص خود و سران قبيله.
از داكتر پدرام چون ديده چشم تان محافظت كنيد كه عزت وقار تان در پهلوي اين شخص وطن پرست است.
روز تان خوش

>>>   بیایید هر یک در دفاع از داکتر لطیف پدرام چیزی بنویسیم تا فاشیسم بداند که او از زیر بوته نیست. یک جمله کوتاه یا گذاشتن عکس او در پروفایل تان کافیست.

>>>   خطاب به دیورند خواهان.اگر دیورند مانند ناموس شما است
پس این ناموس شما را کی گرو کرده است و چرا ناموس خود را از زیر لنگ پاکستان خلاص نمی کنید
دوم... نکاح ناموس شما را کی با پاکستان بست
سوم . ناموس شما چنصد سال است که نواسه و کواسه دار شده است و در شرم گاهش چیزی خوب وجود ندارد آنقدر .....شده است که تمام دنیا از ....خبر دارند و کسی حاضر نیست که بخاطر این ناموس ....شما شهید بدهد.
سالانه 9000 هزارسرباز این سر زمین به خاطر این ناموس ....گشته شما به شهادت می رسد.دیگر بس است که ما بخاطر ناموس فروخته شده شما شهید دهیم... اگر این ناموس کشاد گشته برای شما مهم است باید بدانید که به خسر خیل شما بیشتر با ارزش است.

>>>   محترم ان ها از بابه اجداد ناموس فروش مامله كر بودن

>>>   بنظرمن زیاد دامن زدن ویاد کردن این موضوع برای ما فائیده نخواهد داشت بدون بربادی

>>>   وطنفروشی عبدالرحمن خان چندین دهه است که از مردم افغانستان قربانی می گیرد. اکنون زمان آن رسیده است که بحث روی مسأله دیورند را از دست چند نفر کمیشن کار برای کشور هندوستان و چند نفر فاشیست دو آتشه افغانستان که یکسره آن را ازخود می دانند، خارج ساخته و آن را به یک گفتمان ملی مبدل سازیم. حل و فصل این مشکل تاریخی به نفع تمام اقوام کشور است.

>>>   امرالله صالح سالهاست دفاعيه مي نويسد، نگرش هـاي سطحي يك سياست گر جاي بخشش ندارد، چون با منظومه ي فكري اش نه تنها خود بلكه جامعه را دچار ابهام در تصميم گيري ها ميكند.
من تاحال عمق ديدگاه امرالله صالح را نديدم، او هميشه فكر كرده است كه مسير درست مي پيمايد اما يك نسل بيرون شدند وهمه ي تصاميم غلط اش را به رخ اش كشيدند.
هميشه دربرابر باور عمومي حرف زدن شايد يك كار روشنفكري باشد، اما سياست كردن باچنين رويكردي راه مقصود نمي پيمايد.
امرالله صالح هميشه فكر كرده كه براي افغانستان سياست ميكند، همان افغانستاني كه برخي ازشهروندان اش درين روزها پيش رييس جمهور زانو ميزنند وامرالله صالح را نماينده ي شوراي نظار وجاسوس انگليس خطاب ميكنند.

>>>   ار ش فعلى
ابر و با قى ما ند ه خود و ار ش قبلى را برد 😂
نمىً دا نم چر ا اين اغا نمىً دا ند كه سكو ت در همچون مسا يل به سود اش است

>>>   امراله صالح یگانه سیاست مدار ضعیف و ناکارای است که همیشه مثلی ماش میلوله.

>>>   ههههه آرش چرخه گیر هم کم از این نیست

>>>   چوکی و مقام امرلله صالح را نیز به کام خود فروبرد!!!!!!

>>>   تا اين دم موقف رياست اجرايه وبرخي حواريون اش را با موقف #آرش_كمانگير يكسان مي بينم.

>>>   ملا «آرش» تره خيل هم كمان كشيده بود.

>>>   Mehr
اكنون فاشيزم قبيله گرا نميتواند براي همه تكليف منافع كند، حالا مردم خود قادر اند تا تشخيص دهند كه چه چيزي براي شان سودمند است و چه چيزي نيست
فاشيزم بايد بداند كه همه انسانها عطا، عبدالله و امرالله صالح نميشوند كه با مردم و هويت خويش پشت كنند
اينجا توده ها دارند بر سرنوشت خويش تصميم ميگيرند
اينكه توده ها آگاه شده اند و ميدانند كه چه چيزي به منافع شان است
اكنون فاشيزم ديگر نميتواند براي ما تكليف منافع كند، اكنون ما بخوبي ميتوانيم تفكيك دهيم كه چه چيزي به منافع ما أست و بايد چگونه بدانسو بشتابيم!!!!
فاشيزم قبيله بايد بجاي سنگسار انديشي به فكر انسانيت پروري شود تا آيندگان شان انسانيت بياموزند نه فرهنگ حيواني و همديگر دَرَّاني

>>>   #دکتر_لطیف_پدرام
مگر می شود بت شکنی را دوست نداشت؟!!
من یک شهروند هراتی ام.
هرات کمتر از پدرام می دانست و می داند. شاید این فاصله دور جغرافیایی با بدخشان عزیز تا اندازه ای دورمان نگه داشته باشد. فاصله ای که تیر آرش کمانگیر و آرش چرخه گیر نیز یاری پیمودن آن ندارد!
من هراتی شاید با بخشی از اندیشه پدرام هم نظر نباشم، اما پدرام بتی را شکست که قبیله می پرستیدش پس چگونه میتوان چنین بت شکنی را دوست نداشت و نستود!
بخش بزرگی از هرات با تو خواهد بود پدرام عزیز و امیدوارم فعالیت حزب کنگره ملی در هرات را گسترش دهی.

>>>   افغانستان در چند قدمی تجزیه
خداوند يونها، طاقت ها، كرزي ها، عبدالله ها، ملا عمر ها و تركي ها را از سر مردم "كمان گير، گوسفندي، خوشباور و وحدت مُلي طلب"ما كم نكند و اگر نه سالها در خواب خر گوش ميمانديم. عمر طولاني و سلامت جسماني به رهبران ....خواهانيم!

>>>   نام این دفاعیه های امرالله خان صالح را چی می توانیم بمانیم جز "عذر بدتر از گناه". به این آقا بگویید درحالی که انسان ها خالی از سهو و خطا نیستند اما کوشش کن که دیگر این طوری کمان مسی نخری، اگر خریدی باز فولادی بخر که یک چند وقت برای شلیک های هوایی مقاومت داشته باشد.

>>>   گفته می‌شود که آرش کمان‌گیر، سوار بر شتر و غژدی بر پشت، بسوی بالاترین قله افغانستان حرکت کرده است تا قلمرو قوم افغان را مشخص کند. همه همسایگان، مضطرب و نگران رصد می‌کنند تا کجا و کی، آرش غژدی‌ می‌زند و پیکان به‌درمی‌کند.
حتی پیش‌بینی شده است که بعضی از همسایه‌گان فرومایه، ممکن که پیکان کمان آرش را با موشک‌های زمین به هوا هدف قرار دهند.
#آرش‌کمان‌گیر

>>>   البته جناب شان یک کمی خوش خدمتی نموده اند و این هم طبعی است. دیگر نمیشه از جناب شان گله کرد، حالا او در جمع معاش بخوران قرار گرفته و لذت معاش اجازه نمیدهد که حرفی در مقابال معاش دهنده گان ( ارگ فاشیسیتی) بزند، او که سال ها در بالا ترین پست ریاست امنیت بود واقعا نمیداند که مشکل غده سرطانی ( خط دیورند) بر نا امنی های افغاسنان نقش دارد؟ آیا واقعن حل این معضل هیچ فایده ای برای آرامش افغانستان ندارد؟ خوب تصور کنیم به ضم ایشان سروصدا ها فایده نمی نماید و حد اقل حالا قابل بحث نیست. پس چرا جناب صالح در قسمت فرمان تقنینی غنی چیزی نمی نویسند! تیم فاشیستی غنی برخلاف تصامیم شورای ملی، قانون ثبت احوال نفوس را لگد مال کرده و میخواد هویت خود را برای دیگران تحمیل نماید. چرا اعتراضی و نبشته ای نیست از جانب ایشان، خوب معلوم دار است معاش لذت بسیار دارد و صدا های عدالت خواهی را در مقابل معاش دهنده گان خاموش میکند، از نمونه ها میشه از استاد اعطا هم نام برد. تعجب با هویت ها بازی و از این ها خاموشی و خا..ه مالی!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است