سرپرستی، تمام حکومت را فلج کرده است
افرادی که بتوانند به خوبی از پس کار برآیند، به آنها اجازه داده نمی شود. متاسفانه با آنکه مدیریت نهادها توسط سرپرستان فساد بوجود می آورد، حکومت نیتی برای پایان دادن آن ندارد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۸    ۱۳۹۶/۱/۱۶ کد خبر: 131304 منبع: پرینت

پس از آنکه سال گذشته، مجلس نمایندگان هفت نفر از وزیران کابینه را سلب اعتماد کرد، اکنون وزارت خانه ها به شمول وزارت معادن توسط سرپرستان مدیریت می شود. به تازگی ریاست جمهوری افغانستان، تنها به یک یا دو وزارتخانه نامزد وزیر معرفی کرده که آن هم تا به مجلس معرفی نشود، به عنوان سرپرست کار می کند. از آغاز به کار حکومت وحدت ملی تا کنون چرا حکومت نمی خواهد به موضوع سرپرستی در نهادهای حکومتی نقطه پایان بگذارد.

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر محمد امین فرهنگ، رییس نهاد خدمتگزاران کابل در برنامه «بازنگاه» گفت: سرپرستی در وزارتخانه ها و نهادهای افغانستان حالتی است که عدم تصمیم قوه حاکمه را درباره سرپرست نشان می دهد. چرا که در مدت سرپرستی، باید تصمیم بگیرند مسوولیت های پیشبرد یک کار را به چه کسی بسپارند . حالا وقتی یک نفر به عنوان سرپرست مقرر می شود گویا این اعتماد کامل به وی نمی شود. برای وی یک وظیفه را می دهند و این چند گونه تاثیر دارد، تاثیر اولش این است که کسی که به عنوان سرپرست کار می کند جراتش از بین می رود، حرات اجرایی اش از بین می رود و نمی تواند تصامیم خود را مطابق به وظیفه ای که به وی سپرده شده است، بگیرد چرا که محافظه کار می شود. چرا که فکر می کند، چون سرپرست است، چند روزی است و دایما در این وظیفه نخواهد بود و اگر کارهایی هم انجام دهد بیشتر از این که طرف مکافات قرار بگیرد امکان دارد طرف مجازات قرار بگیرد.

وی، ادامه داد: دومین اثر منفی آن این است که کارهای حکومت عقب می ماند، اثر منفی دیگر این است که ما در این چند سال اخیر، با جامعه بین المللی بسیار تلفیق شده ایم و کارهای ما متمم هم قرار می گیرند، حالا این جامعه بین المللی نمی توانند با این سرپرست ها در باره کارهایی که می خواهند در اینجا انجام دهند، صحبت کنند چرا که آنها دارای مقام کاملاً رسمی نیستند و نمی توانند با این سرپرست ها تصمیم قطعی بگیرند.

فرهنگ، در خصوص علت وجود سرپرستی آن هم با این شدت در افغانستان گفت: با وجود تمام انتقاداتی که نسبت به افغانستان وجود دارد، در طول پانزده سال اخیر، حرکت های مثبتی روبه جلو در افغانستان بوجود آمده است. بنابراین افرادی هم وجود دارند که اگر وظیفه ای به آنها سپرده شود بتوانند به خوبی از پس آنها برآیند، اما متاسفانه به این افراد اجازه داده نمی شود که در این رده های بالای حکومتی و وزارت ها باشند. یعنی حکومت نمی خواهد این افراد بیایند. حالا هم که حکومت و بسیاری از وزارتخانه ها با سرپرستی اداره می شود مصلحت گرایی بی جای حکومت است که این وضع را بوجود آورده است. افراد توانایی هم امکان دارد در ارگان های حکومتی باشند، اما بسیاری از آنها به عنوان سرپرست هستند، چرا حکومت آنها را به عنوان سرپرست اعلام می کند؟ سرپرستی نوعی تحقیر هم هست. و این معنی را می دهد که این پست را به فرد می دهد اما اعتماد کامل هم به وی ندارد و شاید مدت کوتاهی باشد و بعد از مدتی کوتاهی فرد دیگری می آورد. سرپرستی حتی از این طرف فساد اداری را هم زیاد می سازد. چرا که یک تعدادشاید اینطور فکر کنند، در چند صباحی که در اینجا هستند می توانند از فرصت استفاده کنند و کارهایی را به نفع خود انجام دهند.

به باور فرهنگ، سرپرستی از عوامل مهمی است که کشور را فلج کرده و گفت: وقتی فردی به عنوان سرپرست می آید و در راس یک اداره خصوصا در مقام های بالا قرار می گیرد، وظیفه وی توام با یک تعداد صلاحیت های بسیار کلان است، که آن صلاحیت ها و کارهایی که به عهده وی گذاشته می شود برای ممکلت سرنوشت ساز است، اما به وی اعتماد کامل ندارند که وی را به عنوان وزیر مقرر انتخاب کنند. سطوح پایین تر هم از وی حسابی نخواهند برد، چرا که گمان می کنند این سرپرست نه صلاحیت دارد و نه از نظر قانونی صلاحیت کامل ندارد. این سرپرستی تنها فساد اداری مالی را بوجود نمی آورد، بلکه کل اداره را فلج می کند تمام اداره از اول تا به آخر فلج می شود. بنابراین بخشی از حکومت عقب می ماند و در مجموع این حکومت است که فلج می شود. یکی از علل کلان ناکامی حکومت وحدت ملی هم همین موضوع سرپرستی است که مانند موریانه از داخل بدنه حکومت را می خورد.

وی در پایان گفت: متاسفانه با آنکه مدیریت نهادها توسط سرپرستان فساد بوجود می آورد، حکومت نیتی برای پایان دادن آن ندارد. اما برای اینکه حکومت بخواهد از تمام وضعیت بد کشور خلاص شود در یک بخش، باید تصمیم خود را بگیرد و به این سرپرستی ها پایان دهد و دولت سازی جدید را در افغانستان آغاز کند. حکومت در این راهی که فعلا روان است، رو به ترکستان می رود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سرپرستی
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   فساد افرادی مانند تو بیشتر ازهمه آنرا فلج کرده که در زمان وزارت با تجار بی انصاف ووارد نمودن تیل های بی کیفیت بهصد ها پامیل خساره وارد کردید

>>>   وزارت خارجه افغانستان هم، ديورند طلب شد.
به كجا مي رسيم با دستگاه ديپلماسي ايكه تاريخ نخوانده اند و قصدي كارشان تحريف تاريخ و إسناد بين المللي است؟؟

>>>   جکومتی که وجود ندارد،چگونه توانسته اید که سالم بودن یا فلج بودن آنرا تشخیص دهید؟؟؟

>>>   اقاي وزير سابق !
ايا شما ميدانيد كه ضعيف ترين وزير در تاريخ وزارت تجارت بوده ايد؟؟؟
شما در وزارت تجارت عوض كار با مأ مورين با كنري هاي خويش مصروف بوديد .
متخصصين تجارت را خانه نشين وعوض ...... را جابه جا نموديد.
منصور


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است