پدرام، یک قوم گرای با شهامت و با منطق است
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۲    ۱۳۹۶/۱/۱۶ کد خبر: 131321 منبع: پرینت

وقتی منطق محکم، پشت شهامت و داعیه بایستد قهرمان تولید می شود. حداقل یکبار هم که شده بیایید فارغ از قید و بندهای قومی، حزبی و سلیقه ای مان
به یک واقعیت اقرار کنیم که اگر لطیف پدرام حتی قوم گراست، قوم گرای با شهامت و با منطق است.

چیزی که هیچ یک از سیاسیون امروز ما در حد آقای پدرام ندارند، چارچوب تیوریک محکم پشت سر داعیه شان هست و حتی می توان گفت که اکثر سیاسیون امروز ما جز مشت پول و منصب اصلا داعیه ندارند.

داکتر پدرام را که از دوران جهاد و به لحاظ رفاقت شخصی پدرم با او می شناسم، تنها کسی ست که تا آخر به روی بحث فدرالیسم که داعیه و دغدغه اصلی اوست ایستاده و با منطق و استدلال از آن دفاع نموده است.

من بدون تعصب و جانبداری به بحث های آقایان، یون و پدرام نگاه کردم، فاصله هر دو را زمین تا آسمان یافتم که نیازی به تشریح مو به موی آن نیست. موضوع دیورند یک روزی پایان خواهد یافت، به شکلی که آقای یون می خواهد و یا به طرزی که آقای پدرام می پسندد اما آدم هایی که با صراحت و منطق در قبال قضایا صدا بلند می کنند آدم های ساده نیستند.

من و شما به خاطری از بلند کردن صدای خود می ترسیم که نمی توانیم از آن دفاع کنیم، پس کسی که از حرف خود دفاع کرده می تواند او دانش اش را دارد و مصداق "دانش قدرت است" او قدرتمند هم هست.

دوستان بسیاری هستند که باز کردن گفتمان را به جای تعصب ورزی و ایجاد شکاف قومی و غیره، اشتباه می گیرند. در حالیکه من آن را راه رسیدن جدی به حل معضلات کلان ملی مان می دانم، در صورتی که به شکل دمکراتیک و زیر سایه قانون و آزادی بیان پیش برده شود.

بحث شب گذشته آقای پدرام نه تنها برای قوم و طیف خاص، بلکه برای اکثریت جامعه افغانستان، از او یک قهرمان به نمایش گذاشت. اینکه او در گذشته چه کرده و در آینده چه خواهد گفت، کاری ندارم.

برنا صالحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پدرام
دیورند
نظرات بینندگان:

>>>   سرانجام شد خط ديورند مرگ افغان ستان پشتون شد با نام خوا در پاکستان
دیورند تحميل هويت ملى افغان را کرد ويران
الفيستيون افغان کرد هميش بطلان
تا نشنود اينقدر درد و داد و فغان
پدارم کرد لطيف فاش کمدى سياست افغان
که باز شود پشتون خسروان مردان
پشتونان با لقب افغان شود روان سوى ملتان
تا رستم و اسپنديار , آذرنوش و بهمن شوند شهرياران
در همه شهرها و ستان ها و استانها با پسوندان (بخوان پسوند ان )
مثلا
تهران ,مازندران, زاهدان, همدان, آبادان, اصفهان, خوزستان, کرمان, گورگان, گيلان, گلستان و به صدها همچون نامها در کشور امروزى ايران
باميان, بدخشان, لغمان, پغمان, بغلان, پروان ,بغلان اروزگان, سمنگان, تالقان, شبرغان, جوزجان, چغچران, اروزگان ميدان درشرق ايران( امروز با نام افغان ستان )
کوهستان بدخشان , خلتان, گلستان , يمنگان يعنى ستان جم در کشور تاجکستان
مردان, ملتان در کشور هند اکنون پاکستان.

مرگ آرمان و آرزو سخت است
چونکه خط فاصل ندارد درميان
ديورند خط است در ميان مردمان هندوايران وتوران
آباد کن وطن ات پختون و يا پشتون
جدا مکن مردمان خود با خط فاصل درميان
غير پشتون به زور و غرور ديگران افغان مکن
پشتون ها را از اين پس نادان مکن
منطق است در هفت شهر سيمرغ عطاران
ناجى رستم و کشور اش است سيمرغ پرندگان
اين نامها در متلان است جاويدان
آن مرد نام است در هندوايران
هر کس آنرا آواز کند رستم جهان پهلوان
همى جوى موليان شود روان بهسوى چغچران
که گلزار شود شهرستان "فارسى" آريا (آريا شهرستان فارسى هراتنام ٢٥٠٠ سال پيش هرات بود -نقشه استرابو )
ناوه فارسى و چين فارسى
است قرار در نزديکان هراتيان
آن مردمان آريانان
با فارسى انسان شود دانا
زبان پدرامان کند آن توانا
شمشير دونان کند کُند و سرخم
پيش روى مداد بدستان و قلم

>>>   زنده باد قهر مان بامنطق پدرم,خراسانی

>>>   من ار بیگانگان هر گز ننالم
که‌با من هر چه کرد آن آشنا کرد
ما از دیورندیست های چون لایق و کرزی و یون‌ و طاقت گله نیست چون از همین راه تغذیه میشوند و بزرگ شدند و نسل به نسل ادامه میدهند. ما را آرش های چرخه گیر و امثالهم کشته و چنان به دفاع از یون و طاقت می پردازند که یاد شان رفته از نظر یون و طاقت حرامی بیش نیستند.

>>>   پادشاهی کردن سند ملکیت بر کشور را به کسی نمی بخشد. ورنه مغولان با چهارصدسال و انگلیسها با دو صد سال حاکمیت در هند، باید امروز صاحب هندوستان شناخته شده و مردمان هند "مهاجر" پنداشته می شدند!

>>>   يكي و خُلص
در اين ماتمكده نه عقل را مجال است وُ نه منطق آنتن می‌دهد؛ در اينجا همه چیز به خشونت منهتی وُ به انتحار ختم ميشود. قانون در اينجا قانونِ جنگل است وُ عده يي از بزرگان اش حيوان؛ حيوانِ كاملن درنده وُ خُون آشام...
بنابرين شايسته نيست منطق "پدرام" را با انتحار "اصولي" تول و ترازو نماييم.

>>>   اینک یک "قهرمان"؟؟!! دیگر هم پیدا شد!!!

>>>   چه کسانی خطرناک اند؟
=============
از یون ها، اصولی ها، لالی ها و تمام آنهای که افکار و عقاید خود را بصورت علنی و روشن بیان می کنند، باید سپاس گزار بود… اینها تا زمانیکه در مقام های اجرائیوی قرار نگیرند، آدم های خطرناکی نیستند… چنین افرادی در همه جوامع وجود دارند و بر بنیاد اصل «آزادی بیان» هر کس حق دارد که نظریات خود را آزادانه ابراز کند؛ ولی مردم،‌ نیرو های سیاسی، جوامع مدنی و مقام های دولتی با تمام قوا تلاش می کنند که چنین افرادی در مقام های رهبری یا اجرائیوی قرار نگیرند!

برعکس، از آن رهبران و مقام های دولتی - حکومتی بترسید که ظاهرا از دموکراسی، حقوق بشر، برابری، عدالت اجتماعی و وحدت ملی صحبت می کنند، ولی در عمل تطبیق کننده افکار یون ها، اصولی ها و لالی ها اند… چنین افرادی نهایت خطرناک اند؛ قرار داشتن چنین افرادی در مقام های رهبری یا اجرائیوی باعث تباهی جامعه و مردم می شود!

لذا بسیار مهم نیست که چه تعداد «افرادی» در یک جامعه دارای افکار فاشیستی، افراطی، ضد دموکراسی و یا غیر انسانی است؛ بلکه آنچه فوق العاده ارزش دارد، این است که چنین افرادی در رهبری جامعه و یا مقامات اجرائیوی قرار نگیرند (و یا به مجردی که شناخته می شوند، باید طرد و عزل گردند)، در غیر آن، فاتحه آن جامعه و آن مردم را باید خواند...

>>>   وزیر اقوام قبایل هم گند زد!
او گفته که عبدالرحمان خان دست نشانده بوده است و خط دیورند تحمیلی است.
سوال:
کدامت در تقریبن سه صد سال از احمد شاه ملتانی تا غنی دست نشانده نبودید؟

>>>   اینها گپ شان مطابق خواست پشتونوالی هرجای و مکان تغیر میکند فردا باز عبدالرحمن خان در جای دیگر قهرمان است

>>>   از سرحد ديورند به اينسو متعلق به همه يى باشنده گان اين سر زمين است. تاريخ درخشان اين كشور را همه رقم زده اند جز قبيله. تاريخ سياه اين كشور بعد از فروپاشى خراسان بزرگ آغاز مى شود و هنوز كه هنوز است ادامه دارد.

>>>   در بین کور ها یک چشمه پادشاه ست. برای مردم بی سواد و ترسوی افغانستان یک فرد مانند پدرام قهرمان شمرده می شود، اینکه او در گذشته به شوروی خدمت کرده است یا امروز به نفع دشمنان افغانستان سخن می گوید، برای شان مطرح نیست، فقط پایۀ قوی خارجی یا قومی داشته باشد، او را به حیث قهرمان خود می پزیرند. لذا همین دیگ و همین آش نوش جان تان. شما ها لیاقت رهبران شریف را ندارید.

>>>   Abdul Lalzad
معاهده چهارمی به ارتباط مرز ها در زمان نادرشاه در سال ۱۹۳۰ توسط مارشال شاه ولیخان و نماینده برتانیه امضا شده است...

>>>   آیا آنانکه در جنگل های پشاور تربیه شدند باید توقع چنین موارد را داشت؟

>>>   Salehzadh
مه كه ميبينم روز تا روز به جمع هواداران رهبر حزب ما افزوده ميشه.
خواست خداوند اگر بود قدرت گرفتيم در اولين فرصت يون خانم اش و اصولي و چرم چقل را به دار بزنيم و چندين مكاتب دخترانه پسرانه در مناطق پشتون نشين ما درست كنيم كه اول سطح سواد اي مردم بالا ببريم بعد بشانيم شان بگويم خو، اصولي، يون زنش برتان خوب بود يا عبدالطيف پدرام؟
اگر ديديم كه گفتند يون و زنش انگاه ميدانيم كه اي مردم از پدر پدر ديوانه بودند زندگي با اينها وقت ضايع كردن است همه را در ديوانه خانه مندازيم.
اگر گفتند لطيف پدرام در هر ولايت شان بلاك هاي رهايشي درست ميكنيم همه را از داخل خيمه ها به بلاك ها انتقال ميتيم كه زندگي انساني كنند.

>>>   پدرام حالا دیگر رهبرکنگره بلکه رهبر ملتی هست که درآسیاه به کلتور بخصوص خود وجود داشته ووجوددار بدرود

>>>   Bakhtari
اگر ما در برابر مهاجرین بی ...، بی دانشان دون و مهاجرین کوه سلیمان افغان ذلتی خاموش بمانیم . زنده بودن ما تلخ تر از مرگ است .

>>>   من بارها در مطالبی که از اقای پدرام خوانده ام خواسته ام نظر بگذارم و به برادران و خواهران افغانستانی بگم که چه شخصیت با ارزش و آگاه و روشنی را در میان خود دارند اما همیشه ترس این را داشته ام که اظهار محبت به ایشان از طرف یک ایرانی برای ایشان دردسر شود چرا که بازار تهمت بستن داغ است اما این بار و به بهانه این نوشته اقای برنا صالحی می نویسم که ایشان با این که نماینده پارلمان افغانستان و نماینده بدخشان اند اما بنده هم به عنوان یک ایرانی همیشه از خواندن نوشته های ایشان و دیدن ویدیوی سخنرانی های ایشان لذت برده ام و یاد گرفته ام.
مخصوصا سخنرانی هایی که در مورد پان تورکیسم و دشمنی قدرت های جهان با فرهنگ فارسی کرده اند بسیار برای بنده شنیدنی بوده چرا که این موضوعات منحصر به افغانستان تنها نیست.
من مطمئنم مردم افغانستان هنوز اقای پدرام را نشناختند وگرنه در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری که ایشان کاندید شده بود دکتر پدرام را انتخاب میکردند.
نظریه اداره کشور به صورت فدرال پاسخگوی نیاز تمام اقوام و مذاهب افغانستان است و موضع گیری های محکم و استقلال گرایانه ایشان تضمین کننده اعتبار و استقلال افغانستان در جهان است.
فقط از خداوند میخوام که ایشون را حفظ کند و از گزند بدخواهان نجات بدهد. قدرت های دنیا نشان داده اند که تحمل آگاهی مردم جهان را ندارند و کسی را که به زیر استعمار فکری انها نرود تاب نمی آورند و تحمل نمی کنند.مرحوم احمد شاه مسعود را هم به همین دلیل شهید کردند. انشاالله هر چه خاک اوست بقای عمر دکتر پدرام باشد.
دوست دار اقای پدرام از ایران

>>>   درود بر آقای پدرام

>>>   زمانی که شما اقرار میکنید که پدرام قومگرا آقا پس در پهلوی قوم خود برود و از آنجا مبارزه در مقابل روسها را شروع کند که از صدها سال به اینطرف مثل بازیچه دست نگهداشته. اما چای ناخورده جنگ نمیشه.

>>>   پدرام صاحب شاخ قلدران را در مجلس شکست و پوز‌شان را یک یکی به خاک سیاه مالید.

>>>   Partaw Naderi
اگر بحث در پیوند به مرز دیورند،خیانت ملی است،چرا نخست نمی رویم امیر عبدالرحمان را که پس از امضای قرارداد دیورند از انگلیس لقب شوالیه یافت، در دادگاه تاریخ به جرم خیانت ملی و وطن فروشی محاکمه نمی کنیم!

>>>   عطا صفوی
مهر تایید برجعلی بودن تاریخ قریب به دوصده اخیر افغانستان...!
خاین و یا قهرمان؟ سیاه ویاسفید؟
-----------------------------------------------------------------
هموطنان پشتون مان تا دیروز امیرعبدالرحمن خان راقهرمان... قلم دادمینمودند ، ولی ناگهان در چند روز اخیربا دیدگاه همچون باد های موسمی به وی مهر خاین بودن وهم دست نشانده را زدند . بلاخره بااین سردرگمی تکلیف مردم ومشکل تاریخ چه خواهد شد؟ این دیگر غیرممکن وبدور ازمنطق انسانی است که یک شخص درعین زمان هم خاین وهم یک قهرمان بوده باشد...این شباهت به آن دارد که برای مردمان یک جامعه قبولانده شود که دروقت ضرورت رنگ سیاه را باید سفید بگویید ویاهم برعکس.. قطعآ دیگر نباید شکی داشت که تاریخ قریب به دوصده اخیر این سرزمین کاملا سراپا جعلی وسیاه است .

>>>   این اشتباه بزرگی است که شخصیتی چون پدرام را قوم گرا بدانیم
پدرام شخصیتی ملی ووطن پرست است.
هزاره

>>>   به سلسله ی حمایت های مردمی:
اعضای جامعه ی مدنی،جمع کثیری مردم ازغرب کابل،نواحی 6 و 13، قمندانان ولایت سمنگان،محصلین وتعدادی هموطنان ما ازبغلان،اعضای جامعه ی مدنی و جوانان قوم شریف ایماق برای حمایت از موضگیری های اخیر دکتر پدرام به اقامتگاه شان آمدند.

>>>   حسین پنجشیری
اینها اصلآ نماینده پشتونها نیست چون پشتونها آنقدر نفوس ندارند که 110 نماینده داشته باشند تمام اینها بالای ملت تحمیل شده اند و قوم پشتون هم آنقدر مدنی نیست که از رای و انتخاب چیزی را بداند

>>>   آزاد منشان
بابا های افغانان=پشتونها ها یکایک خاک وطن را فروختند، به واپس گيرى اش، منى نسل امروز و فراد خون بديم؟؟؟؟
اين چه منطق است؟؟؟

>>>   این روزها ، به یک حساب ، روزهای " پدرام " اند. پدرام ، گفتمان روز را تعیین کرده است. در همه جا، سخن از پدرام است. در میان مردم ما محبوبیت پدرام ، در همین چند روز به اوج رسیده است. دسته دسته مردم از چهار سوی افغانستان به دیدارش می آیند و حمایت خویش را از او اعلام میدارند. به ویژه جوانان با یک شور و شوق زیاد از پدرام یاد می کنند و میخواهند در کنارش باشند. آرزوی من این است که جناب پدرام بتواند از این موقعیت به سود همبستگی بیشتر و سازماندهی بهتر مردم بهره گیرد. در چنین حالت ها، میشود حرکت های بزرگی را بنیاد نهاد. اگر گپ تنها به چای نوشیدن و قصه کردن و " آمدی تشکر" ختم شود و دیگر هیچ دستآوردی از این همه جنبش، از این موقعیتی که ایجاد شده است، نداشته باشیم ، کار خوب نمی شود.

>>>   استاد اسد «حبيبى» مرد فرزانه و مبارز عدالتخواه روزگارى برايم گفته بود؛
"گاهى تاريخ را تصميم دو يا سه نفر مى سازد و تاريخ مثال هاى فراوان در اين باب دارد " بلى من هم به همين باورم ، تاريخ را مى تواند تصميم جمع كوچك مسير بخشد اما حماسه آن را بايد نسل هاى پويا به فرجام رسانند. ما در همين راستا بايد حركت كنيم .

>>>   Zalmay Salehzadh
مه به پدرام صاحب قول داديم كه تا پيروز ات نسازيم در نيمه راه از قول ما بر نميگرديم.
بگذار مردم بدانند كه ما پنجشيري ها ولايت پرست نيستيم، هر كسي بخاطر خدا و مردم قدم مردانه بردارد ما با ايشان ايم.
براي ما ولايت و قوم مطرح نيست.

>>>   کثیف ترین مردم درسدحد است همه مفت خور درد چرسی شرابی بی سواد غول نصواری پودری عاق پدر ومادر که هروز راه ها مگیرند ومال مردم را به غارت میبرند چی بدرد میخورند وحالا ما خودرا جمع کرده نمیتوانیم باز جای را هم میگیم از ما است دست همه پشتون ها به گدایی دراز است کون لچ اتش بازی ان خو حکومت افغانستان نیست دریک روز تاکابل میرسند حکومت خودرا اداره کرده نمیتواند یک ریس جمهور دیوانه وبیغیرت ونا دان داریم که ازآن چیزی جور نمیشود .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است