از کندی نظام بروکراسی آزرده ایم
ما از سهم و درصد صحبت نمی کنیم و حرف ما این است که اعضای حزب اسلامی نباید مورد ظلم قرار بگیرند و تقاضا داریم که سازمان های سیاسی و قومی، ادارات دولتی را به حکم قوم و زبان و منطقه حاکم نشوند 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۶    ۱۳۹۶/۱/۱۷ کد خبر: 131369 منبع: پرینت

در حالیکه نزدیک به شش ماه از امضای موافقنامه صلح حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار با حکومت می گذرد هنوز وی در کابل ظاهر نشده است و در همین حال هیات مشترک حکومت، شورای صلح و حزب اسلامی درباره‌ی تطبیق مفاد این توافقنامه‌ ماه ها است که با هم رایزنی می‌کنند، ولی ظاهرا با حزب اسلامی به نتیجه‌ی مطلوب نرسیده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، محمد امین کریم، مذاکره کننده ارشد حزب اسلامی حکمتیار با حکومت در گفتگو با "میوند" در خصوص مذاکرات این حزب با حکومت گفت: از زمان امضای توافقنامه صلح حزب اسلامی با حکومت شش ماه سپری شده است و در طول این مدت یک کمیسیون مشترک اجرایی به ریاست محترم اخپلواک و 9 کمیته فرعی جهت تحقق مفاد موافقتنامه ایجاد گردیده است که در حال فعالیت هستند.

کریم، در خصوص تعهدات حکومت به حزب اسلامی می گوید: ماده پنجم موافقنامه معطوف به رفع تعزیرات از حزب اسلامی ، امیر مجاهد و اعضا و رهبران این حزب بود که در قدم اول مرتفع شدن تعزیرات خواهان خارج شدن نام رهبر این حزب از لیست سازمان ملل متحد بودیم که کارها را تا نیمه پیش برد.

مذاکره کننده ارشد حزب اسلامی افزود: کار رفع تعزیزات یک جانبه از طرف سه کشور همچنان ادامه دارد و قرار است طی هفته های آینده آمریکا، انگلیس و کانادا نیز تعزیراتی که بر روی حزب اسلامی دارند را بردارند. البته باید اضافه کرد که کشورهای کانادا و انگلیس نه بر سر اعضا که بر سر تنظیم حزب اسلامی تعزیرات داشته اند و آماده هستند در صورت درخواست از طرف جانب ما، این تعزیرات را بدون شرط اضافی رفع کنند و در خصوص کشور آمریکا نیز، دولت موظف به این پیگیری این امر است و بنابر معلومات ما کار جریان دارد و منتظر نتایج این امر هستیم.

وی، در خصوص ماده ششم توافقنامه که تعیین اقامتگاه رهبر حزب اسلامی است بیان کرد: نهایتا تا دو هفته دیگر اقامتگاه کابل آماده پذیرایی می شود و دو اقامتگاه دیگر هم در دو شهر دیگر در حال آماده سازی است و قطعه امنیتی که دولت در نظر گرفته شده است هم در حال کار است.

کریم، در خصوص حدود آزادی فعالیت حزب اسلامی در افغانستان اظهار کرد: مساله آزادی فعالیت حزب اسلامی افغانستان شامل تمامی ساحات سیاسی، اجتماعی و قانونی است که بالفعل عملی شده است و حزب فعالیت آزاد دارد. هر چند که گاهی بعضی از افراد و قوماندان های حزب اسلامی مورد آزار و اذیت دستگاه های امنیتی قرار می گیرند اما این مسایل استثناهایی هستند که بر کل قاعده تاثیر ندارند.

مذاکره کننده حزب اسلامی در خصوص سهم این حزب در ارگان های انتخاباتی گفت: ماده هشتم موافقنامه به این مساله اشاره دارد که مطابق حکم و اقتضای قانون حزب اسلامی مانند یک حزب سیاسی و دیگر احزاب کشور باید اشراف کامل در روند شفافیت انتخابات داشته باشد که این مطلب تا الان معلق است و پیشرفت خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی، در خصوص مساله آزادی زندانیان و مصونیت اعضا و رهبری حزب اسلامی توضیح داد: در این رابطه انتظار می رود که در روزهای آینده دسته اول زندانیان این حزب آزاد شوند و لیست زندانیان این حزب به دولت تسلیم شده است و مطابق توافقنامه باید در طول دو ماه بعد از امضای توافقنامه آنان آزاد می شدند اما بنا بر مشکلاتی که در روند عملی کردن توافقنامه وجود داشت تاکنون آنان آزاد نشده اند و گفته می شود حکومت کار آزادی 70 نفر از زندانیان حزب اسلامی را تکمیل کرده است و هر دو جانب منتظر تعیین روز آزادی آنان در چند روز آینده هستند.

کریم، درباره اینکه گفته می شود لیست زندانیان به صدها نفر می رسید اما به ده ها نفر کاهش یافته است اظهار می کند: این لیست به صدها نفر می رسید و در آینده هم می رسد. حقیقت امر این است که دولت بنا بر بروکراسی که دراین زمینه دارد بجای اینکه روند اخف اسهل را انتخاب کند، مبنی بر اینکه بنابر کنوانسیون های بین المللی بخصوص کنوانسیون ژنو که معطوف به آزادی اسرا بعد از آتش بس بین دو طرف درگیر است در قضیه خاص افغانستان، از لیستی که به دولت داده بودیم باید کسانیکه دعوی بر آنان است و یا مرتکب جرم شده است و یا عضویت شان در حزب اسلامی قطعی و تثبیت است این افراد جدا می شدند و مابقی اسرا تماما آزاد می شدند که این امر صورت نگرفته است.

وی افزود: متاسفانه دولت تصمیم گرفت کسانی را آزاد کند که آنها سه دوره محکمه را گذرانده اند یعنی قطعا محکوم شده بودند و کسانیکه تنها متهم هستند و جرم شان ثابت نشده و از دید قانون بیگناه هستند را آزاد نمی کند. بر این اساس با در نظر داشت مشکلاتی که در ساختار سیاسی و حکومتی وجود دارد، مجبور هستیم با ریتم دولت پیش برویم اما وعده دولت مبنی بر آزادی تمامی زندانیان حزب اسلامی قطعی است.

مذاکره کننده ارشد حزب اسلامی با حکومت می گوید: مشکل کلان این است که عده کثیری از اعضای حزب اسلامی، کادرها و بخصوص نظامیان حزب اسلامی افغانستان بخاطر متهم بودن به عضویت در حزب اسلامی از خدمات دولتی محروم ساخته شده اند. خواست ما هم جز اعاده قسمتی از حق و عدالت چیز دیگری نیست و اینها امتیاز نیز محسوب نمی شود.

کریم افزود: اگر حزب اسلامی را از لحاظ توانمندی سنجش کنید، بزرگترین حزب سیاسی افغانستان از نگاه نفوس و نفوذ است. ما از سهم و درصد صحبت نمی کنیم و حرف ما این است که به اعضای حزب اسلامی به جرم عضویت در حزب نباید مورد ظلم قرار بگیرند و دفاتر و پست ها بیرون کشیده شوند و در عین شایستگی کس دیگری به آنها نباید ترجیح داده شود و تقاضا داریم که سازمان های سیاسی و قومی، ادارات دولتی را به حکم قوم و زبان و منطقه حاکم نشوند و ما برای این مبارزه خواهیم کرد.

وی، در خصوص تقسیم ادارات براساس قومیت و منطقه اظهار کرد: متاسفانه واقعیت جامعه افغانستان همین است. وقتیکه کمیسیون گزینش، کمیسیون های انتخاباتی ادعا کردند که ما در اینجا جندر، قوم، منطقه و زبان را مد نظر گرفته ایم، یگانه کسی که به این موضوع انتقاد کرد من بودم که جمهوریت با مسایل تقسیم قدرت بر مسایل قوم، زبان، مذهب و منطقه در تضاد و تقابل است و باید تنها شایسته سالاری افراد مد نظر باشد اما متاسفانه جناب عطا محمد خان نور، والی مزار شریف گفتند که در این جامعه مسایل قومی و زبانی وجود دارد و باید در هر بخش از ادارات این مسایل مراعات شود. این درحالی است که حزب اسلامی شدیدا مخالف اینگونه تقسیم بندی ها است.

نماینده حزب اسلامی، نامی از کسانیکه در روند صلح حزب اسلامی سنگ اندازی می کنند، نمی گیرد اما می گوید: حزب اسلامی بخاطر صلح سرتاسری در کشور آستین بالا زده است اما تمامی گروه ها، اشخاص و افرادی که تا امروز از جنگ نفع می برند با روند صلح این حزب مخالفت می کنند. مافیای مواد مخدر و اعتیاد دشمن بزرگ حزب اسلامی است که هم در قدرت، هم در سیاست و هم در اقتصاد ید طولانی دارد و به صورت های مختلف تلاش می کنند که روند صلح این حزب را به چالش ببرند.

مذاکره کننده حزب اسلامی، در خصوص خبر هایی مبنی بر اینکه رییس جمهور از روند صلح با این حزب پشیمان شده است وضاحت داد: کسانیکه با روند صلح مخالفت دارند ارزو دارند که صلح با مشکل روبرو شود که اینها حلقات بسیار مشخصی هستند و شامل کسانی می شوند که در اخبار خود ادعا کرده اند که رییس جمهور پشیمان شده است درحالی رییس جمهور به صورت رسمی از ارگ بیانیه داده است که این ادعا مردود است.

وی، درخصوص تعهدات متقابل حزب اسلامی در قبال حکومت می گوید: حزب اسلامی چهار تعهد در این موافقنامه دارد که اولین آن تعهد به پذیرش قانون اساسی است. حزب اسلامی با حضور بالعفل و فعالیت های سیاسی تعهد خود را نسبت به قانون اعلام کرده است و تا امروز هیچ عمل خلاف قانونی انجام نداده است و البته این به این معنا نیست که با قانون اساسی فعلی مشکلی نداشته باشیم. نقایص عدیده ای در قانون اساسی فعلی موجود است که این نواقص از مجرای قانونی و قانونی اساسی قابل اصلاح است.

کریم افزود: یکی دیگر از تعهدات حزب اسلامی اعلان براعت از هر گونه گروه های تروریستی بود که حزب اسلامی اقرار کرد نه با گروه های تروریستی ارتباط داشته و نه خواهد داشت و این مطلب را حزب اسلامی نه با کراهت که از روی صراحت و اعتقاد بیان کرده است.

نماینده حزب اسلامی، در خصوص انحلال شاخه نظامی حزب اسلامی و اینکه افراد مسلح این حزب در کدام ولایت ها حضور دارند می گوید: به این امر متعهد هستیم و این روند آغاز شده است اما بدلیل ظرافت ها این پروسه زمانگیر است. براساس معلومات کمیسیون ها، حزب اسلامی در 34 ولایت حضور نظامی دارد. اما دو مساله مطرح است یکی حضور نظامی و دیگری استفاده از امکانات نظامی. حزب اسلامی در طول 16 سال گذشته بنا بر روش جنگی اتخاذ کرده ( چریکی و گوریلایی) مطلقا مخالف جنگ جبهه ای و وسیع است.

وی در همین باره ادامه داد: تعداد مجاهدین مسلح این حزب به هزاران نفر می رسد اما مجاهدین فعال تعدادشان قلیل است؛ ما یک تعداد کثیر مجاهدین مسلح داریم که غیر فعال هستند و غیرفعال هم باقی خواهند ماند.

کریم، درخصوص اینکه یک تعداد از افراد حزب اسلامی در کنار طالبان می جنگند بیان کرد: حزب اسلامی با اردوی افغانستان و قوای نظامی کشور از بدو شروع جهاد فعلی در جنگ نبوده است اما این به معنای موجودیت آنها نیست بلکه ما نمی خواستیم و نمی خواهیم که افغان ها با افغان ها بجنگند.

مذاکره کننده ارشد حزب اسلامی، در خصوص قدرت و نفوذ این حزب بیان کرد: زور، قدرت و نفوذ یک جناح را نباید به تعداد کلاشینکف سنجید که اگر بر این اساس باشد به طور یقین دولت افغانستان حداقل ده چند میل بیشتر از تحریک طالبان اسلحه و امکانات دارد. اما مساله عمده در قدرت و نفوذ نه کنترل منطقه است و نه تعداد کلاشینکف، بلکه نفوذ مردمی است که شما دارید. در این رابطه ادعای ما این است که ما یک قشر وسیعی از ملت خود را در چوکات صلح و تحت اداره صلح بسیج کرده ایم و امیدواریم با طرحی که با دولت شریک ساخته ایم بتوانیم در ماه های آینده در صورت همکاری طرف مقابل (حکومت) تا سرحد 50 درصد خشونت های حاضر کاهش پیدا کند.

نماینده حزب اسلامی ، در خصوص نسبت دادن جنگ بعضی از ولایت ها به این حزب وضاحت داد: در بعضی ولایت ها حزب اسلامی حضور قوی دارد و به همین دلیل، نیروهایی که به تداوم جنگ فکر می کنند می خواهند نشان بدهند در ولایت هایی که حزب اسلامی حضور دارد جنگ بیشتر است اما این مانور برای کسانیکه قصد این کار را داشتند توفیق چندانی نداشت و امیدواریم در ماه های آینده نتیجه برعکس برای آنان بدهیم.

وی، درخصوص ابهامات و سوال ها در خصوص زمان آمدن علنی حکمتیار به کشور بیان کرد: با عملی شدن مسایلی نظیر اقامتگاه ها، قطعات امنیتی و آزادی لیست اولیه زندانی ها و امثال این مقدمات این وعده در حال عملی شدن است و در این خصوص موضوع هفته مطرح است و نه ماه. رهبر حزب اسلامی از بعد از سال 2001 همیشه هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ معنوی در کشور خود بوده است و بزودی شاهد جشن حضور علنی وی خواهیم بود.

کریم، جنگ فعلی افغانستان را جنگ بین الافغانی می داند و می گوید: به تحریک طالبان می گویم که شما با مردم خودتان جنگ می کنید و با خارجی ها مذاکره می کنید، اینها برخواسته از کدام منطق است! این منطق تقلب است که می خواهند نظام سیاسی افغانستان را با تقلب و زور بدست بیاورند. اگر با افغان ها جنگ دارند با همین افغان ها هم باید صلح بکنند و حکم اسلام هم در رابطه با درخواست صلح جنگ نیست.

مذاکره کننده ارشد حزب اسلامی، در خصوص کندی روند صلح افزود: از کندی نظام بروکراسی خود نهایت آزردگی را داریم اما اراده و اخلاص ریاست جمهوری و رهبر حزب اسلامی مطمین و راضی هستیم، روند صلح مختل نیست اما کند است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حزب اسلامی
نظرات بینندگان:

>>>   این دلال مافیای خریط های خود را آورده است تا پول هایش کشور را به یغما ببرند این ها محکومین هستند که باید در زندان باشند با چشم سفیدی چهره هایشان زشت پلید خود را ظاهر در رسانه می‌سازند اینها باعث نفرت بیشتر مردم می‌شوند

>>>   شما با معاملات گنگ و کاذب تان لایق صلح نبودید. شما هیچ کس نیستید. تنها حکمتیار به ظاهر زنده و در حقیقت مرده و یک داماد دیوانه و جناب کاذب شما! مردم را به نام جهاد و اسلام خیلی فریب دادید اما در روزگاری از همان امریکایی ها یا دولت دستنشانده اش تقاضای پول استقبالیه کردید آیا شرم نمی کنید.
حکمتیار تاریخ تیرشده

>>>   كليم الله همسخن
یک پشتو زبان پاکستانی: من پشتو زبانم، پاکستانی هستم- برای پاکستان سرم را فدا می کنم، پاکستان مادر من است
یک پشتو زبان افغانستانی: تو اعصابت خراب است. تو افغان هستی!

>>>   Mazdak Farid
تمامیت خواهی و زیاده طلبی قومی بی شرم و پُر رو است و تمامیت خواهی " قوم اکثریت " در سرزمین ما بی شرم تر و پُررو تر . تمامیت خواهان در گام نخست دشمن قوم خویش اند . با دروغ می شد حکومت کرد ، دیروز می شد دروغ را به آسانی به باور همگان مبدل ساخت ، امروز نمی شود . امروز هر قومی می تواند از سنگر اکثریت سخن بگوید . امروز همه می توانند زور گویی کنند . تداوم دروغ و زور گویی ؛ تداوم ویرانی و سوختن است .

>>>   پشتون های "بر" یعنی پاکستان به افغان بودن خود افتخار دارند اما پاکستانی بودنشانرا بلندتر از پشتون بودن میدانند.حاضرند برای منافع پاکستان افغانستان را به آتش بکشند.اما پشتون های افغانستان همه چیز را قربان پشتون بودن میکنند. وما متاسفانه باید تحمل کنیم.
شفیع عیار

>>>   امی ....چه نام دارد؟ پساپورت اشت فرانسوی میاید افغانستان از حق یتیم و بیچاره بخاطر استقبالیه او متعصب و مریض روحی گلو پول تقاضا می کند.

>>>   تنها یک شرط باقیمانده که باید عملی شود و آن به اساس رسم قبیله ای
پذیرفتن حکمتیار به دامادی ارگ است .
م. زمین بوس

>>>   Hamdard
این کار امروز هم به شکل متواوم جریان دارد، شما از سلیمان لایق نام بردید، شخصیت منفور در حزب دیموکراتیک خلق افعانستان که دست شیطان را بسته است.
ما در کشور خود وزارت بنام اقوام و قبایل داریم، تا به یاد دارم، وزیر این وزارت از یک قوم خاص تعین می شود، چون می خواهند که این ساسله پول دادن ها را به راحتی انجام دهند.

>>>   سخنان بسیار علمی و تشریع نیکو. در پالیسی تان نموده اید آفرین به شما ،مردمان کوچه وبازار در باره حزب اسلامی چیزهای نامیمون اظهار میکنند اما صاحبان خرد. وعقل دوست تان دارد .
عبدالله ریحان

>>>   از آمدن و مهاجرت شما به افغانستان فعلي بيش از ٢٥٠ سال نميگذرد و هيچگونه شواهد و آثار و اسناد تاريخي كه حضورتان قبل از ٢٥٠ سال در اين سرزمين را ثابت كند وجود ندارد و خودتان هم ميدانيد كه در اين خاك قدامت تاريخي نداريد و هنوز هم نام دوم تان ناقلين يعني مهاجرين است.
پس بجاي اينكه أكت و اداهاي دايه دلسوزتر از مادر را درآوريد و اقوام و ساكنين بومي اين خاك و سرزمين را تهديد به اخراج كنيد بياييد از انتحار و انفجار و تخريب و بخاك يكسان كردن اين وطن دست برداريد

>>>   نمیدانیم کریم جان به اتکا به کدام نیرو تا این اندازه ناز ونزاکت دارند اگر در گذشته بنگریم انها غیر ازین که کشتند وسوزانیدند وتخریب نمودند کاری دیگری را انجام نداده انداینها با کدام رژیم نبود که ایتلاف نکرده باشند ویا از در سازش پیش نیامده اندسرشت ایشان چنین است که تنها با مسلمان کنار نمی ایند با دیگر هرکه میتوانند نزدیک شوند باجناب حفیظالله امین روابط نزدیک داشتند واگر روسها اقدام به موقع نمیکردند دولت کلته پوستین هارا تشکیل داده نسل افغان وانسان وبشریت را از کشور محو ونابود میساختند در کودتای تنی عملا شرکت داشته خواب رسیدن شان به ارگ تعبیر معکوس نمود با داکتر نجیب از طریق قذافی وصدام حسین ایتلاف نموده عنقریب به قصر نمبر یک راه یافته بودند که از بخت بد قضیه ای بنان سوان مطرح گردید درزیر سایه ای جنرال رفیع وسایر خلقی های فاشیست تا دروازه های کابل رسیدند یکبار دیگر بخت یاری نکرد نتوانستند داخل ارگ ریاست جمهوری شوند زیرا هنوز وظایفی را که برایش در نظر داشتند ناتکمیل بود شورای هم اهنگی واین ننگ تارخی را ملت افغان گاهی فراموش نخواهند کرد این همه عملکرد ها ودید ووادید ها واقدام ها زیر نظر خارجی ها انجام میشد وهربار انها را به اینده امید وار میساختند این بار نیز به اشاره ای اجانب وبه زور وبازوی کاکای بزرگ برای دفاع ازمنافع انها میخواهند در برابر روسها صف ارای کنند ودرمقابل پاداش یک دوره از ریاست دولت دست نشانده را به انها تفویض مینمایند ازینرو حق دارند که بلند پروازی ونزاکت های بی مورد نمایند وعجله داشته باشند تا زودتر به مرام دیرین برسند مثل این که حوصله شان به سر رسیده وطاقت شان طاق گردیده ازین بیشتر صبر نمیتوانند وبه وعده ای اینده دلخوش نمی نمایند
تماشابین

>>>   خدا كند كه ازرده گي تان به جنگ و ترور بدل نشود. كريم جان بخيالم كه بسيار نا وقت رسيده ايد، همه منافع دولت به حزب را فاروق وردك، ارغنديوال، قاضي أمين ، داكتر أنور، الماس و ديگران بردند، إنسان هوشيار موقع را غنيمت شمرده و تصميم ميگيرد، حالا اوضاع ماركت بسيار خراب است، همين تحفه فعلي را غنيمت شماريد، لاأقل جاي قبر براي حكمتيار خواهد پيدا شود، و گرنه همه تان مانند..... بيرون خواهيد ماند، و مرده هايتان را هم پاكستان فعلي قبول نميكتد، چون فعلاً بازار جهاد سقوط كرد، متاع جديد به بازار آمده، و ما و شما مجاهدين تاريخ ما تير شده است.

>>>   کدام گل را به او خا دادی میگن آزموده را آزمودن خطا است ولی کجاست گوش شنوا که گپه بشنود اگر خیر و برکت میداشتید نام تان خیرالله میبود امممممم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است