حکومت اسناد دیورند را از وزارت خارجه بیرون نمی کشد
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۰۳    ۱۳۹۶/۱/۱۸ کد خبر: 131401 منبع: پرینت

افغانستان با شش کشور هم مرز است، با پنج کشور هیچ مشکل حل ناشدنی ندارد، نه طالب، نه تروریست، نه سلاح فروش و نه آدم کش از آن مرزها نمی آیند در حالی که تمام اینها از دیورند و از پاکستان می آیند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، غلام محمد محمدی، تاریخ نگار درخصوص وجود 20 سند و معاهده رسمی در رسمیت مرز دیورند گفت: امروز وقتی از دیورند بحث می شود، دیورند یک مقوله مجزا از سایر تحولات در کشور نیست اما روشن و واضح است که این مرز، مرز رسمی میان دو کشور است.

وی، در خصوص اظهارات مخالف که دیورند را حق افغانستان می خوانند اظهار کرد: این حرف ها سیاسی است. معاهدات امضا شده است و اینکه کسی قبول داشته باشد یا نداشته باشد، فرقی نمی کند و مهم این است که این اسناد امضا شده و رسمی هستند.

وی، در خصوص افشا نشدن اسناد موجود در خصوص مرز دیورند بیان کرد: اسناد در دفتر وزارت خارجه کشور است و اینکه چرا دروازه هایش باز نمی شود تا اسناد بیرون کشیده شود، روشن است که صلاحیت این وزارت بدست کیست و چرا موضوع روشن نمی شود! این مسایل بدست کرزی و اشرف غنی است و شخص کرزی می گوید که این مساله را قبول ندارد.

این تاریخ دان در خصوص دیدگاه سازمان ملل از لحاظ حقوقی و سیاسی در مساله دیورند می گوید: منشور سازمان ملل اصل هایی دارد که قانون اساسی جامعه جهانی گفته می شود، یک اصل مهم این سازمان "ممنوعیت انکار پس از اقرار" است. وقتی شخص، نهاد و دولتی بر امری صحه بگذارد، حق انکارش را ندارد و افغانستان نیز در این خصوص 20 سند درباره بین المللی بودن این مرز بیرون داده است که حقی به آن طرف مرز ندارد. اگر اکنون این اسناد را قبول ندارد به سازمان ملل شکایت ببرد و اگر قبول دارد این مشکلات را حل کند.

محمدی افزود: اینها همیشه می گویند که مردم بسیج شوند و مشکلات را حل کنند، مردم کدام کشور بسیج شده اند و مشکلات مرزی شان را حل کرده اند که این سی میلیون نفر بخواهند با بسیج شدن مشکل شان را حل کنند! این مردم حتی حق رای دهی نداشته اند و 16 سال است که دولت و رییس جمهور تقلبی داریم. مردم کجا حق داشته اند که رییس جمهورشان را انتخاب کنند که حالا بروند و مساله دیورند را حل کنند. اینها کار دولت ها است و به مردم ارتباطی ندارد. دوستان ما همیشه فهمیده اند که نه مردم جمع می شوند و نه مساله از این طریق حل می شود و همیشه همین صحبت ها را می کنند درحالی که وظیفه خودشان است که به عنوان دولت مردم از منافع ملی و حدود مملکت دفاع کنند.

وی افزود: از طرف مردمی که در این جنگ ها و این مرز زندگی شان تباه شده است می گویم که اگر این مرز از آن ما است که جنگ کنیم و آن را پس بگیریم در غیر این صورت اسناد را به سازمان ملل نشان بدهید و این مساله را فیصله کنید. اگر همین طور این مساله ادامه یابد، 70 سال است که تلفات می دهیم و تا 70 سال دیگر هم تلفات خواهیم داد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیورند
مرز
نظرات بینندگان:

>>>   شاید وقتی گلمرجان وزیر جارجه بود آنرا از آرشیف وزارت خارجه "وند"!! زده باشد!!!

>>>   این خبر را حتما پخش کنید. خبر موثق است و در تمامی روزنامه های سویدی امده است. دولت افغانستان کی یکی از گیرنده های اصلی کمک های سویدن است در حومه استکهلم یک خانه بخاطر گویا سفارت به ارزش ۴۲ ملیون کرون (بیش از ۴ ملیون یورو) خریداری کرده است. فقیرترین کشور یکی از گرانترین ویلا های استکهلم را خریده است.
حالا مردم محل اعتراض کرده اند که سفارت نباید در مناطق مسکونی باشد. کمون منطقه نیز مسله را دادگاهی ساخته است.

>>>   ایا این آقا در کدام زیر زمین خوابیده است که می گوید : که فقط از مرز پاکستان طالب برای کشتن مردم افغانستان و ایجاد نا امنی می آید ، این همه طالب که در مناطق غربی افغانستان سالها است آدم می کشد و ایجاد نا امنی می کند از مرز های پاکستان می آید؟بی جهت نیست که ما افغانها این قدر بد بختیم.

>>>   با عرض سلام به هردو عزیز دردانه، جناب پدرام و جناب معترف!
از نظر من طرح مسایل به محوریت یک شخص به بیراهه رفتن است. طرح مسایل بر محور آجندا و برنامه رهگشا خواهد بود.
اگر آنچه آقای پدرام پیرامون رسمی بودن خط دیورند گفت، حرف و برنامه خودشان است، پس به ما چی؟ اگر این حرف و این مساله به همه مردم ما متعلق است، پس با تشکر از جناب پدرام که با قاطعیت آن را مطرح کرد باید موضوع را پی بگیریم. نگذاریم که اگر پدرام صدا بلند نکرد، این مساله بخوابد.
موضوع خط دیورند، بهانه یی بیش نیست. فاشیزم قومی این را بهانه و وسیله یی قرار داده است تا بگوید که چون افغانستان کشور پشتونهاست، باید پشتونهای آنسوی خط نیز با افغانستاان بپیوندند. فاشیستها خود نیز به روشنی می دانند پیوستن پشتونستان به افغانستان خواب و خیالی بیش نیست. اما با گرم نگهداشتن این مساله فقط و فقط می خواهند بگویند که این کشور مال پشتونهاست. مسالۀ پشتونها درسراسر جهان باید از مرکزی پشتونها ( به زعم خود شان) اداره شود این مرکز افغانستان است.
فاشیزم با پاکستان هیچ مشکلی ندارد. ما و شما دیدیم که فاشیزم به حاکمیت طالبان (تو بخوان حاکمیت پاکستان) هیچ مشکلی نداشتند و به آن سر نهاده بودند و هنوز هم حسرت حاکمیت طالبان را می خورند. چرا که در حاکمیت طالبان حاکمیت پشتون توسط پاکستان تامین شده بود. پس مشکل با پاکستان و یا الحاق کشور به پاکستان ندارند. مشکل شان اینست که اگر افغانستانی تشکیل شود و ثبات بیابد، این کشور در قبالۀ بابای اینها باشد.
پس مقابله با فاشیزم به مثابۀ یگانه سد راه امنیت، ترقی و عدالت، تنها کار جناب پدرام نیست و خط دیورند نیز یگانه آوردگاه با فاشیزم نخواهد بود
Saboor Raheel

>>>   من با مسوولیت و صلاحیتی‌که دارم، می‌نویسم،
ما خواهان برابری و تساوی حقوق همه‌ی شهروندان افغانستان بودیم و هستیم،
امکان‌ندارد ما قربانی بدهیم و دیگران تنها دستور بدهند و حکم‌روایی‌کنند.
در رابطه به شناسنامه‌های برقی، موضع‌ما حمایت از قانون‌است و در مورد دیورند هم موضع ما موضع مردم اصیل افغانستان می‌باشد.
ما افغانستان متحد و مترقی را با همین جغرافیا و خطوط مرزی به‌رسمیت می‌شناسیم و خواهان آبادانی آن هستیم.
مرتضی جلالی

>>>   آقای محمدی همیشه ضد ونقیص صحبت می کند ازیک طرف می ګوید شاهان چنین کرده اند و چنان .باید که آنرا قبول نمایم . ازطرف دیګر می ګوید کی ها به مردم صلاحیت داده است که حق خود را اظهار نماید ؟ بلی ماهم به همین نظریم که شاهان خیانت کرده اند ولی مردم را درګیر خیانت های خود قلمداد کرده اند اما مردم با ایشان نبوده اند ازینرو مردم آنرا قبول ندارد شما آقای محمدی نیز میتوانید آنرا برسمیت بشناسید و لی مردم شما وشاهان که چنین داعیه غیر قابل قبول را قبول شده می دانند .... می نمایند.
کابلی والا از هند

>>>   میتوانید در انترنت به آرشیف کتابخانه لندن در مورد اسناد دیورند مراجعه کنید.

>>>   شاید اسناد محرم در وقت حکومت چور وچپاول فروخته شده باشد چون انها بخاطر پول از فروش هیچ چیز دریغ نمیکرد.
دوم اینکه حکومت نمیتواند به هر کدو و چلو اسناد که سرنوشت یک مملکت را تعین میکند بکشد.

>>>   وقت دیورند نیست لطفا به مشکلات دیگر توجه نمائید

>>>   بخاطر اینکه کهنه نشوند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است