پشت پرده حمله آمریکا به سوریه
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۷    ۱۳۹۶/۱/۱۹ کد خبر: 131406 منبع: پرینت

آمریکا به سوریه حمله کرد، هر چند این خبر بسیار کوتاه است اما دنیای بزرگی را پشت معنا و مفهوم و تحلیل های مختلفی راجع به رفتار ترامپ و آمریکای بعد از وی و موضوعات سوریه دارد.

آمریکایی ها با شلیک دهها موشک به پایگاه هوایی سوریه در استان حمص در غرب این کشور به شکل مستقیم به سوریه حمله کردند و در این حمله باید به نکات مختلفی توجه کرد، سوالی که مطرح می شود این است که مهمترین پیامدهای این اقدام دولت آمریکا چیست؟

اولین پیام حمله آمریکا،نشاناز دیوانگی ترامپ دارد، او پس از روی کار آمدن در آمریکا با تصمیم های عجیب و غریب نشان داده راه نیاکان و اجداد وحشی صفت خود را دنبال می کند. حمله آمریکا تجاوز آشکار به تمامیت ارضی و نقض حاکمیت سوریه است و از این حمله بازیگران مختلفی در منطقه سود می برند. عربستان سعودی، اسرائیل و ترکیه پس از این حمله سریعا واکنش نشان دادند و از تصمیم آمریکایی ها حمایت کردند و این مساله واضح است آمریکایی ها برای حفظ منافع کشورهایی همچون عربستان و ترکیه و به ویژه اسراییلی ها چنین کاری کرده اند.

حمله آمریکا در حالی صورت گرفت که همین چندی پیش جنگنده اسراییلی توسط ارتش سوریه منهدم شد و این مساله باعث عصبانیت شدید رژیم صهیونیستی شده بود و حالا آمریکا وارد میدان شده تا مشخص شود چه قدر لابی های صهیونیستی در آمریکا قوی هستند و برای این کشور تصمیم سازی می کنند.

از سوی دیگر روسیه و ایران اقدام آمریکا در حمله به سوریه را محکوم کردند، روسها خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت شدند و موضع کشورمان و روسیه نشان می دهد تغییری در سیاست‌های ما و روسها در مبارزه با گروههای تروریستی در سوریه ایجاد نخواهد شد.

مهمترین پیامد حمله آمریکا به سوریه را می توان در شکست های خط استکبار-تکفیری در مقابل خط مقاومت دانست، این روزها داعش و گروههای تروریستی و تکفیری دیگر حال و روز خوشی در سوریه ندارند واخبار از این موضوع حکایت داشته که ارتش سوریه روز به روز پیش روی می کند، برای آمریکایی ها که سالهاست بر نا امنی منطقه سرمایه گزاری کرده اند بسیار سخت است بخواهند قبول کنند سیاست هایشان با هماهنگی اسراییل و عربستان شکست خورده است به همین دلیل ترامپ به سوریه حمله می کند تا بار دیگر نا امنی را بیشتر و از تروریستها مستقیما حمایت کند و جنگ سوریه را گسترش دهد.

مایکل برچر یکی از نظریه‌پردازان بزرگ غربی که در حوزه مدیریت بحران ها صاحب نظر است معتقد است ، یک بحران را به چهار مرحله پیدایش، گسترش، کاهش و تاثیر تقسیم می‌کند. برچر بر این باور است که مداخله بازیگران خارجی در یک بحران سبب تداوم و شدت گرفتن آن بحران خواهد شد. اکنون اقدام نظامی آمریکا نیز تداوم بحران سوریه را در پی خواهد داشت. آمریکا طی شش سال گذشته در جهت حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه گام برداشته است و حمله امروز آمریکایی ها را تغییر سیاست آنها از جنگ نیابتی به جنگ مستقیم در حفظ منافع اسراییل می توان تحلیل کرد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حمله آمریکا
سوریه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است