نه پشتون خواهی درمان است و نه هم پارسی خواهی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۲    ۱۳۹۶/۱/۱۹ کد خبر: 131416 منبع: پرینت

اقوامی که در این جغرافیا زندگی می کنند، هر کدام شان در آنسوی مرزها دارای قوم و نژادی می باشند. همچون بلوچ ها در ایران و پاکستان، پارسی زبانان در ایران و تاجیکستان، ترکمن ها در ترکمنستان و سایر اقوام که در این محدوده زیست دارند، همه با همسایه ها و غیر همسایه های این کشور بستگی دارند.

این شرط آن نیست که ما ادعا کنیم تا نژاد ما که در بیرون از مرزهای این قلمرو زندگی دارند، بیایند در اینجا با ما یکجا شوند تا ما اکثریت شویم. آیا می شود که امروز پارسی زبانان مشهد را دعوا کنند و همچنان سمرقند و بخارا را که در گذشته ها جز یک قلمرو بوده ایم و همچنان سایر مرزهای که همزاد «دیورند» می باشد؟ نه هرگز، چنین دعوای معنا ندارد.

معهذا، علاوه بر «خط دیورند» ما مرزهای دیگری هم داریم که قضیه شان مشابه «دیورند» است. مانند: «خط پامير»، «خط امير شير علی خان»، «خط ريجوی»، «خط مكمهن» و سایر آنها که کسی روی آن جنجال ندارد، چون همه چیز حل است. اگر ادعا هم کنیم کسی به ما چیزی نخواهد داد. اگر قرار باشد که مناطق فروخته شده را به آسانی به ما واگذار نمایند سرزمین ما خیلی وسعت خواهد یافت.

آنگاه، قسمت هایی از خاک و اقوام یوسفزی و شینواری در پاکستان نصیب پشتون ها می شود. بلوچ های پاکستان با بلوچ های ما ملحق خواهند شد. مشهد با آن همه ساکنانش به پارسی زبانان خواهد رسید. از ترکمنستان و ازبکستان هم بعضی شهرهایش با ساکنان آن به ترکمن ها و ازبک های ما تعلق خواهد گرفت و از سایر کشورهای دور دست هم چیزی به ما خواهد رسید؛ چون همه با هم یک وجه مشترک داریم.

آیا می شود که روی این دلایل ترکمن ها قسمت هایی از ترکمنستان، ازبک ها بخش هایی از ازبکستان و تاجیک ها قسمت هایی از بخارا، سمرقند، خجند و... را ادعا نمایند؟ نه هرگز، چنین ادعاهایی را دادگاه بین المللی قبول نخواهد کرد. این ادعاها بجز از اتلاف وقت، دردسر و تفرقه اندازی برای افغانستانی ها سود دیگری نخواهد داشت.

به باور من، این زمینه ی خوبی است برای یک کمپاین گسترده تفرقه افگنی و انزجار بین اقوام افغانستان، آنهم به نفع اجنبی ها. این وضع برای یک تعداد آدم های متعصب و مغرض که ریشه های شان از بیرون آب می خورد، فرصت خوبی می شود تا مسایل پشتون خواهی و پارسی خواهی را دامن بزنند. آنگاه تمام اقشار و اقوام که در این جغرافیا زیست دارند، جسارت تبارخواهی خواهند یافت و تفرقه ها بیشتر خواهد شد.

به هر صورت، اگر ما پیشینه تاریخی این کشور را مطالعه نماییم هر قوم و قبیله که در این سرزمین زندگی می کند؛ به بیرون از مرزها ریشه دارند. این برای آگاهان هویداست. پس ما نباید، این موضوعات بی معنا و پیش پا افتاده را دامن بزنیم تا زمینه تفرقه برای دشمنان این مرز و بوم بیشتر از گذشته ها فراهم شود و آنها بتوانند از این وضعیت پیش آمده سود ببرند.

از این جدال ها بیشترین سود را پاکستان خواهد برد؛ کشوری که به گمان من موضوع پشتون خواهی را در برابر دیگر اقوام افغانستان مطرح ساخته است تا آنها هم به تحرک بیایند و برای بربادی خود نژادخواهی کنند. به یقین کامل گفته می توانم که دامن زدن این موضوعات به جز دردسر و تباهی کشور سود دیگری نصیب ما نخواهد شد.

جای بسی شرم است، بچه هایی که هنوز در بند شیرچوشک اند، به صفحات اجتماعی سلاح های پدری شان را نمایش می دهند و شعارهای قبیله خواهی سر می دهند تا پیکر وحدت نیمبند ملی ما را بیشتر از گذشته به سوی پرتگاه ببرند. از تمام هموطنان گرامی خواهش می کنم، همانطور که در جامعه حقیقی مراقب تربیه و اعمال فرزندان خود هستند، در جامعه مجازی هم مواظب کارهای آنها باشند، تا باعث شکاف های بیشتر و عقده های بزرگتری بین اقوام این جغرافیا نگردند.

نه پشتون خواهی دردی را درمان می کند و نه هم پارسی خواهی، بیایید ملت شویم.

شکور رحیق


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیورند
پشتون
نظرات بینندگان:

>>>   این نکته را نه تاجیک نه ازبیک نه ایماق و نه بلوچ دامن می زند. این نکته صرف از سوی پشتون ها دامن زده می شود. چرا واضح نمی گویید. تاجیک خو داد می زند که این موضوع حل شده است. و این کسی که تفرقه و تعصب را به طریقه های مختلف دامن می زند پشتون است نه سایر اقوام. در صفحات اجتماعی من در طول ده سال در یک صفحه پشتون ندیده ام که حرفی از اتحاد و اتفاق گفته شده باشند.
"خپل پختون مو ده" پختو کی داسی نشته" اصطلاحاتی است که تنها این ها استفاده می کند من نشنیده ام که گفته باشند تاجیک خود ماست، ازبیک خود ماست، پشه یی خود ماست. پس مشکل در یک قوم است.

>>>   این یک واقعیت است که نه پشتون خواهی و نه هم فارسی خواهی در افغانستان آینده دارد.
از اخبار درون سیتی سنتر.
سابق ها اخبار سر چوک میگفتند، حالا به اخبار درون سیتی سنتر تبدیل شده است.

>>>   نصیر خالد :
وقتی یون کتاب سقاوه دوم را نوشت و در آن قتل عام مردم شمالی‌ را روا خواند و تاک و درخت و... را نیز روا خواند و... اما کرزی او‌را دانشمند خوانده و ‌یک ساحه‌ای وسیع را مفت و مجانی‌ برایش داد و تلوزیون ژوندون را برای دو و دشنام اقوام دیگر ساخت چرا کسی‌ چیزی نگفت ؟
امروز وقت ظاهر خانی نیست .... همه بیدار و نویسنده و هشیار اند ....

>>>   فارسی نه دری خراسانی.

>>>   از هزاره ها نگفتی : اگر خط پامیر را دعوی نمایم هزاره ها با چین ملحق خواهد شد او وقت هزاره ها اکثریت خواهد شد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است