پدرام، یگانه راه حل کشور را در نظام فدرال می بیند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۷    ۱۳۹۶/۱/۱۹ کد خبر: 131436 منبع: پرینت

بينش آقای پدرام در مورد بحران كشور و طرح ايشان برای برون رفت از پيچيدگی های سياسی نسبت به كشور و حل عادلانه «موضوع ملی» ستودنی است.

آقای پدرام به عنوان رهبر يک حزب سياسی، دست كم برنامه های ميان مدت و دراز مدت را به عنوان راه حل پيشنهاد می كند كه كمتر احزاب سياسی به چنين مسایل می پردازند. اين خوب است كه احزاب سياسی نسبت به كشور و نوع نظام، نگاه راهبردی و استراتيژيک داشته باشند.

يكی از خواسته های درشت داكتر پدرام از طريق حزب «كنگره ملی» تغيير نظام از رياستی (متمركز) به غير متمركز (فدرالی) است.

آقای پدرام يگانه راه حل كشور را كه عملا با پيچيدگی های سياسی و بافت های اتنيكی مواجه است، در نظام فدرال جستجو می كند. انتخابی شدن ايالت دارها، تقسيم كشور از لحاظ اداری، رقابت سالم ميان ايالت ها، رشد و توسعه زون ها در چهارچوب نظام غير متمركز باعث می شود انكشاف متوازن و عدالت اجتماعی تحقق گردد.

باور من اين است، در حالیكه تعداد زيادی از افراد و گروه های سياسی و مدنی پس از موضع گيری اخير داكتر پدرام از او حمايت كرده اند، طرح و نگاه آقای پدرام برای پايان دادن بحران كشور می تواند ممد واقع شود و برنامه های مطرح شده از جانب ايشان اگر با مديريت دقيق مورد تعقيب و عملا مورد پيگيری قرار نگيرد، به زودی به كرسی نخواهد نشست.

تلاش، اراده جدی و پشت كار می تواند نتیجه مطلوبی داشته باشد.

هارون معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیورند
نظام فدرال
نظرات بینندگان:

>>>   بسیاری کشورهاازطریق کشورهای بیرونی شان بنامهایی گوناگون تجزیه شدند نتیجه ازنقشه جهان عوض وفرمانبردار گله هاشد .
ماهم درزمان جهادخوری یکبار فدرالیسم غیررسمی راتجربه کردیم هنوزهم نانخوران همان روزهای سابق شانراهوس دارند .این مفکوره به نفع دزدان و نفع خارجه اما مرگ مردم افغانستان است چون تفکیک ملت و مذهب درقطعات جداگانه حتما جنگ و غارت یا افزایش مداخلات بیرونی خواهد شد .
دموکرات

>>>   اگر نشد باز؟ این گپ ها فقط گپ است .آقای پدرام .(شبکه خنده )تلویزیون طلوع را که این هفته پخش شد یک نگاه نمایند که میگوید (یک گپی بزن که هیچ عقل قبول نکند)

>>>   از اینکه کشور بسوی یک بحران سیاسی برود نظام فدرالی بهتر است
فضلی

>>>   من از اقای پدرام پرسا میکنیم ایا شریط امنیتی کنونی افغانستان په این اماده است که نظام فدرالی ګردد. در نظام فدرال ولایات تا یک حد خود کفا بوده وکم ایا ما خود کفا هستیم. به همکاری نظامی جارجی ها نتوانیستیم که جلو مفسدین را بګریم. اکنون که حکومت مرکزی داریم جلو زور واکها که به نیرنګ های مختلف مسلط جا معه هستند. ایا به تقسیم منابع طبیعی وغیر طبیع قادر خواهیم بود. با احترام
ححح

>>>   حرف های که دیگران پنجاه سال بعد شاید بگویند پدرام فعلا گفت

>>>   پیرام قل های جنایتکار!!!
منتظر باشید وقتی "فدرالیسم"!!! پدرام برقرار شد شما لااقل ولسوال رستاق و غیره میشوید!!!1

>>>   با فدرالی شدن افغانستان هریک ازین حنگسالاران برای خود یک یا چند ولایت را قبضه خواهند کرد و بیشتر از حالا در آنجا خودمختار خواهند بود، تمام دار و ندار آنرا تاراج و دود از دمار مردم خواهند کشید.
نظام فدرالی فقط برای کشور های مفید است، که دولت مرکزی قوی داشته باشد، تا از خودمختاری های فدرال ها جلوگیری کند. در افغانستان به مثابه از همپاشی این کشوراست.

>>>   تنها راه حل علاج درد های ما فدرالی شدن است
درود بر پدرام

>>>   تنها راه نجات کشور تجزیه است و هر قومی برای خود یک کشور تشکیل دهد تا دیگر اختلافات قومی تمام شود
مجتبی - مزار شریف

>>>   پدرام چی کاره است که نظر میدهد ؟ نظر مردم بدخشان را انعکاس بده و بس .تورا به کارهای دیګر چی . به لین های بالا تردست نزن که برق میګیردت .

>>>   یک سناریوی تجزیۀ افغانستان را برای تان اینجا ترسیم می کنم:
1. تمام اقوام افغانستان از نگاه قومیت باید با کوچ اجباری وادار شوند، تا هر قوم در منطقۀ مربوط به قوم خودش برود. در این میان تاجک ها که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب افغانستان مقیم اند، به شمال افغانستان کوچ کنند. تمام هزاره ها به مرکز و تمام پشتون ها در جنوب و شرق. در این حالت سرنوشت ملیون ها فامیل های مختلط از اقوام مختلف افغانستان چه می شود؟ آیا پدر تاجک یا پدر پشتون باید از زن و اولاد های شان جدا شوند؟ سرنوشت آلمان شرق و آلمان غرب و همچنان کوریای شمال و جنوبی را هر یک شما خوب خبر دارید.
2. مناطق را از کدام لحاظ تقسیم می کنید؟ از لحاظ خط کشی جغرافیائی یا از نگاه معادن طبیعی، زمین های زراعتی و آب های مربوط آن؟
تصور می کنید که یکی از این اقوام همۀ این ذخائر را به قوم دیگر واگذار خواهد شد؟
تجزیۀ سودان به لحاظ خط کشی جغرافیائی صورت گرفت، که تا حال جنگ بالای ذخیره های نفت در این کشور دوام دارد و ملیون ها نفر در بین دو سنگ آسیا (شما و جنوب) دارند آرد می شوند.
3. مناطق مرکزی افغانستان برای صادرات و واردات مواد مورد ضرورت شان باید از مرز ها بگزرند. آیا باید در هر مرز به خاطر اجناس خود به کشور همسایه مالیه بپردازد؟ در در بین کشور ها مالیه دادن مروج است.
این فقط سه سناریوی تجزیه فرضی افغانستان بود که اینجا نوشتم. بقیه را خود تان بهتر تصور کنید.زمانیکه این همه جنگسالاران زمام مناطق خود را به دست گرفتند، بعد راه گریز از یک ولایت به ولایت دیگر وجود نخواهد داشت.

>>>   اسماعیل یون یک نژادپرست پشتو زبان و پدرام یک نژادپرست فارسی زبان اند. هدف افرادی مانند اینها خلق تفرقه و تجزیۀ افغانستان است. هردو از امپریالیزم جهانی دستور یافته اند

>>>   پدرام خوب خودیده به آب روان تیرش کند

>>>   تمام سوانح اش برای مردم معلوم است و مردم میدانند که برای کی کارمیکند

>>>   پدرام رابگو که فدرالی شما رادردردهه 70 درکابل وسایرولایات دیدیم یعنی درکوته سنگی یک پادشاهی ودرسینما پامیر دیگه پادشاهی درخیرخانه یک پادشاهی ودردارالامان پادشاهی دیگری این تجربه تلخ دزدان راتجربه کرده ایم بناء حاجت به تکرار آن نیست ارام درجایت بنشین سرنوشت ماراتوتعین نکو ماخود ما هم انسان هستیم وتعین میکنیم ستمیکه برتوشده واقعا ستمدیده هستی غم خوده بخو غم مارا نخور ارام درجایت بنشین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است