تعصبی که وطن را بیگانه کرد
آنچه رهبران تاجیک، ازبک، هزاره و ... از انحصار قدرت و تعصب غنی می گویند و احساسات مردم را خرج منافع خود می کنند، در پی چه هستند؟ مگر عبدالله، دوستم و محقق چه دستاوردی داشته اند که اکنون نام های جدید ظهور کرده اند؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۸    ۱۳۹۶/۱/۲۲ کد خبر: 131579 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،تنها ویژه گی مهم و قابل رویت حکومت و دولتمردان در تعصب و دسته بندی ها قومیتی خلاصه می شود که از همان اصل تاریخی این سرزمین نشات می گیرد اما به شکل امروزی: اصل قدرت و مهم ترین پست ها در دستان پشتون، سپس تاجیک، ازبک، هزاره و ...

رعایت این اصل چنان با درایت ریاست جمهوری و متعصب های قومی صورت می گیرد که به طور مثال اگر وزارت دفاع در اختیار پشتون هاست پس رتبه های کلیدی نیز برای آنان است و برای نشان دادن دمکراسی پایین ترین ها را به قومیت های دیگر می دهند.

این شامل تمامی قومیت ها نیز می شود که همان تقسیمی است که در حکومت وحدت ملی صورت گرفت و زمانیکه وزیری از تاجیک به پست وزارت داخله می رسد پس تیمی از نزدیکان خود را نیز شامل این وزارت می کند.

نگاه قومیتی و تعصبی تنها مجرای سخن و تفکر مقام های گذشته و برحال افغانستان است و اگر سیاستمداری دست به انتقاد از حکومت و مقامی می زند به طور خاص بر اساس منافع قومیت و تبار خود سخن می گوید زیرا تنها راه بقا را در آن می بیند.

موضوع دیورند یکی از نمونه های بارز و حساس برانگیز این روزهای افغانستان است، گروه موافق به رسمیت شناخته شدن این مرز را اقوامی جز پشتون تشکیل داده است و از سوی دیگر پشتون ها و راس حکومت بر طبل ادامه دار این معضل می کوبند.

حال جدای از از بحث پشتونیزم شدن حکومت که تمامی تلاش کرزی و غنی برهمین اساس استوار است باید گفت که در سال های پرآشوب گذشته که رهبران قومیت ها فرصت قدرت نمایی داشته اند، کدام یک در پی کشوری باثبات بوده اند؟ کدام یک با زمین گذاشتن سلاح های خود از مرگ بی گناهان جلوگیری کردند؟

پاسخ را مردم با خون و درد حس کردند، هیچ یک از رهبران و سیاستمداران از مجرای یک ملت و برای امنیت افغانستان عمل نکرده بلکه با تعصبات ریشه ای، به جنگ با یکدیگر رفتند تا قدرت را در تبار خود خلاصه کنند اما پاسخی جز کشتار زنان، کودکان و مردان نداشت و حتی قومیت خود را نیز فدای تنگ نظری کردند.

حتی قوم پشتون که همواره در راس قدرت بوده و هست، قربانی زیاده خواهی و انحصارطلبی سران خود شدند، زمانی که رهبران این کشور طالب را نیز تکه ای جدا افتاده از قومیت خود می دانند و با معامله در پی قدرت افزایی به هر وسیله ای هستند، مردم از هر قومیتی تاوان جنگ را می دهند.

دسته بندی های که مقام ها با سو استفاده از اعتماد مردم به وجود می آورند، تمامی به منعفت یک فرد و گروه خرج می شود، آنچه یک تاجیک از انحصار قدرت غنی می گوید و یک هزاره با جنبش روشنایی در پی امتیازگیری است با رسیدن به قدرت به کدام سو می رود؟ مگر عبدالله و محقق چه دستاوردی برای قومیت خود داشته اند و کدام توطیه و معامله حکومت را به نفع مردم از میان بردند که حال نام های جدید، دم از حقانیت و خواست مردم می زند؟

آنچه در دهمزنگ رخ داد جنایت علیه انسانیت بود، علیه مردمی که احساسات و نیات خود را در دست عده ای فرصت طلب دادند و در اعتراضی صلح جویانه برای عدالت به خاک و خون کشیده شدند، عدالتی که در این سرزمین توسط فسادپیشگان معامله و به یغما می رود و تنها جنگ و ناامنی از آن باقی می ماند.

کشورهای مانند هند با قومیت و مذهب گوناگون که در تعصب بسیار خون دیدند، کنون با عبرت از گذشته و درک مفهوم یک ملت با صلح جویی در کنار هم زندگی می کنند اما افغانستان با بیشمار قتل عام و گاه نسل کشی همچنان سرزمین تعصب و نفرت است، نفرت از هم وطن خود.

وطن! گاه چه بیگانه می شود، حال این نام را چه معنا می کنید، قومیت یا ملتی واحد در یک جغرافیا؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تعصب
اقوام
نظرات بینندگان:

>>>   درضمن دزدی هم نکنند

>>>   ما که تماشابینی بیش نیستیم بسیار زیاد منتظر ماندیم. بسیار منتظر هستیم که این خانه ی بی دروازه چه وقت صاحب دروازه خواهد شد و شایعات سرچوک است که هرګاه جنازه «دیورند» خوانده شد صاحب دروازه خواهیم شد . سخت منتظر این جنازه بویګین هستیم. اطلاع رسانی بهتر کنید تا جنازه ی «دیورند» به شور و حلحله بیشتربه خاک سپرده شود.

>>>   غنی قصدا همچو اشخاصی را در ولایات جابجا میکند تا حضور طالبان حفظ سود، در هرات و جوزجان هم همچو سناریوی جریان دارد.

>>>   Maihanjar Raza
نمونه اى بارز از سياست ها طالب پرورى تيم ارگ ، كه مشهور به ستون پنجم است ، خيلي روشن است كه بدون هماهنگى اتمر + غنى والى خود سرانه اينكار را انجام نداده است..!!

>>>   صدای عدالتخواهی را همگانی سازید
”.....بزودی تظاهرات میلیونی مردم استان های پروان پنجشیر و کاپیسا و بغلان و کندز و تخار و بدخشان و فاریاب و سمنگان و بادغیس و بلخ و بامیان و دایکندی از حرکت دوکتور صاحب عبدالطیف پدرام رهبر حزب کنگره ملی کشور شکل خواهد گرفت.......”

>>>   تنها سياست مدارى كه فورمول به غير از فورمول معمول و كلاسيك براى حل منازعات آرائه كرده اقاى لطيف پدرام است. تفاوتى پدرام با سياسيون كه به سلسله مراتب به قدرت رسيده اند در ديگر انديشى و آرائه روى كرد تازه بجاى شامل شدن در گرداب جارى سياست وبازى در ان است. سياست مداران افغانستان هميشه چهره عوض كرده اند ولى سياست كه به نفع كشور باشد نه، سياست انها بر اساس منافع شخصى و گروهى طرح شده و انها أمده اند همان حرف هاى كهنه را با روش هاى مختلف زده اند، نه شهامت طرح حقايق موجود را داشته اند ونه شهامت برداشتن قدم هاى در مسير حل قضايا. انها را ميتوان در حقيقت سياست مداران منفعل ناميد كه بجاى كنترول اوضاع و دنيايى سياست ، توسط اوضاع و دنيايى سياست چراخانيده شده اند. منتظر مانده اند ديگران عمل كنند تا واكنش نشان دهند، نه ابتكار داشته اند ونه برنامه كه انجام ان معلوم باشد. واگر هم داشته اند روش و نقشه عملى كردن ان را نداشته اند. نبود پاليسى و سياست مشخص توسط اين سياست مداران باعث رشد فساد و سوء استفاده رده هاى پايينى دولت از مقام و إمكانات دولتى شده است، دست خارجيان را براى مداخله بازگذاشته است و وباعث سردرگمى در جامعه و نا امنى اجتماعى شده است. حضور حلقه معتقد به قبيله گرايى در أهرام قدرت وادامه سياست هاى درد منشانه انها باعث خنثى سازى تمام سياست هاى كه از طرف شخصيت ها و سياسيون انگشت شمارى كه بعضاً ظهور كرده اند و راه حلى آرائه نموده اند، شده است.
زمان ان فرا رسيده است كه ملت با تفكر قبيله گرايى، ادامه وضعيت جارى و سياست هاى كهنه ودا كند، طرح نو بريزد، شجاعت تغير را پيدا كنند، وأين كشور را محلى بهترى براى زندگى بسازند. چون با ادامه تفكر حاكم بر ارگ جز تغيرات راديكال راه ديگرى باقى نخواهد ماند.پدرام فرصت استثنائى و شخصيت استثنائى براى همه اقوام هزاره، پشتون، تاجيك، ازبيك و ديگر أقوام شريف كشور است كه همه يكسان از اندوه و مشكلات كشور رنج مى برند! قدر اين فرصت را بدانيد!

>>>   اما ،بعضی از جوانان درباری با چنان آب وتاب در ارگ از غنی و حکومت فاشیستی اش چنان ستایش و قدر دانی میکند، که فکر میکنی ،ما شاید کج فکر میکنیم.
اما، این عمل دست نشانده سردار قبیله (غنی)نشان می دهد ،که تمام خونهای که سربازان ما در مقابل دشمن میدهند، در نزد اینها ارزن ی ارزش ندارد!
اولین کسانی که باید از صحنه محو گردند ، چهره های مزدور و طالب پرور چون امرخیل و امثال ایشان باید باشند

>>>   براي تغير، ما بايد رهبران خود فروخته، هويت فروخته، فرهنگ فروخته و دهن جوال گيرخود را تغير دهيم..!من "افغان ملت"و "طالبان "را مقصر نميدانم. مقصر چند دانه کور دل و چوكي طلب را ميپندارم كه در ''قصرسپیدار'' صرفه جويي دارند و دهن جوال را با برادران بزرگ گرفته اند!

>>>   بگذار واضح تر حرف بزنم حمایت و شعار اسلامیت، افغانیت و استفاده از سایر کلمات همگانی مانند وحدت ، ملت، ملی، صلح، منافع ملی .... توسط پشتونها فقط و فقط بخاطر منافع قومی و لسانی بوده نه عمل به حقیقت معنای این کلمات ولی افسوس اینجاست که مردم هنوز هم فریب اینگونه کلمات و جلاداهای پرستار نما را می خورند و از حقیقت امر غافل اند.

>>>   پاكستان پاكستان :
اين پاكستان پاكستان گويي ها ، همه سنگ و كلوخ را برفرق پاكستان شكستن افگار عمومي را ازجنايت ، وحشت و كشتار طالبان و داعشيان و حاميان ارگ نشين آنها منحرف ساختن است .

>>>   Najib Salam
چرا قبيله گرايان از شخصيت هاى با انديشه يى چون پدرام كه نه سلاح دارند و نيروى مسلح و نه هم پول و سرمايه اين قدر هراس دارند و حتا حكم قتل و سنگسارش را مى دهد !
پاسخ كاملن آشكار است ، اينها مى توانند پاسخ راكت و كلاشينكوف را دهند و اما در مقابل انديشه و انديشمند عاجز مى آيند و از خود و دروغ هاى تاريخى خود دفاع كرده نمى توانند.

>>>   افغانستان متعلق به اقوام غیر پشتون است!
با سلام و عرض ادب صرف بجواب افراد خاص : به گواهى تاريخ و اسناد و روايات دست داشته و ارشيف هاى معتبر جهان ، سر زمين موجود بنام افغانستان ، متعلق به اقوام غير پشتون است ، اخرين سلسله هاى حكومت و دولت تا قبل از حمله مغول ها به انها تعلق دارد ، خواهش مى كنم كه بحث خروج را مطرح نكنيد ، بيايد مثل برادر زندگى كنيم ، اگر چنين شود اسناد ارايه شود شما زيان خواهيد كرد ، دوستان عزيزم اول بخوانيد بعد به زبان اوريد ، چون برخواست گاه متعلق به نياكان شريف شما به مراكز هراس افگنى تبديل شده از كاكر ستان ، تا وزيرستان ، از كرم تا دره ادم خيل ، از خيبر تا ملاكند ، خواهش مى كنم از بحث هاى تبارى ، جغرافياى بگذريد و بجاى ان به انسانيت و اينده بهتر نگاه كنيد . سر زمين نياكان من زاد گاه و گهواره تمدنهاى بزرگ است از خوارزم تا بخارا ، از سمرقند تا بلخ ، از هرات باستان تا غزنين ، از كاپيساه كوشانى تا ننگرها را انسو زادگاه فردوسى ، نيشاپورى ، از زبان كهن تخارى تا خروشتى ، از قلعه رستم سمنگان تا اتش كده نوبهار و بغگولان ، از كهندژ تا راغستان هاى كهن بدخشان از منار جام ، قطب منار دهلى تا منار مسجد بخارا از كدام بنويسم از حصار تا خجند از يعقوب ليث تا كابل شاهان ، كدامش از توست ، عزيزم بيا قدر همديگر بدانيم كه من هويت واقعى اين ديار و افتخار جاويدان توام . بادرود و احترام به همه ساكنان اين ديار نازنين .
”.....جاوید کوهستانی.....”

>>>   تجارت قوم آخر بجائی نمیرسد بالاخره این تجاران قوم روزی نزد قوم شان افشا وخورد میشوند صفات پاک نفسی ، استعداد ، متعهد بوطن عزیز ومردم ، عاری ازهرنوع تعصب وخود خواهی میتواند جامعه رابه منزل مقصود برساند اما تیکه داران قومی وقوم فروش کسیرا بمنزل نخواهدرساند

>>>   درینصورت است که افغانستان را در خراسان، و خراسان را در افغانستان می یابیم. درحالیکه همه‌ی افغانستان در خراسان نیست، و همه‌ی خراسان در افغانستان نمی گنجد. با این حال خراسان هویت تاریخی همه‌ی مردم افغانستان است؛ هیچ مشکلی پیش نمی آید اگر این نام در کنار نام افغانستان تسجیل گردد.
بريده اي از مقاله داكتر صاحب محي الدين مهدي

>>>   خطاب به جوانانِ كه در ساختارِ نظام مشغول كار اند!
كار كردن در داخل نظام حق مسلم شماست؛ ولي زماني شما با كارشكني و كُنش هاي خاينانه در داخل ساختار مواجه مي شويد، ازآن چشم پوشي نكنيد و وجدان هاي تانرا از براي كرسي و مقداري معاش نفروشيد و هر بي عدالتي را توجيه نكنيد. اگر در برابر خيانت بايستيد از گرسنه گي نمي ميريد. با سرِ بلند و با غرور و شرفتمندانه و با عزت در دولت تان خادم باشيد.

>>>   به اين سوْال پاسخ بدهيد :
شوراي امنيت ملي افغانستان است يا شوراي پشتونستان؟

>>>   لطفن تیشه بر ریشه خود نزنید۰
درین جنگل اوغانستان کمتر کسی ادعای پاک بودن مطلق را میتواند۰
هزاره ها، تاجیک ها، ازبیک ها، ترکمن ها، و غیره باید بدانند که درین معادله تمامیت خواهی پشتونها هر کدام آنها جدا جدا بازنده هستند۰ این نکته حیاتی است که تمام قوم های غیر پشتون باید خصومت های مختلف گذشته بین هم را کنار بگذارند و باید سخت باهم متحد شوند تا بتواند برضد تمامیت خواهی پشتون ایستادگی کنند۰
این نکته حیاتی را نمیشود با جنگ و گلایه ویا رویه منفی بالمثل به یکدیگر آموخت۰ درینجا ازخودگزری، تحمل، و ایثار کار است۰

>>>   یک گروه شناخته شده وحشی ها هیچگاهی دست از تمامیت خواهی خود نمیکشند۰ خلقی گلبدینی طالب تکنوکرات اوغان ملیتی همه متحدانه در جهت تمامیت خواهی ایشان کار میکنند۰ بر تمام غیر پشتون ها لازم است که تمام تفاوت های دیگر را با حوصله مندی کنار بگذارند و علیه این فاشیست ها متحد شوند۰

>>>   عمر راوی
میگویند که ستون پنجم در درون دولت رخنه کرده است .
من میگویم که خود همین دولت ستون پنجم است و خود همین دولت دستنشانده و مزدور بیگانه است. خود همین دولت از افغان ملت و طالب و دیگر آلودگی ها و مکروبها جور شده است. کسانی که فکر می کند این دولت خودش خوب است ، سرانش خوب اند ، رییس جمهورش، وزیر هایش ، سران ارتش و پولیس و غیره و غیره اش دوست مردم اند ، اما یک عده افراد در نقش ستون پنجم در درون این دولت رخنه کرده اند و خرابی میکنند، هنوز هم خود را و مردم را فریب می دهند. این دولت فاشیستی - طالبی - گلبدینی و ضد مردمی است. از این دولت، غیر از خیانت ، غیر از وطنفروشی ، غیر از دزدی و چپاول ، غیر از ستمگری ، غیر از مردم فریبی، غیر از تبیعض قومی ، غیر از کوشش برای حاکمیت مطلقه پشتونی ، دیگر جیزی نخواهید دید. آدمهای شریفی هم که به خاطر امرار معاش و به نیت خدمت به مردم در بخش های مختلف این دستگاه فاسد حضور دارند ، کار بزرگی از دست شان بر نمی آید. این نظام ، این شیوه دولتداری ، این فاشیزم و فساد ، باید از میان برود .

>>>   آن هاى كه فكر مى كنند با كرنش و خموشى در مقابل برترى طلبى قبيله گرايان ، خدمتى به مردم و جامعه كرده اند ، جفا كاران و خائين هاى اصلى همين طايفه خموش و جبون اند، كه قبل از همه به اكثريت خموش پشتون ها جفا مى كنند.
اين دو طايفه به نسل هاى بعد خود سخت جفا مى كنند؛
ترسو ها
و كرنش گران
اين دوطايفه به مصائيب جامعه مى پردازند و نقش راديكال هاى مضره را دارند.

>>>   متاسفانه که فیصدی زیاد ترسو ها و کرنش گران را قشر تحصیل کرده تشکیل میدهد

>>>   ريس جمهور با داشتن والي كندز بايد افتخار كند”
كه پول اكراميه شهداي نيروهاي مسلح را به خانواده هاي طالب يعني كساني که آنهارا شهيد كرده مي بخشد.

>>>   من پیشنهاد میکنم که وقتی داکتر پدرام با افراد حکومتی دست می‌دهد ، باید دستکش پوشیده باشد

>>>   خیانت ملی بنام پشتونوالی!
بورسیه های تحصیلی ما را به پشتون های پاکستانی میدهند۰
و پشتون سرزمين أفغانستان را انتحارى آموزش ميدهند
فرزندان قبیله چون غفور لیوال، گلاب منگل، غنی کوچی، کرزی مکار، پاروک وردک، یون ها و اصولی ها، و امثال آنها بورسیه های تحصیلی را که از طرف کشور های دوست به فرزندان گشور ما کمک میشوند بنام پشتونولی به پاکستانی های پشتون تبار میدهند۰
این بزرگترین خیانت است که این قبیله پرستان فاشیست سالها است که انجام داده اند و هنوز هم ادامه میدهند۰
اصلن ضرورت به وزارت اقوام و قبائل برای چه است؟
ما اگر یک ملت واحد هستیم پس چرا بنام اقوام و قبائل مختلف یک وزارت داشته باشیم؟
وظیفه وزارت اقوام و قبائل صرف و صرف امتیاز دادن به پشتونها است؛ حتی پشتونهای پاکستانی را بر فرزندان اصیل این کشو ارجعیت میدهند۰
این در حالیست که به غیر پشونها حتی حق داده نمیشد نام هویت واقعی خود را در شناسنامه های خود درج کنند۰
اگر یک غیر پشتونی بگوید که من هزاره، ترکمن، تاجیک، اوزبیک۰۰۰ ویا هرچه دیگر هستم، فورن او را متعصب، قوم پرست، و ضد وحدت ملی خطاب میکنند، ولی بورسیه های تحصیلی جوانان آنها را بنام قوم خود به پاکستانی ها میدهند۰
کجای این کار قابل قبول است؟
وقت آن رسیده که وزارت اقوام و قبائل منحل گردد و بودجه آن مصرف مسائل ضروری کشور گردد۰
درین ویدیو بطور مثال قلات وال، معین وزارت اقوم و قبائل را میبیند که از این خیانت دفاع میکند۰
این خیانت ها در زمان نجیب و همچنان در زمان داوود زیر همین نام پشتونولی اجرا میشدند

>>>   صدای عدالتخواهی پدرام تاجیک پارسیوان باید جزایش سنگسار باشد.
جزای توزیع کننده پول اکرامیه سرباز به خانواده دشمنش خاموشی .
کجایی وکیل ووکیله صاحب پول گور وکفن فرزندان این کشور به دشمنش توسط سران دولتی توزیع میشود مگر خواب هستی ویا خود را بخواب گرفته ایی
زیرا همتیاری مقدم از وطنداری است

>>>   دو مسله دارم بدون کدام تعصب که فکر نکنید 1- دیورند وسیله تجارت و رهبران نامنهاد پشتون طی سالها بوده واست وبا این مسله همیشه خود را در عقب ان پنهان ونفع شخصی میبرند که ما ان خط را به رسمیت نمی شناسیم . این مسله جای رانخواهد گرفت

>>>   ببخشيد ما صرف درى و پشتو تايپ كرده ميتوانيم فارسى نه !!

>>>   نکته بسیار خوب اشاره نودید که گویای حقیقت است والی کندز پول اکرامیه سربازان قهرمان را که درراه وطن بی صاحب وبی دروازه شهید شدند به طالبان که از سوی کرزی غنی برادر خطاب میشود پرداختند که درزمینه برادری خود را ثابت کرد

>>>   اگرافغانستان متعلق به اقوام غیرپشتون باشد درینصورت شاید کولاب جای پشتونها باشد

>>>   لطفن تیشه بر ریشه خود نزنید۰
درین جنگل اوغانستان کمتر کسی ادعای پاک بودن مطلق را میتواند۰
هزاره ها، تاجیک ها، ازبیک ها، ترکمن ها، و غیره باید بدانند که درین معادله تمامیت خواهی پشتونها هر کدام آنها جدا جدا بازنده هستند۰ این نکته حیاتی است که تمام قوم های غیر پشتون باید خصومت های مختلف گذشته بین هم را کنار بگذارند و باید سخت باهم متحد شوند تا بتواند برضد تمامیت خواهی پشتون ایستادگی کنند۰
این نکته حیاتی را نمیشود با جنگ و گلایه ویا رویه منفی بالمثل به یکدیگر آموخت۰ درینجا ازخودگزری، تحمل، و ایثار کار است۰

>>>   خوب خو دیدی هههههههه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است