ایران بیش از حق آبه اش از دریای هلمند، آب می گیرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۸    ۱۳۹۶/۱/۲۲ کد خبر: 131594 منبع: پرینت

با درنظرداشت کاهش چندین برابری آب دریای هلمند در سال های گذشته، افغانستان باید در حق آب ایران از این دریا بازنگری جدی کند.

به نقل از طلوع، علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب می گوید که کارهای اولیه برای عملی شدن معاهده آب هیرمند و مدیریت آب مرزی در غرب کشور، آغاز شده‌اند و در چند روز آینده نیز پیمان ساخت بخش نهایی بند کمال خان امضا خواهد شد.

عثمانی عملی شدن این پروژه را برای مدیریت آب حوزه آبی هیرمند مهم می‎داند و می‎افزاید که در حال حاضر ایران بیشتر از حق آب‌اش از دریای هلمند، آب می‎گیرد.

وی افزوده است که ساخت بند کمال خان برای عملی شدن معاهده هیرمند لازم اما کافی نیست. به همین هدف ما نیاز داریم تا برای مدیریت لازم آب‎های مرزی باید مواردی دیگری درج این معاهده را نیز عملی سازیم چون می‎دانیم که اکنون از اندازه بیشتری آب به کشورهای همسایه می‌ریزد.

وی تاکید کرد که در کنار ساخت بند کمال خان، کارهای نخستی برای نصب استیشن آبی در دهراوود و مشخص شدن نقاط اندازه گیری آب ریزی‎ها به ایران، آغاز شده‎اند.

بربنیاد مادۀ دوم معاهده آب هیرمند، افغانستان مکلف است که به گونه میانگین ۲۲ مترمکعب آب در هرثانیه به ایران بریزد، اما شماری از آگاهان اقتصاد می‌گویند با درنظرداشت کاهش چندین برابری آب دریای هلمند در سال های گذشته، افغانستان باید حق آب ایران از این دریا را بازنگری جدی کند.

افغانستان به طور میانگین سالانه ۷۰ میلیارد متر مکعب آب دارد، اما بر بنیاد اطلاعات داده شده ۷۰ درصد این آب‎ها بدون استفاده به کشورهای همسایه می‌ریزند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حق آب‌
هیرمند
نظرات بینندگان:

>>>   حقابه ایران درنقطه صفر مرزی باید تحویل ملت ایران گردد نه درعمق خاک افغانستان .بی شک ملت ایران ازحق قانونی ایران کوتاه نخواهند امد . ملت ایران تاچه وقت باید تاوان افاغنه رابدهد ؟افغونی هاچرادست ازسر ملت ایران بر نمی دارند؟
علی علیدوست زابل ایران

>>>   افغونی ها ازمملکت ماخارج شوند بعددرباره حقابه موافقت شود.حامد مشهد

>>>   ایران میدونه که کشور افغانستان همچو عرضه رو ندارد که از یک قطره ابش استفاده نماید و از دست اشخاص وطن فروش پول بیگر ، میدونه که در ان استان شخص دلسوز که به منفعت کشور کاری کند توسط یه مشت پول کاری انجام نمیتونه بده ،بنا استفاده خوب می کند از همان آب مجانی به اشخاص که انون ور مرزه که بیچاره ها افغانستانی هستند می فروشد، از هر قطره اب وطنش پول گذاف بی پردازد ، ای وای وطنم ، جان و تنم ، که از تنت چه استفاده سوی میشه .

>>>   به دلیل کم آبی زندگی در سیستان و بلوچستان ایران کلا در معرض نابودی ست و خانواده های زیادی آواره شده اند و خانه های خود را رها کرده اند چون آن بخش از ایران از نظر صنعتی توسعه یافته نیست و تنها راه معاش مردم دام داری و کشاورزی ست اما در شرایط فعلی مردم سیستان و بلوچستان حتی نمیتوانند کشاورزی و دام داری کوچیک خودشان را هم با ان آب کم اداره کنند و واقعا وضعیت تاسف آوری در ان مناطق حکم فرماست اما من به مسئولان افغانستان ایرادی نمیگیرم و دلگیر نیستم از این رفتار ها چرا که این وضعیت (یعنی تنش میان ایران و افغانستان بر سر آب) موضوعی از قبل برنامه ریزی شده است.آن زمان که انگلیس مرز کشی میکرد و اقوام و مذاهب را از هم پراکنده میکرد منابع طبیعی را هم با سیاست تفرقه اندازی تقسیم نمود.همانطور که افغانستان به هیچ راه آبی در دنیا متصل نیست و به هند پاکستان یا ایران وابسطه است ایران هم برای تامین اب در شرایط فعلی به همسایه های خود وابسطه است.
راه حل این مشکل و دوری از تنش هم این است که ایران از خزر یا خلیج فارس به مرکز و جنوب شرقی آب انتقال دهد که برای تامین اب به همسایه ها محتاج نباشد و از هر گونه تنش و درگیری دشمن شاد کن(انگلیس شاد کن) دوری شود.
محمد حسین از ایران

>>>   این اضافی آب درمقابل چاه بهار ومهاجرین اما اسرائیل که بدون حساب سالهاست دریای کابل را نوش جان میکنند ودر مقابل انتحاری وراکت می فرستند باید توجه گردد
ر

>>>   هر کس یک گوشه ای افغانستان مثلا مناطق قبایلی آنطرف خط دیورند را به پاکستان میبخشد!!!!
تمام آب هیرمند از جانب من بحیث یک "شهروند" به ایران بخشش است!!!!!!

>>>   این آب صرف فقط نصف افغانی هایی می شود که غیر قانونی وارد ایران می شوند.

>>>   حكومت ما توان امنيت كابل را ندارد، مديريت آب ها و ديگر ذخائر كاري است كه شايد در بيست سال آينده هم امكان پذير نباشد.

>>>   باید یک قطره آب هم به ایران ... داده نشود چون همه مهاجرین کشور افغانستان را اسیر گرفته اند فقط بخاطر همین آب کشورمارا استفاده میکنند

>>>   بلی دوستان سلام
ضربالمثل زبان دری است
ظوراز پشت خود را دارد
هرکه ناخن دارد حلوا میخورد
ایران زور دارد آب هلمند را مفت میبرد
هیچ کاری از دست تان نمی آید
شما فقط در فر هنگ تان کشتن مردم است
یا تو هین یا محروم از همه چیزیا مانند بعضی ایرانیها
زخمی زبان آب را مفت میبرد دست تان خلاص
یک مهاجردل سوخته از دست نژاد پرستان

>>>   ایران باز سرچپه دعوی میکند.
او میگوید که از وقتی که کشت مواد مخدره در هلمند رواج یافته است، تمام آب دریای هلمند برای کشت کوکنار استفاده میشود و برای ما هیچ آب نمیرسد.
از طرف دیگر چون کشت تریاک در هلمند زیاد شده است، قاچاق آن نیز به ایران زیاد شده است و تعدا زیاد مردم ما معتاد شده اند.
پس افغانستان ما را سه قاته جای میکند، هم مهاجرین شان، هم کمبود آب شان و هم قاچاق مواد مخدره شان.

>>>   حقابه قانونی باید توسط کارشناسان موردتایید باشد نه توسط یک شخص که صلاحیت اظهارنظر راندارد.

>>>   آبکه در داخل است چه استفاده کردین که دعوای آن طرف مرض ره دارید
بدخشانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است