هیچ قومی به جز پشتون در شورای امنیت حضور ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۷    ۱۳۹۶/۱/۲۴ کد خبر: 131687 منبع: پرینت

هشت تن از مقام های عالیرتبه که در چوکات شورای امنیت ملی و سرقومندانی قوای مسلح کشور تعیین گردیده، شهرت ایشان بیانگر اهلیت و وابستگی اکثریت آنها به یک قوم خاص (پشتون) می باشد.

در میان آنها یک تن اوزبیک، تورکمن و یا از سایر اقوام محروم کشور دیده نمی شود‌. این اولین و یا آخرین تعینات این چنینی ارگ نیست، در طول دو نیم سال گذشته سهم ترک تباران فقط محرومیت و تماشای تبعیض آشکار ارگ بوده و حال این تبعیض به مرحله‌ تصفیه ادارات از وجود کادرهای ترک تبار انکشاف یافته است.

در سه دور انتخابات ریاست جمهوری ثابت گردید که رای پاک این قوم یازده درصد کل آرای کشور است، البته به غیر از آرای جاذبه و رای که به تیم مقابل داده شده است. سهم ترک تباران باید بر اساس این معادله محاسبه شود. از هشت پست تعین شده حداقل یکی از آنها، به همین منوال از هر هشت وزارت، سفارت، ولایت، معینیت، ریاست و غیره پست های پایین تر یکی آن حق مسلم ترک تباران است که متاسفانه به اقوام خودشان حاتم بخشی کردند.

این نوع تعیینات قومی بارها در مجالس عمومی و خصوصی ارگ مورد اعتراض و انزجار جناب معاون صاحب اول قرار گرفت. در مدت یک و نیم سال کارم در ریاست دفتر معاونیت اول بخش عمده وقت خود را در ترمیم این نقیصه‌ بزرگ صرف کردم.

نارضایتی کادرهای ترک تباران را یکبار با خود رییس جمهور، چندین بار با جنابان اتمر، خپلواک، رحیمی، نادری، قیومی و اسکات مشاور خارجی رییس جمهور شریک ساختیم. می دانم این نوشته من را اکثریت ایشان می خوانند، ایرادی اگر دارند لطفا شریک بسازند.

علاوه بر آن تشکیل اکثریت وزارتخانه ها را بر اساس ترکیب قومی اخذ و با سفارت های آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، کانادا، استرالیا، یونما و غیره حامیان دولت شریک ساختیم که متاسفانه کوچکترین توجهی صورت نگرفت.

جناب معاون صاحب اول و تیم کاری شان تا امروز تمام فشار مردم مقاومت کردند و بخاطر حفظ منافع ملی و تقویت نظامی که که حاصل خون پاک جوانان و رای پاک ملت است، همواره به آرامش و از خودگذری فراخواندند.

ملت را سخت گفت، به ناتوانی متهم کرد، به ایتحواب فراخواند اما در نهایت با رویکردهای دیگر تمامیت خواهان به این نتیجه رسیدند که هدف از این همه نادیده گرفتن و نفی گرایی ها، ایجاد تفرقه میان ترک تباران و ترور اجتماعی بزرگان این قوم می باشد.

تاریخ و تجارب کشورهای جهان نشان می دهد که در دمکراسی های تقلیدی ظرفیت کافی برای هضم عناصر آن وجود ندارد. قوام این نظام بستگی به بیداری شهروندان دارد. خاموشی ملت دیکتاتوری به بار می آورد. تصمیم و حرکت های مردمی متضمن تامین عدالت و تحکیم مردم سالاری است.

در پایان باید گفت که مخاطب نوشته من حلقات تمامیت خواه و متعصب قومی است، سایر دوستان نزدیک پشتو زبان من به خود نگیرند.

فرهمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون_شورای امنیت
نظرات بینندگان:

>>>   شورای امنیت در حقیقت شورای امنیت پشتون است و باید غیر پشتون در این ش.را حضور نداشته باشد. این شور فقط به مصالح و امنیت پشتون فکر می کنند. غیر پشتون نباید از تصمیم گیری های شورا باخبر شود.

>>>   اتمر سرمنشاء فساد و فاشیزم در دولت می باشد.خیال میکند هنوز مردم افغانستان در سی سال قبل میباشد اتمر صرفا خودش را بازی می دهد با این بازیهای طفلانه. یک اوزبک موزه پاک و عیاش بنام شاکر کاریگر را با خود این طرف و انطرف میبرد تا رشوه برایش بگیرد. شورای امنیت هیچوقت ایقدر بدنان و بی ابرو نشده بود که حالا شده.
نجیب

>>>   اتمر که است جا سو س انگلیس است و وی دری زبا ن را خوش ندارد قط پشتو ن

>>>   زمانی که رهبران خودفروخته و خود خوانده اقوام همزمان خود و قوم خود را به حراج گذاشته وخود و قوم خویش را مستحق خفت میدانند اتفاقی جز این نخواهد افتاد،تا اکنون قوم پشتون ۲۰۰ یا ۳۰۰ سال حکومت کردن نتیجه ایی جز عقب ماندگی و توحش نداشته ورسالت خود را تنها در آوارگی و برده بودن ملت برای سایر کشورها میدانند و خوب وظیفه موزدورشان را ایفا کردند،خدایا لااقل این ملت بیچاره را جمیعا موت بفرما از شر این مزدورها راحت شوند چون خودشان دچار مرض بی توجهی وبی
اعتنایی شدند،

>>>   خود کرده را نه درد است نه درمان. شما ها به توصیۀ دوستم به غنی رای دادید. دوستم غم مقام خود را در دولت دستنشانده داشت و رای شما را فدای مقام خود کرد. در آینده نیز عقب همین جنگسالاران بدوید، حتماّ به جائی می رسید.

>>>   بالای قوم دیګر اعتبار نیست چون در مقابل دالر بسیار سست عنصر هستند و بسیار زود یکصدهشتاد درجه تغیر میکنند.

>>>   در وقت استاد ربانی نود فیصد چوکی ها در اختیار تاجیک ها بود کدام نفر از دیگه ملیت صدای خود کشید. اینها هم حتما لیاقت و شایستگی دارند ما و شما فقط قومیت را می‌بینیم پشت دیگه چیز نمی‌کردیم.
احمدی

>>>   پاسخ دكتر پدرام به وكيلى كه دل ودماغش با تعصب و تفوق طلبى قومى مسموم است ؛
بسمه تعالی
پیام روشن من به افرادی از این دست این است:
تاریخ، شعر، ادبیات و همه ی آثار و اسناد مکتوب و منقوش ما گواهی می دهند که صاحبان اصلی و قدیمی این سرزمین کدام مردم اند. با وجود همه ی اسناد مالکیت که از نیاکان ما باقی مانده است ودر اختیار ما قرار دارند اعلام می کنم:
در خراسان بزرگ برای همه ی اقوام و مردمان فرصت و امکان بود و باش، کار، تحصیل وزندگی آبرومند وجود دارد. هیج کس و قومی را از دامان پر مهر و پرفرهنگ خراسان اخراج نمی کنیم، مجبور به مهاجرت نمی سازیم. مهمانان عزیز ونا عزیز خود را گرامی می داریم و بر سفره ی این تمدنِ بزرگ سهیم می سازیم وبالاتر از آن بر صدر می نشانیم وشریک تلقی می کنیم. در فرهنگ ما مهمان را بر جایگاه ارجمند می نشانند و کلمه ی مهمان هم مرکب از مه و مان است و مه یعنی بزرگ. کمک شان می کنیم تا فرهنگ انسان دوستی، نوع پروری و مهربانی و مدارا را از مولانای بزرگ و سنایی و عطار(استادان و آموزگاران ما) یاد بگیرند. ما بنیاد گذاران حقوق بشر هستیم. "کوروش کبیر" در استوانه ی خود نوشته است که با همه ی اقوام، مردمان، زبان ها وادیان و مذاهب با مروت و مدارا رفتار کنید و به انسان ها وحقوق شان احترام بگذارید. بر دروازه ی سازمان ملل شعر پدران من نوشته شده است:

بنی آدم اعضای یکدیگر اند
که در آفرینش زیک گوهر اند
چوعضوی به درد آورد روزگار
دیگر عضو ها را نماند قرار
توکز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی

لطیف پدرام

>>>   وقتى حنيف أتمر به فكر رشوه ستانى و جاسوسى مى باشد از شوراى امنيت چى توقع داريد.مركز فساد ادارى و اخلاقى شده يك اوشتوك بچه نامش حصيب عاصى آنجا كار گرفته كه ده امريكه به قابشويى هم أو بچه ره نميگيره
س صمدى

>>>   ميان مساوات خواهى و برابر خواهى و فاشيزم قبيله بايد تفكيك كرد، بصيرت همين است ، هيچ هزاره يى ، تاجيكى وازبيكى نيامده است و نگفته است كه ما از پشتون قوم برترى ايم و ما تنها خق حاكميت داريم و افغانستان از مااست . حرف ديگران كاملن روشن است كه بس است حاكميت بدون قيد و شرط يك قوم و هيچ نبايد به خود حق دهد بر ديگران حاكم مطلق باشد ، اما نخبگان قبيله همه اش بدون استثنأ حرف اصولى را مى گويند با لهجه هاى متفاوت . اگر بصيرت باشد فرق كردن دشوار نيست .

>>>   احمدشاه مسعود به طالبان گفته بود، اگر برابر کلاه‌ام جایی برای مبارزه داشتم باشم، می‌مانم و از خاک‌ام دفاع می‌کنم. طالبان ۹۰درصد خاک افغانستان را با همین پیش‌فرض که این وطن، وطن پشتون‌هاست گرفتند. مانیفست طالبان همین موضوع "پشتونیسم" بود که توسط حمیدگل رییس آی‌اس‌آی وقت برنامه‌سازی شده بود. حکمت‌یار در حالی که صدراعظمی را پذیرفته بود، یک‌شبه حمیدگل در گوشش پف کرده بود که این ننگ تاریخی را مپذیر که شاه اوغانستان یک تاجیک باشد، همین بود که حکمت‌یار در تفاهم با آی‌اس‌آی حکومت مجاهدین را نپذیرفت که بقیه جریان را خانه‌های ویران کابل روایت می‌کند. اصولی هم با تفکر طالبان چنین جف‌ها را می‌زند. هرچند دکتر پدرام پاسخ خوبی برایش داده است، اما من اهل مصلحت نیستم، باید در برابر چنین مریض‌هایی صریح بود، شما زمانی‌که ۹۰درصد خاک این کشور را در اختیار داشتید نتوانستید هیچ بدی بکنید، در شرایط حاضر نیز مطمئن باشید که "گر پدر نیست تفنگ پدری هست هنوز" واضح‌تر می‌گویم برای اصولی‌ها هنوز ... های شمالی مزه لاش‌های کسانی را که این وطن را اختصاصی به‌خود می‌خواستند از یاد نبرده‌اند.

>>>   بهترين راه حل افغانستان تجزيه افغانستان ٨٥ فيصد خاك افغانستان مربوط ميشود به قوم تاجك هـزاره وازبك و ١٥ فيصد جنوب افغانستان مربوط پشتونهـا ميشود پشتونهـا بايد حدحدود خودرا در اين نقشه بشناسند از حرفهاى ايزك مانند خود بپرهيزند ورنه از هرجاي كه مهاجر آمدين دوباره مهاجر ويانابود خواهد شدن

>>>   جنرال بهادر شاه ازکجا هست که میگی اوزبیک نیست درشورای امینت. فیض الله ذکی پشتون هست یا اوزبیک؟ دردفتر معاون اول چند نفر ازسایر اقوام وجود دارد ؟

>>>   اتمر يك ....به ملت و معامله گرست

>>>   آقای فرهمند خیلی ناوقت بیدار شده اید وقتی باید اجراات میکردید که از اصل تان درمنطقه تان بخاطر چوکی معاونیت گذشتید و گفتید که ما از تجزیه افغانستان جلوگیری میکنیم لطفا طاقت کنید و شعاری که داده اید بگذارید عملی شود . افغانستان تجزیه نخواهد شد ،ملت بزرگ پشتون مسئولیت خود را ادا خواهند کرد و باالاخره افغانستان از لوث افرادی که پشت شان مردم بدون دانستن مسئولیت روان اند پاک خواهند شد .
الیاس از ننگرهار

>>>   هیچ قومی هم به اندازه این دمبریده ها وطنفروش و خائن نیست. شورای امنیت نه دیره اتمر خان بگوئید.

>>>   کشوری که مستعمره باشد شورای امنیت ان چه مفهومی دارد بگذار پشتون باشد تا پشتونهای خود را با بم های بزرگتر به کشتار گاه ببرند تا خودشان با نکتایی های غلامی زندگی کنند

>>>   قوم قوم قوم قوم قوم قوم قوم این درسهاراازکجا میاموزید معلم شما کیست کسیکه پدرش مرده بسرش عوض ان مقررشده میراثی مگرهیچکس چیزی نگفت یکطرفه قضاوت نکنید خداراحاضردیده قضاوت کنید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است