پارلمان نمی تواند صدای اوزبیک و هزاره را خاموش کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۶    ۱۳۹۶/۱/۲۴ کد خبر: 131690 منبع: پرینت

احمد بهزاد و بشیراحمد ته ینج این دو صدای رسای دادخواهی هزاره ها و اوزبیک ها، چه در پیکار مدنی خیابانی و چه در درون پارلمان، استوانه های فراز قامت سمت دهی مبارزات عدالتخواهانه ملت ما هستند که صدای قشر بزرگی از ستم دیدگان تاریخ را بلند کرده اند.

اما پارلمان به عنوان قوه مقننه، در یک گزینش کاملا سیاسی دست به فیصله ای خلاف قانون زد که با وظایف کمیسیون داخلی پارلمان مبانیت اصولی دارد. در این مدت کار پارلمان به شمول رهبری این نهاد قانونگذار، ده ها وکیل پارلمان غیبت شش ماهه و حتی سالانه داشته اند اما هیچگاهی هیات اداری به این غیبت طولانی سالانه و ماهانه، پرسش قانونی نکرده و با چشم پنهان از کنار این "غیبت های طولانی" گذشته اند.

اما حالا احمد بهزاد و بشیر احمد ته ینج از تبار هزاره و اوزبیک را، حکم تعلیق می دهند و دو خانم وکیل پشتون تبار را برای استتار تقابل تباری، به نحوی قربانی می کنند. احمد بهزاد صدای رسای ملت هزاره است که برای تامین عدالت برای همه تبارهای محروم افغانستان مبارزه می کند و به عنوان یک فعال برجسته جنبش روشنایی، انصاف و رواداری انسانی را به همه انسان های محروم این جامعه می خواهد.

مهم نیست که این انسان محروم در شرق باشد و یا در جنوب، در غرب باشد و یا در شمال و مرکز، هر جایی که بیدادگری حاکم باشد از دید بهزاد، باید بر این جغرافیایی ستم، عدالت ملی و اجتماعی پیروز شود.

حاکمان زورگو و تعصب پیشه دولت ناکارآمد وحدت ملی نمی توانند با این گزینش های سیاسی، صدای عدالت خواهی ملت های در زنجیر را خاموش کنند چون رابطه پارلمان با دولت از همان استیضاح وزرای امنیتی که به افتضاح انجامید، هویدا گردید. ملت دانستند که وکلای پارلمان شان با ده ها رشته فساد، رشوت و خیانت به دولت وحدت ملی وصل هستند.

با تمام ناتوانی و ضعف وزرای امنیتی در تامین امنیت مردم، باز هم، همان وزرا براورنگ شان ابقا کردند.

هنوز دو روز از نشر گزارش گروه بین المللی بحران در مورد افغانستان نگذشته است که به صراحت قید گردید که مشارکت سیاسی هزاره ها و اوزبیک ها در قدرت ناچیز و در مشوره ها و تصمیم گیری های کلان ملی نادیده گرفته می شوند. فقط بعد از دو روز ما نتایج این گزارش را دیدیم که برجسته ترین نمایندگان پارلمانی این دو تبار بزرگ افغانستان به حالت تعلیق در می آیند و امتیازات آنها سلب می شوند.

مردم هزاره و اوزبیک با تمام نیرو و توان، حامی وکلا و نمایندگان انتخابی خویش هستند و از آنها حمایت بی دریغ می کنند و این فیصله پارلمان را نه تنها مخالف وظایف داخلی پارلمان می دانند، بلکه به عنوان یک گزینش مطلق سیاسی، تقبیح و محکوم می کنند.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اوزبیک
هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   میتواند همینطور که آنهارااز جلسات خارج ساخت همین خودش خاموش ساختن است

>>>   Haroon Amirzada
اگر بزرگ ترین بمب اتمی هم در افعانستان استعمال شود، تروریزم شکست نمی خورد تا زمانیکه:
۱) رهبران در ارگ کابل که قدرت، ثروت و آرمانهای قومی خود را در تروریزم جستجو می کنند از قدرت کنار زده نشوند.
۲) سیاست منطقوی و جهانی بازی با کارت تروریزم کنار گذاشته نشود و مبارزه قاطعانه با افکار، خواستگاه اجتماعی، منابع تمویل اقتصادی و حامیان سیاسی آنان صورت نگیرد.

>>>   Salam
بياد دارم وقتى امريكاى ها افغانستان را اشغال كردند و حكومت دست نشانده خود را بر آن حاكم ساختند، اكثريت نخبه هاى سياسى افغانستان به جز دكتر پدرام و يارانش اين را جشن گرفتند و ما پيش بينى كرديم كه آينده بد تر خواهد شد، اما دكتر پدرام و يارانش در آن زمان تحت ضربات شلاق و تازيانه يى ذوق زده ها قرار گرفتند.
درست زمانى كه توافق نامه يى امنيتى ميان را دلقك هاى امريكاى ها امضا كردند و به پارلمان آمد ، جز دكتر پدرام و چند تن محدود ديگر تمام اعضاى پارلمان چه اسلام گرا و چه سكولار و نخبگان درون و بيرون حاكميت مشتقانه كارت هاى سبز بلند كردند و مهر تائيد گذاشتند و چنان ذوق زده شده بودند كه گوى رحمت خدا باريده باشد. ما در همان زمان هم هشدار داده بوديم كه امريكاى ها دنبال بحث هاى ديگر اند و افغانستان جز قربانى آن نيست ، اكنون واقعيت ها آشكار مى شوند اما كو وجدانى كه خود را ملامت كند.

>>>   هرگاه این ها نمانیده گان مردم خود بوده اند شاید چیزی حیثبت و اعتاری نیز نزد آنها داشته باشند که برای احقاق حقوق خویش به صحنه بر آیند و نشان دهند که آنها از ناینده های شان دفاع می توانند. در غیر آن نه آنه نمانیده مردم بوده اند و نه هم کسی به آنه ارزشی قایل است . در کشوری که موکلین از نماینده های شان دفاع نتوانند آن کشور دیگر از بین رفته و مردم است و اصلاً وجود ندارد.
بناً به تعلیق درآوردن وظایف این دو وکیل را تنها در صورتی عملی می تواند دانست که آنها نماینده مردم خود نبوده باشند. مردمی که باید اکنون با تیغ و تلاور جلو دروزاره های پارلمان را می گرفتند و آنها را وادار به توبه ازین کار می کردند.
ملت بیچاره و درمانده شما را مانده و نماینده
احترام
تاجدار از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است