سیاست های آمریکا به نفع افغانستان نیست
برنامه غرب در افغانستان نه برای تضعیف و سرکوب یا لغو یک انرژی به نام طالبان یا یک نهاد به نام طالبان است بلکه یک سیاست کج دار و مریز است که گاه فرصت می گذارد، گاه تهدید می باشد و گاه قلع و قمع می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۲    ۱۳۹۶/۱/۲۵ کد خبر: 131717 منبع: پرینت

قبلا نماینده خاص رییس جمهور در حکومتداری خوب، در کاپیسا برای مردم و برای دولت مشترکاً در باب یکسری از تبلیغات به نسبت اینکه طالبان اعلام مخاطره برای سال های بعدی کرده اند که سال جدید سال اقدامات آنها است و تعداد آنها بیست و پنج درصد افزایش می یابد، صحبت کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، رحمت الله بیژن پور، آگاه مسایل سیاسی گفت: این مساله هم از لحاظ گزارشات بخش امنیتی افغانستان و هم از یکسری مشاهداتی که دربحث امنیتی در سراسر افغانستان به نظر می رسد قابل دقت است. به این مفهوم که نمی توان با سهل انگاری از کنار آن رد شد. از این نظر احمدضیا مسعود نماینده ویژه رییس جمهور در حکومت داری خوب، معتقد است برخی مذاکرات یا موضع گیری های بزرگان و حامیان بین المللی ما موجب این می شود که طالبان بیشتر تقویت شوند و از جهت دیگر تلاش های داخلی افغانسنتان نیز متاسفانه بسیار جدی درنظر گرفته نشود.

وی افزود: از این جهت در واقع کل اقداماتی که دولت افغانستان در سطح ملی با یک نوع تلاش سامان می دهد و به انجام می رساند از نظر تبلیغات بین المللی باد هوا می شود. به این معنی که بسیار سبک و بی معنی می شود. همکاران بین المللی ما در حوزه تبلیغات نیابتی تبلیغات می کنند. یعنی در یک مرحله سکوت می کنند و درمورد طالبان می گویند که تهدید دیگری نیست و خطر وجود ندارد و طالبان سقوط کرده اند و آنها را تضعیف کرده ایم و عقب زده ایم و دیگر آنها قادر به اقدامات کلان مانند گرفتن ولایات و این جور مسایل نیستند کما اینکه آنها قادر بودند ولایات را بگیرند و دست به دست کنند.

بیژن پور، ادامه داد: کمی بعد دوباره و به یکبارگی یکی از این نهادهای بین المللی که همکار افغانستان است به ناگاه اعلام می کند که وضع امنیتی در افغانستان شکننده است و اقدامات کنونی مخاطراتی دارد و جنگ های منطقه ای به نظر می رسد که روبروی هم در حوزه تبلیغات در حال شکل گرفتن است. بهانه اینکه طالبان توسط روسیه تجهیز می شوند هم یک بحث جدید است. پیش از اینکه طالبان توسط این کشور تجهیز نمی شدند هم دولت افغانستان همیشه فریادش این بود که در رابطه مساله طالبان و سیاست های دولت افغانستان با همسایگان باید نیروهای حامی بین المللی اقدامات مناسب کنند که نکردند و سیاست های کج دار و مریز به اصطلاح گاه گرم و گاه سرد آنها استراتژی دفاعی افغانستان را تقویت نکرد.

این آگاه بین الملل، در خصوص سیاست های غرب در افغانستان بیان داشت: این سیاست ها یک نوع سیاست های مقطعی است. سیاست هایی که بیشتر به همان پروژه بین المللی در افغانستان بدرد می خورد نه برای وضعیت افغانستان. از این جهت مردم آهسته آهسته اعتقادشان را به این حرف ها و وعده های جامعه بین الملل از دست می دهند و همین حالا هم از دست داده اند.

وی، با بیان اینکه متاسفانه نیروهای آماده مسلح ما در خط مبارزه با طالبان استفاده نمی شوند، افزود: با مراجعه به ارقام و گزارش ها می توان مشاهده کرد که طالبان حتی یک پنجم نیروهای مسلح ما نیستند. با این حال تهدیدهای بسیار زیادی در سطح نیروهای امنیتی ما وجود دارد. وضع نیروهای بین المللی هم هراز گاهی سرد و گرم می شود. یعنی نیروهای بین المللی سعی نمی کنند که راهکارهایی را معرفی کنند و سیستمی را بوجود بیاورند که در حوزه دفاع از لحاظ تاکتیکی، استراتژی دفاعی افغانستان را به یک نحوی تضمین کند. افغانستان در مرحله ای خوب است و باز در مرحله دیگری یک صاحب نظر بین المللی یا یکی از بزرگان جامعه جهانی به یک نحوی نظری دیگر مطرح می کند و ما داریم به اصطلاح کم و وزیاد می شویم.

بیژين پور، در خصوص حرف ها در مورد اینکه آمریکا، می خواهد یا طالبان را تقویت کند و یا آنها را به پروسه صلح بیاورد تا برای آنها ایجاد فرصت کند گفت: نظریه تقویت طالبان و فرصت دهی برای طالبان مساله ای چشمگیر است. برنامه غربی در افغانستان نه برای تضعیف و سرکوب یا لغو یک انرژی به نام طالبان یا یک نهاد به نام طالبان است بلکه یک سیاست کج دار و مریز است که گاه فرصت می گذارد، گاه تهدید می باشد و گاه قلع و قمع می کند. این سیاست واقعا هم برای مردم افغانستان خسته کننده است و هم برای جامعه جهانی دیگر خسته کننده شده است و حتی مفهوم شده است یعنی در روزنامه های غربی معمولاً تبصره ها بسیار روشن است و در آن نمی نویسند، حوادث افغانستان بلکه بازی افغانستان می نویسند. بازی افغانستان یک بازی زمان پذیر است. بازی است که عقربه و پس و پیش کردن آن در جایی خارج از افغانستان و در سمت غرب جهان وجود دارد از این نظر است که اراده مردم افغانستان در تامین وضعیتی که در آن قرار دارند مسلوب است و به نحوی خودگردان نیستند و نمی توانند خود وضعیت کشورشان را تغییر دهند. اگر دولت افغانستان برای جنگ مصمم می شود یک نسیم دیگری از غرب می رسد که این سیاست تصمیمی دولت را به یک سیاست احتیاط تغییر می دهد.

وی، در اخیر گفت: آمریکا در این سال های اخیر اعلام کرده است که طالبان دیگر دشمنان ما نیستند و حکومت افغانستان باید با آنها صلح کند. در این زمینه هیچ نتیجه ای هم نداشته ایم. مذاکرات قطر، ترکیه و گفتگوهایی که با پاکستان و چین و چهارجانبه و چندین جانبه انجام شد، نتیجه تا کنون صفر بوده است. سعی غربی ها این است که از طالبان به عنوان یک موج برای بازی های بعدی استفاده کند و وجود آنها دوام پیدا کند. حفظ آنها یکی از آرزوهایی است که غرب در افغانستان دارد. اما مردم افغانستان علاقمند هستنند که یا طالبان کنار زده شوند و یا به پروسه صلح بپیوندند. اما طالبان متناسب با سیاست های آمریکا هیچ میلی به صلح ندارند. معلوم است که بین آمریکا و طالبان و کشورهای عربی و پاکستان نسبت و رابطه ای است. چنانچه وقتی نیروهای داخلی ما سعی می کنند که مساله صلح یا از بین بردن طالبان را اعمال کنند، حامیان بین المللی تمام تلاش شان را می کنند که این مساله را به سمت انفعال بکشانند. بین ترتیب است که طالبان و گروه های تروریستی روزبروز قدرت می یابند و نیروهای امنیتی با وجود تعداد بیشتر و امکانات بیشتر روز بروز تضعیف می شوند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   مادر بمب ها را باید بالای مادر و پدر تروریست ها که در ارگ کابل و اسلام آباد باز تولید می کنند استفاده کنید. باور کنید که برای همیش از شرر تروریزم رها میشوید.

>>>   عمر راوی
حلقه های مسلط در انگلیس و امریکا و پاکستان، همچنان دولت پوشالی پشتونیستی افغانستان ، با طالب - داعش - گلبدینی و غیره ، دشمنی ندارند و در این شانزده سال ، غیر از جنگ های زرگری و نمایشی، برای سرکوب واقعی دهشت افگنان هیچ کار اساسی نکرده اند. بلکه دولت های مذکور در پیدایش، گسترش و نیرومند ساختن طالب- داعش - گلبدینی و استمرار این وضعیت در افغانستان نقش اصلی داشته اند. این گپ ساده را خیلی مردم می فهمند. اما حیرانم به اینکه برخی از مکتب رفته ها و درس خوانده های ما نشسته اند و هی سفسطه می بافند و میخواهند برعکس این واقعیت را ثابت سازند. پیچیده گی سیاست امریکا و انگلیس و دیگران در کشور های وابسته و زیر سلطه شان، خیلی از این به اصطلاح " کارشناسان " وطنی ما را گنس و گیچ ساخته است .

>>>   Hamidullah Hamid
داعش افسانه ای بیش نیست. حتی طالب هم نام مستعار امریکایی ها و دست نشاندگانِ تکنوکرات شان است.

>>>   روزی استعمال بمب اتم هم در افغانستان می رسد
جنگی که در افغانستان با تفنگ شکاری ساده 4 دهه پیش آغاز یافته بود امروز با انتحار و انفجار و استعمال مادر بمب ها و پیشرفته ترین سلاح های جهان شرق و غرب بر سر دهات و شهر و مردم بی دفاع این کشور انکشاف یافته است. آنروز دور نیست که سلاح های شیمیایی، بکتریالوژی، هایدروجنی و بمب اتم نیز در افغانستان استفاده شود.
جنایت بزرگ تر ازین نمی شود که ارگ ریاست جمهوری از نیروهای امریکایی تقاضا می کنند که بزرگترین بمب غیر اتمی خود را بر سر خاک افغانستان و بر سر چند تا داعش کاذب آزمایش کنند و در عوض دست طالبان جنایت کار و وحشی را در کشتار، انتحار و انفجار و قتل عام مردم و تخریب شهر ها و دهات افغانستان به دلایل تعلقات قبیلوی باز نگهدارند.
آنروز دور نیست که این رهبران ارگ نشین از باداران ابرقدرت شان بخواهند که برای محو فلان منطقه و یا کدام تبار از استعمال بمب اتم هم دریغ نکنند.

>>>   Arianfar
از غرائب روزگار یکی هم این که هر باری که آمریکایی ها مواضع طالبان را در هم می کوبند، فریاد آقای کرزی به آسمان ها بلند می شود. اما باری ندیدیم که ایشان به نکوهش جنایات طالبان بپردازند.
از لغزش های نابخشودنی کرزی یکی همین بود که نگذاشت طالبان ریشه کن شوند.

>>>   این بمب از جمله بمب های ساخته شده امریکاست که فاقد مواد کیمیاوی کشنده بعد از استعمال و هسته وی است که عوارض جانبی جز به تخریب مواضع داعشیان به باشنده گان محل ندارد.
فرض کنیم که مانند استمعال سایر راکت و‌اسلحه ها داشته باشد، عوارض جانبی اش به میزان گردن زدن، دختران محل را ختنه نمودن، جهاد نکاح و از روی پست کردن کاری را که به حق باشندگان محل داعش و طالب میکند نیست

>>>   از لوی افغانستان تا لوی لابراتوار
حلقه کرزی شکایت دارند که امریکا افغانستان را به آزمایشگاه سلاح های خود تبدیل کرده است!!
خب، وقتی شما ها از ساختن "مدرسه احمق سازی" پنجصد میلیون دالری عربستان سخت استقبال میکنید و بالای یک کشور اتمی دعوی ارضی میکنید و... "لوی افغانستان" هر روز نشخوار میکنید، مگر تبدیل شدن به آزمایشگاه شاخ و دم دارد؟!
همینکه بسان موشها ارزش "آزمایشگاه" را هم دارید هنوز بسیار است! وقتی "مدرسه احمق سازی" به ثمر برسد، چه خواهی کرد !!

>>>   Rasoul
در پاسخ به عكس العمل نامردانه، نابخردانه، تروريست پرورانه حامد كرزى مبنى بر مُردار شدن ترورستان در اثر پرتاب مادر بمب، فقط كوتاه بايد گفت:
دمت گرم دونالد ترامپ ، تشكر از آنهائيكه به ترامپ راى داديد.

>>>   جیزی که برای همه ما در روابظ بین الملل روشن است همان تامین منافغ ملی کشور ها است بخصوص کشور های قدرتمند، از هر طریق ممکن سعی می کنندکه منافع شان تامین شود در سیاست های جهانی امروز باید هوشیارانه عملکرد مانند پاکستان و بازی های را که نو آغاز کرده است میخواهد هم کمک های سالانه امریکا را حفظ کند هم همکاری روسیه را به طرف خود جلب کند . ولی متاسفانه ما افغان ها همیشه درپی فریب همدیگر خود هستیم تلاش ما فقط برای حفظ قدرت خود و هم زبان ما است تا زمانی که در میان مردم و مردم و دولت همدلی ایجاد نشود و دولت اعتماد مردم را به دست نیاورد کار دولت ناکام و نتیجه در پی نخواهد داشت .
احمدی

>>>   دوستان گرامی
آیا با من موافقیت که به جز خود ما هیچ کشوری بیگانه در قبال سرنوشت سرزمین و بد بختی مردم ما مقصر نیست؟
زیرا که از نظر من تمامی کشور ها با در نظر داشت منافع ملی خود عمل می کنند ،
واین تنها حاکمیت های مزدور افغانی ما هستند که منافع ملی کشور را فدای منافع بیگانگان بخاطر حفظ و تداوم سلطه و اهداف شوم‌ شخصی و گروهی کرده و می کنند ، و ما مردم هم این مزدوران را چک چک کنان همکاری و حمایه می نماییم .

>>>   من شخصاً به استفاده شديد قوه قهريه كه بتواند تروريزم طالب و داعش را نابود كند موافق هستم و آنرا تأييد ميكنم ،
اگر ما تروريزم بين المللي طالب و داعش را نابود نكرديم ، تروريزم ما و كشور ما را نابود مَي كند، چنان كه مشخص است تا جاي موفق شده اند، بهتر است به هر وسيله اي كه امكان دارد با كمك دنيا و حمايت ملت خود ما بايد تروريزم را نيست و نابود بسازيم و اگر دنيا اندكي كمك كرد در مسير مبارزه با تروريزم طالب و داعش بايد استقبال شود !

>>>   انگیزه های مخالفت کرزی با استعمال بزرگترین بمب غیر اتمی در ننگرهار چیست؟
به باور من کرزی از هر فرصی برایش استفاده پاپولیستی می کند و به بسیار چیز های که می گوید باور ندارد.
او به سه دلیل به استعمال این بمب و بمب های دیگر مخالف است:
۱) اوبحیث یک شاه شجاع بد نام امریکایی تلاش می کند از طرق ناسیو نالیسم کاذب برای خویش اعتبار و حیثیت جستجو کند. او نگران تخریب محیط زیست و تبعات صحی بر مردم منطقه نیست.
۲) او ترس دارد که ممکنست روزی این بمب بر علیه طالبان استفاده شود. او خود را بحیث پدر و ناجی طالبان می شمارد و آرمانهای قبیلوی خویش را در انتحار و انفجار و ویرانی طالبان جستجو می کند.
۳) کرزی فکر می کند یکی از پیامهای استعمال این بمب مهیب ترساندن روسها و ایرانی هاست. او از فرصت استفاده کرده برای روسها و ایرانی ها که درین روز ها روابط گرم با طالبان دارند پیام هم فکری بدهد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است