از رویای "لوی پشتونستان" تا کابوس"لوی پاکستان"
در 15 سال اخیر با به قدرت رسیدن پشتونیست های معروف به تکنوکرات بازار" لوی پشتونیستان" هرازگاهی گرم و سرد می شود. در حالیکه شبح" لوی دیورند بابا" به سرعت به طرف شمال در حرکت است و عملا "لوی پاکستان" در جنوب کشور حاکم است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۰    ۱۳۹۶/۱/۲۶ کد خبر: 131756 منبع: پرینت

70 سال سال قبل در پانزدهم اگست 1947 در یک شبی تاریخی، صاف و روشن زمانی که قبایل پشتون، بلوچ، پنجابی و سندی برادرانه و متحدانه بخاطر تولد نوزادی بنام پاکستان از مادری هندی و پدری انگلیسی در همسایگی افغانستان جشن، شادی و اتن می کردند، پشتونیزم خیال پرداز در ارگ کابل " لوی پشتونستان" را از دریای آمو تا پل اتک در خواب دید.

چنانچه سردار محمد داوود خان پیشتازترین و بلند پرواز ترین شهزاده آل یحیی اولین کسی بود که این خواب را دید و و آن را مخفیانه با مجددی استخاره چی در میان گذاشت. مجددی خواب سردار را رستاخیز امپراطوری احمد شاه درانی تعبیر نمود. روزهای بعد در لویه جرگه کمر او را برای نبرد سرنوشت ساز با پاکستان نو متولد بست.

سردار بلند پرواز با جمع آوری لشکری از قبایلیان غیرتی از هر دو طرف مرز دیورند باور داشت که با دستان خالی صرف با شمله های بلند می تواند پاکستان نوزاد و تازه تاسیس را ترسانده و در فش "لوی پشتونستان" را در کمتر از 24 ساعت در پل اتک به احتزاز در خواهد آورد اما این رویا دیری نگذشت به کابوس بزرگ تبدیل شد و شبح "لوی دیورند بابا " بر فراز ارگ به پرواز در آمد و 25 سال خواب را از چشمان پشتونیست های خیالاتی ربود.

این کابوس سرانجام بسیار سرها را از سر داوود خان تا داکتر نجیب الله خورد. شوروی سابق و هند که همه تخم های خویش را در سبد " لوی پشتونستان" گذاشته بودند، نیز شکست خوردند.

واقعیت این است که با به قدرت رسیدن مجاهدین داعیه " لوی پشتونستان" به داعیه ای " لوی پاکستان" تبدیل شد. چنانچه اکثریت تنظیم های جهادی دست پرورده پاکستان در پیشاپیش همه گلبدین حکمتیار برای انتقال خط دیورند به دریای آمو و ایجاد "لوی پاکستان" کشور را به جهنم و ویرانه مبدل کردند اما در نتیجه مقاومت مسعود این رویای پاکستان به حقیقت نه پیوست.

انگیزه و دلایل خصومت و مقاومت مسعود بر علیه پاکستان نه داعیه" لوی پشتونستان" بود و نه " تاجیکستان بزرگ"، بلکه داعیه دفاع از افغانستان آزاد و مستقل و عدم مداخله پاکستان در امور داخلی بود. در نتیجه او توانست ماموریت حکمتیار را با شکست مواجه کند، ولی هرگز نتوانست جلو انتقال مرز دیورند تا دریای آمو را بگیرد و سرانجام سر خود را هم در این راه از دست داد.

چنانچه طالبان این ماموریت پاکستانی را موفقانه به رغم مقاومت ملی به کام رسانیدند و سرانجام رویای" لوی پاکستان" تحقق یافت اما داعیه پاکستانی ها تا دریای آمو پایان نیافت. آنها با همدستی القاعده، سعودی ها، انگلیس ها و آمریکایی ها و مزدوران افغانی شان تلاش کردند درفش" سوپر پاکستان " را در بخارای شریف به احتزاز بیاورند اما حوادث سپتمبر بازی را تغییر داد.

انصافا باید گفت این تنها قشر پشتونیست نیستند که با ناسیونالیزم کاذب "لوی خیالات " دارند. در سه دهه اخیر در میان گروه های تازه به دوران رسیده تاجیک، اوزبیک و هزاره بسیار شخصیت های خیال پرداز و ماجراجو ظهور کردند که برای خویش" لوی خیالات" به قیمت تباهی کشور ساختند.

بگونه مثال جنرال دوستم مشهور به شاه ساز بعد از سقوط حکومت داکتر نجیب از تمام وسایل استفاده کرد که برای خودش" لوی ترکستان" به کمک ترکیه و ازبکستان بسازد ولی بازی با کارت پان ترکیزم شکست خورد. به همینگونه در محور نبرد عبدالعلی مزاری ساختن" لوی هزارستان" از غرب کابل تا مرز ایران، ازبکستان تا غزنی و ارزگان تشکیل می داد.

در 15 سال اخیر با به قدرت رسیدن پشتونیست های معروف به تکنوکرات بازار" لوی پشتونیستان" هرازگاهی گرم و سرد می شود. این در حالی است که شبح" لوی دیورند بابا" به سرعت به طرف شمال در حرکت است و عملا " لوی پاکستان" در جنوب کشور با اسعار خود، فرهنگ خود، اقتصاد خود و لشکر عیان و ستون پنجم خود حاکم است.

اما "لوی پشونیستان" طالبان نه از گذشته درس گرفته اند و نه به واقعیت های امروزی توجه می کنند و برای انحراف افکار عامه و یا سرکوب آزاد اندیشان راه را به پیروزی" لوی پاکستان" هموار می سازند.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون_پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   هارون امیرزاده روزی خودت دراتش ضدپشتونیزم خواهی سوخت.

>>>   فريب جنگ هاى زرگرى را نخوريد!
كرزى =غنى= أمين، تركى ، عبدالرحمن ، نادر غدار...

>>>   حقیقت قبیله و تبیله را خوب مطالعه نموده اید و از اینکه همیشه از نظریات تان مستفد می‌شویم باوجود تان فخر می ورزیم

>>>   هميشه اين نكته را به ياد داشته باشيد كه وطن فروش هيچگاه وطن پرست شده نمى تواند. بناً هر بارى كه جفنگ ي از ان بالا ميشود دنبال علل و عوامل ان باشيد!

>>>   افسوس به حال هارون قوم پرست که درتب قومیبت دیوانه شده است

>>>   اقای هارون امیر زاده از اظهار نظر واقعی تان در ارتباط خط دیورند یک جهان سپاس که بدون وابستگی به هیچ طرفی و سمتی حقایق گذشته تاریخی را بیان کرده اید بازهم از شما تشکر و اظهار سپاس میکنیم .

>>>   ای کاش باز افراد مانند هارون مانند ماش لول نمیخورد بیاد داریم که افراد چاپلوس مانند هارون در وقت طالبان در نماز بجای عربی پشتو میخواند شاهد این هستم که طالبان ما را ګرفت ویکی از همجنس های هارون بود طالب برایش میګفت که به زبان خود سخن بګو که مابفهمیم ولی او قسم میکرد و میګفت که زبان من پشتو است.

>>>   قربانت شوم هارون جان امیرزاده چه وقت من تو بایکدیگرآشناشویم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است