چه بر سر اچین آمد؟
چگونه حکومت نزدیک به 95 هزار باشنده ولسوالی اچین را بدون مطلع شدن نیروهای داعش از این منطقه جابجا کرده و چنین انفجار مهلکی نه تنها تلفات غیرنظامی نداشته بلکه آسیبی هم به محیط زیست وارد نکرده است؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۴    ۱۳۹۶/۱/۲۸ کد خبر: 131847 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در حالیکه جهان مناسبات بین المللی جدید را با بحران سپری می کند، استفاده امریکا از بزرگترین بمب غیرهسته ای جهان در اچین ولایت ننگرهار صف کشی های سیاسی تازه ای در کشور به وجود آورد، حکومت موافق و حامی و برخی از چهره های مهم مانند کرزی مخالف شدید این حمله بوده اند.

آنچه مقر اصلی گروه داعش را به لرزه درآورد و ده تن مواد انفجاری را روانه ولایت ننگرهار کرد، نه برای نابودی این گروه بلکه نمایشی نمادین برای مخالفان و متحدان امریکا بود که می تواند شامل گروه های تند رو مانند طالبان، القاعده و داعش باشد و هم برای سران کشورهای روسیه و کوریای شمالی که تهدیدی جدی برای منافع این کشور قلمداد می شود.

تحلیل های بسیاری بر این عملکرد غافلگیرانه دولت دونالد ترامپی نشر و گفته شده است اما آنچه از تیررس حکومت، سیاسمتداران و مردم به دور ماند، خطرهای مهلک این بمب بر انسان ها، حیوانات و محیط زیست می باشد که تاکنون آمار موثق از تلفات آنان منتشر نشد، هم امریکا و هم حکومت وحدت ملی مصرانه مدعی هستند که هیچ تلفات غیرنظامی در حمله این بمب رخ نداده و فقط 90 نیروی داعشی کشته شده اند.

این در حالی است که انفجار بزرگترین بمب غیر هسته ای جهان با طول 9 متر و عرض یک متر و سه سانت که حامل 8500 کیلو گرم مواد انفجاری که قدرت تخریبی معادل 11 هزار تن مواد انفجاری از نوع "تی.ان.تی" و طراحی شده برای کانال های زیرزمینی را دارد، پس از انفجار هیچ پیامدی برای باشندگان و محیط زیست ولایت ننگرهار نداشته است؟

داده هایِ استفاده آزمایشی این بمب در فلوریدای امریکا نشان می دهد که گرد و غبار حاصل از انفجار این بمب می تواند تا سه هزار متر ارتفاع بگیرد و از فاصله چهل کیلومتری قابل روید باشد، این بمب رهبری شده در نزدیکی سطح زمین منفجر و موجب تولید فشار نیرومندی می شود که می تواند به ده ها کیلومتر مربع آسیب برساند.

این در حالی می باشد که وزارت صحت هرگونه تلفات غیرنظامیان را در این منطقه رد می کند و مدعی است که انفجار مادر بمب ها در ولسوالی اچین هیچ عارضه جانبی و بهداشتی بر مردم منطقه نداشت.

حال این سوال به میان می آید که با وجود نزدیک به 95 هزار ساکن در این ولسوالی، چگونه حکومت قادر به جابه جایی باشندگان از این منطقه بدون مطلع شدن نیروهای داعش شده و چنین انفجار بزرگی هیچ آسیبی به محیط زیست نرسانده است؟

داکتر اسپنتا در این خصوص با بیان اینکه متخصصان نظامی می دانند در نتیجه انفجار این بمب در منطقه مورد تاثیر که چندین کیلومتر مربع می شود، تمام اکسیژن موجود در هوا را نابود و امکان زنده ماندن برای انسان و دیگر موجودات زنده از بین می رود، می نویسد: امکان تلفات غیرنظامی و حیوانات بسیار زیاد است، هرچند اندازه تخریب های محیط زیست هنوز روشن نیست.

یکی از عوارض بارز انفجار این بمب، صدمه به گوش و اعصاب می باشد، روز پس از این انفجار، خبرنگار طلوع طی گفتگویی با باشندگان محلی خبر از کودکانی می دهد که در نتیجه صدای مهیب این بمب شنوایی خود را از دست داده اند.

نتیجه ای که این بمب بر مردم افغانستان برجای می ماند تا مدتِ مدیدی پابرجاست اما برای حکومت وحدت ملی هم نان شد و هم کمک های بیشتر از سوی کشوری که افغانستان را تبدیل به آزمایشگاه سلاح های مهیب خود و جان هزاران هزار غیرنظامی را با خطر نابودی و عوارضی غیرقابل جبران مواجه کرده است.

امریکا در سوریه و اوکراین با روسیه در حال رقابت و در آن سوی جهان در نبرد با کوریای شمالی است اما از افغانستان برای خط و نشان کشیدن برای این کشورها استفاده کرده و بزرگترین سلاح غیر هسته ای را بر سر مردم بی گناه منفجر می کند.

اگر هیچ آسیبی به غیرنظامیان و محیط زیست وارد نشده، چرا این منطقه بر روی خبرنگاران، مقام ها و مردم بسته است و خبرهای به دور از واقعیت و دیکته وار از سوی حکومت نشر می شود؟

دخالت های نظامی امریکا در هر گوشه از این دنیا باعث نابودی کشورها و کشتار مردم شده به مانند، ویتنام و عراق و اکنون افغانستان اما آزمایش سلاح ها را نه می توان دخالت نظامی دانست و نه حمایت از کشورهای تروریست پرور بلکه پیامدی بس گران دارد که همان تبدیل شدن به میدان رقابتی دیگر برای امریکا و روسیه و تکرار تاریخ جنگی که چهار دهه ادامه دارد.

تنها دلیل ادعاهای وزارت صحت از صدمه ندیدن هیچ غیرنظامی این می باشد که بررسی در منطقه ایچن از سوی این نهاد صورت نگرفته و تمامی اطلاعات حکومت و این نهاد برپایه اطلاعاتی کذب و دیکته شده از سوی کشور امریکا است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ننگرهار
حمله آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   11 هزار تنه بم تا حال ساخته نشده که خدا کند ساخته نشود.
با احترام
امیرمحمد

>>>   این مردم باید توسط اتم از بین برده شوند. چون به نفع افغانستان نیستند و بیشتر غلام پاکستان میباشند

>>>   هرچه بادا باد من این بمب رابخاطر صلح درافغانستان به فال نیک مینگرم.
پناه کابل

>>>   انشاالله این حملات ادامه پیدا کند .وتانابودی داعش وطالب از این بمبها استعمال شود.

>>>   ملت برای تغییر نام افغانستان اماده شوند.

>>>   زنده باد خراسان بزرگ.

>>>   نمیشود به نام یک قوم اقلیت نام کشور انتخاب شود اکثریت کشور خراسانی اند.

>>>   انهايكه با يرتاب اين بم غول بيكر در كشور ما موافق اند وخوشى وطرفدارى از أن مى نمايند متوجه باشند كه يك روز أمريكا بالاى أنها هم تروريست كفته أز اين كرده بزركتر را استعمال خواهد نمود . در اين فكر نبأشيد كه شما دوست ونوكر هاى وفادار أمريكا هستيد . وقتيكه منافع أمريكا بأشد باز أنوقت شما مزدورك ها به إندازه سك ويشك هم به أنها ارزش نداريد . جنانجه معاون ترمب امروز كفت ما نتوانستيم در افغانستان تا به امروز دوست قابل اعتماد بيدا نماهيم . يعنى همه تان براى ما دشمن هستيد .

>>>   درافغانستان هرکس درحکومت چوکی وصلاحیت داشت همه چیز به نظرش خوب است اما زمانیکه چوکی را گرفتند همه چیز سیاه میشود مثلا کرزی تا زمانیکه رئیس جمهور بودامریکا خوب بودوبرای امریکائی ها مدال میداد واز چینل های استخباراتی پول های بیشمار رنگارنگ یورو کلدار دالر پوند را قبول میکردحالا که چوکی ندارد همه به استثنای خودش بد هستند
ر

>>>   آمریکاه خود یک شیطانی عجبی است نیاز به با بودند
شیطان نیست چه شیطان باشد نوکرانش است
مانند القاعیده خون آشام مانند طالبان بچه باز بنام مسلمان
داعیش مرتد صهیو نیست ....سعودی ...

>>>   بـه نبی جاغوری !
امی مادر بـم ده تن باشـه نباشــه
مـه میــرم سنــگ مـاشــه از تو باشـه

>>>   چرا همچو بم ها در شروع داعش در مركز شان در عراق و سوريه استعمال نشد، چون عراقي ها و مخالفان سوريه هم ، مانند حكومت أفغانستان ... بيغيرت نبودند، تا چند روز قبل خود اين كأسه ليسان اجنبي حكومتي ميگفتند كه داعش در أفغانستان وجود ندارد و اين توطئه ظاهر قدير است. چه شد كه به يكبارگي حكومت تغير جهت نمود. شرم بر اين غني و عبدالله و كابينه دزد شان، لعنت و عذاب خدا نثارتان باد

>>>   دولت اسلامی دروغ به این بزرگی، واه چه جالب ، شما که میدونن کشور بیچاره افغانستان همیشه تخته خیز ابر قدرت های منطقه بوده است و خواهد بود شکی در این نیست، هر قدر نادانی و و طن فروشی باشد کار ها آسان تر می شود ، دولت هم اجیر و مردم هم بیسواد ،مردم از دنیا بی خبر، ، دولت هم خوشحالی با تظاهر به اینکه تنها ۹۵ نفر داعش رو این بم به این بزرگی نا بود کرده میدوند ساحه تخرب ان ده ها که نه بلکه صدها کیلو متر بوده دروغ بزرگی وزارت صحت که هیچ کسی زخمی رو راپور داده نداده درست میگه ،چه را بیاورند خاکستر؟ اثری از زنده جان نیست، این که بم مادر بود، چند وقت دیگه منتظر پدر هم باید بود پدر دنبال زنش نباشد؟

>>>   بی تردید آمریکا به همین زودی یه جنگ دیگه راه می ندازه .حالا کجا؟ خدا می دونه

>>>   چيگونه ميتوان باور كرد كه اين دولت واقعاً در مبارزه عليه وحشت ، بربريت و حاميان تروريزم جدى است وقتى بزرگترين حامى تروريزم با امكامات دولتى از بودجه ملت عليه ملت و كشور توطئه ميكند ، دولت خاموشى اختيار ميكند و نام بزرگترين ميدان هوائى بنام اين خايين ملى و تروريست شناخته شده مسمى است.
#ميدان_هوايى_كابل

>>>   اشرف غنی دیوانه پارسال دریک سخنرانی خود گفت
که در ظرف یک هفته داعش رادرهمه نقاط افغانستان
نابودمیسازد ودیگرنامی از داعش وجودنخواهدداشت ولی حالا بزرگترین بمب دنیارابالای مردم ما استعمال
کردامریکابه بهانه نابودی داعش چرااینقدر دروغ میگویند این وطن فروشان بیدین ومردم رافریب میدهند.

>>>   Mahmodi
کرزی قانونا باید بجرم خیانت دوره ی کاری خود و اظهارت نو اش محاکمه شود اما که محاکمه کند
غنی چنان وهن پر آب کرزی است که جرت موضع گیری علیه او را ندارد چه رسد به محاکمه
و احتمال این میرود که کرزی در تبانی با آمریکایی ها و شخص غنی موضوع گیری کند

>>>   تاوقتی پشتونها سرعقل نیایند همینکه هست هست بازهم برادرناراضی وداعش بسازند که بهانه دست آمریکا بیفته دیگران راآدم به حساب نیارند

>>>   باید نسل طالب و نسل داعش در افغانستان از بیخ و ریشه کند شود .

>>>   امریکا بزرگترین جنایتکاران وحشی را از اچین گم کرد۰
خداوند خیرش بدهد و درینکارش برکت بدهد۰
وقتی امریکا علیه این جانی ها چیزی نکند زوزه میکشید که امریکا با اینها همدست است ولی حالا که مردارشان کرده شکایت دارید که بم بزرگ بود یا زدنش بسیار سخت بود۰

>>>   فرانسوی ها ضرب المثلِ دارند که می گویند: به خاطر کشتن چند تا موش تمام محله را بمباران کردند. محله تخریب شد و موش ها فرار کردند.
عین فاجعه بالای روستای اچین تطبیق شد.

>>>   با بمب نميشود عقايد مردم را از بين برد ، آن هم از افغان كه با بمب بزرگ شده ، چه كور دليل اند و غير انساني ميانديشند كه با زور پا فشاري دارند ، پدر امريكا نميتواند داعش را از بين ببرد ، مگر طالب اين وطن .
عبدالله كابلي

>>>   برای افغانستان دزدستان بهترین نام است همه اقوام را پوشش میدهد آنوقت همه را عیار گفته میتوانیم

>>>   جناب آقای ترامب خواهش می کنم که جند بم اتم در افغانستان پرتاب نماید تا تمامی این مردم آدم نشو و کشور خراب شده از صفح روزگار محو شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است