امریکا از بمب افکنی تا بررسی سیاست
سفر مشاور امنیت ملی امریکا در استقبال گرم رییس جمهور را می توان آغازی برای سیاست جدید امریکا در افغانستان دانست یا بررسی ظرفیت های کشور برای به تضعیف رقبایی که منافع واشنگتن را تهدید می کنند 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۳    ۱۳۹۶/۱/۲۹ کد خبر: 131863 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حمله نظامی به افغانستان که از سوی جمهوری خواهان امریکا صورت گرفت بار دیگر پس از هشت سال به دست جمهوری خواه دیگر، بعد تازه تری گرفت و بزرگترین بمب غیر هسته ای را بر مواضع داعش در ولایت ننگرهار منفجر کرد که نمایشی برای قدرت نمایی در مقابل کشورهای رقیبی چون روسیه و کوریای شمالی بود.

پس از این رویداد، بلند پایه ترین مقام دولت دونالد ترامپ، جنرال هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی این کشور برای بررسی وضعیت امنیتی افغانستان با رییس جهور و حنیف اتمر دیدار و گفتگو کرد و گفت که دیگر افغانستان مکان امنی برای تروریستان نخواهد بود.

جنرال مک مستر که سابقه حضور نظامی در افغانستان و عراق را دارد از جمله مقام های پرنفوذ در دولت ترامپ می باشد که بررسی های وی، سیاست ترامپ در قبال کشور را مشخص می کند، افغانستانی که در کاروزار انتخابات ریاست جمهوری این کشور کمترین سهم را داشت.

جنگی که پس از 16 سال از حضور نظامی امریکا و سرازیرشدن میلیاردها دالر نه تنها به بن بست رسید بلکه فساد را در حکومت، ریشه ای و گسترده کرد، ترامپ با انفجار مادر بمب ها در ننگرهار نشان داد که اعتقادی به روابط دیپلماسی به مانند اوباما ندارد.

منتقدان، اوباما را با سیاست سست، دلیل اصلی قدرت گرفتن داعش و حکومت بشار اسد می دانند که زمینه را برای نقش آفرینی روسیه آنهم در سوریه و افغانستان هموار کرده است، سیاستی که بیشتر بر خروج نظامیان امریکایی از افغانستان متمرکز بود تا مقابله نظامی با تروریستان.

هرچند امریکا از طالبان به عنوان گروه تروریستی نام نبرده است و تنها رهبران این گروه را در لیست تروریستان قرار داده اند اما حقانی زیر مجموعه این گروه و داعش را به طور علنی جز تروریستان می دانند.

رویکردی که تاکنون باعث تداوم جنگ افغانستان شده است و با وجود تعداد کم طالبان در مقابل یک حکومت و کشوری قدرتمندی مانند امریکا و گروه کشورهای زیر نام ناتو هر روز بر مناطق بیشتری از افغانستان مسلط و به تجارت مواد مخدر، غارت معادن دست می زنند.

حکومت وحدت ملی که با پادرمیانی امریکا و بر پایه تقلب و بحران به قدرت رسید در وابسته کامل به کمک های دولت واشنگتن است و هیچ گاه در حد و اندازه ای نبوده که در مقابل عملکرد و سیاست این کشور قدر علم کند، بماند که اراده ای نیز در این رابطه در دولتمردان وجود ندارد.

اگر چه تاکنون سیاست واضح ترامپ نسبت به افغانستان اتحاذ نشده است اما سفر جنرال مک ماستر به افغانستان را می توان سرآغاز شکل گیری سیاست جدید واشنگتن در قبال کابل دانست.

با تمامی رخدادهای جاری از ناامنی، نفوذ داعش، فساد و اختلاف های درون حکومتی که تمامی آنها به دلیل وضعیت پر آشوب کشور، روز به روز افزایش می یابد بر تداوم جنگ دامن می زند و ادعاهای حکومت مبنی بر مبارزه با تروریزم، کذب گویی های دولتمردان است زیرا بحران زمینه بقای چنین حکومتی را فراهم می کند.

اگر هزاران بمب و سرباز خارجی در افغانستان سرازیر شود نه قدمی در راه صلح برداشته و نه از قدرت تروریستان کم می شود زیرا تا زمانی که استراتژی جنگ تغییر نیابد و منابع، حامیان و پناه گاه های تروریستان از بین نرود، کشور در میدان نبرد قرار دارد.

حال که دونالد ترامپ با هر سیاستی، دستور انفجار مادر بمب ها را در ننگرهار دارد و با هر پیغامی برای دشمنان خود، پیامدی که برای کشور دارد این سوال را به وجود می آورد که افغانستان آزمایشگاه چه تعداد سلاح دیگر بوده که نه تنها رسانه ای نشده بلکه عواقب آن را مردم بی گناه متحمل شده اند.

سفر مشاور ارشد امنیتی امریکا به کابل و استقبال گرمی که از سوی اشرف غنی صورت گرفت، شور و اشتیاق دولتمردان وابسته افغانستان را نشان می دهد که برای منافع خود، مردم و عزت کشور را فدای کمک های بیشتر می کنند.

ترامپ اگر چه از گفتار گرفته تا نگرش سیاسی در جهت مخالف اوباما قرار دارد اما با بمب مادر نشان داد که حاضر به ترک افغانستان و خالی کردن میدان برای دشمین دیرینه این کشور نیست و روسیه باید محتاط تر از سوریه در پی نقش آفرینی در افغانستان باشد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ننگرهار
آمریکا افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   چاره نیست حال ما با رهبران کرایی خاین مواجع هستیم که جچ اراده از خود ندارند اینهابه این عمل خود افتخار هم میکنند از یک طرف در عقب قوم قبیله و دیورند خود را پنهان میکنند و از طرفی روزانه به افتخار از بین رفتن شان را نشر میکنند از مادر بم خو نپرس که چقدر خوش هستن . وای به حال مردم که همیشه در طول تاریخ سیاه وکوچک قبیله با چنین معاملات مواجع بودند

>>>   من خو دم از نگاه تجربه که دارم امریکا بها نه داعش ملت ما را خراب خو اهد کرد ما نند سو ریه شما شاید حا ل با شید
همین داعش هم از خو د شا ن است
باید گفت که این مو اد را که در کشور ما استما ل می کند به ضرر مردم ما است

>>>   افغانستان همیشه لابراطوار آزمایش صلاح های جدید قدرت های اشغالگر بوده است. در چند روز آینده معلوم خواهد شد که به مردم ملکی به چه اندازه خصاره رسیده است.

>>>   متاسفم کشورم افغانستان جای ازمایش های بمب های امریکا شده است
حبیب الله یوسف زی

>>>   طالب و ارگ هر دو يكى اند

>>>   يك نمايش براى حريف هاى خود روسيه ووكوريا وايران وافغانستان يك مملكت بي سرپوش ويك حكومت بيغيرت هر كس هر كار كند اذاد است٠

>>>   تا حال گفته میشد که داعش از طرف امریکا بوجود آمده است. حال چی میگویند؟؟!!

>>>   پاکستانزی ! تو ازین متسف باش کعه پاکستانی ها ه9ر روز یکی شمارا مانند موش از بین میبرد به این متاسف باش که مزدور کثیف ترین کشور جهان هستی به این متاسف باشکه دال وکلدار پاکستانی وجدانت را نابود ساخته به این متاسف باش که از شمار جاهلان هستی

>>>   تفاوت از کجا تا به کجا:
تعجیب نکنید اینجا افغانستان است دلی را غم است نه شهری را :
باشنده گان اچین ننگرهار که عملا با ظلم و ستم داعشیان دست پنجه نرم میکنند مقابل دوربین رسانه ها از ریختن بمب بالای مواضع داعش اسقبال میکنند خشنود اند وخواستار برچیدن لانه های داعش از این ولایت هستند.‌
اما برعکس کاربران نیکتای پوش فیسبوک و قلم بدستان شهرنشین که از ظلم و ستم داعش و طالب اندکی در امان و بدور اند ناراض حتی نا راضتر از سناتوران پاکستان اند این حمله را بشدد لهن تقبیح میکنند.

>>>   این بمب از جمله بمب های ساخته شده امریکاست که فاقد مواد کیمیاوی کشنده بعد از استعمال و هسته وی است که عوارض جانبی جز به تخریب مواضع داعشیان به باشنده گان محل ندارد.
فرض کنیم که مانند استمعال سایر راکت و‌اسلحه ها داشته باشد، عوارض جانبی اش به میزان گردن زدن، دختران محل را ختنه نمودن، جهاد نکاح و از روی پست کردن کاری را که به حق باشندگان محل داعش و طالب میکند نیست

>>>   از لوی افغانستان تا لوی لابراتوار
حلقه کرزی شکایت دارند که امریکا افغانستان را به آزمایشگاه سلاح های خود تبدیل کرده است!!
خب، وقتی شما ها از ساختن "مدرسه احمق سازی" پنجصد میلیون دالری عربستان سخت استقبال میکنید و بالای یک کشور اتمی دعوی ارضی میکنید و خریت "لوی افغانستان" هر روز نشخوار میکنید، مگر تبدیل شدن به آزمایشگاه شاخ و دم دارد؟!
همینکه بسان موشها ارزش "آزمایشگاه" را هم دارید هنوز بسیار است! وقتی "مدرسه احمق سازی" به ثمر برسد، چه خواهی کرد !!

>>>   دوستان گرامی
آیا با من موافقیت که به جز خود ما هیچ کشوری بیگانه در قبال سرنوشت سرزمین و بد بختی مردم ما مقصر نیست؟
زیرا که از نظر من تمامی کشور ها با در نظر داشت منافع ملی خود عمل می کنند ،
واین تنها حاکمیت های مزدور افغانی ما هستند که منافع ملی کشور را فدای منافع بیگانگان بخاطر حفظ و تداوم سلطه و اهداف شوم‌ شخصی و گروهی کرده و می کنند ، و ما مردم هم این مزدوران را چک چک کنان همکاری و حمایه می نماییم .

>>>   بعد از اینقدر سال واقعا آمریکا یک شاهکار انجام داد که مردم رنجدیده سال آپ انتظار اش را داشتن متشکريم آمریکا جان

>>>   به باور بنده ملت افغانستان نه هویت تاریخی 5 هزار ساله دارند نه 5ساله حتی نسبت به انسانی بودن واسلامی بودن خودم شک دارم فرق برایم نیست که چگونه میشودمن بهتر میدانم بر بالای این ملت پدر کلان (بم ها)انداخته شود تا به یک مشت مردم بی هویت ، بی وحدت بی اراده نقطه پایان گذارد .

>>>   این های که به اسم منفر و جهل داعش وارد کشور ما شدن و تعداد از هموطنان ما را به فشار و زور به طرف خودشان کشاندن و قانون جهالت وبی فرهنگی را درقریه جات ودهات های دوردست و خصوصا دراطراف شهر زیبا جلال آباد براه انداخته بودند. توسط ارتش آمریکا تکه وپاره شدن

>>>   امریکا بااین کار خود میخواهد صبر مردم .... افغانستان را امتحان کند ما توپ طیار بم اتم وغیره نداریم اما ایمان راسخ وغیرت وغرور افغانی داریم مردم افغانستا بادستان خالی روزی امریکارا...... با این همه توپ تانگش ازین کشور شهید پرور برون خواهیم کرد

>>>   شمالی دزد زار باشه به ماچـــــی
همه دزد هاش عیار باشه به ماچــــی
شبها در دزدی وروزها به چـــوکــی
امریکائی ها انتظار باشه به ماچــــی
به نبی جاغوری !
همی حکومت مفسد باشه نباشه
مه میرم سنگ ماشه از تو باشه
>>>   قهــرمان ملی مردم ویتنــــام
برای ویتنامی هاجنرال جاپ قهرمان ملی استقلال کشورشان بود. فرمانده نظامی که به آن لقب مغز متفکر جنگ های پارتیزانی می گویند نامش برای آمریکایی ها و فرانسوی ها یعنی شکست و تحقیر در ویتنام، جیاب نماد استقلال ویتنام و شکست نظامی غرب ! این مرد دلیر ناجی ملت ووطنش در دشوارترین برهه تاریخ شد او هرگز وهیچگاه آنقدر کوچک وذلیل نشد که سلاح ونان سربازش رابفروشد دوا وداروی افسرش را غارت کندچـون دون همت نبود شیطان بردهنش قبضه وبرپشتش سوار نشده بود هرگز دربین دو فرزند وطنش تبعیض قومی رایج نساخت هرگز نکوشید تا چند جریب زمین د ولتی را بدزدد او همه نبوغ وشهامتش را مصرف شکست متجاوزین بروطنش ساخت چون هدف مقدس وقلب پاک داشت پیروزی های تاریخی ونام جاویدان برای خود بجا گذاشت او متجاوزین مغرور فرانسوی وامریکائی رابه شکست ذلت بار مواجه ساخت پاره های وطن تجزیه شده اش را دوباره بهم پیوند داد وصاحب استقلال وعزت ساخت گویا خداوند اورا برای این ماموریت خلق کرده باشد طوریکه 102 سال عمر وزندگی کرد روز های دشوار ویرانی هرمتر از خاک سرزمینش از استعمار قرانسه تا حمله جاپان ازجنگ مرزی با چین تا بمبارد های بیرحمانه ملیون ها تن بم وراکت وقُلدری متجاوزین امریکائی و روزهای باز سازی وطنش را بچشم سردید
ژنرال جیاپ، معروف به «نابغه نظامی ویتنام» در نبرد مشهور «دین بین فو » در سال 1954 نیروهای فرانسوی را در هندوچین شکست داد. شکستی که به پایان استعمار فرانسه بر هندوچین منجر شد.
در زمان جنگ 1960 تا 1975 آمریکا و متحدانش علیه ویتنام نیز وی فرماندهی نیروهای ویتنام شمالی را برعهده داشت. این جنگ به شکست آمریکا و خروجش از ویتنام جنوبی منجر شد.
مردم ویتنام از او به عنوان یک قهرمان اسطوره ای یاد می‌کنند و همواره او را ستایش کرده‌اند.او همه امید وپشتوانه مردمش بود
پیروزی نیروهای ویتنامی در مقابله با نیروهای فرانسوی به او شهرتی جهانی داد.
تاکتیک های ژنرال جیاپ در مقابله با نیروهای آمریکایی و ویتنام جنوبی در سقوط سایگون، پایتخت ویتنام جنوبی در سال ۱۹۷۵ نقش مهمی داشت.
او در تبعید، یک ارتش تشکیل داد و سپس با بازگشت به کشورش جنگ های چریکی را علیه نیروهای اشغالگر ژاپن آغاز کرد.
. دوست و دشمن، جنرال جیاپ را یکی از هوشمند‌ترین، خستگی‌ ناپذیرترین، و بانبوع ‌ترین فرماندهان و استراتژیست‌های نظامی تاریخ معاصر می‌شناسند. او کسی بود که در مقام فرماندهیِ نیروهای نظامی ویتنام شمالی، و سپس ویتنام یکپارچه، بیرون کردنِ اشغالگران فرانسوی و سپس آمریکایی از سرزمین‌های ویتنامی را رهبری کرد. او یکی از آخرین بازمانده‌های نسلی از ویتنامی‌ها بود که قهرمانانه با ابرقدرت‌های اشغالگر جنگید و آن‌ها را به زانو درآورد.
جیاپ، فرزند ملّتِ ویتنام، کمونیستی فروتن و دوست مردم بود
در اوان جنگ جهانی دوّم، هو شی‌مین، بنیادگذار حزب کمونیست ویتنام، از جیاپ خواست تا رهبریِ شاخة نظامی ”اتحادیة استقلال ویتنام“ را به عهده گیرد. او و هوشی‌مین، رهبر بزرگ خلق ویتنام، در تدارک و برنامه ‌ریزی و اجرای نقشه‌ های نظامی و شکست دادنِ نیروهای فرانسوی در جنگ هشت هفته ‌ایِ مشهورِ دین بین فو، نقش برجسته‌ای داشتند. نیروهای فرانسوی از سرزمین‌های اشغالی بیرون رفتند، و سرزمین ویتنام به دو بخش ویتنام سوسیالیستی (در شمال) و ویتنام جنوبی تقسیم شد.
در )آخر ﺟﻨﻮﺭﯼ سال ۱۹۶۸)، جنرال جیاپ رهبریِ مشترک عملیات نظامی سنگینی را به عهده داشت که به عقب راندن نیروهای آمریکایی از بخش بزرگی از سرزمین ‌های اشغالی و ورود نیروهای رهایی‌بخش ویتنام شمالی به شهر سایگون- که در آن زمان پایتخت ویتنام جنوبی بود- و حتی اشغال کوتاه‌مدتِ سفارت آمریکا در آن شهر، منجر شد. اگرچه عمر این پیروزی کوتاه بود، امّا عزم راسخ ویتنامی‌ها به پیروزی بر اشغالگر و شقاوت نیروهای اشغالگر آمریکایی باعث برانگیختن موج بزرگی از مخالفت با جنگ ویتنام در آمریکا در اواخر ریاست جمهوری لیندون جانسون شد.
سرسختیِ جنرال جیاپ در نپذیرفتنِ شکست، و طراحی نقشه‌های جنگی‌ای متفاوت پس از هر شکست، و البته پیکار قهرمانانة رزمندگان ویتنامی برای آزاد کردن سرزمین‌های خود از چنگال اشغالگران، جنگی را که آمریکایی‌ها طبق معمول قول پیروزی سریع در آن را داده بودند، چنان به درازا کشانید که جنبش بزرگ ضدجنگ ویتنام در داخل آمریکا گسترة عظیمی یافت.
پیروزی نیروهای ویتنام شمالی و سقوط سایگون در زمانی که جنرال جیاپ وزیر دفاع ویتنام سوسیالیستی بود، مدتی بعد سرانجام به وحدت دو ویتنام شمالی و جنوبی و برپاییِ ویتنام واحد و استقرار نخستین دولت واحد مستقل در سرزمین ویتنام در تاریخ صد سالة گذشتة آن منجر شد.
تاریخ ومردم ویتنام به این فرزند وطن خود مباهات میکنند روز های دشوار ومصیبت های ناشی از تجاوز بیگانه ها ابدی نیست اما روسیاهی ونفرین نصیب آنانی است که از مصیبت ملت سو استفاده کرده مصروف زر اندوزی وغارت داشته های مردم ناتوان شان میشوند وبرای رهائی ملت شان از مصیبت صداقت واهلیتی ندارند " قدرت وصلاحیت راکه نه مستحق آن هستند ونه لیاقت آنرا دارند کوتاه مدت است اینها جای شان در صفحات سیاه تاریخ ودر ردیف دشمنان مردم خود شناخته میشوند !
( گیلگمش )


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است