عطا، مسعود را نظاره کن
عطا محمد نور سرنوشت ضیا مسعود را ببین، همان فردی که چون وی حزب جمیعت و قوم تاجیک را هزینه همراهی برای اشرف غنی کرد، بی اعتبارترین سیاستمداری که به هیچ پیمان و تعهدی وفادار نیست 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۸    ۱۳۹۶/۱/۲۹ کد خبر: 131908 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، افغانستان از دیرباز در حکومت بر اساس قومیت و احزاب تعریف می شده است و سیاستمدارن نیز با تکیه بر اعتبار قومی و جناحی خود پا به میدان رقابت برای دست یابی به قدرت می گذاشتند، حال احمد ضیا مسعود با پشت کردن به جمعیت و قوم تاجیک و پیوستن به تیم اشرف غنی، آینده ای بهتر از عزل را انتظار می کشید؟!

احمد ضیا مسعود یک سیاستمدار سابقه دار است و بهتر از هر فرد دیگری می داند که هیچ گاه یک تاجیک در میان حلقه پشتون امنیت سیاسی نخواهد داشت و باالاعکس، حال با چه تفکر و دیدگاهی با سمتی صرف تشریفاتی راضی با باقی ماندن در کنار اشرف غنی شد، بماند اما مسیله مهم رویکرد رییس جمهور است که به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیست.

نگاهی به صفِ طویل مقام های بلندپایه برکنار شده از سوی راس حکومت، پی می بریم که اشرف غنی با تیمی کوچک اما متبحر در دسیسه و معامله، دست به ایجاد دیکتاتوری در قدرت زده که هیچ مقامی حتی تشریفاتی ترین ها را در ارگ و حکومت تاب نمی آورد.

اشرف غنی در کاروزار انتخابات به حامیان تاجیک، ازبک و هزاره با دید صندوق های رای می نگریسته و پس از رسیدن به قدرت یکی پس از دیگری مقام های حامی خود را چه مخالف شدند و چه نه، عزل کرد، یا رسوا و یا خانه نشین.

زمانیکه عبدالله، دوستم، ربانی، محقق و بسیاری از مقام ها دیگر نقشی در قدرت ندارند، پیش بینی عزل احمد ضیا مسعود نه تعجب برانگیز است و نه غافلگیرانه.

پافشاری نماینده ویژه ریاست جمهوری در حکومت داری خوب برای باقی ماندن در پست نیز به جای نخواهد رسید و افشارگری های وی از قومیت پرستی اشرف غنی گرفته تا حکومت دیگر وزنه ای سیاسی نیست.

پس از این دستور عزل که به گفته ضیا مسعود از رسانه ها کسب اطلاع کرده، انتقادهای والی بلخ از رییس اجرایی برای چیست؟ چرا وی از مسبب اصلی این اقدام پاسخ نمی خواهد و مقامی را مورد انتقاد قرار می دهد که اگر چه در گذشته همپیمان وی بوده اما در معامله با ارگ تبدیل به مقامی بی سیاست و ضعیف شده است؟

جانب سخن با عطا محمد نور است که از دیرباز به عنوان سیاستمداری بااقتدار و پخته یاد می شود که حتی در مقابل دسیسه های کرزی دوام آورد و بر مسند قدرت بلخ تکیه زد اما با برهم خوردن مناسبات سیاسی کشور، وارد بازی ارگ شد، اعتمادی که خرج اشرف غنی کرده که یک به یک به حامیان خود خنجر می زند.

اشرف غنی که با چشم بستن بر تمامی جنگ و ناامنی ها، هزینه های مالی و معنوی کشور را خرج انحصار طلبی و بقای قدرت خود کرده و تاب تحمل هیچ مقامی آنهم قدرتمند چون عطا محمد نور نخواهد داشت، چه برسد به تقسم قدرت حتی در حد وزارت و کنسولگری.

احمد ضیا مسعود عزل می شود زیرا قانون اساسی به ریاست جمهوری اختیار تام داده است، عبدالله تضعیف شد به دلیل ناکارآمدی در قدرت، جنرال دوستم با اتهام ایشچی خانه نشین می شود، ربانی برکنار از آن جهت که مخالف علنی ارگ بود و حال، آینده برای والی بلخ چه خواهد شد زمانی که حزب جمعیت و قوم تاجیک را به بهای دوستی با بی اعتبارترین سیاستمدار افغانستان فروخت؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسعود
عطا نور
نظرات بینندگان:

>>>   چندان چوکی هم نبود مشاور بی صلاحیت !رئیس صاحب جمهور گفته است اگر حاموش نشد حساب پول های دزدیده شده اش ر اهم در دبی وانگلستان مسدود میکنم مثلا هماتن 52 ملیون دالر که از طریق دبی انتقال داد

>>>   برکناری احمد ضیا مسعود در ذات خود خودش اصلاحات اداری خوب از طرف رئیس صاحب چمهور است
ر

>>>   ما منتظر جواب عطای گژدم در ینمورد هستیم !

>>>   میگویند دلیل اصلی برکناری مسعود جعل امضای رئیس جمهور درتقرر رئیس مواد نفتی است

>>>   بخاطر مصالح أوليا ملت بايد عبدالله، دوستم، رباني، محقق و تيّم هاي شان إز قدرت كناره گيرند و خواهان انتخابات زودتر شوند، در غير آن آينده همه شان مانند مسعود خواهد بود، خصوصاً با آمدن دجال گلبدين، اوضاع را دگرگون خواهيم يافت، و غني براي رياست جمهوري نه ، بلكه براي با هم انداختن مجاهدين و ازبين بردن أفكار جهادي و آزادي خواهي در اين منصب إز طرف باداران خود نصب شده است.

>>>   سوپر مغز متفکر جهان یک،یک تا گرد و غبار راه سیاست اش را به آسانی از جلوی پایش در حال دور کردن است

>>>   Yusuf Omar
متاسفانه که یک عده انسانهایی بی عرضه وابن الوقت ادعای رهبری تاجیک ها را در حداقل 17سال اخیر می کنند وحکومتهایی قومگرا کرزی و غنی هم به خاطر هرچه بدنام جلوه دادن وبیعرضه نمایش دادن قوم بزرگ تاجیک یکی به دنبال دیگر اشخاصی بد نام بی کفایت را به خاطر خواب دادن پر تاجیکها در صحنه سیاست با دادن بعضی پست هایی سمبولیک وبی صلاحیت میاورند.وبعداز مدتی درپی یک توطهه از پیش پلان شده از کار برکنار می کنند.در حالیکه اکثر وزرای پشتو تبار وبعضی والیان دوره کرزی در حکومت غنی یا مشاور هستند یا اگر وزیر بودند والی شده اند مثلی اصف رحیمی که حالا والی هرات است.زاخیلوال فعلن سفیر است به همین ترتیب یکی دو والیانی هم از دوره قبلی هستند که فعلن در پست مشاور رییس جمهور کار می کنند.همانطوریکه شما اشاره کردید.قوم تاجیک اکثریت را تشکیل میدهد ولی فاقد یک رهبری وسازماندهی منظمی بوده.قوم تاجیک تنها به حزب بنیاد گرای جمعیت وشورای نظار خلاصه نمیشود.بسیار کدر هایی علمی ونظامی وسیاسی در قوم تاجیک موجود است ولی برایشان مجال تبارز دهی داده نمیشود.در گمنامی وسردرگمی بسر میبرند.چونکه حزب جمعیت این مجال را برایشان نداده است وانها صرف افراد خودرا در هر عرصه وساحه معرفی می کنند حتی اگر از نگاه وظیفوی بسیار بی کفایت وفاقد درایت سیاسی هم باشند.هیچ چانسی برای کابلی ها ندادند.در حالیکه چقدر کدر هایی تحصیلکرده روشنفکر ومدبر دربین مردم کابل موجود است.ولی دیگر اقوام خاصتن برادرانی پشتون از کجا کجا دنیا که همتبارانی تحصیلکرده ومطرح خودرا اگر مطرح هم نبود مطرحش ساختند ولی جمعیتی ها تنها همین چند فیگور سیاسی ومعامله گر را دارند وحق دیگر تاجیک ها منجمله کابلی ها را انحصار کرده اند.از ماست که برماست

>>>   به لحاظ خدا از این صحبت های قوم ستیزانه دست بردار شوید. چرا از خدا نمیترسید. ....چون مسعود از شانزده سال به اینطرف جز از اینکه به فکر پر کردن جیب و ماندن در قدرت به فکر هیچ کسی نبوده اند و نخواهند بود. شما یک کار نیک ویا گلی که ضیاءمسعود آب داده باشدنام ببرید. میگویند زور کاکاست که انگور در تاکها است. ضیاء مسعود از برکت برادر مرحومش به این مقامهای بلند رسید. غنی استفاده جو از هر کس و ناکس استفاده سوء اش را کرد. ضیاء مسعود به قیام مردمی اشاره کرده.من یقین دارم که قوم تاجیک را خو بمان حتی بردران پنجشیر هم شما دزدان را خوب شناخته. دیگر وقت قیام های مردمی رفته. کسانیکه از خون ملت به گنج قارونی رسیده اند از ترس سرمایه های به باد آمده شان هرگز دست قیام مسلحانه نخواهند زد. نمونه خوبش لاف و پتاق عطای نور است.
حسیب

>>>   فوري:
فرمان رئیس جمهوری اسلامی افغانستان براى لغو ریاست اجرايه جمهوری ا.ا
به تأسی از حکم فقره (13) مادة (64) قانون اساسی افغانستان، لغو رياست اجرايه جمهوری ا.ا منظور است.
محمد اشرف غنی
رئیس جمهوری اسلامی افغانستان
ب ه ز و د ى

>>>   اگر آقای مسعود پابند بر سخنان را که اراد کردند باشد و از موضع خود هیج وجهه عقب نشینی نکنند به یقین که موج فضای نارضایتی ها میتواند تاثیر مثبت را در فضای سیاسی افغانستان رقم بزند امروز همه مردم از حرکت های عجولانه غنی که به نفع مردم ما نیست به ستوه آمده اند . سیاست زور در فضای سیاسی افغانستان پیروز است .
احمدی

>>>   جنگ سالاران بی کفایت ومفسد هم وزن تروریستان،طالب منافق،القاعده و دیگر منافقان دست شان به خون مردم افغانستان آلوده هستند بنا بر این شرشان از سر مردم شریف افغانستان باید کم شوند!وطن دوست

>>>   بایداقوام غیرپشتون هم از روسیه کمک نظامی درخواست کنند چونکه پشتونها به زور وقدرت آمریکامینازند وسرمردم افغانستان حکومت میکنند وباید دراین شرایط اقوام غیرپشتون هم ازکشور روسیه کمک نظامی بخواهند که قدرت مساوی شود وهروقتی هم که به توافق رسیدند باید هردوکشورقدرتمند نیروهایشان را ازافغانستان خارج کنند درغیرآن آمریکا ودست نشانده هایش تاقیامت هم ازافغانستان نمیروند وآدمکشی هم هیچ وقت تمام نخواهد شد.

>>>   عطای گژدم به فکر حسابهای بانکی اش هست او برهمه انتقاد دارد مثلا: برای اسمعیل خان میگوید که او اولتر از همه به فکر فرزند ارشد خود بوده واورابه وزارت کاندید داده ، برای احمد ضیا مسعود درزمان انتخابات گفت: این درست نیست که هرکس با پسوند مسعودهرچجه دلش خواست بگوید .

>>>   رهبران سیاسی ونظامی تاجیک وازبک که درراُس قدرت رسیدند تمام مسایل (3) دهـ کذشته رافراموش کردند که اشخاص سیاسی ونظامی پیشین چه قسم به شهادت رسیدند وازصحنه قدرت حذف شدند حالا هم اگر وحدت خودراحفظ نکنند تمام شان به سرنوشت احمد ضیا مواجه میشوند کسیکه درکرسی قدرت رسید ونداندمردمش چه میخواهد حالش ازین بدتـــــــر....
بازهم پیشنهاد من این است به خود بیاید.
پناه کابل

>>>   یک مظل ما داریم جزای قروت آب گرم است. ان شاالله والی بلخ هم به این آروزویش میرسد.

>>>   این مرتبه نوبت عطا جان است باید متوجه خود باشد

>>>   سیاستمداران عزیزتابه حال هرچه فریب خوردید گذشت هرروز وضیعت پیچیده تراز روز گذشته میشود فریب نخورید موضیع خود را محکم کنید

>>>   خدایا تو عادل هستی آنهاییکه دیګران راترویست میخواندند(صرف به ګناه اینکه میګفتند رارا نکشید اولاد مارا نکشید و دین و ارزشهای مارا نګیرید) حالا که ا چور و چپاول و خانتهای که اینها میکردند کم جلوګیری شده خفه شده اند و سر هریکی اینها از آستین قوم و زبان بر آمد خدایا تو عادل هستی و منافقین را می شرمانی ما نمیدانیستیم

>>>   نظاره ضیا مسعود به کار نیست بخاطریک مردم از پشت فر بد اخلاق دیگر میرورد

>>>   يكبار ديگر ثابت شد كه برادران پنجشيري كه در اين هفده سال اخير سياست افغانستان را همراه با فاشيزم قبيله رقم زدند، بجز معامله فقط بخاطر زر أندوزي شخصي ديگر هيچ كاري نكردند. اينها كه از كارت قوم شريف تاجك استفاده كردند ، مگر چه گلي را به آب دادند. آيا تنها چند نَفَر محدود در پنجشير جهاد كرد؟ آيا از قوم تاجك هيچكس ديگر غير از برادران پنجشيري، استاد اعطا و اسماعيل خان جهاد نكردند؟ اينها در وقت ضرورت از كارت قومي استفاده ميكنند و لي امتياز تنها خود شان ميگيرند. اينها يكبار ديگر نشان دادند كه چقدر أشخاص بي درايت ، بي لياقت، بي ظرفيت و فاقد شعور سياسي هستند. اگر اينها بجز معامله گري و زر أندوزي، يك زره هم فهم سياسي ميداشتند، در اين هفده سال كرزي، اشرف غني و دارو دسته فاشيزم قبيله را ميشناختند. يك طفل مكتبي ميفهميد كه دوستي اشرف غني فقط در دوران انتخابات است و او از دوستم و احمد ضيا فقط براي رسيدن به قدرت استفاده ميكند. اين است سر وشت معامله گران. اينها آنقدر خام استند كه از طرف رهبران قبيله پارچه، پارچه شدند، ولي بخود نميگيرند. اگر مسأله زراندوزي و مقام و موقف شخصي نباشد، چرا در سيستم قبيله اي افغانستان يك برادر در يك گروپ و برادر ديگر در گروپ ديگر برود. هنوز كجاست. اتمر بيسواد، خورد ضابط به داد هركدام تان يكه يكه ميرسد. حتي خود غني از گزند او در امان نميماند. زندگي باشد، خواهيم ديد.

>>>   عطامحمد نور به حال ضیاگل جان گریه کن این برف سفید امروزیا فردا دامن گیرتوهم میشود مطمین باش اشرغنی که مثل نادرغددار به حرف حرف قرآنکریم قسم بخورد باز به آن باورمندنیست چرا که این مسلمان نیست یک چاکریهود ازپدرکلان تااجدادش جاسوس ونوکربوده اند این قدرباید گفت که اشرف غنی یک شکارچی ماهروغلام وجاس یهود است.
حق شناس

>>>   نوبت گژدم رسیده از بلخ تبدیل وبه وزارت دفاع چوکی نمایشی بی صلاحیت بنامش هست

>>>   انصاف این است که احمد ضیا مسعود سیاست مدار نیست اووارث مسعود بودلذا برادران تاجک بدانندازافرادشایسته تقدیرکنند نه میراث خوارو...

>>>   آقای امرالله صالح باید درس عبرت بگیرد و مواظب احوال خود باشد که بزودی توسط گروه مشخص و حلقه ارگ نشینان به همین سرنوشت مواجه میشود شما این حرف را بخاطر داشته باشید.

>>>   چرا کاری کند عاقل که بار آرد پشیمانی۰
آیا اینها از داستان "بریک دست قرآن و بر دست دیگر شمشیر" قبیله خبر نداشتند؟ آیا اینها از تاریخ نه چندان دور این کشور خبر نداشتند؟
آیا اینها نمیداستند که غنی یک متعصب شدید قومی و یک برتری جو و تمامیت خواه قومی است و هیچگاهی در جهت اعاده حقوق حقه مردمان تاجیک و اوزبیک و بقیه غیر پشتونها کشور حاضر نخواهد شد؟
با کوچی معامله سیاسی کردید نتیجه آنرا دیدید۰ باهم دریک تیم وارد مرحله دوم شدید و نتیجه اعتماد بر کوچی را دیدید۰ خوب شد!
جنبش روشنی و برادران هزاره را هم این فاشیست ها قسمی کوبیدند که آقای "قانون پوه" دانش صیییب از جایش تکان هم نخورد۰
بشرمید و برای آینده تان یاد بگیرید۰ پوقانه های استفاده شده۰

>>>   اعتماد بالای غنی همانند اعتماد بالای مار زهردار است تادر صورت فرصت نیش بزند نه تنها لابای غنی بلکه بالای همه این سیاسیون برادران پشتون زیراکه اینها راز نگهداشت قدرت را از انگلیس ها آموخته اند من به استاد عطا قانونی ربانی مسعود وضرار احمد وداکتر سپنتا وامیر اسماعیل خان پدرام وغیره خطاب نموده وعرض میکنم که یگپارچگی خوب است اما متوجه خود وهم تباران خود باشید تا محکوم تاریخ نشوید قوم را به مسخره به خاطر دوروزه قدرت در نظام نگیریدکه اگر قوم تان ناراضی بود یکایک به بیرون انداخته خواهید شد
س

>>>   از دوستان سوال دارم، کسی است که بگوید همین جناب ضیا مسعود چند رای به کمپین اشرف غنی آورد، بغیر 2000 رای از پنجشیر

>>>   مطرح کردن بحثهای قومیتی وسیاست بازی تهوع آورشده است .رهاکنید این بحثهای جاهلی را.خصوصارسانه های مزدور وروشنفکران جاهلیت .
شیوای بلخی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است